Stortingsrepresentantene Per Sandberg og Åse Michaelsen
fremmet 28. november 2012 følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endringer i straffeloven (skjerpet innsats
i
kampen mot terror)
I
I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov skal
§ 147a tredje ledd lyde:
Med fengsel inntil 12 år straffes den som planlegger
eller forbereder en terrorhandling som nevnt i første ledd.
Ny § 147 d skal lyde:
§ 147 d
Med fengsel inntil 6 år
straffes den som er til stede på et sted hvor det bedrives opplæring
som nevnt i § 147 c bokstav c.
II
Denne lov trer i kraft straks.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
representantforslag 24 L (2012–2013) fra stortingsrepresentantene
Per Sandberg og Åse Michaelsen om endringer i Almindelig borgerlig
Straffelov (straffeloven) (skjerpet innsats i kampen mot terror).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at de som vil bruke vold og terror er en alvorlig trussel
mot tryggheten både lokalt og globalt, og at de må bekjempes og
straffeforfølges. Forebyggende innsats er avgjørende slik at voldelige ekstreme
holdninger ikke skal bli til handlinger. Det er riktig at PSTs trendanalyser
og trusselbilder i de senere årene har pekt på at terrortrusselen
i de vestlige land i større grad relaterer seg til såkalte soloterrorister,
som opererer på egen hånd.
Flertallet viser til Innst. 207
S (2011–2012) fra den særskilte komité om 22. juli-redegjørelsene,
hvor en samlet komité var opptatt av dette, og omtaler behovet for
lovendringer for å forhindre nye terrorhandlinger. Den særskilte komité
uttaler følgende i sin innstilling:
«Komiteen viser til at hendelsene 22. juli 2011 aktualiserer
spørsmålet om hvorvidt eksisterende lovgivning i tilstrekkelig grad
rammer forberedelseshandlinger når det bare er én gjerningsperson
inne i bildet, såkalt soloterrorisme. Det er en tendens at senere
tids forsøk på – og faktiske terrorhandlinger– i Europa begås av personer
som opererer alene og bevisst unngår tilknytning til nettverk.
Komiteen
er bekymret for at lovverket slik det nå er utformet ikke fanger
opp for eksempel medlemskap i terrororganisasjoner og opphold i treningsleire
for kommende terrorister.»
Innstillingen redegjør videre for prosessen
frem mot en eventuell lovendring:
«Komiteen har merket seg at Justis- og beredskapsdepartementet
nå arbeider med et høringsnotat om blant annet kriminalisering av forberedelse
til terrorhandlinger, særlig hva angår såkalt soloterrorisme. Det
tas sikte på at høringsnotatet sendes ut i vår. I arbeidet vil innspillene
som PST har fremmet overfor departementet bli vurdert.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke at det ikke er forsinkelser i fremdriften fra departementet. Høringen
er gjennomført, og forslagene til lovendring og høringsinstansenes
syn er nå til vurdering i departementet. Regjeringen har varslet
at den vil fremme forslag om lovendringer for Stortinget i første
halvår, og dette må anses som en grei framdrift i forhold til at
innstillingen fra den særskilte komité ble avgitt 1. mars 2012.
Dette flertallet påpeker videre
viktigheten av å sikre at ulike aktører høres før Stortinget vedtar
lovendringer. Et godt beslutningsgrunnlag er avgjørende for å sikre
innbyggernes rettssikkerhet. Lovforarbeider er en viktig rettskilde, som
bidrar til at loven blir tolket i tråd med lovgivers intensjon.
Spesielt viktig er dette når beslutningen utvider statens mulighet
til å utøve makt overfor enkeltmennesker. Dette flertallet mener
forslagsstillerne ikke tar tilstrekkelig hensyn til viktigheten
av en god prosess i forkant av lovendringer, herunder en grundig
høringsprosess om lovforslagene.
Dette flertallet har også merket
seg at forslagsstillerne kommer med noen kommentarer til våpenloven
uten å fremme forslag. Departementet varsler i brev til justiskomiteen
av 11. januar 2013 (vedlagt) at man vil foreslå å videreføre § 161
i dagens straffelov, hvor det er straffbart å anskaffe skytevåpen
i den hensikt å begå en forbrytelse, i straffeloven av 2005, slik også
Gjørv-kommisjonen har gått inn for. Dette flertallet viser
ellers til at forslagsstillerne etterlyser at PST må kunne ha tilgang
til våpenregisteret, noe departementet opplyser at de allerede har
gjennom systemet Indicia.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det har gått et og et halvt år siden terroraksjonen som tragisk
rammet regjeringskvartalet og Utøya. Dette er lang tid. Videre vil
det ta minst et halvt år før man får vedtatt nye bestemmelser dersom
regjeringens fremdriftsplan skal følges. Det gir til sammen en saksbehandlingstid
på to år før man evner å gjøre nødvendige endringer etter denne
tragedien.
