Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
representantforslag 24 L (2012–2013) fra stortingsrepresentantene
Per Sandberg og Åse Michaelsen om endringer i Almindelig borgerlig
Straffelov (straffeloven) (skjerpet innsats i kampen mot terror).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at de som vil bruke vold og terror er en alvorlig trussel
mot tryggheten både lokalt og globalt, og at de må bekjempes og
straffeforfølges. Forebyggende innsats er avgjørende slik at voldelige ekstreme
holdninger ikke skal bli til handlinger. Det er riktig at PSTs trendanalyser
og trusselbilder i de senere årene har pekt på at terrortrusselen
i de vestlige land i større grad relaterer seg til såkalte soloterrorister,
som opererer på egen hånd.
Flertallet viser til Innst. 207
S (2011–2012) fra den særskilte komité om 22. juli-redegjørelsene,
hvor en samlet komité var opptatt av dette, og omtaler behovet for
lovendringer for å forhindre nye terrorhandlinger. Den særskilte komité
uttaler følgende i sin innstilling:
«Komiteen viser til at hendelsene 22. juli 2011 aktualiserer
spørsmålet om hvorvidt eksisterende lovgivning i tilstrekkelig grad
rammer forberedelseshandlinger når det bare er én gjerningsperson
inne i bildet, såkalt soloterrorisme. Det er en tendens at senere
tids forsøk på – og faktiske terrorhandlinger– i Europa begås av personer
som opererer alene og bevisst unngår tilknytning til nettverk.
Komiteen
er bekymret for at lovverket slik det nå er utformet ikke fanger
opp for eksempel medlemskap i terrororganisasjoner og opphold i treningsleire
for kommende terrorister.»
Innstillingen redegjør videre for prosessen
frem mot en eventuell lovendring:
«Komiteen har merket seg at Justis- og beredskapsdepartementet
nå arbeider med et høringsnotat om blant annet kriminalisering av forberedelse
til terrorhandlinger, særlig hva angår såkalt soloterrorisme. Det
tas sikte på at høringsnotatet sendes ut i vår. I arbeidet vil innspillene
som PST har fremmet overfor departementet bli vurdert.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke at det ikke er forsinkelser i fremdriften fra departementet. Høringen
er gjennomført, og forslagene til lovendring og høringsinstansenes
syn er nå til vurdering i departementet. Regjeringen har varslet
at den vil fremme forslag om lovendringer for Stortinget i første
halvår, og dette må anses som en grei framdrift i forhold til at
innstillingen fra den særskilte komité ble avgitt 1. mars 2012.
Dette flertallet påpeker videre
viktigheten av å sikre at ulike aktører høres før Stortinget vedtar
lovendringer. Et godt beslutningsgrunnlag er avgjørende for å sikre
innbyggernes rettssikkerhet. Lovforarbeider er en viktig rettskilde, som
bidrar til at loven blir tolket i tråd med lovgivers intensjon.
Spesielt viktig er dette når beslutningen utvider statens mulighet
til å utøve makt overfor enkeltmennesker. Dette flertallet mener
forslagsstillerne ikke tar tilstrekkelig hensyn til viktigheten
av en god prosess i forkant av lovendringer, herunder en grundig
høringsprosess om lovforslagene.
Dette flertallet har også merket
seg at forslagsstillerne kommer med noen kommentarer til våpenloven
uten å fremme forslag. Departementet varsler i brev til justiskomiteen
av 11. januar 2013 (vedlagt) at man vil foreslå å videreføre § 161
i dagens straffelov, hvor det er straffbart å anskaffe skytevåpen
i den hensikt å begå en forbrytelse, i straffeloven av 2005, slik også
Gjørv-kommisjonen har gått inn for. Dette flertallet viser
ellers til at forslagsstillerne etterlyser at PST må kunne ha tilgang
til våpenregisteret, noe departementet opplyser at de allerede har
gjennom systemet Indicia.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det har gått et og et halvt år siden terroraksjonen som tragisk
rammet regjeringskvartalet og Utøya. Dette er lang tid. Videre vil
det ta minst et halvt år før man får vedtatt nye bestemmelser dersom
regjeringens fremdriftsplan skal følges. Det gir til sammen en saksbehandlingstid
på to år før man evner å gjøre nødvendige endringer etter denne
tragedien.
Disse medlemmer registrerer at
til tross for at all relevant informasjon er tilgjengelig og at
alle argumenter i debatten har vært fremme, så er de andre partiene
tilfredse med en så drøy tidsbruk. Disse medlemmer mener
vi raskt må få på plass lovgivning som gjør det straffbart å planlegge
terrorhandlinger alene og således tette de hull som finnes i lovverket.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer på
nytt følgende forslag:
I
I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov skal
§ 147a tredje ledd lyde:
Med fengsel inntil 12 år straffes den som planlegger
eller forbereder en terrorhandling som nevnt i første ledd.
Ny § 147 d skal lyde:
§ 147 d
Med fengsel inntil 6 år
straffes den som er til stede på et sted hvor det bedrives opplæring
som nevnt i § 147 c bokstav c.
II
Denne lov trer i kraft straks.»