1.1 Innledning

I proposisjonen fremmes det endringer i følgende lover:

  • lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd

  • lov 16. desember 2011 nr. 59 om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre)

  • lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser

  • lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester

  • lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under permittering

  • lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere

Noen av forslagene er nødvendige tilpasninger til ny fleksibel alderspensjon fra folketrygden, mens andre er tekniske opprettinger.

Det vises til proposisjonens kapittel 8 hvor det redegjøres nærmere for merknader til de enkelte paragrafene i lovforslaget.

1.2 Endringer i folketrygdloven

1.2.1 Forslag

Forslag til endringene i folketrygdloven gjelder:

  • Oppheving av § 4-24 annet ledd bokstav b og § 4-25 første ledd bokstav b om samordning av dagpenger og arbeidsavklaringspenger. Det er etter dagens regelverk ikke mulig å samtidig fylle vilkårene for dagpenger og arbeidsavklaringspenger.

  • Oppheving av bestemmelse i § 15-14 om at overgangsstønad til enslig far eller mor faller bort dersom stønadsmottakeren får alderspensjon fra folketrygden. Det er lite praktisk at enslig mor eller far fyller vilkårene for rett til overgangsstønad samtidig som de vil kunne ta ut alderspensjon fra folketrygden. Forslaget er dessuten i tråd med at bestemmelsene om samordning mot alderspensjon er opphevet for dagpenger og arbeidsavklaringspenger.

  • Tilføyelse av bestemmelse i § 19-17 som medfører at gifte alderspensjonister som har gitt avkall på alderspensjonen, for at pensjonistparet samlet sett skal få høyere ytelse, ikke skal kunne «spare opp» pensjon i de årene vedkommende har gitt avkall på pensjonen. Endringsforslaget er en nødvendig tilpasning til de nye reglene om fleksibel alderspensjon fra 2011 og innebærer i realiteten en videreføring av bestemmelsene fra før 2011.

  • Endring i § 20-20 om garanti for opptjente rettigheter slik at det ved beregning av garantitillegg til personer som tar ut pensjon etter 67 år benyttes sivilstand på uttakstidspunktet og ikke sivilstanden ved fylte 67 år som i dag. Endringsforslaget innebærer en administrativ forenkling.

1.2.2 Ikrafttredelse. Økonomiske og administrative konsekvenser

Det foreslås at alle endringsforslagene trer i kraft straks.

  • Oppheving av regel om samordning mellom dagpenger og arbeidsavklaringspenger – folketrygdloven § 4-24 og § 4-25

  • Oppheving av regel om samordning mellom stønad til enslig mor/far og alderspensjon – folketrygdloven § 15-14

  • Beregning av alderspensjon etter en periode med stans i pensjonen fordi det er gitt avkall på rett til alderspensjon etter § 19-17

Endringsforslagene har ingen særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser.

  • Endringsforslaget vedrørende beregning av alderspensjon etter en periode med stans i pensjonen fordi det er gitt avkall på rett til alderspensjon etter § 19-17

Endringsforslaget vil ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

  • Sivilstand ved beregning av garantitillegg etter § 20-20

Garantibestemmelsen i folketrygdloven § 20-20 er foreløpig ikke implementert i arbeids- og velferdsetatens pensjonsløsning. Beregninger fra Arbeids- og velferdsdirektoratet viser at endringen anslagsvis vil bety en innsparing i utviklingskostnader fra to til fire mill. kroner. De administrative engangskostnadene (brev, søknadsskjemaer osv.) utenom rene utviklingskostnader vil bli inntil 10 mill. kroner lavere. I tillegg er de årlige administrative merutgiftene anslått til å bli inntil 1,5 mill. kroner lavere.

1.3 Endringer i lov om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre)

1.3.1 Forslag

Forslag til endringene i lov 16. desember 2011 nr. 59 om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre), jf. Prop. 130 L (2010–2011) gjelder tekniske opprettinger i enkelte bestemmelser under kapitlene 3, 12, 19 og 20.

Det vises til proposisjonens kapittel 3 hvor det er nærmere redegjort for de lovtekniske opprettingene.

1.3.2 Ikrafttredelse. Økonomiske og administrative konsekvenser

Det foreslås at lovendringene trer i kraft straks. Endringene i endringsloven har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.

1.4 Endringer i lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser

1.4.1 Forslag

Forslag til endringene i samordningsloven gjelder:

  • Oppheving av § 24 nr. 3 siste punktum om at enke- og enkemannspensjon til en fraskilt enke eller enkemann som ikke har rett til gjenlevendepensjon fra folketrygden skal samordnes mellom 62 og 67 år. Bestemmelsen fremstår i dag som urimelig.

  • Oppretting av en feilhenvisning i § 24 nr. 5 av henvisningen til folketrygdloven § 19-14.

1.4.2 Ikrafttredelse. Økonomiske og administrative konsekvenser

  • Oppheving av § 24 nr. 3 siste punktum

Det forutsettes at leverandørene av offentlig tjenestepensjon gjennomfører nødvendige administrative forberedelser før endringen iverksettes. Da det foreløpig ikke er klart når dette arbeidet vil være sluttført, foreslås det at opphevelsen trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Forslaget omfatter få personer, og vil derfor ha ubetydelige økonomiske og administrative konsekvenser.

  • Oppretting av feilhenvisning i § 24 nr. 5

Det foreslås at bestemmelsen trer i kraft straks. Forslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.

1.5 Endring i lov om arbeidsmarkedstjenester

1.5.1 Forslag

Forslag til endringen i arbeidsmarkedsloven § 13 gjelder utvidelse av hjemmelen for å kunne gi forskrifter til loven, slik at departementet kan gi forskrifter om tiltak og tilskudd som arbeids- og velferdsetaten administrerer, men som ikke er rettet mot arbeidssøkere.

1.5.2 Ikrafttredelse. Økonomiske og administrative konsekvenser

Det foreslås at endringen trer i kraft straks. Forslaget har ingen særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser.

1.6 Endring i lov om lønnsplikt under permittering

1.6.1 Forslag

Forslag til endringen i lov om lønnsplikt under permittering gjelder etablering av hjemmel til å gi forskrift om hvordan perioden med fritak for arbeidsgivers lønnsplikt under permittering skal beregnes. Loven gir i dag liten veiledning om beregningen av perioden med fritak fra lønnsplikten, ut over at lønnsplikten gjeninntrer når arbeidstaker har vært permittert i en periode på til sammen 26 uker i løpet av en periode på 18 måneder.

1.6.2 Ikrafttredelse. Økonomiske og administrative konsekvenser

Det foreslås at endringen trer i kraft straks. Forslaget har ingen særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser.

1.7 Endringer i lov om pensjonsordning for sykepleiere

1.7.1 Forslag

Forslag til endringene i lov om pensjonsordning for sykepleiere er presiseringer av gjeldende bestemmelser og er en formalisering av lang og fast praksis. Endringene innebærer at sykepleierpensjonsloven samsvarer med lov om Statens pensjonskasse når det gjelder de aktuelle bestemmelsene. Forslagene medfører ingen materielle endringer.

1.7.2 Ikrafttredelse. Økonomiske og administrative konsekvenser

Det foreslås at endringene trer i kraft straks. De foreslåtte endringene har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.