Norge har lange industrielle tradisjoner. Basert på
bruk av naturgitte forutsetninger og høy kompetanse har industrien
lagt grunnlaget for det velferdssamfunnet Norge er i dag. Det er
i dag en klar todeling av norsk industri. Mens tradisjonelle næringer
sliter tungt, opplever olje- og offshorerelatert virksomhet formidabel
vekst. For petroleumsintensiv virksomhet er mangel på kvalifisert
arbeidskraft et sterkt hinder. For eksportintensiv virksomhet er
pris- og kostnadsutvikling det viktigste hinderet.
Store deler av industrien konkurrerer i et internasjonalt
marked. Vilkår i Norge som utformes helt ulikt de vilkårene utenlandske
aktører har, kan svekke bedriftenes konkurranseevne og få som konsekvens
at virksomheter legges ned eller fortrenges av nyetablert kapasitet
i land med bedre rammevilkår. Det kan føre til tap av arbeidsplasser,
verdiskaping, bosetting, kompetanse og forskning/teknologiutvikling.
Forslagsstillerne mener det nå, mer enn noen gang, er viktig at
norsk industri må sikres forutsigbare og konkurransedyktige rammevilkår.
Den særnorske formuesskatten fører til at noen bedrifter
tar ut mer utbytte til eierne for å finansiere eiernes formuesskatt.
Spesielt gjøres dette i familieeide selskap med spredt eierskap.
I tillegg demper den investeringslysten i produksjonsutstyr og favoriserer
investeringer i fast eiendom. Den er også en ekstra beskatning av
norsk kapital sammenliknet med kapital eid fra utlandet. Et fritak
for formuesskatt for arbeidende kapital vil ta bort den skattediskrimineringen
som norske, private eiere har relativt til offentlige eiere og utenlandske
eiere i dag, og stimulere nasjonalt, privat eierskap. Det vil dermed
ta bort en konkurranseulempe som det norske kapitalmarkedet har
for innenlandske investorer.
Norge trenger en samlet og helhetlig politikk
for klima, energi og næringsutvikling. En samlet politikk på disse
feltene vil skape muligheter også for grønn verdiskaping, som i
neste omgang vil gi grobunn for videre innovasjon og teknologiutvikling
i Norge. Forslagsstillerne mener det er viktig at ikke-fornybar
kraft ikke blir en konkurranseulempe for industrien, for eksempel gjennom
nye krav og direktiver fra EU, herunder kvotehandelsdirektivet.
Forslagsstillerne ønsker en politikk som er pådriver for forsknings-
og innovasjonsprogrammer som støtter produktutvikling og medvirker
til å lokalisere pilot- og demonstrasjonsanlegg for nye miljøvennlige teknologier
og fornybar energi til Norge for å posisjonere norske løsninger
for et globalt marked.
De siste fem årene har skattemyndighetene etter forslagsstillernes
mening gjennomført en skjult økning av skatten for produksjonsbedrifter
gjennom innstramming av reglene for avskrivning.
Blant annet har aluminiumsverkene i Sunndal
og Mosjøen fått redusert avskrivningssatsen for produksjonsutstyr
fra 20 pst. (maskin) til 4 pst. (bygg) eller alternativt 10 pst.
(bygg med levetid under 20 år, ny avskrivningsmulighet fra 2012). Bedriftene,
Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Norsk Industri har pekt
på at innstrammingen ikke er i tråd med skattereformen fra 1992,
og har varslet at de ønsker å prøve dette i rettsvesenet.
I statsbudsjettet for 2012 endret Stortinget
skatteloven slik at produksjonsinnretninger med levetid mindre enn
20 år kan avskrives med 10 pst. istedenfor 4 pst. Forbedringen på
seks prosentpoeng betyr en lettelse på 80 mill. kroner av en tidligere
skatteskjerpelse på 190 mill. kroner. Industribedriftene med slike
driftsmidler må altså fortsatt betale 110 mill. kroner mer i skatt
enn før endringen.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av norsk industris rammevilkår, herunder avskrivningsreglene, og
fremme forslag om tiltak som skal sikre at norske bedrifter opprettholder
konkurransekraften.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir
Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid,
fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti,
Steinar Reiten, viser til Representantforslag 71 S (2012–2013) fra
stortingsrepresentantene Steinar Reiten, Kjell Ingolf Ropstad og
Geir Jørgen Bekkevold om tiltak for å styrke norsk industri, hvor
det blir fremmet forslag om at Stortinget ber regjeringen foreta
en gjennomgang av norsk industris rammevilkår, herunder avskrivningsreglene,
og fremme forslag om tiltak som skal sikre at norske bedrifter opprettholder
konkurransekraften.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det viktigaste for norsk næringsliv generelt og eksportretta
industri spesielt er ein stabil, trygg og føreseieleg økonomisk
politikk som ikkje sett rente og kronekurs under press gjennom politiske
vedtak og mangel på forståing for handlingsregelen sin betyding. Fleirtalet er
difor tilfreds med at regjeringa fører ein ansvarlig økonomisk politikk
der handlingsregelen blir lagt til grunn for den økonomiske politikken. Fleirtalet konstaterer
med uro at ikkje alle parti sluttar opp om dette grunnleggjande
prinsippet for framtidig økonomisk vekst i norsk næringsliv. Trygg
og føreseieleg økonomisk styring er også det som flest bedrifter
meiner er det aller viktigaste kriteriet for at næringslivet skal
lukkast og for å tryggje arbeidsplassane.
Fleirtalet vil peike på at den
raud-grøne regjeringa legg til grunn at industrien framleis skal
vera ein viktig del av norsk økonomi, og har derfor kome med ei
rekkje tiltak for den landbaserte industrien, seinast i RNB for
2013 med ein vekstpakke for næringslivet og ein tiltakspakke for
skogsektoren. I løpet av perioden har det kome ei rekkje andre viktige
ordningar, som klimateknologifondet, garantiordninga for kraft til industrien,
kvotemarknad i tråd med EU/EØS, ei ordning for CO2-kompensasjon,
ordningar innanfor Enova som kan gje støtte til gjenvinning og energieffektivisering
og konsortieordninga. Regjeringa har òg vore konsekvent på heimfallsordninga
og verdien av 2/3 offentleg eigarskap innan vasskraft.
Fleirtalet vil peike på at norsk
næringsliv har hatt gode stabile vilkår under den raud-grøne regjeringa
og kjem høgt opp på fleire internasjonale rangeringar over næringsvennlege
land. Til dømes er Norge no nr. 6 på «Doing business»-kåringa til
Verdensbanken. Fleirtalet viser til at ved å halde
orden i økonomien har vi lagt til rette for nye arbeidsplassar og
halde arbeidsledigheita lav. Sidan 2005 er det skapt om lag 340 000
nye arbeidsplasser. To tredeler av desse er i privat sektor. Fleirtalet vil
i denne samanheng også vise til at Norsk Hydro har sagt at dei finn
rammevilkåra så gode i Noreg no at dei ønskjer å investera her.
Fleirtalet viser til at det i
revidert budsjett for 2013 kom fleire gode tiltak frå regjeringa
for å betre konkurransekrafta, auke lønsemda og styrkje investeringane
i fastlandsbedriftene. Tiltaka vil også medverke til å redusere
presset i den delen av økonomien som er knytt til oljeinvesteringane.
Dette skjer ved å endre skattesystemet. Selskapsskattesatsen vert
satt ned, Skattefunn vert styrka og det vert innført startavskrivingar
for maskiner mv.
Fleirtalet viser til at for å
stimulere ytterlegare til investeringar i fastlandsnæringa foreslår regjeringa
å innføre startavskrivingar for driftsmiddel i saldogruppe d (maskiner
mv.) med 10 pst. Det innebera at avskrivingssatsen det første året
i driftsmidlet si levetid vert auka frå 20 pst. til 30 pst. Fleirtalet viser
til nærings- og handelsministeren sitt svarbrev der det går fram
at avskrivingssatsa bør avspegle det verkelege verdifallet på driftsmidlane. Fleirtalet støttar
dette synet.
