De nordiske land har et resultatorientert samarbeid
med betydelig gjensidig nytteverdi. Ulike tilknytningsformer er
ikke til hinder for et sterkere utenriks- og sikkerhetspolitisk
samarbeid i Norden. Kontakten med de nordiske land i spørsmål om
EØS og det indre marked er viktig for å oppfylle regjeringens ambisjon
om en aktiv europapolitikk og om målrettet arbeid for å ivareta
norske interesser overfor EU.
I Nordisk ministerråd har samarbeidsministrene satt
i gang et omfattende reformarbeid. Samarbeidet skal bli mer dynamisk
og politisk rettet, støttet opp av effektive beslutningsprosesser
og god administrativ praksis. Det er økt interesse for den nordiske
modellen, for de nordiske velferdsstatene og måten å organisere
økonomi og arbeidsliv på.
Nordisk ministerråd legger stor vekt på samarbeidet
med sine naboland, men innretning av det videre samarbeidet med
Nordvest-Russland vil måtte ses i lys av den nye politiske situasjonen og
de restriktive tiltakene rettet mot landet.
Kapittel 2 i meldingen gir en orientering om
aktuelle saker i det nordiske samarbeidet. Kapittel 3 omhandler
samarbeidet med nabolandene og de andre regionale rådene, mens kapittel
4 orienterer om nordisk utenriks-, sikkerhets-, forsvars- og utviklingspolitisk
samarbeid. Kapittel 5 omtaler det faglige samarbeidet i ministerrådet.
Grensehinderarbeidet er høyt prioritert av regjeringen
og utgjør et kjerneområde i Nordisk ministerråd.
Det nordiske arktiske samarbeidsprogrammet har
til formål å støtte opp under arbeidet i Arktisk råd og andre relevante
regionale råd og fora.
Ministerrådets kontorer i Estland, Latvia og
Litauen skal fremme og utvikle det nordisk-baltiske samarbeid og
bidra til nordenfremmende innsatser i samarbeidet med de nordiske
landenes ambassader i landene.
For å gjøre Østersjørådet enda mer synlig og
relevant for samarbeidet i regionen, har rådet vedtatt å bli mer
prosjektorientert og har opprettet et eget prosjektfond på 1 million
euro for en treårsperiode (2013–2015) for å initiere prosjekter.
Regjeringens hovedmål med å være med i Den nordlige dimensjon (ND)
er å ta del i og fremme det konstruktive og praktiske samarbeidet
med EU og Russland i våre nærområder til nytte for alle parter.
Det heter i meldingen at nordisk samarbeid gir Norge
økt sikkerhet, innflytelse og handlingsrom, og danner modell for
et moderne regionalt sikkerhetssamarbeid. Gjennomføring av luftovervåkingsoppdraget
på Island første kvartal 2014 var en milepæl i nordisk sikkerhetspolitisk og
militært samarbeid. Svensk og finsk kampflytrening med Norge samtidig
med NATO-oppdraget viser hvor langt landene har kommet på få år.
De nordiske land har en stor grad av sammenfall i synet på sikkerhetspolitiske
hovedspørsmål, og dette har gitt et tett samråd i forbindelse med
Ukraina-krisen.
Norge har lenge vært engasjert pådriver for
et styrket samarbeid mellom de nordiske utenrikstjenester. I dag
er det ulike former for nordisk samlokalisering på rundt 25 steder
i verden. Dette varierer fra full samlokalisering hvor alle 5 land
er med (som i Berlin), til utlån av kontorplass til diplomater eller
spesialutsendinger fra andre nordiske land og til felles representasjonslokaler
og støttetjenester. Den felles nordiske ambassaden i Yangon (Norge,
Sverige, Danmark og Finland) er et pilotprosjekt som gir oss muligheter
for å etablere et utvidet og unikt samarbeide, ikke bare for lokalisering
men også for administrativ drift basert på en ny modell.
Det nordiske samarbeidet i FN er nært og favner vidt,
og det holdes fellesnordiske innlegg både i Sikkerhetsrådet og andre
fora.
NATOs og EUs fleksible samarbeidsrammer med
ikke-medlemmer gjør det mulig med et nordisk forsvarssamarbeid.
Norge har formannskapet i det nordiske forsvarssamarbeidet (NORDEFCO)
i 2014.
