I dokumentet fremmes følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme de nødvendige forslag med sikte på å endre kravene til oppholdstid
i Norge som grunnlag for permanent oppholdstillatelse fra 3 til
6 år.
2. Stortinget ber regjeringen fremme de
nødvendige forslag som reduserer utenlandske borgeres mulighet for
permanent oppholdstillatelse i Norge hvis man er idømt fengselsstraff
i minst 1 år, samt at det innføres karenskrav ved lovovertredelser
av mindre alvorlig grad, som påtaleunnlatelse, betinget fengselsstraff
eller ubetinget fengselsstraff som samlet ikke overstiger 1 år, behandlingsdom
eller forvaringsdom.
3. Stortinget ber regjeringen fremme de
nødvendige forslag som fører til at utenlandske borgere som har
forfalt gjeld til det offentlige, for eksempel tilbakebetalingspliktige
ytelser etter lov om sosiale tjenester, forskuddsvis utbetalt barnebidrag,
foreldrebetaling til barnehage, for mye utbetalt bostøtte med mer
ikke blir berettiget permanent oppholdstillatelse.
4. Stortinget ber regjeringen fremme de
nødvendige forslag som fører til at utenlandske borgere må ha vært
i heltidsarbeid i 2,5 av de siste 3 år, og som ikke i mer enn 6
måneder i løpet av de siste 3 år har vært arbeidsledig og ikke har
mottatt sosiale ytelser eller liknende i henhold til lov om sosiale
tjenester og introduksjonsloven, for å være berettiget permanent
oppholdstillatelse.
5. Stortinget ber regjeringen fremme de
nødvendige forslag som fører til at utenlandske borgere må ha underskrevet
en erklæring om integrasjon og aktivt medborgerskap, eller på andre
måter må ha tilkjennegitt aksept for innholdet av den for å være
berettiget permanent oppholdstillatelse.
6. Stortinget ber regjeringen fremme de
nødvendige forslag som fører til at utenlandske borgere skal ha
gjennomført og bestått prøve i Norsk 2, eller tilsvarende eller
høyere nivå, for å være berettiget permanent oppholdstillatelse.
7. Stortinget ber regjeringen fremme de
nødvendige forslag som fører til at utenlandske statsborgere som
utviser et aktivt medborgerskap i Norge gjennom aktiv deltakelse
i frivillig eller annen virksomhet i mer enn 1 år, tilgodeskrives dette
ved søknad om permanent oppholdstillatelse.
8. Stortinget ber regjeringen fremme de
nødvendige forslag for å innføre et belønningssystem for å målrette
integreringen av utenlandske borgere og sette en god standard for
integrasjon for å kunne få permanent oppholdstillatelse i Norge.
9. Stortinget ber regjeringen fremme de
nødvendige forslag som fører til at familiegjenforening av utenlandsk
borger med utenlandsboende ektefelle/samboer og/eller barn, forutsetter
etterlevelse av de vilkår som foreslås lagt til grunn for innvilgelse
av permanent oppholdstillatelse etter forslagene 1–7 i dette representantforslag.
10. Stortinget ber regjeringen fremme de
nødvendige forslag som fører til at personer som kommer til Norge
gjennom familieinnvandring, ikke innrømmes rett til ytterligere
familiegjenforening.»
I dokumentet peker forslagsstillerne på at en
del av forutsetningene for norsk utlendingspolitikk etter mange
års harde debatter om innvandrings- og integreringspolitikken, er
blitt vesentlig endret. Forslagsstillerne peker på at det fra og
med innføringen av utlendingsloven i 1988, via introduksjonsloven
i 2003 og frem til den nye utlendingsloven ble vedtatt i Stortinget
i 2008, er blitt større oppmerksomhet på å stille krav til utenlandske
borgere som ønsker varig opphold i Norge.
Gjennom de siste 40 år har den delen av befolkningen
som har en eller annen innvandringsbakgrunn, økt kraftig. Forslagsstillerne
viser til at integreringsevnen til denne mangfoldige gruppen er
svært varierende.
Det norske samfunnets evne til å oppta nye medborgere
i fellesskapet, enten disse ønsker å bli statsborgere, varig bosatte
eller bosatte over kortere eller lengre tid, for så å returnere
til hjemlandet eller reise videre til et tredje land, avhenger i
stor grad av samfunnets evne til å sette klare og tydelige rammer
for de som flytter hit. Forslagsstillerne peker på at siktemålet
bør være at utenlandske borgere som velger å bosette seg i Norge,
raskest mulig skal bli i stand til å forsørge seg selv og ikke ligge
samfunnet til byrde.
Forslagsstillerne peker på at selv om integreringsarbeidet,
både gjennom introduksjonsordningen og andre tiltak, har ført til
en del positive resultater, gjenstår mye arbeid før integreringsarbeidet
kan sies å være godt nok.
Ansvaret for integreringen er tosidig. Forslagsstillerne
peker på at det er udiskutabelt at det norske samfunnet har et betydelig
ansvar for integreringen, men at det største ansvaret har utlendingen
selv.
Forslagsstillerne fremmer i representantforslaget en
rekke forslag om hvordan man kan tydeliggjøre disse kravene til
den enkelte utlending som har valgt å flytte til Norge. Forslagsstillerne
er av den oppfatning at permanent oppholdstillatelse må være en
milepæl som må passeres, før man kan ta fatt på den siste etappen
mot statsborgerskapet. Det meste av det grunnleggende integreringsarbeidet
gjøres i den perioden som går fra ankomst til Norge og frem til
man oppnår permanent oppholdstillatelse, og klare krav vil lette
arbeidet i den siste perioden frem til man blir norsk statsborger.
Det vises i dokumentet til at permanent oppholdstillatelse
i dag gis til personer som har oppholdt seg i Norge sammenhengende
i tre år med tillatelser som danner grunnlag for dette, samt har gjennomført
norskopplæring. Permanent oppholdstillatelse gir den enkelte rett
til å oppholde seg og arbeide i Norge på ubestemt tid, samt at det
gir et sterkere vern mot utvisning.
Forslagsstillerne vil understreke at offentlige myndigheter
gjør en god innsats med å kommunisere den enkeltes rettigheter,
men mener at kommuniseringen av den enkeltes plikter med fordel
kan gjøres bedre.
Forslagsstillerne vil understreke at de forslag som
fremføres i representantforslaget, ikke omhandler arbeidsinnvandring
og viser til at de senere vil fremsette forslag som spesifikt omhandler
forhold rundt arbeidsinnvandring og arbeidsinnvandrere.
Forslagsstillerne vil foreslå at utenlandske
borgere som ønsker å bosette seg permanent i Norge, bør ha en sjekkliste
over momenter som må være etterlevd før permanent oppholdstillatelse
innrømmes. Denne sjekklisten bør inneholde følgende momenter som
er ufravikelige: krav til oppholdstid, vandelskrav, økonomiske krav, som
krav til selvforsørgelse, krav til erklæring om integrasjon og aktivt
medborgerskap, samt krav til språk- og samfunnsforståelse. Forslagsstillerne
konkretiserer disse kravene i dokumentet.
Det vises for øvrig til dokumentet for en nærmere
beskrivelse av forslagene.
Komiteen ba i brev av 28. september 2012 om justis-
og beredskapsminister Grete Faremos vurdering av forslaget. Statsrådens
svarbrev av 13. november 2012 følger vedlagt. Videre følger vedlagt
brev fra Fremskrittspartiet av 9. januar 2013 med spørsmål til statsråd
Faremo, samt statsrådens svarbrev av 30. januar 2013.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til representantforslag Dokument 8:138 S
(2011–2012) fra stortingsrepresentantene Morten Ørsal Johansen,
Gjermund Hagesæter og Åge Starheim om innstramminger i grunnlaget
for å gi utenlandske statsborgere permanent oppholdstillatelse i
Norge og til statsrådens svarbrev, datert 13. november 2012, som
er vedlagt innstillingen. Forslagene som reises i saken, berører
ansvarsområdet til tre ulike departementer, Arbeidsdepartementet,
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og Justis- og
beredskapsdepartementet, som alle har bidratt til svarbrevet. Fremskrittspartiet
har i brev av 9. januar 2013 stilt ytterligere spørsmål til justisministeren.
Statsråd Faremo har i brev av 30. januar 2013 besvart dette brevet.
