Jeg viser til to brev fra energi- og miljøkomiteen, begge
datert 9. november 2012, vedlagt henholdsvis representantforslag
8: 11 L (2012-2013) og representantforslag 8: 15 LS (2012-2013).
Begge representantforslagene gjelder forslag om å endre lov om motorferdsel
i utmark slik at kommunene skal kunne etablere løyper for rekreasjonskjøring
med snøscooter gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven. Forslag
8: 15 LS (2012-2013) gjelder i tillegg mindre endringer i plan-
og bygningsloven for ytterligere å klargjøre kommunenes anledning
til å anlegge slike løyper.
Siden forslagene i hovedsak gjelder det samme og
har samme frist for tilbakemelding, svarer jeg på begge forslagene
gjennom dette brevet.
Jeg uttalte meg om spørsmålet om økt kommunal
myndighet på motorferdselfeltet senest i spørretimen 10. oktober
i år. Da bekreftet jeg, slik jeg også har gjort tidligere, at jeg
ser på muligheter for å gi kommunene større myndighet til å bestemme
om de vil åpne for etablering av snøscooterløyper til rekreasjonskjøring.
Det er krevende avveininger som må gjøres. Vi må
være sikre på at eventuell økt lokal myndighet på motorferdselfeltet
lar seg gjennomføre uten at vi risikerer vesentlige konsekvenser
for friluftsliv og naturmangfold. Dette gjelder både på kort og
på lang sikt.
Vi må også ha med oss at en åpning for rekreasjonskjøring
vil fjerne det prinsipielle skillet mellom nyttekjøring og kjøring
uten nytteformål, som er hovedlinjen som motorferdselregelverket bygger
på. Dette vil kunne gjøre det vanskeligere å sette grenser ved fremtidige
krav om ytterligere utvidet adgang til kjøring i utmark.
Miljøverndepartementet foretar nå grundige vurderinger
av mulige løsninger. De erfaringer forsøkskommunene har gjort utgjør
en del av grunnlaget som vi bygger våre vurderinger på.
Jeg kan ikke love noe nå om når spørsmålet om rekreasjonskjøring
vil være avklart, men vi arbeider med det og vil ikke la det gå
for lang tid. Dersom regjeringen beslutter å sende et forslag på
høring, vil det skje i inneværende stortingsperiode.