Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til særskilt melding til Stortinget fra EOS-utvalget om PSTs
registrering av personer tilknyttet to muslimske miljøer. Dette
er den tredje særskilte meldingen som EOS-utvalget har oversendt
til Stortinget. Komiteen har tidligere understreket
betydningen av at utvalget benytter seg av denne muligheten for
å sikre at slike saker kan få en tidsaktuell politisk behandling
i Stortinget, jf. komiteens merknader i Innst. 335 S (2011–2012)
til fjorårets årsmelding, Dokument 7:1 (2011–2012).
Komiteen viser til at PST har
som en av sine viktigste oppgaver å forebygge hendelser som kan undergrave
nasjonal sikkerhet og skade vitale samfunnsinteresser. I politiloven
§ 17 b er dette konkretisert ved at PST skal forebygge og etterforske
politisk motivert vold eller tvang. Komiteen viser
til at PST i forebyggende øyemed kan overvåke personer gjennom opprettelse
av forebyggende saker der tjenesten finner «grunn til å undersøke
om noen forbereder et straffbart forhold som Politiets sikkerhetstjeneste
har til oppgave å forebygge», jf. PST-instruksen (forskrift av 19.
august 2005 nr. 920) § 13 annet ledd nr. 1 bokstav a. PST kan videre
registrere opplysninger om personer i arbeidsregisteret når det «anses
nødvendig i forebyggende øyemed å behandle opplysninger av betydning
for utførelsen av arbeidsoppgavene», jf. § 13 annet ledd nr. 1 bokstav
b. Kun relevante og nødvendige opplysninger kan registreres.
PST-instruksen § 15 forbyr imidlertid registrering
av personer kun på bakgrunn av en persons politiske eller religiøse
overbevisning. Instruksen setter dermed begrensninger for hvilke
personer tjenesten har rettslig grunnlag for å overvåke i forebyggende øyemed. Komiteen viser
til at EOS-utvalget ved flere anledninger har stilt spørsmål ved
PSTs grunnlag for å registrere personer som har en perifer tilknytning
til miljøer som tjenesten overvåker i forebyggende øyemed.
Komiteen viser til at formålet
med denne konkrete undersøkelsen har vært å undersøke PSTs personregistreringer
knyttet til to muslimske miljøer hvor særlig forholdet til PST-instruksen
§ 15 kunne være problematisk. Ett av hovedmålene har vært å undersøke
hvilken tilknytning en person må ha til et miljø av begrunnet interesse
for PST, for at det skal være lovlig for PST å registrere vedkommende
i sitt arbeidsregister.
Komiteen har merket seg at EOS-utvalget
mener PST i utgangspunktet har hatt grunnlag for overvåking av sentrale
personer knyttet til de to aktuelle miljøene. Imidlertid viser undersøkelsen
at PST har behandlet opplysninger om et titalls personer hvis tilknytning
til miljøene eller sentrale personer i miljøene fremstår som for
fjern, avledet eller perifer til at kravene for registrering synes
å være oppfylt. PSTs årelange overvåking av miljøene kan ha ført
til at det er registrert opplysninger om en rekke perifere personer
som det trolig ikke har vært nødvendig for tjenesten å følge med
på.
Komiteen er enig med EOS-utvalget
i at PST i en innledende fase må ha et vidt skjønnsmessig spillerom
i vurderingen av hvilke personer det er nødvendig å følge med på
i forebyggende øyemed, og som da er relevante å registrere. Avdekking
av voldelig ekstremisme og eventuell støtte til terrorisme kan være
svært tidkrevende og vanskelig å finne ut av. Etter dagens praksis
må tjenesten i løpet av fire måneder avklare om kravene til formålsbestemthet,
nødvendighet og relevans er oppfylt. Dette følger av interne retningslinjer
for behandling av opplysninger i PST. Fra 2007 er det også innført
et krav om utarbeidelse av en konkret arbeidshypotese ved førstegangsregistrering.
Komiteen har også merket seg
at en rekke personer er registrert kun på bakgrunn av hva som er kjent
om deres religiøse overbevisning og således registrert i strid med
PST-instruksen § 15.
Komiteen viser her til merknader
i forbindelse med behandlingen av Dokument 7:1 (2012–2013) Årsmelding
til Stortinget fra EOS-utvalget for 2012, jf. Innst. 376 S (2012–2013)
pkt. 4.2:
«Komiteen understreker viktigheten av at tjenestene
finner den rette balansen mellom det som kan registreres og det
som ikke skal registreres. Komiteen viser til at det ved enkelte
registreringer kan være en viss tvil om registreringens legitimitet
og at tolkningen av regelverket fra PSTs side kan avvike fra EOS-utvalgets
tolkning av regelverket. Komiteen understreker at det i seg selv
ikke er kritikkverdig at kontroll medfører slik sletting, men legger
til grunn at PST tilpasser seg den lovtolkning EOS-utvalget legger
til grunn. Samtidig skal EOS-utvalgets kontroll ikke medføre vesentlige
begrensninger på tjenestens skjønn ved vurdering av registrering
av opplysninger.»
Komiteen ser, i likhet med utvalget,
positivt på at PST har tatt funnene på alvor og iverksatt tiltak for
å rydde opp i egen registreringspraksis. Blant annet vurderes en
sterkere fagledelse, sentral godkjennelse av førstegangsregistrering
og kursing av ansatte.
Komiteen viser til at dersom
det ikke tilføres nye opplysninger etter fem år, skal saken gjennomgås
på nytt og slettes, dersom opplysningene ikke lenger er nødvendig
for formålet, jf. retningslinjene til PST § 3-7 tredje ledd.
Flere personer som er registrert er ikke blitt
revurdert eller slettet etter femårsregelen, blant annet fordi de
ikke er opprettet som egne personobjekter i registeret, men kun
omtales i fritekst i en etterretningshendelse som er blitt registrert.
Komiteen viser her til merknader
i forbindelse med behandlingen av Dokument 7:1 (2012–2013) Årsmelding
til Stortinget fra EOS-utvalget for 2012, jf. Innst. 376 S (2012–2013)
pkt. 4.2:
«Oppfølging av sletterutiner er viktige og komiteen
mener det er nødvendig at tjenesten forholder seg aktivt til sletting
av opplysninger som ikke trenger være registrert eller gamle registrerte
opplysninger.»