Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Irene Johansen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm
og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, lederen Erling Sande, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til Prop. 98 S (2012–2013) Utbygging
og drift av Ivar Aasen-feltet. Komiteen viser til
at operatøren, Det norske oljeselskap ASA, har levert plan for utbygging
og drift av feltet på vegne av rettighetshaverne, som er Det norske
oljeselskap ASA (35 prosent), Statoil Petroleum AS (50 prosent)
og Bayerngas Norge AS (15 prosent).
Ivar Aasen var språkforsker og dikter. Han er først
og fremst kjent som nynorskens far.
Komiteen viser til at Ivar Aasen-feltet
omfatter utbygging av de tre feltene Ivar Aasen, West Cable og Hanz.
Ivar Aasen-feltet skal kobles opp til innretningen på Edvard Grieg-feltet
for ferdig prosessering, og eksportløsningene er samordnet med Edvard
Grieg.
Ifølge operatøren har Ivar Aasen-feltet utvinnbare
reserver på 18,3 millioner Sm3 olje, og
5,3 milliarder Sm3 gass. Til sammen utgjør
dette 23,6 millioner Sm3 o.e. Planlagt
produksjonsstart er fjerde kvartal 2016, og forventet produksjonsperiode
er 15 år.
Komiteen viser til at den planlagte
utbyggingsløsningen er en bunnfast innretning med brønner, anlegg
for delvis prosessering og boligkvarter. Ifølge operatøren innebærer prosjektet
en investering på 24,7 mrd. 2012-kroner, og har en nåverdi før skatt
på 12,6 mrd. 2012-kroner. Balanseprisen før skatt er 65,7 USD per
fat o.e. Komiteen påpeker at tilknytning av ytterligere
ressurser fra utvinningstillatelse 457 vil styrke lønnsomheten i
prosjektet. Komiteen peker på at Ivar Aasen-innretningen bygges
ut med mulighet for tilknytning av sju ekstra brønner. Disse kan
eksempelvis brukes til å produsere tilleggsressurser innenfor Ivar
Aasen-feltets rekkevidde.
Forsyningsbase for Ivar Aasen feltet blir sannsynligvis
i Stavanger-regionen, mens driftsorganisasjonen blir lagt til Trondheim. Komiteen mener
dette vil styrke petroleumsmiljøet i regionen.
Ivar Aasen-feltet vil motta kraft
fra Edvard Grieg-innretningen, og har dermed ingen egen kraftproduksjon.
Ivar Aasen-feltet ligger på Utsirahøyden, og er omfattet av det
pågående arbeidet med å utrede en samordnet løsning for kraft fra
land for prosjektene på Utsirahøyden. Komiteen viser
til at Edvard Grieg, og dermed Ivar Aasen, skal tilknyttes en samordnet
løsning for kraft fra land, med mindre Olje- og energidepartementet
av særskilte grunner bestemmer noe annet. Rettighetshaverne på Ivar
Aasen skal bidra aktivt i arbeidet med å utrede en samordnet løsning
for kraft fra land, og dekke sin forholdsmessige del av kostnadene
ved utredningen. Komiteen viser til at dersom departementet finner
at en samordnet løsning med kraft fra land skal benyttes på Utsirahøyden,
og at Ivar Aasen skal tilknyttes, skal rettighetshaverne på Ivar
Aasen dekke sine forholdsmessige kostnader av en slik løsning.
Komiteen vil trekke
fram at en stor del av investeringene ved Ivar Aasen-feltet vil
i følge operatørens konsekvensutredning gå til norske leverandører.
Operatøren estimerer at om lag 50 prosent av leveransene i utbyggingsfasen
og 93 prosent av leveransene i driftsfasen vil gå til norske leverandører.
Komiteen er kjent med at det
i dag er et høyt aktivitetsnivå i petroleumssektoren. Dette har medført
at rettighetshaverne har hatt et behov for å inngå kontraktsmessige
forpliktelser før plan for utbygging og drift er godkjent.
Komiteen viser til petroleumsloven
§ 4-2 femte ledd, hvor det framgår at en ikke skal inngå vesentlige
kontraktsmessige forpliktelser før plan for utbygging og drift er
godkjent, med mindre Olje- og energidepartementet samtykker i det.
I henhold til petroleumsloven § 4-2 har departementet adgang til
å samtykke i at rettighetshaverne inngår vesentlige kontraktsmessige forpliktelser
eller starter byggearbeider før PUD er godkjent. Stortinget innførte
dette ved vedtakelsen av den nye petroleumsloven i 1996 (Ot.prp.
nr. 43 (1995–1996)), som en tilpasning til endringer i prosjektgjennomføringsmodellen
i næringen.
Komiteen understreker at inngåelse
av slike kontrakter gjøres på rettighetshavernes risiko, og ikke
binder opp myndighetenes behandling av plan for utbygging og drift.
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet,
Høgre og Kristeleg Folkeparti viser til at Olje- og energidepartementet
har samtykt i at rettshavarane har inngått kontraktmessige plikter
på totalt 7,8 mrd. 2012-kroner for Ivar Aasen-prosjektet. Eksponeringa
fram til venta PUD-godkjenning er 1,1 mrd. kroner, inkludert kanselleringskostnader.
Desse medlemene legger til grunn
at ordninga med denne type samtykke er noe som skal representere
unntaket og ikkje hovudregelen, og at store kanselleringskostnader
kan bidra til å stille spørjeteikn ved Stortingets uavhengige vurderingar
av utbyggingsprosjektet, sidan staten gjennom petroleumsskattesystemet
vil måtte ta ein stor andel av disse kostnadene.
Desse medlemene vil vidare vise
til at olje- og energiministeren i eit svarbrev til energi- og miljøkomiteen,
datert 7. mai 2013, skriver at Ivar Aasen-utbygginga er omfatta
av overgangsordning for endringar i petroleumsskattesystemet som
blei lagt frem i samband med revidert nasjonalbudsjett for 2013.
På spørsmål om dei varsla endringane i petroleumsskatten vil ha
innverknad på lønsamheita til prosjektet Ivar Aasen, skriver statsråden
blant anna at:
«I forbindelse med behandlingen av PUD vurderer Olje-
og energidepartementet om utbyggingsprosjektet er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Lønnsomhetsberegningene referert i stortingsproposisjonen for Ivar
Aasen-utbyggingen er av denne grunn beregninger før skatt. Disse
beregningene påvirkes ikke av de forelåtte endringene i petroleumsskatteloven.»
Komiteen vil vise
til Oljedirektoratets påpekning i plan for utbygging og drift for
Ivar Aasen at dette er det første store feltet hvor selskapet Det norske
oljeselskap er operatør. Komiteen er enig med Oljedirektoratet
at dette gir en ekstra utfordring som selskapet også er oppmerksom på. Komiteen forutsetter
at dette løses på god måte, og påpeker i likhet med Oljedirektoratet viktigheten
av at de andre rettighetshaverne også bidrar med sin utbyggingserfaring.