I proposisjonen fremmes det endringer i følgende
lover:
lov 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd
lov 16. desember 2011 nr. 59 om endringer
i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon til uføre)
lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av
pensjons- og trygdeytelser
lov 10. desember 2004 nr. 76 om arbeidsmarkedstjenester
lov 6. mai 1988 nr. 22 om lønnsplikt under
permittering
lov 22. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning
for sykepleiere
Noen av forslagene er nødvendige tilpasninger til
ny fleksibel alderspensjon fra folketrygden, mens andre er tekniske
opprettinger.
Det vises til proposisjonens kapittel 8 hvor
det redegjøres nærmere for merknader til de enkelte paragrafene
i lovforslaget.
Forslag til endringene i folketrygdloven gjelder:
Oppheving av § 4-24
annet ledd bokstav b og § 4-25 første ledd bokstav b om samordning
av dagpenger og arbeidsavklaringspenger. Det er etter dagens regelverk
ikke mulig å samtidig fylle vilkårene for dagpenger og arbeidsavklaringspenger.
Oppheving av bestemmelse i § 15-14 om at overgangsstønad
til enslig far eller mor faller bort dersom stønadsmottakeren får
alderspensjon fra folketrygden. Det er lite praktisk at enslig mor
eller far fyller vilkårene for rett til overgangsstønad samtidig
som de vil kunne ta ut alderspensjon fra folketrygden. Forslaget
er dessuten i tråd med at bestemmelsene om samordning mot alderspensjon
er opphevet for dagpenger og arbeidsavklaringspenger.
Tilføyelse av bestemmelse i § 19-17 som
medfører at gifte alderspensjonister som har gitt avkall på alderspensjonen,
for at pensjonistparet samlet sett skal få høyere ytelse, ikke skal
kunne «spare opp» pensjon i de årene vedkommende har gitt avkall
på pensjonen. Endringsforslaget er en nødvendig tilpasning til de
nye reglene om fleksibel alderspensjon fra 2011 og innebærer i realiteten
en videreføring av bestemmelsene fra før 2011.
Endring i § 20-20 om garanti for opptjente
rettigheter slik at det ved beregning av garantitillegg til personer
som tar ut pensjon etter 67 år benyttes sivilstand på uttakstidspunktet
og ikke sivilstanden ved fylte 67 år som i dag. Endringsforslaget
innebærer en administrativ forenkling.
Det foreslås at alle endringsforslagene trer
i kraft straks.
Oppheving av regel
om samordning mellom dagpenger og arbeidsavklaringspenger – folketrygdloven
§ 4-24 og § 4-25
Oppheving av regel om samordning mellom stønad
til enslig mor/far og alderspensjon – folketrygdloven § 15-14
Beregning av alderspensjon etter en periode
med stans i pensjonen fordi det er gitt avkall på rett til alderspensjon
etter § 19-17
Endringsforslagene har ingen særskilte økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Endringsforslaget vil ikke ha økonomiske eller administrative
konsekvenser av betydning.
Garantibestemmelsen i folketrygdloven § 20-20 er
foreløpig ikke implementert i arbeids- og velferdsetatens pensjonsløsning.
Beregninger fra Arbeids- og velferdsdirektoratet viser at endringen
anslagsvis vil bety en innsparing i utviklingskostnader fra to til
fire mill. kroner. De administrative engangskostnadene (brev, søknadsskjemaer
osv.) utenom rene utviklingskostnader vil bli inntil 10 mill. kroner
lavere. I tillegg er de årlige administrative merutgiftene anslått
til å bli inntil 1,5 mill. kroner lavere.
Forslag til endringene i lov 16. desember 2011 nr.
59 om endringer i folketrygdloven (ny uføretrygd og alderspensjon
til uføre), jf. Prop. 130 L (2010–2011) gjelder tekniske opprettinger
i enkelte bestemmelser under kapitlene 3, 12, 19 og 20.
Det vises til proposisjonens kapittel 3 hvor
det er nærmere redegjort for de lovtekniske opprettingene.
Det foreslås at lovendringene trer i kraft straks. Endringene
i endringsloven har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslag til endringene i samordningsloven gjelder:
Oppheving av § 24
nr. 3 siste punktum om at enke- og enkemannspensjon til en fraskilt
enke eller enkemann som ikke har rett til gjenlevendepensjon fra
folketrygden skal samordnes mellom 62 og 67 år. Bestemmelsen fremstår
i dag som urimelig.
Oppretting av en feilhenvisning i § 24
nr. 5 av henvisningen til folketrygdloven § 19-14.
Det forutsettes at leverandørene av offentlig tjenestepensjon
gjennomfører nødvendige administrative forberedelser før endringen
iverksettes. Da det foreløpig ikke er klart når dette arbeidet vil
være sluttført, foreslås det at opphevelsen trer i kraft fra den
tid Kongen bestemmer. Forslaget omfatter få personer, og vil derfor
ha ubetydelige økonomiske og administrative konsekvenser.
Det foreslås at bestemmelsen trer i kraft straks. Forslaget
har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslag til endringen i arbeidsmarkedsloven § 13
gjelder utvidelse av hjemmelen for å kunne gi forskrifter til loven,
slik at departementet kan gi forskrifter om tiltak og tilskudd som
arbeids- og velferdsetaten administrerer, men som ikke er rettet
mot arbeidssøkere.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks. Forslaget
har ingen særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslag til endringen i lov om lønnsplikt under permittering
gjelder etablering av hjemmel til å gi forskrift om hvordan perioden
med fritak for arbeidsgivers lønnsplikt under permittering skal beregnes.
Loven gir i dag liten veiledning om beregningen av perioden med
fritak fra lønnsplikten, ut over at lønnsplikten gjeninntrer når arbeidstaker
har vært permittert i en periode på til sammen 26 uker i løpet av
en periode på 18 måneder.
Det foreslås at endringen trer i kraft straks. Forslaget
har ingen særskilte økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forslag til endringene i lov om pensjonsordning for
sykepleiere er presiseringer av gjeldende bestemmelser og er en
formalisering av lang og fast praksis. Endringene innebærer at sykepleierpensjonsloven
samsvarer med lov om Statens pensjonskasse når det gjelder de aktuelle bestemmelsene.
Forslagene medfører ingen materielle endringer.
Det foreslås at endringene trer i kraft straks.
De foreslåtte endringene har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser.