Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om representantforslag fra stortingsrepresentantene Anders Anundsen, Per Olaf Lundteigen, Marit Nybakk, Per-Kristian Foss, Hallgeir H. Langeland, Geir Jørgen Bekkevold og Trine Skei Grande om endring i § 4 første ledd i lov om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalgets innsynsrett)

Til Stortinget

Sammendrag

Bakgrunn

I Dokument 7:1 (2012–2013) Årsmelding til Stortinget fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) for 2012, foreslår utvalget en presisering av ordlyden i lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-loven) § 4 første ledd om innsynsrett. Hensikten er å åpne for at EOS-utvalget kan føre tilsyn med private tele- og internettilbydere som bistår Politiets sikkerhetstjeneste (PST) i forbindelse med kommunikasjonskontroll. Etter dagens regelverk kan utvalget kun føre tilsyn med slike virksomheter dersom de eies med mer enn en halvdel av det offentlige.

Forslagsstillerne er enige i EOS-utvalgets vurdering av at det er behov for en presisering av EOS-loven § 4 slik at utvalget får hjemmel til å inspisere samtlige private selskaper som bistår PST i oppgaveutføringen.

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Vedtak til lov

om endring i lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalgets innsynsrett)

I

I lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste skal § 4 første ledd nytt tredje punktum lyde:

Utvalgets rett til innsyn og adgang etter første punktum gjelder tilsvarende overfor virksomheter som bistår ved utførelse av etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.

II

Loven trer i kraft 1. juli 2013.»

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per Rune Henriksen, Martin Kolberg og Khalid Mahmood, fra Fremskrittspartiet, lederen Anders Anundsen, Terje Halleland og Ulf Erik Knudsen, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Eli Hovd Prestegården, fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser til at EOS-instruksen (Instruks 30. mai 1995 nr. 4295 om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste) åpner for at EOS-utvalget i sin årsmelding til Stortinget kan melde om behov for endringer i regelverket for utvalgets virksomhet. I sin årsmelding for 2012 har utvalget benyttet seg av denne muligheten, og varslet at den ser behov for en presisering av ordlyden i EOS-lovens § 4 første ledd om utvalgets innsynsrett.

EOS-instruksen § 11 nr. 1 lister opp EOS-utvalgets tilsynsoppgaver, og det fremgår hva som er formålet med tilsynet av EOS-tjenestene. Paragraf 11 nr. 2 bokstav a til g sier hva tilsynsvirksomheten minst skal omfatte. Det følger av § 11 nr. 2 bokstav f at tilsynsvirksomheten skal omfatte:

«inspeksjon av eget tiltak av det øvrige politi og andre organer eller institusjoner som bistår Politiets sikkerhetstjeneste»

Komiteen har merket seg at EOS-utvalget i 2012 gjennomførte en inspeksjon av politisvarsenteret i Telenor, som gir bistand til PST og det ordinære politiet ved kommunikasjonskontroll.

EOS-loven § 4 Innsynsrett, første ledd, hjemler slikt innsyn. Bestemmelsen lyder:

«For å utføre sitt verv, kan utvalget kreve innsyn i og adgang til forvaltningens arkiver og registre, lokaler, installasjoner og anlegg av enhver art. Like med forvaltningen regnes virksomhet m.v. som eies med mer enn en halvdel av det offentlige.»

Statens eierandel i Telenor utgjør 53,96 prosent. Telenor er det eneste tele- og internettselskapet der staten har en eierandel på mer enn 50 prosent, og dette innebærer at EOS-utvalget er forhindret fra å foreta inspeksjon av øvrige selskaper og deres bistand til PST i forbindelse med gjennomføring av kommunikasjonskontroll. Komiteen viser til at EOS-utvalget opplyser at det per dags dato finnes om lag 200 internettilbydere og over 200 teleleverandører.

Etter komiteens oppfatning er det uheldig at utvalget ikke har nødvendig innsynsrett i alle selskaper som bistår PST i saker om kommunikasjonskontroll. Komiteen kan ikke se at det foreligger saklig grunn til at EOS-utvalgets innsynsrett skal begrenses ut fra hvem som er selskapets hovedaksjonær. Det avgjørende bør være at det foreligger et behov for å gi EOS-utvalget innsyn, og komiteen finner at dette behovet er til stede. Komiteen viser for øvrig til at EOS-instruksen klart lister opp at utvalget skal føre tilsyn med organer og institusjoner som bistår PST, jf. § 11 bokstav f.

Komiteen støtter derfor at EOS-loven § 4 første ledd endres slik at det klart går frem at EOS-utvalget har rett til innsyn i samtlige selskaper som bistår PST ved kommunikasjonskontroll. Det vil følge av dette at EOS-utvalget dermed også får rett til å foreta inspeksjoner i disse selskapene.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak til lov

om endring i lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalgets innsynsrett)

I

I lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste skal § 4 første ledd nytt tredje punktum lyde:

Utvalgets rett til innsyn og adgang etter første punktum gjelder tilsvarende overfor virksomheter som bistår ved utførelse av etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.

II

Loven trer i kraft 1. juli 2013.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 28. mai 2013

Anders Anundsen

leder og ordfører