Fleirtalet er samd med regjeringa
i at det er svært vanskeleg å avgrense kva som er «arbeidende kapital». Fleirtalet viser
til at eit fritak for formuesskatten ville ha gjeve 15 mrd. kroner mindre
i inntekter, og om lag 32 100 personer ville gå frå å betale formuesskatt
til ikkje å betale direkte skatt i det heile teke.
Fleirtalet er samd i at det ikkje
er rettferdig med nullskatteytarar. Fleirtalet vil
også peike på at botnfrådraget for formuesskatt er auka fleire gonger
under den raud-grøne regjeringa. Vidare er fleirtalet samd
med regjeringa i at ein kontinuerleg skal jobbe med å få eit mest mogeleg
rettferdig skattesystem. Fleirtalet vil fortsetje
dette arbeidet.
Fleirtalet viser til at det er
viktig å nytte verkemiddelapparatet slik at ein utløyser marginale
prosjekt, som utan dette ikkje ville sett dagens lys. Skattefunn
er eit godt verkemiddel, enkelt og ubyråkratisk, og fleirtalet er
nøgd med at det vert varsla ytterlegare auke i Skattefunnordninga
med 100 mill. kroner frå 2014. Fleirtalet vil likevel
påpeike at Skattefunnordninga er rettigheitsbasert.
Fleirtalet er kjend med at regjeringa
har sett ned eit offentleg skatteutval som mellom anna skal vurdere
den norske selskapsskatten. Fleirtalet er samd med
regjeringa i at skattesystemet også framover må medverke til vekst
i økonomien, arbeidsplassar og skatteinntekter frå næringsverksemd,
slik at vi kan oppretthalde den norske modellen med eit godt velferdssamfunn.
Fleirtalet vil peike på at norsk
industri er i fremste rekkje når det gjeld teknologiutvikling. Fleirtalet viser
vidare til at det mellom anna er etablert eit nytt klima- og energifond
som vert forvalta av Enova, og at Innovasjon Norge si miljøteknologiordning
medverkar til utvikling av og investering i miljøteknologi i bedrifter. Også
den grøne sertifikatordninga med Sverige er no på plass, og alt
dette gjer at det vert satsa meir på fornybar energi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i forslaget
blir fremhevet at Norge har lange industrielle tradisjoner. Det
er i dag en klar todeling av norsk industri. Mens tradisjonelle
næringer sliter tungt, har olje- og offshorerelatert virksomhet
opplevd formidabel vekst. Disse medlemmer deler forslagsstillernes beskrivelse
av en todeling av norsk industri, og viser til at der den totale
produksjonen i norsk verkstedindustri har økt betydelig fra 2005,
har det ikke vært vekst i annen norsk industri. Disse medlemmer viser
til at antallet arbeidsplasser i skogindustrien er redusert med
ca. 40 pst. under Stoltenberg II-regjeringen, mens sysselsettingen har
vært stabil i samme periode i Sverige. Disse medlemmer mener
det gir grunn til bekymring at timelønnen i norsk industri i dag
er om lag 70 pst. høyere enn hos våre handelspartnere og at Norge
har en lavere innovasjonsgrad sammenlignet med våre konkurrenter. Disse
medlemmer viser videre til at der Norge i årene mellom 2001
til 2005 hadde en produktivitetsvekst som lå høyt (3 pst.), og som
var høyere enn våre handelspartnere (2,2 pst.), har Norge i årene
mellom 2006 til 2011 hatt en lav (0,5 pst.) produktivitetsvekst.
I denne perioden har produktivitetsveksten også vært lavere enn
hos våre handelspartnere (0,9 pst.).
Disse medlemmer har merket seg
at Stoltenberg II-regjeringen la frem en såkalt vekstpakke i forbindelse
med revidert budsjett for 2013, og at finansminister Sigbjørn Johnsen
i den forbindelse uttalte at vi må «bygge skanser før krigen kommer.» Disse
medlemmer er enig i dette, og viser til at det over år er
fremmet en rekke forslag i Stortinget som kunne bidratt til dette,
og Representantforslag 71 S (2012–2013) om tiltak for å styrke norsk
industri er ett eksempel på dette. Disse medlemmer viser
til at regjeringspartiene ved en rekke anledninger har stemt ned forslag
om for eksempel å styrke avskrivningsreglene og Skattefunn-ordningen. Disse
medlemmer viser til at regjeringen foretok en innstramming
i Skattefunn-ordningen på 150 mill. kroner i statsbudsjettet for
2007, ved at det ble innført en øvre timesats og maksimalt antall timer
pr. år for eget FoU-personell som kan føres i fradragsgrunnlaget.