Strategien for Nordisk ministerråds kultursamarbeid
2013–2020 har fem temaer: Det bærekraftige Norden; Det kreative
Norden; Det interkulturelle Norden; Det unge Norden og Det digitale
Norden. Kulturfeltet har med sine programmer, de nordiske kulturprisene,
film- og TV-fondet, Nordisk kulturfond og de nordiske husene og
instituttene de beste virkemidler for å styrke den nordiske språkforståelsen.
I det nordiske energisamarbeidet regnes en prioritering
av det nordiske elektrisitetssamarbeidet som spesielt viktig. Det
nordiske samarbeidet på elektrisitetsområdet har historisk sett
styrket forsyningssikkerheten, forbedret utnyttelsen av de samlede
nordiske kraftressursene, økt investeringene i overføringssamband
mellom landene og fremmet transparens i markedet. Det arbeides også
med sikte på et mer harmonisert nordisk sluttbrukermarked, som et
viktig steg på veien mot et integrert nordisk kraftmarked.
Hovedfokuset for det nordiske miljøsamarbeidet er
å påvirke politiske vedtak og regelverksutforming i ulike internasjonale
prosesser som pågår innenfor EU, OECD og ulike internasjonale konvensjoner.
Den nordiske arbeidsgruppen for globale klimaforhandlinger (NOAK)
vil bli et viktig instrument i den videre oppkjøringen fram mot
klimatoppmøtet i Paris i 2015.
Som ledd i programmet Holdbar nordisk velferd
2013–2015 har tidligere svensk statsråd Bo Könberg utredet potensialet
for nytt nordisk helsesamarbeid som kan gjennomføres de nærmeste
5–10 år. I rapporten Det framtidige nordiske helsesamarbeidet legger
han fram 14 konkrete forslag, bl.a. tiltak mot antibiotikaresistens,
tjenestemannsutveksling, registerbasert forskning, folkehelse og
sjeldne diagnoser.
Det felles veterinære beredskapssamarbeidet
i Norden har fremdeles høy prioritet. Det nordiske samarbeidet kan
være en viktig samarbeidskanal både når det gjelder utvikling av
regelverk og i forbindelse med tilsyn og håndheving av regelverket.
Det nordiske samarbeidet mot skatteparadiser har
vært en suksess og resultert i at samtlige nordiske land så langt
har inngått bilaterale avtaler om informasjonsutveksling med over
førti jurisdiksjoner. I løpet av 2013 ble det inngått avtaler med
ytterligere tre jurisdiksjoner. Det er besluttet å forlenge prosjektet
frem til oktober 2014.
Som ledd i arbeidet med å fremme nordisk rettslikhet
i forbindelse med gjennomføringen av fellesskapsrettsakter er det
utarbeidet en promemoria som forklarer hvordan og i hvilke sammenhenger
det samarbeides for å få til like regler i Norden. De nordiske landene
drøfter forutsetningene for et styrket nordisk samarbeid om kapasitetsutnyttelse
av soningsplasser i de nordiske land.
De nordiske ministrene med ansvar for samfunnssikkerhet
og beredskap møtes årlig for å videreutvikle forutsetningene for
å gi og ta imot støtte ved alvorlige ulykker og kriser i Norden.
Det sies i meldingen at det nordiske transportsamarbeidet
fungerer tilfredsstillende gjennom dialog og konkrete samarbeidsprosjekter
av bi- og multilateral karakter. Økt utskiping av jernmalm fra Narvik
fører til kapasitetsproblemer på Ofotbanen. I Nasjonal transportplan
for perioden 2014–2023 er det satt av om lag 1,6 mrd. kroner for
å øke kapasiteten på banen. Dersom malmtransportørenes planer skal
realiseres fullt ut, vil det være behov for ytterligere kapasitetsøkning
på Malmbanan/Ofotbanen. Dette understreker behovet for samordnet
planlegging, gjennomføring og finansiering på begge sider av grensen
med deltakelse fra både myndigheter og selskaper.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anniken Huitfeldt, Marit Nybakk, Wenche Olsen, Kåre Simensen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, Regina Alexandrova,
Sylvi Graham, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Fremskrittspartiet,
Kristian Norheim, Lill Harriet Sandaune og Christian Tybring-Gjedde,
fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild Hareide, fra Senterpartiet, Liv
Signe Navarsete, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Bård Vegar Solhjell, viser til at det nordiske samarbeidet
synes sterkere og mer resultatorientert enn på mange år, ikke minst på
utenriks- og forsvarsområdet, der det ikke fantes noe samarbeid
før for 20 år siden.