I statsrådens brev vises det blant annet til relevant regelverk
i andre nordiske land. Fremskrittspartiets spørsmål og statsrådens
svar er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener et mangfoldig
samfunn er en ressurs for Norge. Det generelle bildet er at Norge
lykkes bedre med integreringen av ulike innvandrergrupper enn mange
andre land, men at det også er rom for forbedringer (se for eksempel
Meld. St. 6 (2012–2013) En helhetlig integreringspolitikk. Mangfold
og fellesskap, som er til behandling i Stortinget). En god integreringspolitikk,
som bygger på rettigheter og plikter, både for samfunnet og den
enkelte, er en av hovedoppgavene i den videre samfunnsbyggingen
vår. Vi skal derfor ha et høyt ambisjonsnivå i integreringspolitikken.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er avgjørende for et fleretnisk samfunn, som Norge er i ferd
med å bli, at man utvikler forståelige, rimelige og overkommelige krav
til utenlandske borgere som vil bosette seg i Norge på permanent
grunnlag. Disse medlemmer har merket seg at denne
samfunnsformen ikke kan anses som vellykket gjennom politiske vedtak,
men må formes gjennom at alle landets borgere befinner seg på den
samme plattformen, og der utenforskap må forhindres gjennom god
integrering og godt lederskap. Disse medlemmer mener
ambisjonsnivået i integreringspolitikken er for lavt, og at innvandringstakten
er i ferd med å rive grunnlaget for god integrering bort.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter regjeringens
mål om en samfunnstjenlig og styrt innvandring. Flertallet deler
ikke forslagsstillernes generelle syn på at innstramminger i grunnlaget
for å gi utenlandske statsborgere permanent opphold, er den rette
innfallsvinkelen til å oppnå en helhetlig integrering, med de samme muligheter,
rettigheter og plikter for alle med lovlig opphold i Norge. Flertallet viser
også til at forslagene i sum vil innebære en betydelig byråkratisering
og en mer ressurskrevende saksbehandling i utlendingsforvaltningen. Flertallet viser
i den forbindelse til statsrådens svarbrev av 13. november 2012,
som redegjør for økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at statsråden i sitt brev til komiteen av 13. november 2012,
målbærer en grunnleggende uenighet i det forslagsstillerne har gjort
av framlegg i representantforslaget. Disse medlemmer mener
statsrådens innvendinger er tredelte: man argumenterer ut fra administrative,
juridiske eller økonomiske forhold. Disse medlemmer viser
til at svært like forslag ble implementert av et tidligere politisk flertall
i Danmark, uten at slike reservasjoner ble tillagt noen vekt, og
ut fra en mer offensiv utlendingslovgivning enn det Norge har.
Disse medlemmer viser til at
statsråden i sitt svar på spørsmål fra en av forslagsstillerne,
ikke har svart på om de foreslåtte endringene er blitt gjenstand
for behandling av Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD)
da disse ble gjennomført av Danmark. Disse medlemmer mener
statsråden dermed ikke har grunngitt sin motstand mot visse av forslagene
på en tilstrekkelig måte og tar dette til etterretning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at spørsmålet
om botid i Norge før permanent oppholdstillatelse kan gis, ble grundig
utredet i forberedelsene til ny utlendingslov (jf. NOU 2004:20 Ny
utlendingslov, Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) Om lov om utlendingers
adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) og Innst. O.
nr. 42 (2007–2008)). Etter en samlet vurdering av ulike argumenter
var Stortingets konklusjon da at det ikke var tungtveiende grunner
til å utvide kravet om tre års botid. Ny utlendingslov trådte i
kraft 1. januar 2010. Flertallet deler statsrådens
synspunkter slik de framkommer i svarbrevet til komiteen, og ser
ingen grunn til å vurdere dette spørsmålet på ny.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at statsråden i sitt brev til komiteen grunngir sin motstand
mot utvidelse av botid fra tre til seks år ut fra NOU 2004:20. Disse
medlemmer mener at statsråden ikke i tilstrekkelig grad
har vurdert dette ut fra at innvandrerbefolkningen har doblet seg
i tiden som er gått siden NOU 2004:20 ble fremlagt, at integreringsutfordringene
er blitt vesentlig større og at befolkningssammensetningen i en
del av landet er blitt betydelig endret.
Disse medlemmer viser til at
kommuner mottar statlige tilskudd for å integrere flyktninger og andre
som faller inn under introduksjonsloven, og at integreringsprosessen
for disse vil være lengre enn for andre utlendinger som bosetter seg
i riket. Disse medlemmer er av den oppfatning at
de som deltar i kommunale introduksjonsprogram, og for hvilke kommunene
mottar statlige tilskudd, må settes bedre i stand til å takle det
norske samfunnslivet. Disse medlemmer mener det vil
ta opptil seks år innen personer som inngår i personkretsen som
omfattes av en rett og/eller en plikt til å delta på opplæring i
norsk eller samfunnskunnskap, er i stand til å forsørge seg selv
og eventuelle familiemedlemmer.
Disse medlemmer mener derfor
argumentene også må forstås ut fra andre forutsetninger som statsråden
ikke omtaler i sitt brev:
Det er ingen som
blir tvunget til å forlate riket etter fire–fem års opphold i Norge
fordi man har mislyktes i et samlivsforhold. Om man ikke får permanent
oppholdstillatelse etter seks år, må man påregne mer botid og eventuelt
oppfylle andre krav for å få permanent opphold. (Det henvises her
til forslagene 2–7.)
Det er blitt gitt mer beskyttelse til svake
grupper som ikke medfører at personer fra slike grupper mister oppholdsgrunnlag
som følge av mishandling og utnyttelse, se spesielt Innst. 370 L (2010–2011),
jf. Prop. 79 L (2010–2011) om utvidelse av personkretsen for introduksjonsprogrammet.
Personer som ber om internasjonal beskyttelse av
Norge (asyl), er i utgangspunktet i Norge til forholdene i hjemlandet
tilsier retur.
Disse medlemmer merker seg at
en av statsrådens begrunnelser for ikke å bifalle forslag 1, tillegges
flertallet i Utlendingslovutvalget som mente at en innstramming
ville kunne oppleves som et negativt signal rettet mot innvandrere. Disse
medlemmer har vanskelig for å akseptere dette som et argument,
da innstramminger foretas ut fra en helhet og ikke ut fra hva enkelt
innvandrer måtte mene om norsk innvandringspolitikk. Disse
medlemmer påpeker at innvandringspolitiske hensyn er noe
som fastsettes av politiske beslutningstakere, og ikke ene og alene
overlates til et særskilt, ikke-folkevalgt organ. Disse medlemmer kan ikke
se at befolkningen ønsker mindre strenge krav til grunnlaget for
permanent oppholdstillatelse. Tvert imot er det flere indikasjoner
på at befolkningen, både norskfødte og utenlandskfødte, mener at
personer som enten utgjør en trussel mot nasjonal sikkerhet eller
er kommet til Norge for å begå kriminalitet, ikke ønskes velkommen
til Norge på permanent basis. Disse medlemmer mener
også at det av hensyn til velintegrerte innvandrere vil være av
det gode å stramme inn på grunnlaget.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag med sikte på å endre kravene til oppholdstid i Norge som
grunnlag for permanent oppholdstillatelse fra 3 til 6 år.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til statsrådens
svarbrev, der det framgår at utlendingsloven med tilhørende forskrift
allerede hjemler muligheter for både å nekte permanent opphold og
å fatte vedtak om utvisning, dersom utlendingen dømmes for et forhold
med strafferamme på mer enn ett år. Det framgår også at regelverket
hjemler muligheter for tilleggstid før permanent opphold kan innvilges,
både i slike situasjoner, men også for lovovertredelser av mindre
alvorlig art. Ny botid må også opptjenes etter avsluttet periode
med tvungent psykisk helsevern. Ved påtaleunnlatelse beregnes ikke tilleggstid. Flertallet deler
statsrådens syn om at det ikke er behov for endringer i eksisterende regelverk,
og støtter ikke forslagene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dagens system ikke gir god nok motivasjon for utenlandske borgere
til å avstå fra å begå straffbare handlinger. Disse medlemmer mener
at systemet for karenstid er for løst, og at eksisterende lovverk
ikke fungerer etter intensjonen. Disse medlemmer påpeker
at en stram håndheving av lovverket er nødvendig for å skape den
nødvendige tilliten til at innvandringspolitikken er stram, men
rettferdig.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som reduserer utenlandske borgeres mulighet for permanent
oppholdstillatelse i Norge hvis man er idømt fengselsstraff i minst
1 år, samt at det innføres karenskrav ved lovovertredelser av mindre
alvorlig grad, som påtaleunnlatelse, betinget fengselsstraff eller
ubetinget fengselsstraff som samlet ikke overstiger 1 år, behandlingsdom
eller forvaringsdom.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til statsrådens
svarbrev om at ulike former for økonomisk stønad har som siktemål
at mottakeren skal bli selvhjulpen, og støtter ikke forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
ikke statsrådens tolkning av forslaget. Disse medlemmer viser
til flere oppslag i media der utenlandske borgere er tildelt økonomisk
stønad de egentlig ikke burde ha hatt, og at det er en tillitserklæring
å bli tildelt permanent oppholdstillatelse i Norge. Disse medlemmer viser
