Brev fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet v/statsråden til Arbeiderpartiets stortingsgruppe, datert 1. desember 2015

Svar til spørsmål i forbindelse med behandlingen av Prop 1 S (2015-2016)

Jeg viser til e-post datert 23. november 2015 med følgende spørsmål om Prop. 1 S (2015-2016) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet:

  • 1. Hvor mange flere husstander vil få økt bostøtte dersom boutgiftstaket økes med 4000 kroner for alle ut over regjeringens forslag i statsbudsjettet for 2016? Hvordan fordeles økningen på følgende grupper: 1) barnefamilier, 2) unge uføre 3) uføre for øvrig og 4) eldre?

Svar:

Det anslås at om lag 72 000 husstander vil ha boutgifter over det gjeldende taket i 2016. Av disse er om lag 21 000 barnefamilier, 7 000 unge uføre, 11 000 uføre for øvrig og 10 000 eldre. Kommunal- og moderniseringsdepartementet viser til at enkelte husstander kan være i flere kategorier og at disse kategoriene ikke dekker alle nye mottakere. De 72 000 husstandene vil få mer bostøtte hvis taket økes, uansett hvor stor økningen er. Husstander som har boutgifter under taket, påvirkes uansett ikke.

Økt boutgiftstak fører imidlertid også til høyere inntektsgrense i bostøtten. Det betyr at nye husstander kommer inn i ordningen. Det redegjøres for dette i svaret på spørsmål 2.

  • 2. Hvor mange flere husstander vil bli bostøttemottakere dersom boutgiftstaket økes med 4000 kroner for alle i tillegg til regjeringens forslag i statsbudsjettet for 2016? Og hvordan fordeles økningen på følgende grupper: 1)barnefamilier, 2) unge uføre 3) uføre for øvrig og 4) eldre?

Svar:

Dersom boutgiftstakene økes med 4 000 kroner ut over regjeringens forslag, betyr det at inntektsgrensene for bostøtte øker med om lag 4 000 – 5 000 kroner. Kommunal- og moderniseringsdepartementet anslår at om lag 1 200 nye husstander kommer inn i ordningen som følge av dette. Av disse er om lag 50 barnefamilier, 200 unge uføre, 300 andre uføre og 400 eldre. Departementet viser til at enkelte husstander kan være i flere kategorier og at disse kategoriene ikke dekker alle nye mottakere. Anslagene forutsetter at de husstandene som kan få bostøtte med nye inntektsgrenser faktisk søker om bostøtte.

  • 3. Hva vil effekten av å øke innslagspunktet for progressiv økning av egenandel i bostøtten til 205.001 kroner for unge uføre og 164.205 for andre?

Svar:

Økning av innslagspunktet for progressiv opptrapping av egenandelen i bostøtten til 205 001 kroner for unge uføre og 164 205 kroner for andre, vil føre til noe høyere bostøtte for alle mottakere som har inntekt over de grensene regjeringen har foreslått. I tillegg vil en slik endring føre til at om lag 900 flere husstander får krav på bostøtte. Totalt sett anslår departementet at gjennomsnittlig utbetaling vil øke med om lag 200 kroner per år.

  • 4. Hva vil effekten være å øke fribeløpet i bostøtteordningen i takt med regulering av grunnbeløpet?

Svar:

Økning av fribeløpet i takt med regulering av grunnbeløpet i folketrygden innebærer at beløpet settes til 92 240 kroner istedenfor 92 000 kroner. Effekten av det er at anslagsvis 74 000 mottakere som har inntekt over fribeløpet, får 30 kroner mer i bostøtte hvert år.