Nordisk samarbeid gir Norge økt sikkerhet, innflytelse
og handlingsrom, og danner modell for et moderne regionalt sikkerhetssamarbeid.
Det praktiske og fleksible forsvarssamarbeidet vekker interesse
også utenfor regionen, og et stort antall organisasjoner og organer
som behandler nordiske spørsmål, understreker bredden i dette samarbeidet.
Komiteen registrerer at nordisk
samarbeid i økende grad omfatter europaspørsmål, og at det synes
å være et potensial for økt europapolitisk samarbeid. Den europeiske
integrasjonsprosessen har blitt en felles ramme for politikk- og regelverksutvikling
i de nordiske land. Dette gjelder først og fremst spørsmål relatert
til EØS-avtalen og det indre marked, blant annet når det gjelder
nedbygging og avvikling av grensehinder. For tiden pågår det også
et betydelig arbeid for å styrke nordisk forskning, bedre nordisk
kultur- og språkforståelse og samordne innsatsen i klima- og miljøspørsmål.
Komiteen vil peke på at grunnsteinen
i det nordiske samarbeidet baseres på Helsingforsavtalen. Det er
avgjørende at dagsordenen settes av politikere og at samarbeidet
i Nordisk råd og Nordisk ministerråd brukes aktivt for å skape nordisk
nytte for borgerne i Norden.
Komiteen viser til at Nordisk
ministerråd er godt i gang med en omfattende reformprosess som skal
gjøre samarbeidet mer dynamisk og politisk rettet, støttet opp av
effektive beslutningsprosesser og god administrativ praksis. Komiteenhar
store forventninger til dette moderniseringsarbeidet.Komiteen viser også til
de fire overordnede visjonene som de nordiske samarbeidsministrene
vedtok i februar 2014, og støtter disse.
Komiteen registrerer den økte
internasjonale interessen for Norden og den nordiske modellen for
velferd, økonomi og arbeidsliv. Komiteen imøteser
derfor ministerrådets igangsatte arbeid for internasjonal profilering
og posisjonering av Norden, ikke minst i internasjonale fora der
dette er av felles interesse.
Komiteen har merket seg det økte
nordiske ambassadesamarbeidet, som var et av punktene i den såkalte
Stoltenbergrapporten. Komiteen viser til at det pr.
i dag er nordisk samlokalisering på 25 steder. Komiteen har
særlig merket seg pilotprosjektet med det felles nordiske ambassadehuset
i Yangon, Myanmar, der man har et fellesnordisk kanselli med alle
nordiske land unntatt Island representert.
Komiteen vil videre vise til
samarbeid i Astana i Kasakhstan og i Luanda i Angola. Komiteen har
også merket seg at det planlegges et samarbeid mellom Danmark og
Norge i Kabul i Afghanistan.
Komiteen støtter at Nordisk ministerråd
legger vekt på samarbeidet med Nordens naboland. Det er viktig å
bidra til å skape en sammenhengende stabil region gjennom nærområdesamarbeidet. Komiteen viser
også i denne sammenheng til Den nordlige dimensjonen, Barentsrådet,
Arktisk råd og Østersjørådet. Komiteen vil i den forbindelse
også vise til betydningen av arbeidet i de tilsvarende parlamentariske
forsamlingene. Komiteen er enig i at innretning av
det videre samarbeidet med Nordvest-Russland må sees i lys av den
nye politiske situasjonen og de restriktive tiltakene rettet mot
landet.
Komiteen er enig i at arbeidet
med å forebygge og bekjempe grensehindre i Norden er viktig for å
fremme økt mobilitet og vekst i Norden, og merker seg målet om å
fjerne 5–10 nordiske grensehinder pr. år.
Komiteen merker seg at det nordiske
samarbeidet mot skatteparadiser har vært en suksess og har resultert
i at samtlige nordiske land har inngått bilaterale avtaler med over
førti jurisdiksjoner.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Meld. St. 5 (2014–2015) – om nordisk samarbeid
– vedlegges protokollen.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den
17. desember 2014
Anniken Huitfeldt | Sylvi Graham |
leder | ordfører |