til at likelydende forslag er blitt gjennomført i Danmark, og at
tiltaket der har hatt positiv effekt. Disse medlemmer viser
også til at man i Finland har en likelydende ordning vedrørende
erverv av statsborgerskap etter søknad.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at utenlandske borgere som har forfalt gjeld
til det offentlige, for eksempel tilbakebetalingspliktige ytelser
etter lov om sosiale tjenester, forskuddsvis utbetalt barnebidrag,
foreldrebetaling til barnehage, for mye utbetalt bostøtte med mer,
ikke blir berettiget til permanent oppholdstillatelse.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, støtter statsrådens
syn om at det ikke er ønskelig med nye innstramminger i inntektskravene
utover det forslaget som nå er på høring, om heving av underholdskravet
ved familieinnvandring. Det er heller ikke ønskelig å foreta endringer
i gjeldende unntak fra disse bestemmelsene når det gjelder flyktninger
og personer med opphold på humanitært grunnlag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er avgjørende for videre integrering og senere familiegjenforening
at utlendingen som søker om permanent oppholdstillatelse, er økonomisk
selvhjulpen. Disse medlemmer mener det er uforsvarlig
av norske myndigheter å tro at personer som ikke er tilstrekkelig
økonomisk selvhjulpne, skal kunne opprettholde en husholdning på
to eller flere personer. At en utlending er økonomisk selvforsørgende
før vedkommende får permanent oppholdstillatelse, vil, etter disse
medlemmers oppfatning, virke som et positivt incentiv.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet med noe endret ordlyd og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag slik at utenlandske borgere, for å være berettiget permanent
oppholdstillatelse, må ha vært i heltidsarbeid i 2,5 av de siste
3 år, og må ikke i mer enn 6 måneder i løpet av de siste 3 år ha
vært arbeidsledige eller mottatt sosiale ytelser eller liknende
i henhold til lov om sosiale tjenester og introduksjonsloven.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til statsrådens
svarbrev, der det redegjøres for gjeldende regelverk. Pliktig opplæring
i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven må være gjennomført
før permanent opphold innvilges. Det vises også til troskapsløftet
som avlegges i forbindelse med statsborgerseremonien. Flertallet støtter
statsrådens syn om at det ikke er ønskelig med ytterligere krav
til den enkelte for å få permanent opphold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at statsråden ikke ser dette forslaget opp mot intensjonen i
dette og de andre forslagene i Dokument 8:138 S (2011–2012). Disse
medlemmer mener det er viktig allerede på et tidlig stadium
i integreringsprosessen å peke ut retningen til et fremtidig norsk statsborgerskap
for de utlendinger som etter søknad vil være berettiget permanent
oppholdstillatelse når alle krav er oppfylt.
Disse medlemmer mener det er
viktig at personer som er blitt tildelt oppholdstillatelser som senere
danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, på et langt tidligere
tidspunkt blir gjort kjent med hvilke krav samfunnet stiller til dem.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at utenlandske borgere må ha underskrevet
en erklæring om integrasjon og aktivt medborgerskap, eller på andre
måter må ha tilkjennegitt aksept for innholdet av den, for å være
berettiget permanent oppholdstillatelse.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til statsrådens
svarbrev, som redegjør for dagens regler om hvem som har rett og/eller
plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Det vises også
til innføringen av obligatorisk prøve ved vedtak i Stortinget 15. juni
2011, samtidig som timetallet er utvidet fra 300 til 600 timer,
med virkning fra 1. januar 2012. Flertallet viser også
til Meld. St. 6 (2012–2013) En helhetlig integreringspolitikk. Mangfold
og fellesskap, der det varsles at spørsmålet om innføring av bestått prøve
i samfunnskunnskap som vilkår for å erverve statsborgerskap etter
søknad, vil bli sendt på alminnelig høring. Flertallet støtter
ikke forslaget om at bestått prøve skal være vilkår for permanent
opphold.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at statsråden i sitt svarbrev av 13. november 2012 fester liten
lit til at dagens undervisning i norsk og samfunnskunnskap, samt
introduksjonsprogram, på en god nok måte fanger opp personer med
svak utdanning og som sliter med lese- og skrivevansker. Disse
medlemmer mener statsrådens svar kan virke negativt overfor
de som gjennomfører kurs i norsk og samfunnskunnskap på en god måte,
og som vil være godt i gang med sin egen integrering og kunne få
dette stadfestet på et tidlig stadium. Disse medlemmer merker
seg at statsråden med dette setter introduksjonsordningen i et lite flatterende
lys.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det å stille krav til utenlandske borgere som har som intensjon
å bosette seg permanent i Norge, er å vise dem både respekt og omsorg.
Gjennomført og bestått prøve i norsk på et tidligere stadium vil
være med på å gi introduksjonsordningen høyere status. Disse
medlemmer mener at dette vil medvirke til at kursdeltakerne
lettere får innpass på arbeidsmarkedet, hvor de knytter kontakter
med det norske samfunnet på makro- og mikronivå, og raskere blir
økonomisk selvhjulpne.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at utenlandske borgere skal ha gjennomført
og bestått prøve i Norsk 2, eller tilsvarende eller høyere nivå,
for å være berettiget permanent oppholdstillatelse.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, antar at dette forslaget
er betinget av at forslag nr. 1 om et utvidet krav om botid til
seks år blir vedtatt, og at forslaget dermed bortfaller.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
forslagsstillerne gjennom dette forslaget også tar høyde for at
enkeltindividers innsats for egen integrering skal vektlegges ved søknad
om permanent oppholdstillatelse. Disse medlemmer mener
man gjennom frivillig virksomhet i lag, foreninger og organisasjoner allerede
i dag kan skape nettverk, gjennom hvilke utenlandske statsborgere
kan skape en fremtid i Norge og være selvforsørgende. Disse medlemmer mener
enkeltmennesker er forskjellige og har iboende ressurser som kan
komme samfunnet til nytte, og at mange utenlandske borgere i dag
legger ned betydelig innsats for sine lokalsamfunn og sine medmennesker.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at utenlandske statsborgere som utviser et
aktivt medborgerskap i Norge gjennom aktiv deltakelse i frivillig
eller annen virksomhet i mer enn 1 år, tilgodeskrives dette ved
søknad om permanent oppholdstillatelse.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til statsrådens
svarbrev og til Meld. St. 6 (2011–2012) En helhetlig integreringspolitikk.
Mangfold og fellesskap. Flertallet mener at gode
introduksjonsprogrammer og målrettet og individuelt tilpasset kvalifisering
med rettigheter og plikter er bedre virkemidler for god integrering
og støtter ikke innføringen av et særskilt belønningssystem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dette forslaget i sterkere grad må ses i sammenheng med forslag
nr. 7 foran (Dokument 8:138 S (2011–2012)). Disse medlemmer mener
det kan være tungtveiende argumenter på individnivå som kan åpne
for at man raskere kan bli berettiget permanent oppholdstillatelse
i Norge, for eksempel ved å bestå individuelle introduksjonsprogrammer,
norsk og samfunnskunnskap raskere enn de lovpålagte 600 timene.
I dagens system fremstår kurs i norsk og samfunnskunnskap som standardprosedyrer,
der kursdeltakerne kun skal oppfylle et minste felles multiplum.
I stedet for at individer belønnes for å tilegne seg gode språklige
ferdigheter raskere enn andre, synes det som om de holdes tilbake
og ikke gis muligheten til å bli de ressurspersonene de både evner
og ønsker å være. Disse medlemmer synes det er betenkelig
at norske myndigheter og statsråden ikke erkjenner disse forholdene
og gir de som integrerer seg raskere gjennom stor personlig innsats, belønning
for dette. Disse medlemmer har tro på enkeltmennesker
som gjennom egen innsats og sterk vilje satser på sin egen fremtid og
ønsker å være å være til nytte, ikke bare for samfunnets del, men
for sin egen del.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å innføre et belønningssystem for å målrette integreringen
av utenlandske borgere og sette en god standard for integrasjon
for å kunne få permanent oppholdstillatelse i Norge.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at forslaget
vil innebære en betydelig innstramming i vilkårene for familiegjenforening,
som også vil være i strid med Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
(EMK). Etter flertallets mening vil familiegjenforening
i mange tilfeller bidra positivt til integreringen i Norge. Flertallet er
enig i statsrådens vurdering av at dette forslaget ikke støttes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet deler
ikke statsrådens oppfatning om at dette forslaget skulle stride
mot Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK). Disse
medlemmer viser til at likelydende forslag er blitt implementert
i Danmark, og at Danmark ikke er blitt felt i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen
(EMD) for overtredelser av EMK.
