Jeg viser til komiteens brev 2. oktober 2012,
hvor det bes om uttalelse til forslaget fra stortingsrepresentanten
Per Sandberg: Dokument 8:126 L (2011-2012).
Jeg er enig med forslagsstilleren i at hundeeiere bør
vise særlig aktsomhet overfor førerhunder i arbeid. Alle bør vise
særlig aktsomhet overfor førerhunder i arbeid. Av Blindeforbundets
nettsted www.ikkeforstyrr.no fremgår ikke bare at åtte av ti førerhunder
blir angrepet eller forstyrret av andre hunder mens de er på jobb,
men også at ni av ti førerhunder blir forstyrret av folk som vil
«klappe den søte hunden».
Forslagsstilleren peker på at både førerhunden
og dens bruker kan komme til skade som følge av nærgående og aggressiv
atferd fra andre hunder. Jeg har stor forståelse for forslagsstillers
ønske om å skjerpe hundeeieres aktsomhet overfor førerhunder i arbeid, men
er ikke sikker på om slike situasjoner kan avhjelpes ved den foreslåtte
endringen i de alminnelige reglene om sikring av hund i hundeloven
§ 4.
Uten at jeg kjenner detaljene i de problemer
førerhundbrukerne rapporterer om i undersøkelsen fra IPSOS, må jeg
anta at det i utgangspunktet dreier seg om et bredt spekter av forstyrrelser
og angrep, og varierende grad av holdnings- og atferdsproblematikk. Forslaget
fra representanten Sandberg innebærer at aktsomhetsplikten skjerpes
og straffesanksjoneres generelt, for all kontakt mellom førerhund
og andre hunder. Det er etter mitt syn en krevende tilnærming til
et antageligvis svært sammensatt problemfelt.
Jeg ser at en særskilt straffesanksjonert konkretisering
av aktsomhetskravet overfor førerhund i arbeid kan ha en forebyggende
eller oppdragende effekt. Men det bør samtidig vises tilbakeholdenhet med
å bruke denne typen lovtiltak på spesielle livsområder der det ikke
er åpenbart hvordan politiet effektivt skal kunne følge opp overtredelsen.
Man kan til sammenligning si at konkretiseringen av aktsomhetskravet
overfor barn i § 4 fjerde ledd adresserer mer allmenne utfordringer
ved hundehold, og bidrar til å gi politiet bedre grunnlag for å
gripe inn eksempelvis mot særlig skremmende og problematiske ansamlinger
av hunder i parker, jf. side 76 i Ot.prp. nr. 48 (2002-2003) Om
lov om hundehold (hundeloven).
Hundeloven bygger på tanken om at ulemper over
en viss terskel og problematiske sider ved hundehold skal motvirkes
ved lovgivning. Det er verdt å merke seg at lovgiver ikke har funnet
grunn til å straffesanksjonere den generelle aktsomhetsregelen som
pålegger hundeholderen ansvar for å avverge skader og ulemper. Regelen
markerer like fullt hundeholderens privatrettslige ansvar for sin
hund, og legger til rette for at det kan kreves erstatning for skade.
Sammen med de alminnelige, og straffesanksjonerte, vilkårene for
sikring av hund i § 4 første til tredje ledd gir loven også førerhunder
og førerhundbrukere vern mot nærgående og aggressiv atferd fra andre
hunder. Aktsomhetsansvaret er dessuten relativt i den forstand at
det skjerpes når hundeholderen må forstå at det dreier seg om særlig
følsomme situasjoner. En førerhundbruker med hund i sele vil normalt
signalisere nettopp det. Samlet sett er jeg derfor kommet til at
sivilsamfunnet bør motvirke de problemer førerhundbrukere opplever
i møte med andre hunder med andre virkemidler enn med nye lovtiltak.