I Dokument 7:1 (2012–2013) Årsmelding til Stortinget
fra Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) for 2012, foreslår utvalget
en presisering av ordlyden i lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll
med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-loven)
§ 4 første ledd om innsynsrett. Hensikten er å åpne for at EOS-utvalget
kan føre tilsyn med private tele- og internettilbydere som bistår
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) i forbindelse med kommunikasjonskontroll.
Etter dagens regelverk kan utvalget kun føre tilsyn med slike virksomheter dersom
de eies med mer enn en halvdel av det offentlige.
Forslagsstillerne er enige i EOS-utvalgets vurdering
av at det er behov for en presisering av EOS-loven § 4 slik at utvalget
får hjemmel til å inspisere samtlige private selskaper som bistår PST
i oppgaveutføringen.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endring i lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll
med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalgets
innsynsrett)
I
I lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med
etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste skal § 4 første
ledd nytt tredje punktum lyde:
Utvalgets rett til innsyn
og adgang etter første punktum gjelder tilsvarende overfor virksomheter
som bistår ved utførelse av etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste.
II
Loven trer i kraft 1. juli 2013.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Martin Kolberg og Khalid Mahmood, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Terje Halleland og Ulf Erik Knudsen, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Eli Hovd Prestegården, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at EOS-instruksen (Instruks 30. mai 1995 nr. 4295 om kontroll
med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste) åpner for
at EOS-utvalget i sin årsmelding til Stortinget kan melde om behov
for endringer i regelverket for utvalgets virksomhet. I sin årsmelding
for 2012 har utvalget benyttet seg av denne muligheten, og varslet at
den ser behov for en presisering av ordlyden i EOS-lovens § 4 første
ledd om utvalgets innsynsrett.
EOS-instruksen § 11 nr. 1 lister opp EOS-utvalgets
tilsynsoppgaver, og det fremgår hva som er formålet med tilsynet
av EOS-tjenestene. Paragraf 11 nr. 2 bokstav a til g sier hva tilsynsvirksomheten
minst skal omfatte. Det følger av § 11 nr. 2 bokstav f at tilsynsvirksomheten
skal omfatte:
«inspeksjon av eget tiltak av det øvrige politi og andre
organer eller institusjoner som bistår Politiets sikkerhetstjeneste»
Komiteen har merket seg at EOS-utvalget
i 2012 gjennomførte en inspeksjon av politisvarsenteret i Telenor,
som gir bistand til PST og det ordinære politiet ved kommunikasjonskontroll.
EOS-loven § 4 Innsynsrett, første ledd, hjemler slikt
innsyn. Bestemmelsen lyder:
«For å utføre sitt verv, kan utvalget kreve innsyn i
og adgang til forvaltningens arkiver og registre, lokaler, installasjoner
og anlegg av enhver art. Like med forvaltningen regnes virksomhet
m.v. som eies med mer enn en halvdel av det offentlige.»
Statens eierandel i Telenor utgjør 53,96 prosent. Telenor
er det eneste tele- og internettselskapet der staten har en eierandel
på mer enn 50 prosent, og dette innebærer at EOS-utvalget er forhindret
fra å foreta inspeksjon av øvrige selskaper og deres bistand til
PST i forbindelse med gjennomføring av kommunikasjonskontroll. Komiteen viser
til at EOS-utvalget opplyser at det per dags dato finnes om lag
200 internettilbydere og over 200 teleleverandører.
Etter komiteens oppfatning er
det uheldig at utvalget ikke har nødvendig innsynsrett i alle selskaper
som bistår PST i saker om kommunikasjonskontroll. Komiteen kan
ikke se at det foreligger saklig grunn til at EOS-utvalgets innsynsrett
skal begrenses ut fra hvem som er selskapets hovedaksjonær. Det
avgjørende bør være at det foreligger et behov for å gi EOS-utvalget
innsyn, og komiteen finner at dette behovet er til
stede. Komiteen viser for øvrig til at EOS-instruksen
klart lister opp at utvalget skal føre tilsyn med organer og institusjoner
som bistår PST, jf. § 11 bokstav f.
Komiteen støtter derfor at EOS-loven
§ 4 første ledd endres slik at det klart går frem at EOS-utvalget
har rett til innsyn i samtlige selskaper som bistår PST ved kommunikasjonskontroll.
Det vil følge av dette at EOS-utvalget dermed også får rett til
å foreta inspeksjoner i disse selskapene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll
med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalgets
innsynsrett)
I
I lov 3. februar 1995 nr. 7 om kontroll med etterretnings-,
overvåkings- og sikkerhetstjeneste skal § 4 første ledd nytt tredje
punktum lyde:
Utvalgets rett
til innsyn og adgang etter første punktum gjelder tilsvarende overfor
virksomheter som bistår ved utførelse av etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste.
II
Loven trer i kraft 1. juli 2013.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 28. mai 2013
Anders Anundsen |
leder og ordfører |