Disse medlemmer tar til etterretning
at statsråden ikke har kunnet fremskaffe dokumentasjon på at forslaget
strider mot EMK, all den tid flere av disse forslagene fortsatt
er gjeldende politikk i Danmark.
Disse medlemmer mener en utenlandsk
statsborger bosatt i Norge ikke bare er ansvarlig for sin egen integrering,
men også for den eller de som kommer til Norge gjennom familieinnvandring,
og som skal inngå i samme husholdning og påbegynne egen integrering.
Slik integrering må ha et solid ankerfeste i den herboende referansepersonen
og ikke overlates til tilfeldighetene, slik disse medlemmer oppfatter
at dagens situasjon er.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at familiegjenforening av utenlandsk borger
med utenlandsboende ektefelle/samboer og/eller barn, forutsetter
etterlevelse av de vilkår som foreslås lagt til grunn for innvilgelse
av permanent oppholdstillatelse etter forslagene 1–7.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at forslaget
vil innebære en kraftig begrensning i barns muligheter for å gjenforenes
med en forelder i Norge. Barn som kommer til Norge på familiegjenforening,
vil i voksen alder bare kunne etablere familie med en person fra
utlandet dersom vedkommende er blitt norsk statsborger. Forslaget
bryter både med FNs barnekonvensjon og med Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen. Flertallet støtter
statsrådens syn om at forslaget derfor ikke lar seg gjennomføre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
dagens familieinnvandringspraksis er svak, og at den åpner for betydelig grad
av misbruk. Disse medlemmer påpeker at det er blitt
avdekket flere tilfeller av familieinnvandring der lovgivers intensjon
med det bakenforliggende prinsipp for denne innvandringsformen misbrukes. Disse
medlemmer mener kontrollmekanismene for å sikre familieinnvandring,
slik den er definert i gjeldende lov, avhenger av god personkontroll, avklart
identitet og robuste sanksjonsmuligheter mot misbruk av de lover
og regler som regulerer dette. Disse medlemmer vil
påpeke at denne ordningen er blitt misbrukt for å skaffe omsorgspersoner
til å gi daglig omsorg til herboende personer som lider av alvorlige
sykdommer eller funksjonshemninger, maskert som familieinnvandring. Disse
medlemmer mener dette må hindres for å unngå at utenlandske
borgere som blir presset til å inngå ekteskap på falskt grunnlag,
og som kommer til Norge, blir tvunget inn i en sosial orden som
kan påminne om slaveri.
Disse medlemmer deler ikke statsrådens
oppfatning om at dette forslaget er et brudd på internasjonale konvensjoner
som barnekonvensjonen eller EMK, og finner statsrådens forklaring
i sitt svarbrev lite overbevisende.
Disse medlemmer opprettholder
forslaget i dokumentet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at personer som kommer til Norge gjennom familieinnvandring,
ikke innrømmes rett til ytterligere familiegjenforening.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag med sikte på å endre kravene til oppholdstid i Norge som
grunnlag for permanent oppholdstillatelse fra 3 til 6 år.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som reduserer utenlandske borgeres mulighet for permanent
oppholdstillatelse i Norge hvis man er idømt fengselsstraff i minst
1 år, samt at det innføres karenskrav ved lovovertredelser av mindre
alvorlig grad, som påtaleunnlatelse, betinget fengselsstraff eller
ubetinget fengselsstraff som samlet ikke overstiger 1 år, behandlingsdom
eller forvaringsdom.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at utenlandske borgere som har forfalt gjeld
til det offentlige, for eksempel tilbakebetalingspliktige ytelser
etter lov om sosiale tjenester, forskuddsvis utbetalt barnebidrag,
foreldrebetaling til barnehage, for mye utbetalt bostøtte med mer,
ikke blir berettiget til permanent oppholdstillatelse.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag slik at utenlandske borgere, for å være berettiget til permanent
oppholdstillatelse, må ha vært i heltidsarbeid i 2,5 av de siste
3 år, og må ikke i mer enn 6 måneder i løpet av de siste 3 år ha
vært arbeidsledige eller mottatt sosiale ytelser eller liknende
i henhold til lov om sosiale tjenester og introduksjonsloven.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at utenlandske borgere må ha underskrevet
en erklæring om integrasjon og aktivt medborgerskap, eller på andre
måter må ha tilkjennegitt aksept for innholdet av den, for å være
berettiget permanent oppholdstillatelse.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at utenlandske borgere skal ha gjennomført
og bestått prøve i Norsk 2, eller tilsvarende eller høyere nivå,
for å være berettiget permanent oppholdstillatelse.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at utenlandske statsborgere som utviser et
aktivt medborgerskap i Norge gjennom aktiv deltakelse i frivillig
eller annen virksomhet i mer enn 1 år, tilgodeskrives dette ved
søknad om permanent oppholdstillatelse.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å innføre et belønningssystem for å målrette integreringen
av utenlandske borgere og sette en god standard for integrasjon,
for å kunne få permanent oppholdstillatelse i Norge.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at familiegjenforening av utenlandsk borger
med utenlandsboende ektefelle/samboer og/eller barn, forutsetter
etterlevelse av de vilkår som foreslås lagt til grunn for innvilgelse
av permanent oppholdstillatelse etter forslagene 1–7.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag som fører til at personer som kommer til Norge gjennom familieinnvandring,
ikke innrømmes rett til ytterligere familiegjenforening.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:138 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Morten Ørsal Johansen, Gjermund Hagesæter
og Åge Starheim om innstramminger i grunnlaget for å gi utenlandske
statsborgere permanent oppholdstillatelse i Norge – avvises.
Jeg viser til komiteens brev av 28. september 2012
ved komitésekretæren, hvor det bes om min vurdering av forslag fra
stortingsrepresentantene Morten Ørsal Johansen, Gjermund Hagesæter
og Åge Starheim om innstramming i grunnlaget for å gi utenlandske
statsborgere permanent oppholdstillatelse i Norge.
Det er innhentet innspill fra Arbeidsdepartementet
og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet hva gjelder
de deler av forslaget som omhandler deres ansvarsområder.
Regjeringen har en målsetting om en samfunnstjenlig
og styrt innvandring, og arbeider samtidig for et inkluderende samfunn.
Målet for integreringspolitikken er like muligheter, rettigheter
og plikter for innvandrere og barna deres til å delta og bidra i
arbeids- og samfunnsliv. Alle som bor i Norge, og som har lovlig
opphold her, skal ha like muligheter til å bidra og til å delta
i landets fellesskap.
For at nyankomne innvandrere skal bli godt integrert,
er det viktig at de kan skaffe seg arbeid og utdanning og delta
i samfunnet for øvrig. Nyankomne flyktninger har rett og plikt til
å delta i et heltids introduksjonsprogram som varer i inntil to
år. Nyankomne innvandrere med oppholdstillatelse som danner grunnlag
for permanent oppholdstillatelse, har rett og/eller plikt til å delta
i opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Hvilke grupper som har hhv. rett og/eller plikt til
å delta i slik opplæring er nærmere redegjort for under forslag
6 nedenfor.
En utlending med opphold i Norge som ikke er av
en forutsatt tidsbegrenset karakter bør etter en viss tid få muligheten
til å etablere et varig opphold her i landet. Dette er viktig av
hensyn til enkeltpersonene selv og deres integrering i det norske
samfunnet. Tungtveiende administrative hensyn taler også for at
man ikke har regler om mer aktiv kontroll og regelmessig vurdering
og fornyelse av de enkelte tillatelser enn det som er nødvendig.
Etter gjeldende regelverk stilles det et krav
om tre års botid for å kunne få permanent oppholdstillatelse. Varigheten
av botidskravet ble grundig drøftet i forbindelse med utlendingsloven 2008.
Det vises særlig til Utlendingslovutvalgets drøftelse i NOU 2004: 20,
hvor utvalget vurderte en utvidelse av botidskravet til fem år,
men hvor følgende argumenter ble avgjørende for at flertallet i
utvalget foreslo å fastholde et treårskrav:
For familieetableringstilfellene
ble det ansett å være et svært inngripende tiltak om man skulle kunne
gi en person et pålegg om å forlate riket etter fire-fem års opphold
her fordi man har mislykkes i et samlivsforhold.