Regjeringen har siden flere ganger stemt imot forslag om å reversere innstrammingen.
For bedriftene har dette i årene etter 2007 tilsvart en samlet innstramning
på rundt 1 mrd. kroner. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen i vekstpakken varsler at den i budsjettet for 2014
vil styrke Skattefunn-ordningen med 100 mill. kroner, noe som er
mindre enn innstrammingen i 2007. I lys av regjeringens egen bekymring
om behovet for å ruste norsk økonomi bedre, mener disse medlemmer det er
underlig at regjeringen først i budsjettet for 2014 vil konkretisere
tiltakene i vekstpakken.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne peker på at den særnorske formuesskatten fører til
at noen bedrifter tar ut mer utbytte til eierne for å finansiere
eiernes formuesskatt og at den demper investeringslysten i produksjonsutstyr og
favoriserer investeringer i fast eiendom. Den er også en ekstra
beskatning av norsk kapital sammenliknet med kapital eid fra utlandet.
Formuesskatten på arbeidende kapital er spesielt tyngende hvis bedriften
er inne i nedgangstider, underskuddsår grunnet ekspansjon, har behov for
å bygge opp egenkapital, eller kapitalen er langsiktig investert
i prosjekter som ikke gir løpende avkastning til eierne. Forslagsstillerne mener
regjeringen snarest bør gjøre en analyse av hva som har skjedd i
viktige konkurrentland og foreslå tiltak som skal sikre at norske
bedrifter opprettholder konkurransekraften. Dette er disse
medlemmer enig i.
Disse medlemmer er enig med forslagsstillerne
i at industrien har behov for gode, stabile og forutsigbare rammebetingelser. Disse
medlemmer viser videre til at forslagsstillerne mener industrien
er viktig for verdiskaping og arbeidsplasser, men også for utvikling
av ny teknologi som trengs for å skape et mer miljøvennlig samfunn,
og at forslagsstillerne vil ha et tettere samarbeid med industrien
for løsninger som både ivaretar industriens behov og i tillegg svarer
på de politiske utfordringene som klimaendringene stiller landet
overfor. Industrien er en nødvendig bidragsyter til å løse nye, store
miljø- og klimautfordringer. Industrien leverer blant annet viktige
miljøløsninger til for eksempel transportindustri, som energieffektiviserende
løsninger, løsninger for CO2-rensing, og
utslippsreduserende løsninger.
Disse medlemmer viser til at
det i representantforslaget pekes på at skattemyndighetene i de
siste fem årene har gjennomført en skjult økning av skatten for
produksjonsbedrifter gjennom innstramming av reglene for avskrivning.
Blant annet har aluminiumsverkene i Sunndal og Mosjøen fått redusert
avskrivningssatsen for produksjonsutstyr fra 20 pst. (maskin) til
4 pst. (bygg) eller alternativt 10 pst. (bygg med levetid under
20 år, ny avskrivningsmulighet fra 2012). Disse medlemmer viser
til at regjeringen i forbindelse med revidert budsjett for 2013
har varslet at den vil innføre 10 pst. startavskrivning for maskiner
og andre driftsmidler i saldogruppe d. Dette innebærer at den skattemessige avskrivningen
blir 30 pst. av kostprisen i året driftsmidlet aktiveres. Disse
medlemmer registrerer at regjeringen først vil gjennomføre endringen
i forbindelse med budsjettet for 2014, noe som vil få likviditetsmessig
virkning for bedriftene først i 2015.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av norsk industris rammevilkår, herunder avskrivningsreglene, og
fremme forslag om tiltak som skal sikre at norske bedrifter opprettholder
konkurransekraften.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av norsk industris rammevilkår, herunder avskrivningsreglene, og
fremme forslag om tiltak som skal sikre at norske bedrifter opprettholder
konkurransekraften.
