Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité
har merket seg medias omtale av flere forhold knyttet til Entra
Eiendom AS. Komiteen har registrert at statsråden har erklært seg
inhabil i forhold til spørsmålet om tilsetting av ny administrerende
direktør og understreker at komiteens henvendelse ikke dreier seg
om den konkrete ansettelsen.
Det er et klart eieransvar å sikre at styrene
i statlige selskaper innehar nødvendig kompetanse til å lede selskapene.
Ved utnevnelse av styrer skal eier sørge for at slik kompetanse
er til stede og at utvelgelse av styrets medlemmer er basert på kompetansekrav
og ikke utenforliggende forhold som vennskap, kjennskap, partitilhørighet eller
lignende. Den prosessen som media omtaler knyttet til rekruttering
av ny administrerende direktør, mer enn antyder at styrets kompetanse ikke
er tilfredsstillende.
1. Hvordan vil statsråden
karakterisere prosessen og styrets handlemåte i forbindelse med
ansettelse av ny administrerende direktør generelt, uten hensyn
til selve valget av ny administrerende direktør?
2. Forholdet mellom administrerende direktør
og styreleder er i de fleste selskaper svært viktig. Et fundamentalt
tillitsforhold mellom styreleder og administrerende direktør er
ofte en forutsetning for en forsvarlig og god samlet ledelse i et
selskap. Mener statsråden, på generelt grunnlag, at det samme er
viktig for statlig eide selskaper?
Det vises til Innst. 246 S (2010-2011) hvor
en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité understreker følgende:
«Komiteen mener at lederlønningene i statlige selskaper og selskaper
med statlig eierskap skal være konkurransedyktige, men ikke lønnsledende».
Dette synet sammenfaller med tidligere forutsetninger fra Stortingets side.
Komiteen viser også til høring i forkant av fremleggelse av nevnte
innstilling.
Komiteen viser videre til Innst. 255 S (2011-2012)
hvor komiteen enstemmig understreket behovet for å gjennomføre enigheten
om begrensning i lederlønnsutviklingen: «Komiteen vil understreke
viktigheten av at departementet sørger for at bestemmelsene i retningslinjene
for lederlønn etterleves, særlig sett i lys av fjorårets høring
i komiteen om lederlønninger i staten.»
Ifølge oppslag i diverse medier har styret i
Entra Eiendom AS ikke tatt hensyn hverken til Stortingets forutsetninger
eller til regjeringens styringssignaler ved fastsettelsen av lønn
til ny administrerende direktør. Styret skal ha tilbudt en lønnspakke
som klart overgår nivået som kreves for konkurransedyktighet og
fremstår som klart lønnsledende i bransjen. Spørsmålet stilles uavhengig
av hvem som er tilbudt stillingen, slik at statsråden ikke anses
inhabil til å besvare spørsmålet.
3. På hvilken måte har
statsråden sørget for at styrer han oppnevner forholder seg til
den tverrpolitiske forventingen til lederlønninger i statlig eide
selskaper?
4. Er statsråden enig i at et styre som
ikke følger opp disse klare signalene fra et samlet politisk Norge
ved nyansettelse av selskapets ledelse, ikke er egnet til å styre
statlige selskaper?
Komiteen er opptatt av at statlige selskapers styrer
er sammensatt slik at det innehar den nødvendige kompetansen for
å lede store statlige bedrifter og at det ikke skal være grunnlag
for å mistenke selskapsstyrer for å ta hensyn til andre forhold,
eksempelvis partitilhørighet, ved tilsetting i ledende posisjoner.