Hensynet til å motvirke proformaekteskap
kunne tilsi at man burde kreve mer enn tre års botid, men i motsatt
retning ble det lagt vekt på at personer (særlig kvinner) som utsettes
for mishandling og utnytting i et forhold, ikke skal holdes i ekteskapet
for en lengre periode av frykt for å miste oppholdsgrunnlaget.
For personer som har fått beskyttelse i
Norge vil det i henhold til praksis ikke bli foretatt en ny vurdering
av beskyttelsesbehovet ved senere fornyelser, og man så derfor ingen
vektige grunner for å heve botidskravet for denne gruppen.
For arbeidsinnvandrere ble det bemerket
at det ikke ville være spesielt betenkelig å øke botidskravet, men
man kunne heller ikke se noen reell grunn til å heve kravet da de
fleste arbeidsinnvandrere som regel fyller vilkårene for fornyet tillatelse
også etter 4-5 års opphold i Norge. Det ville dermed ikke ha noen
innvirkning på innvandringsbildet om botidskravet ble hevet eller ikke.
I mangel av det flertallet oppfattet som
tungtveiende grunner for å endre gjeldende botidskrav, la flertallet
vakt på at det er uheldig i seg selv å gjennomføre en innstramning
som vil kunne oppleves som et negativt signal rettet mot innvandrere.
Regjeringen støttet forslaget fra utvalgets
flertall om å videreføre kravet om tre års botid, og jeg ser ingen
tungtveiende grunner til igjen å vurdere en heving av botidskravet.
Jeg vil imidlertid bemerke at noen land som
har et høyere krav til botid, samtidig tillater at flere oppholdsgrunnlag
teller med i beregningen. Dette er tilfellet i for eksempel Danmark
hvor kravet til botid er 5 år, men hvor oppholdstid som student
eller au pair også teller med i beregningen. Dette er oppholdsgrunnlag
som i Norge ikke danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse.
Dette må man ta med i vurderingen når man drøfter lengden på botidskravet.
Videre vil jeg nevne at regjeringen har strammet inn
på retten til permanent oppholdstillatelse for personer med opphold
på humanitært grunnlag når det er tvil om utlendingens identitet.
I slike tilfeller kreves det som hovedregel at utlendingen fremskaffer
dokumentasjon på sin identitet for å gi oppholdstillatelse. Dersom
det likevel innvilges oppholdstillatelse, kan det gis tillatelse som
ikke danner grunnlag for permanent opphold.
Utlendinger som begår kriminalitet vil ikke
bare kunne bli nektet permanent oppholdstillatelse, men vil også
kunne bli utvist (utlendingsloven §§ 66 flg.). Etter dagens regler
kan en utlending med oppholdstillatelse utvises dersom vedkommende
er straffet for et forhold som «kan føre til fengselsstraff i mer
enn ett år». Det er i denne sammenheng altså ikke et vilkår at vedkommende
faktisk er dømt til fengsel i ett år (som er det vilkår det vises
til i representantforslaget), men det er tilstrekkelig at strafferammen er strengere enn fengselsstraff
i ett år. Dersom utlendingen ikke blir utvist, har utlendingsloven (§ 62)
og forskriften (§ 11-5) regler om tilleggstid før utlendingen kan
bli innvilget permanent oppholdstillatelse. Også lovovertredelser
av mindre alvorlig grad, herunder samfunnsstraff, bøter og betinget
fengsel gir grunnlag for tilleggstid. Jeg ser ingen grunn til å
endre de tilleggstider som allerede gjelder.
Dersom det straffbare forholdet fører til påtaleunnlatelse
eller blir overført til megling i konfliktråd, beregnes det etter
dagens regelverk ikke tilleggstid. Det er det etter min mening heller
ingen grunn til. Dersom påtalemyndigheten har funnet at det straffbare
forholdet ikke har et slikt alvor at det bør lede til noen annen
straffereaksjon, bør det heller ikke få alvorlige utlendingsrettslige
konsekvenser.
Utlendinger som blir dømt til tvungent psykisk helsevern
kan også utvises på grunnlag av straffbare handlinger. Dersom man
kommer til at det ikke bør treffes et utvisningsvedtak overfor vedkommende,
mener jeg at det heller ikke er rimelig å operere med en tilleggstid
for å få permanent opphold. Utlendingen må imidlertid opptjene ny
botid som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, etter
at perioden med tvungent psykisk helsevern er avsluttet.
Økonomisk stønad bør ta sikte på å gjøre tjenestemottakeren
selvhjulpen og i stand til å mestre egen livssituasjon. Hovedregelen
er derfor at stønad gis som bidrag, slik at mottakeren selv kan
styre og disponere over egen økonomi. Økonomisk stønad som lån skal
bare gis hvis tjenestemottaker på søknadstidspunktet har midler,
eller en rett til midler, som faktisk ikke er tilgjengelige. Tjenestemottakers
økonomiske situasjon kan ha endret seg når lånet skal tilbakebetales,
og NAV-kontoret må da vurdere om lånet helt eller delvis skal omgjøres
til bidrag. Hvis tjenestemottaker søker om å få endret lånevilkårene,
eller få omgjort lånet til bidrag, skal søknaden behandles selv
om fristen for å klage på vedtaket er gått ut.
Som følge av at lån vil kunne omgjøres til bidrag etter
en konkret vurdering av tjenestemottakerens situasjon, synes forslaget
å ha liten eller ingen praktisk effekt. Det er heller ikke ønskelig
å knytte rett til permanent oppholdstillatelse til tilbakebetaling
av barnebidrag mv. Forslaget kan derfor ikke anbefales.
I utgangspunktet er det ønskelig at alle som
får opphold i Norge skal være sikret forsørging. Utlendingsloven
§ 58 fastsetter derfor at det er et vilkår for oppholdstillatelse
at utlendingen er sikret underhold. Regjeringen har som kjent også
skjerpet vilkårene for sikret underhold ved familieinnvandring,
og har nå også ute på høring et forslag om heving av underholdskravet.
For mange har det imidlertid vært nødvendig
å gjøre unntak fra kravet til sikret underhold i loven og forskriften.
Dette gjelder blant annet for flyktninger og personer som får opphold
på humanitært grunnlag etter en asylsøknad. I tillegg gjelder det
blant annet for mange tilfeller av familieinnvandring.
Dersom man skulle innføre nye vilkår om at det skal
gjelde krav til yrkesdeltakelse og selvforsørging for å få permanent
oppholdstillatelse, vil dette være svært administrativt ressurskrevende,
og det ville også være nødvendig å vurdere om man skal ha unntak
for de samme grupper som har unntak fra underholdskravet ved søknad om
førstegangs oppholdstillatelse.
Når forslaget samtidig fører til en vesentlig
svekkelse av rettsposisjonen for personer som er innvilget opphold
i Norge med sikte på varig bosetting her, er det ikke grunnlag for
å gi forslaget støtte.
Jeg ser for øvrig ikke grunnlag for å støtte
et forslag som innebærer at personer som har mottatt økonomisk stønad
etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
ikke kan få permanent oppholdstillatelse før tre år etter siste
stønadstilfelle. En slik bestemmelse vil være en tilleggsbelastning
for personer som er i en vanskelig økonomisk situasjon. Dette vil
særlig ramme personer som på grunn av sykdom, skade eller funksjonshemming
ikke kan arbeide full tid, og som får lave ytelser fra folketrygden som
følge av kort opptjeningstid. Denne gruppen er ofte avhengig av
supplerende stønad i tillegg til lønn og/eller trygd, og vil etter
forslaget aldri kunne få permanent oppholdstillatelse. Forslaget vil
også ramme personer som har vært selvforsørgende i flere år, men
som i løpet av de siste tre år har mottatt stønad en enkelt gang,
for eksempel i forbindelse med overgang fra opplæring til arbeid.
For å kunne få permanent oppholdstillatelse
i Norge må en i tillegg til oppholdstiden ha gjennomført pliktig
opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven.
Videre vil alle som senere får norsk statsborgerskap og har fylt
12 år, bli invitert til å delta på en seremoni. På seremonien avlegger
deltakere over 18 år et troskapsløfte. Troskapsløftet ble vedtatt
av Kongen i statsråd 16. juni 2006, og har følgende ordlyd: «Som
norsk statsborger lover jeg troskap til mitt land Norge og det norske
samfunnet, og jeg støtter demokratiet og menneskerettighetene og
vil respektere landets lover».