Tilrådingen fremmes av komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:71 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Steinar Reiten, Kjell Ingolf Ropstad
og Geir Jørgen Bekkevold om tiltak for å styrke norsk industri – vedlegges
protokollen.
Representantene Reiten, Ropstad og Bekkevold ber
i representantforslag nr. 8:71 S (2012-2013) regjeringen foreta
en gjennomgang av norsk industris rammevilkår, herunder avskrivningsreglene,
og fremme forslag om tiltak som skal sikre at norske bedrifter opprettholder konkurransekraften.
Da enkelte av problemstillingene som tas opp i representantforslaget omhandler
spørsmål under Finansdepartementets ansvarsområde, er deler av svaret
utformet i samråd med Finansdepartementet.
Regjeringen legger til grunn at industrien fortsatt skal
utgjøre en viktig del av norsk økonomi. For konkurranseutsatt industri
som har en høy eksportandel, er en forutsigbar økonomisk politikk som
fremmer en stabil utvikling i økonomien, av stor betydning.
Representantene tar i forslaget opp spørsmålet om
fritak for formueskatt på arbeidende kapital. Regjeringen vurderte
og frarådet alle former for fritak for «arbeidende» kapital i forbindelse
med evalueringen av skattereformen 2006. Et fritak vil ha dårlige
fordelingsvirkninger, gi opphav til vanskelige avgrensninger og
forskjellsbehandling og åpne for skattemessige tilpasninger. «Arbeidende»
og «ikke-arbeidende» kapital er i seg selv begreper som gir liten
mening. Nesten all kapital er produktiv i siste instans. For eksempel
er bankinnskudd, som sjelden omtales som «arbeidende», en finansieringskilde
for bankene, som låner pengene ut videre til produktive formål.
Enkelte stiller spørsmål ved hvorfor personer som ved bankinnskudd
gir bankene midler til å låne ut penger til næringsvirksomhet skal betale
mer i formuesskatt enn personer som investerer i et aksjeselskap.
De aller fleste skatter og avgifter kan imidlertid ha negative virkninger på
effektiviteten i ressursbruken. Det er Regjeringens syn at eventuelle
avgrensede negative virkningene av formuesskatten er en akseptabel
pris å betale for å sikre skatteinntekter og gjøre skattesystemet
rettferdig.
Representantene tar videre opp spørsmålet om avskrivningssatser.
Avskrivningssatsene bør gjenspeile driftsmidlenes faktiske verdifall. Dette
bidrar til at det skattemessige resultatet samsvarer med verdiskapingen
og til at investeringene som velges, også er samfunnsøkonomisk lønnsomme.
Hensynet til prinsipielt korrekte avskrivningssatser må likevel
veies opp mot hensynet til et stabilt og enkelt skattesystem. Sammenligninger
av skattemessige og regnskapsmessige balanser for ulike saldogrupper
indikerer at de skattemessige avskrivningssatsene jevnt over er
nokså romslige i forhold til selskapenes egne regnskapsvurderinger
av verdifallet.
Den internasjonale utviklingen gjør at den norske
selskapsskatten bør vurderes. Regjeringen har derfor satt ned et
offentlig skatteutvalg som skal vurdere dette. Skattesystemet må
også framover bidra til vekst i økonomien, arbeidsplasser og skatteinntekter
fra næringsvirksomhet.
Norsk industri utvikler teknologi som innebærer mer
effektiv bruk av energi og mindre klimautslipp, og har gjennomført
betydelige investeringsprosjekter. Regjeringen har iverksatt ulike
tiltak som skal bidra til å fremme en bærekraftig utvikling i industrien.
Vi har etablert et nytt klima- og energifond som forvaltes av Enova.
Innovasjon Norges miljøteknologiordning skal bidra til utvikling
av og investering i miljøteknologi i bedrifter. Satsing på fornybar energi
gir muligheter både for kraftselskaper og industri. Etableringen
av et felles norsk-svensk elsertifikatmarked fra og med 2012 er
et langsiktig tiltak som bidrar til videre vekst i norsk fornybarsektor.
Oslo, i næringskomiteen, den 28. mai 2013
Terje Aasland |
Torgeir Dahl |
leder |
ordfører |