Disse medlemmer registrerer at
til tross for at all relevant informasjon er tilgjengelig og at
alle argumenter i debatten har vært fremme, så er de andre partiene
tilfredse med en så drøy tidsbruk. Disse medlemmer mener
vi raskt må få på plass lovgivning som gjør det straffbart å planlegge
terrorhandlinger alene og således tette de hull som finnes i lovverket.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer på
nytt følgende forslag:
I
I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov skal
§ 147a tredje ledd lyde:
Med fengsel inntil 12 år straffes den som planlegger
eller forbereder en terrorhandling som nevnt i første ledd.
Ny § 147 d skal lyde:
§ 147 d
Med fengsel inntil 6 år
straffes den som er til stede på et sted hvor det bedrives opplæring
som nevnt i § 147 c bokstav c.
II
Denne lov trer i kraft straks.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
I
I lov 22. mai 1902 nr. 10 Almindelig borgerlig Straffelov skal
§ 147a tredje ledd lyde:
Med fengsel inntil 12 år straffes den som planlegger
eller forbereder en terrorhandling som nevnt i første ledd.
Ny § 147 d skal lyde:
§ 147 d
Med fengsel inntil 6 år
straffes den som er til stede på et sted hvor det bedrives opplæring
som nevnt i § 147 c bokstav c.
II
Denne lov trer i kraft straks.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:24 L (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Per Sandberg og Åse Michaelsen om endringer
i Almindelig borgerlig Straffelov (straffeloven) (skjerpet innsats
i kampen mot terror) – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Justiskomiteens brev 18. desember 2012
med anmodning om departementets uttalelse i anledning overnevnte
forslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg og Åse Michaelsen.
Jeg oppfatter det slik at representantforslagets omtale
av behovet for å bekjempe terrorangrep som utføres av enslige terrorister,
i stor grad bygger på et forslag fremsatt av Politiets sikkerhetstjeneste
(PST) i brev 1. november 2011 til Justis- og beredskapsdepartementet.
I brevet foreslo PST en rekke lovendringer rettet mot forberedelse
av terrorhandlinger. Departementet sendte 12. juli 2012 på høring
et forslag til blant annet endringer i straffeloven 1902 og 2005
som vil utvide straffansvaret innenfor terrorlovgivningen. Forslagene
var basert på innspillene fra PST. Her drøftes bl.a. om det bør
gis en generell bestemmelse om planlegging av terrorhandlinger,
om tilstedeværelse eller mottakelse av terrortrening bør kriminaliseres, og
om besittelse eller anskaffelse av gjenstander eller informasjon
med tanke på fremtidige terrorhandlinger, bør kriminaliseres.
Høringsfristen er utløpt og forslagene til lovendringer
og høringsinstansenes syn er nå til vurdering i departementet. Jeg
tar sikte på at regjeringen kan fremme et forslag til lovendringer
i løpet av inneværende stortingsperiode. I det videre arbeidet vil
jeg også ta med meg de synspunkter som det gis uttrykk for i representantforslaget,
men jeg finner det ikke riktig å forskuttere noen av departementets
konklusjoner nå. Jeg vil derfor begrense meg til å vise til de foreløpige
vurderingene som fremgår av høringsnotatet.
I dag er det straffbart å anskaffe skytevåpen
i den hensikt å begå en forbrytelse, herunder en terrorhandling,
jf. straffeloven 1902 § 161. Forbudet gjelder også lovlige våpen.
I høringsnotatet 12. juli 2012 er det foreslått å videreføre bestemmelsen
i straffeloven 2005. For øvrig stiller våpenloven opp strenge krav
til en persons skikkethet og pålitelighet ved innvilgelse av ervervstillatelse
for skytevåpen. Våpenlovutvalget foreslår å videreføre disse kravene
i NOU 2011: 19 om ny våpenlov. Sammen med rapporten fra 22. juli-kommisjonen
vil denne utredningen danne grunnlag for departementets videre arbeid med
fremtidig lovregulering av skytevåpen i Norge.
Politiets tilgang til informasjon fra andre
offentlige etater kan ha stor betydning for adgangen til å bekjempe
kriminalitet. Denne adgangen må imidlertid balanseres mot reglene
om taushetsplikt som regnes som en forutsetning for tillit mellom
forvaltningen og den enkelte borger. I dag har PST lesetilgang til
våpenregisteret gjennom registeret Indicia. For øvrig arbeider departementet
på mer generell basis med spørsmål om politiets tilgang til ulike
forvaltningsregistre, herunder overfor helse- og sosialetater. Jeg
vil i den forbindelse vise til mitt brev 13. november 2012 til Justiskomiteen,
vedrørende representantforslag 8:7 S (2012-2013).
Oslo, i justiskomiteen, den 5. februar 2013
Per Sandberg |
Jan Bøhler |
leder |
ordfører |