Det er vanskelig å se hvordan en erklæring om integrasjon
og aktivt medborgerskap i forkant av permanent oppholdstillatelse
skal kunne fremme integreringen ytterligere, og jeg ser ikke grunn
til å støtte forslaget.
Fra og med 1. september 2005 fikk voksne innvandrere
gjennom introduksjonsloven rett og/eller plikt til deltakelse i
opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Hvilke grupper som har henholdsvis
rett og/eller plikt til slik opplæring fremgår av tabellen nedenfor.
Rett og plikt til opplæring
i norsk og samfunnskunnskap
Kilde: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet,
Prop. 1 S (2012–2013).
Personkrets1 | Rett | Plikt | Gratis | Omfang2 |
1) Personer som har fått asyl, personer med opphold på
humanitært grunnlag og familiegjenforente med disse gruppene og
de med kollektivt vern, 16–55 år | X | X | X | 600 timer (550 timer norsk og 50 timer samfunnskunnskap),
ved behov opptil 2 400 norsktimer i tillegg |
2) Familiegjenforente med norske og
nordiske borgere bosatt i Norge, 16–55 år | X | X | X | 600 timer (550 timer norsk og 50 timer samfunnskunnskap),
ved behov opptil 2 400 norsktimer i tillegg |
3) Personer fra gruppe 1) eller 2) i alderen 55–67 år | X | | X | 600 timer (550 timer norsk og 50 timer samfunnskunnskap),
ved behov opptil 2 400 norsktimer i tillegg |
4) Arbeidsinnvandrere utenfor EØS-/EFTA- regelverket,
16–55 år | | X | | 300 timer (250 timer norsk og 50 timer samfunnskunnskap) |
1) Gjelder personer
som har fått oppholdstillatelse etter 1. september 2005 som gir
grunnlag for permanent oppholdstillatelse etter utlendingsloven.
2) For de med rett
og plikt eller bare rett til opplæring som har fått oppholdstillatelse
mellom 1. september 2005 og 1. januar 2012, er omfanget 300 timer
(250 timer norsk og 50 timer samfunnskunnskap), ved behov opptil
2 700 norsktimer i tillegg.
Innføringen av obligatorisk avsluttende prøve
i norsk og samfunnskunnskap ble vedtatt ved Stortingets vedtak 15. juni
2011. Endringen trer i kraft 1. september 2013. Stortinget vedtok
samtidig å utvide timetallet fra 300 til 600 timer for rett og plikt
til deltagelse i norsk og samfunnskunnskap for noen grupper. Endringen trådte
i kraft 1. januar 2012. Gjennomføringskravet som vilkår for innvilgelse
av søknad om permanent oppholdstillatelse etter utlendingsloven
ble endret i tråd med utvidelse av rett og plikt til deltagelse
i norskopplæring i introduksjonsloven.
En individuell plikt til å avlegge avsluttende prøve
understreker den enkeltes ansvar for å lære seg norsk språk og sette
seg inn i norske samfunnsforhold. Deltakere i norskopplæringen vil ha
ulike forutsetninger og ulik skolebakgrunn, samtidig som opplæringen
skal tilpasses den enkeltes behov. I noen tilfeller vil deltakerne
være analfabeter eller ha lite eller ingen utdanning fra før. Personer
med slik bakgrunn vil kunne ha begrensede mulighet til å bestå en
norskprøve, og vil med representantforslaget være hindret fra å få
permanent oppholdstillatelse i Norge. En slik ordning vil særlig
ramme personer med svak skolebakgrunn, spesielt kvinner. Jeg ser
ikke dette som ønskelig.
Jeg oppfatter forslagsstillerne slik at dette forslaget
bare er aktuelt dersom man først beslutter å heve botidskravet til
seks år. Som det fremgår mener jeg at det ikke er grunnlag for en slik
endring av botidskravet, og jeg legger til grunn at heller ikke
forslagsstillerne mener at det er grunn til å innføre nye unntak
fra dagens treårskrav. Det kan for øvrig være store utfordringer i
å utforme en slik ordning, blant annet med hensyn til hvilke aktiviteter
som skal kunne godkjennes, og hvordan faktisk deltagelse skal kunne
kontrolleres.
Gjennom introduksjonsloven er det innført en målrettet
integreringspolitikk for å styrke nyankomne innvandreres mulighet
for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet, og deres økonomiske selvstendighet.
Deltagelse i introduksjonsprogrammet lønnes med introduksjonsstønad,
og programmet skal være individuelt tilpasset den enkeltes behov
for grunnleggende kvalifisering for å sikre rask overgang til arbeid
eller utdanning.
Som nevnt foran stilles det også krav til at
en utlending har gjennomført pliktig opplæring i norsk for å få
permanent opphold i Norge. Introduksjonsloven inneholder en blanding
av krav og belønning for å sikre at den enkelte nyankomne lærer
seg norsk, får kunnskap om det norske samfunnet og deltar i yrkes-
og samfunnslivet, så raskt som mulig. Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet jobber kontinuerlig med å utvikle og heve
kvaliteten i tilbudet som blir gitt gjennom de to ordningene i introduksjonsloven.
For øvrig bidrar kravet til sikret underhold
og fire års arbeid og utdanning ved familieinnvandring til integrering
av de som kommer til Norge. Det vises til at referansepersonen som hovedregel
må ha en klar tilknytning til norsk arbeidsliv. For arbeidsinnvandrere
følger tilknytning til norsk arbeidsliv av vilkårene for innvilget
tillatelse.
Jeg oppfatter forslaget slik at utlendinger
som er bosatt i Norge skal måtte oppfylle vilkårene for permanent
oppholdstillatelse (etter de strengere regler som forslagsstillerne
har foreslått) for å kunne få opphold for familiemedlemmer i Norge.
Det er i dagens regelverk strenge krav til en utlending som ønsker
sin familie til Norge. I saker om familieinnvandring stilles det
krav om både fremtidig og tidligere inntekt, herunder også krav
om at referansepersonen ikke må ha mottatt økonomisk stønad eller
kvalifiseringsstønad etter sosialtjenesteloven. Dersom referansepersonen
selv er utenlandsk, stilles det som hovedregel også krav om at vedkommende
må ha arbeidet eller tatt utdanning i Norge i fire år før han eller
hun kan søke om familieetablering med en utenlandsk ektefelle. Dette
er krav som skal gi utlendingen et incitament til raskere integrering dersom
vedkommende ønsker å hente familiemedlemmer til Norge.
En stor gruppe som ville bli rammet av forslagsstillernes
innstramningsforslag, ville være flyktninger. Dette er personer
med behov for internasjonal beskyttelse, som dermed er avskåret
fra å videreføre eller etablere familieliv i hjemlandet. Både overfor
disse og overfor andre utlendinger med oppholdstillatelse, mener jeg
at det ville være urimelig strengt å stille et krav om permanent
oppholdstillatelse for å kunne hente familien sin hit. Forslaget
kan også være problematisk i forhold til våre forpliktelser etter
Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) art. 8 om retten
til familieliv. Jeg støtter derfor ikke dette forslaget.
Forslaget innebærer en sterk begrensning for barns,
og særlig særkullsbarns, mulighet for å gjenforenes med en forelder
i Norge. Forslaget vil for eksempel innebære at en kvinne som får opphold
gjennom ekteskap med en norsk borger, ikke kan få med sitt særkullsbarn
til Norge. Barnet vil etter dagens regler få familiegjenforening med
mor, som selv har fått tillatelse gjennom ekteskap med norsk ektefelle.
Forslaget innebærer også at barn som kommer til Norge i familiegjenforening
selv i voksen alder ikke kan etablere et familieliv med noen fra
utlandet før etter innvilget statsborgerskap. Jeg mener forslaget
vil være problematisk i forhold til våre forpliktelser etter FNs
barnekonvensjon og EMK art. 8.
Det er regjeringens syn at dagens regelverk
om underhold i familieinnvandringssakene i tilstrekkelig grad ivaretar
kravene til selvforsørgelse og hensynet til god integrering i det
norske samfunnet, også dersom referansepersonen selv kom gjennom
familieinnvandring. Jeg kan ikke se at en innstramming i mulighetene
for å kunne bli familiegjenforent med nære familiemedlemmer på den
bakgrunn at man selv fikk opphold i Norge gjennom familieinnvandring,
skal være nødvendig av innvandringsregulerende eller andre hensyn.
Det er et generelt mål å utforme et regelverk
som er brukervennlig og fremmer effektiv saksbehandling. Jeg har
merket meg at representantforslaget innebærer mange nye vilkår for permanent
oppholdstillatelse, hvorav flere ville føre til en langt mer ressurskrevende
saksbehandling. I 2011 behandlet Utlendingsdirektoratet nærmere
14 000 saker om permanent oppholdstillatelse. Mer komplisert og
omfattende saksbehandling i et stort antall saker innebærer administrative
og økonomiske konsekvenser for utlendingsforvaltningen. Det er verdt
å merke seg at alene forslaget om å øke botidskravet fra tre til
seks år vil ha betydelige økonomiske og administrative konsekvenser,
da forslaget innebærer at tredjelandsborgere vil måtte søke om fornyelse
av sine tillatelser over flere år enn i dag. Representantforslaget
fremstår på denne bakgrunn som lite heldig med hensyn til en effektiv
utlendingsforvaltning.
Jeg viser til statsrådens svarbrev til Stortingets kommunal-
og forvaltningskomité i forbindelse med behandlingen av representantforslaget
Dok. 8:138 S (2011-2012) om innstramming i grunnlaget for å gi utenlandske
statsborgere permanent oppholdstillatelse i Norge.
Jeg finner grunn til å be om noen essensielle avklaringer
i forbindelse med saksbehandlingen.
Representantforslaget inneholder flere forslag som
i stor grad er gjeldende politikk i, blant annet, Danmark. Statsrådens
henvisninger til Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK),
fremstår i liten grad som relevant, da Danmark ikke er blitt felt
i Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) etter implementering
av flere like forslag som fremsettes i Dok. 8:138 (2011-2012). På
denne bakgrunn ønsker undertegnede svar på følgende spørsmål:
Kan statsråden bekrefte
at de initiativene som fremlegges i representantforslaget ble gjennomført
av den forrige danske regjeringen på 2000-tallet?
Kan statsråden bekrefte at disse forslagene
ikke var i strid med EMK?
Kan statsråden redegjøre for om slike forslag kan
innføres i Norge?
Statsråden refererer i sitt svar fra Utlendingslovutvalgets
drøftelse i NOU 2004:20, og flertallets fastholdelse av treårskravet.
Siden den tid har blant annet introduksjonsloven blitt implementert
og utvidet til flere grupper, det er blitt innført en ny utlendingslov
og innvandrerbefolkningen i Norge er blitt fordoblet. Jeg merker
meg blant annet at statsråden viser til at flertallet i ovennevnte
utvalg mente at en økning i botidskravet ville «kunne oppleves som et
negativt signal rettet mot innvandrere». Jeg lurer på om statsråden
har empiriske data som viser at den norske befolkningen og velintegrerte innvandrere
ville motsette seg en slik økning i botidskravet, eller om dette
bygger på en mindre kvalifisert antakelse.
Jeg viser til at man i Danmark i 2011 innførte
utvidet karenstid ved lovovertredelser. Kan statsråden redegjøre
for om de eksempler som forefinnes i Dok. 8:138 (2011-2012) ville
medføre en reell innstramming i forhold til dagens regelverk?
Jeg opplever ikke at statsråden svarer på utfordringen.
Forslaget er begrunnet i at personer med utestående fordringer til
det offentlige, ikke bare mottakere av stønader av ulike slag fra NAV,
bør gjøre opp for seg i forkant av søknad om permanent oppholdstillatelse
i Norge. Et slikt system er blitt implementert i Danmark, og statsråden
bes redegjøre for om dette vil være med på å øke tilliten mellom
befolkningsgrupper i Norge og innvandrerbefolkningen. Har statsråden
er oversikt over hvor mange utenlandske borgere som har utestående
fordringer til det offentlige, som angitt av representantforslaget, men
ikke begrenset til dette?
Jeg stiller seg spørrende til statsrådens formulering
om at det «i utgangspunktet er ønskelig at alle som får opphold
i Norge skal være sikret forsørging». Jeg undrer på om statsråden
ikke her mener at alle som ønsker å få permanent oppholdstillatelse
i Norge skal være økonomisk selvforsørgende.
Jeg undres også om statsråden mener at dagens underholdskrav
på 242 000 kroner er tilstrekkelig for å dekke en husholdnings faktiske
utgifter. Jeg sitter med et bestemt inntrykk av at en person som
er flyttet til landet og som blir familiegjenforent med en herboende,
vil ha behov som i sum langt overstiger dette beløpet, og som står
i fare for å måtte leve lang tid på offentlige ytelser. Kan statsråden
sette opp noen regneeksempler som viser at dette beløpet er tilstrekkelig
for å opprettholde en husholdning på to (eller flere personer) i
kommuner som Oslo, Lørenskog, Trondheim, Bergen, Stavanger, Bodø,
Fredrikstad, Sandefjord og Drammen?
Jeg viser til at man innførte en plikt til å
underskrive en erklæring om integrasjon og aktivt medborgerskap
for å bedre integreringen i Danmark, ved klart å uttrykke samfunnets
forventninger til den enkelte som innvandret. Jeg er godt kjent
med hvordan det norske systemet er lagt opp, og mener det finnes
et forbedringsbehov i forhold til visse grupper om hvordan det norske
samfunnet fungerer og hva som regnes som aktiv deltakelse i det
norske samfunnet.
Mener statsråden at det å bli gitt permanent
oppholdstillatelse ikke er en tillitserklæring til den enkelte innvandrer,
og at en slik oppholdstillatelse bare skal gi rettigheter og ikke
plikter?
Jeg merker seg med interesse statsrådens formuleringer
i forhold til det å innføre krav om bestått prøve i norsk for å
bli tildelt permanent oppholdstillatelse. Statsråden skriver:
«I noen tilfeller vil deltakerne være analfabeter, eller
ha lite eller ingen utdanning fra før. Personer med slik bakgrunn
vil kunne ha begrensede muligheter til å bestå en norskprøve, og
vil med representantforslaget være hindret fra å få permanent oppholdstillatelse
i Norge. En slik ordning vil særlig ramme personer med svak skolebakgrunn,
spesielt kvinner. Jeg ser ikke dette som ønskelig.»
Jeg stiller meg spørrende til om statsråden
her gir uttrykk for at den norskundervisningen som gjennomføres
er utilstrekkelig, og at man ikke fanger opp personer mer lese-
og skrivevansker på en tilstrekkelig god måte. Det er én måte å
tolke statsrådens utsagn på, og harmonerer ikke vesentlig med det
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) fremlegger av statistikk
om status for personer som har avsluttet sine introduksjonsprogram.
Det stipuleres i alle fall ikke som en plausibel forklaringsgrunn,
og jeg vil derfor spørre statsråden om hvor denne informasjonen
kommer fra og hvordan statsråden vil råde sin kollega, statsråden
i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, om å gjennomføre
konkrete forbedringer for å forhindre at personer som har rett og
plikt til undervisning i norsk og samfunnskunnskap ikke faller gjennom.
Man kan også tolke statsråden dithen at personer med
svak utdanning ikke får individuelt tilpassede tilbud, og dermed
ikke fanges opp godt nok, og at dette utgjør et uoverstigelig problem for
at det ikke kan stilles krav om gjennomført og bestått kurs i norsk
og samfunnskunnskap.
Det er også mulig å tolke det dithen at kvinner
er for svake til å gjennomføre slike undervisningsprogrammer, men
det ville være å tillegge statsråden oppfatninger som jeg vanskelig
tror at statsråden har.
Til sist er det også mulig, med god grunn, å
mistenke statsråden for at hun mener at det er tilstrekkelig å gjennomføre
det lovfestede antallet timer avsatt til norsk og samfunnskunnskap uten
å måtte bestå prøve, og at det er forsvarlig at personer blir tilgodesett
med permanent oppholdstillatelse og endog statsborgerskap uten å ha
en god nok forståelse for norsk språk og norske samfunnsforhold.
Jeg merker seg at statsråden mener at det vil være
utfordrende å utforme en ordning som tar høyde for de administrative
problemstillinger statsråden forutser. Jeg vil derfor spørre om statsråden
har undersøkt hvordan dette er organisert i våre naboland Danmark,
Sverige og Finland.
Jeg merker seg statsrådens anmerkninger vedrørende
EMK art. 8, og viser til generelt spørsmål utformet på side 1 i
dette brev.
Jeg merker seg statsrådens anmerkninger vedrørende
EMK art. 8, og viser til generelt spørsmål utformet på side 1 i
dette brev.
Jeg viser til brev av 9. januar d.å. hvor det
bes om noen avklaringer. Svaret nedenfor må ses i sammenheng med
mitt brev av 13. november 2012 til Stortingets kommunal- og forvaltningskomité
i saken.
Jeg er kjent med at representantforslaget inneholder
flere forslag som er, eller har vært, gjeldende politikk i Danmark.
Jeg er videre kjent med at det etter regjeringsskiftet i Danmark
høsten 2011, er vedtatt enkelte endringer i regelverket på dette
området. Blant annet er det tidligere poengsystemet og medborgerskapsprøven avskaffet.
Når det gjelder spørsmålet om representantforslaget
er forenelig med Den europeiske menneskerettighetskonvensjon(EMK,)viser
jeg til mitt brev av 13. november 2012. Det fremgår der at noen
av forslagene kan være problematiske sett hen til våre forpliktelser
etter FNs barnekonvensjon og EMK. Jeg anser det ikke som aktuelt å
innføre noen av de foreslåtte forslagene på det nåværende tidspunkt,
og de enkelte forslagenes forhold til Norges internasjonale forpliktelser
er derfor ikke nærmere utredet av departementet.
I mitt svarbrev henviste jeg til Utlendingslovsutvalgets
drøftelse i NOU 2004:20, hvor utvalget bl.a. vurderte en utvidelse
av botidskravet fra tre til fem år. Jeg er ikke kjent med om Utlendingslovsutvalget
baserte seg på empiriske data som grunnlag for sin vektlegging av
at det er uheldig i seg selv å gjennomføre en innstramning som vil kunne
oppleves som et negativt signal rettet mot innvandrere. Jeg viser
for øvrig til at utvalgets argumentasjon ble vektlagt «i mangel
av tungtveiende grunner for å endre gjeldende botidskrav».
Jeg bemerker at forslaget er noe uklart: Det foreslås
både at en utlending bør utelukkes fra permanent oppholdstillatelse
hvis man er idømt ubetinget fengselsstraff i minst ett år, og at
idømt ubetinget fengselsstraff på mellom 6 måneder og 1 år og 6
måneder skal medføre en tilleggstid på 12 år.
Forslagene i Dok. 8:138 (2011-2012) fremstår
å være en innstramming i regelverket for permanent oppholdstillatelse.
Økning av tilleggstiden vil imidlertid få en mer begrenset betydning
i praksis. Bakgrunnen for dette er, som jeg også redegjorde for
i mitt svarbrev, at utlendinger som begår kriminalitet ikke bare
kan bli nektet permanent oppholdstillatelse, men kan også bli utvist
etter utlendingsloven. De fleste som blir ilagt straff for alvorlig
kriminalitet i Norge vil få et utvisningsvedtak med et varig eller
tidsbegrenset innreiseforbud. Når en utlending blir utvist fra Norge,
faller også oppholdstillatelsen bort, og vedkommende vil således
være avskåret fra å få permanent oppholdstillatelse.
Jeg er kjent med at man for å få permanent oppholdstillatelse
i Danmark ikke må ha visse typer av forfalt gjeld til det offentlige.
Det er på det nåværende tidspunkt ikke aktuelt for regjeringen å
innføre tilsvarende regler her i Norge.
Justis- og beredskapsdepartementet har ikke
tall som representanten etterspør. Dette er tall som er vanskelig
å fremskaffe, bl.a. fordi innkreving fra ulike offentlige virksomheter
gjøres ulikt. Det finnes heller ikke noe felles register for innkreving
av offentlige fordringer. Tall fra Statens innkrevingssentral (SI),
som er ansvarlig for å kreve inn en del fordringer på vegne av det
offentlige, skiller heller ikke på statsborgerskap eller oppholdsgrunnlag
i Norge.
Det er i utgangspunktet ønskelig at alle som
får opphold i Norge, både midlertidig og permanent, skal være sikret
forsørgelse eller være økonomisk selvforsørget. Like fullt vil det
i noen tilfeller være behov for å gjøre unntak. Dette ble også bemerket
i mitt svarbrev.
Krav til sikret underhold ble skjerpet i forbindelse
med at ny utlendingslov og -forskrift trådte i kraft 1. januar 2010
blant annet for å øke sannsynligheten for at den som får oppholdstillatelse
vil ha tilstrekkelige midler til forsørgelse og ikke trenger støtte
fra det offentlige. Jeg kan vanskelig se hvilket grunnlag representanten
har for å si at en person som har flyttet til landet for å gjenforenes
med et familiemedlem her, vil ha behov som langt overstiger dagens
underholdskrav på 242 440 kroner, og derfor står i fare for å måtte
leve lang tid på offentlige ytelser.
Dagens krav anses å være tilstrekkelig, og er
heller ikke i utakt med de krav som stilles i våre naboland. I finsk
rett beregnes underholdskravet ut fra nettoinntekt (inntekt etter
skatt), men er langt lavere enn kravet vi har i Norge. Verken Sverige
eller Danmark har noe slikt spesifisert inntektskrav som i norsk
og finsk rett.
Jeg minner også om at det for tiden pågår et
arbeid i departementet hvor nivået på underholdskravet ved familieetablering
er under vurdering. Departementet har nettopp hatt et forslag om
heving av underholdskravet på høring. I høringsbrevet foreslår departementet
å heve underholdskravet for de sakene som gjelder familieetablering
til 261 700 kroner. Høringsfristen for dette forslaget er utløpt,
og saken er under behandling i departementet.
Alle som oppholder seg i Norge er pliktige til
å følge vårt lands lover og regler, uansett om en er født her eller
innvandret.
Undervisningen etter introduksjonsloven inneholder
i tillegg til norskopplæring, 50 timers undervisning i samfunnskunnskap
på et språk den enkelte innvandrer forstår. Opplæringen som må gjennomføres
før permanent oppholdstillatelse kan gis, skal være med på å sikre
god kunnskap om det norske samfunn, lover, rettigheter og plikter.
Dette er med på å bidra til å gi et godt grunnlag for integreringen
og en aktiv deltakelse i det norske samfunn.
Det fremstår ikke hensiktsmessig å innføre ytterligere
vilkår i form av erklæringer når det ikke kan vises til klare positive
effekter.
Prinsippet om tilpasset opplæring ligger til grunn
for opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere.
Det innebærer blant annet at deltakerne i norskopplæringen skal
kartlegges for å få opplæring tilpasset sine behov og framtidsplaner. Opplysninger
fra kartleggingen skal brukes til å utarbeide en individuell plan
for den enkelte deltaker. Opplæringen er organisert i tre ulike
spor som har ulik tilrettelegging og progresjon, og som er tilpasset
deltakernes utdanningsnivå.
Det er en utfordring å undervise personer som ikke
kan lese og/eller skrive, og som samtidig skal lære seg et nytt
språk. Som regjeringen understreket i Meld. St. 6 (2012–2013) om
en helhetlig integreringspolitikk, vil vi gjøre kvalifiseringen
mer effektiv, og vi vil bedre norskopplæringen for personer som
har liten eller ingen utdanning når de kommer til Norge. I læreplanen
som ble tatt i bruk høsten 2012, er det innført en egen alfabetiseringsmodul
som skal gjøre det enklere for deltakerne å tilegne seg grunnleggende
lese- og skriveferdigheter. Det innføres i år også en tilskuddsordning
med kommunale utviklingsmidler for å styrke kvaliteten og forbedre
resultatene i opplæringen i norsk og samfunnskunnskap. Jeg viser
til Meld. St. 6 (2012–2013) for beskrivelse av øvrige tiltak på området.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
jobber med å styrke og bedre opplæringen i norsk og samfunnskunnskap
for voksne som har liten eller ingen utdanning når de kommer til
Norge, men uansett tilpasning og individuell innsats, vil kravet
om språklig kompetanse som vilkår for permanent oppholdstillatelse kunne
ha en ekskluderende effekt for de med svært svak skolebakgrunn.
Med de fastlagte prøvene vi har i dag, vil personer med svært svak skolebakgrunn
i mange tilfeller bruke mye lengre tid for å bestå prøven, og dermed
måtte vente lenger på å få permanent opphold. Derfor er det ikke
ønskelig å innføre et slikt krav.
Innføring av et kompetansekrav vil også kunne være
i strid med den pedagogiske målsettingen for språkopplæringen, da
det kan føre til at den enkelte deltaker går opp til språkprøve
enten for tidlig eller velger å ta den letteste prøven. På den måten
vil målsettingen for opplæringen ikke være oppnådd, og samfunnet
går glipp av den kompetansen deltakeren kunne ha oppnådd.
Jeg er kjent med at Danmark har avviklet denne ordningen
med virkning fra 1. juli 2012. Jeg anser det fortsatt ikke som aktuelt
å innføre den foreslåtte ordningen innenfor dagens botidskrav på
tre år.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 7. mars 2013
Aksel Hagen |
Lise Christoffersen |
leder |
ordfører |