Legemiddelhåndteringsforskriften for virksomheter
og helsepersonell som yter helsehjelp fra 2008 er revidert 1. januar
2015. I denne revisjonen er det stilt krav om at virksomhetsleder skal
sørge for at virksomheten har rutiner som kvalitetssikrer informasjonen
om pasientens legemiddelbruk ved innleggelse og utskriving, og ved
overflytting innen virksomheten. I tillegg er det i § 5 stilt krav
om at «en oppdatert og samstemt liste over legemidler i bruk, skal
i forståelse med pasienten, alltid følge pasienten ved skifte av
omsorgsnivå».
Disse to bestemmelsene underbygger kravet i fastlegeforskriftens
§ 25 om at fastlegen skal sørge for at listepasientene har en oppdatert legemiddelliste,
og at fastlegen skal gi en oppdatert legemiddelliste til andre tjenesteytere
i helse- og omsorgstjenesten dersom dette er nødvendig for å gi
et forsvarlig tilbud til listeinnbyggeren.
Multidose er tabletter/kapsler som pakkes sammen
i en pose for hvert doseringstidspunkt. Systemet er godt egnet for
hjemmeboende pasienter som bruker flere legemidler, som har stabil
medisinering, og brukes oftest der hjemmesykepleien har ansvar for
legemiddelhåndteringen. HELFO tilbyr kommuner avtale om refusjon
på 500 kroner per år per pasient i hjemmetjenesten som bruker multidose.
Studier har vist at pasientens legemiddelliste sjelden
blir revidert, at pasienten står på unødvendige legemidler over
lengre tid, og at pasienten og hjemmesykepleien blir mindre opptatt
av hvilke legemidler pasienten bruker. Legene har også ulik oppfatning
av hvem som er ansvarlig for legemiddellisten når flere leger kan
forskrive multidose til en pasient.
Det kan være behov for regulatoriske, organisatoriske,
finansielle og IKT-endringer for å sikre multidose som et godt verktøy
i fremtiden. Helsedirektoratet utreder nå hvilke korrigerende tiltak
som må iverksettes, og hvordan disse skal implementeres, for å bedre
kvaliteten på multidose.
Komiteen viser til
at legemiddelhåndteringsforskriften stiller krav til at «en oppdatert
og samstemt liste over legemidler i bruk, skal i forståelse med
pasienten, alltid følge pasienten ved skifte av omsorgsnivå». Fastlegeforskriften stiller
også krav om at fastlegen skal ha en oppdatert legemiddelliste.
Manglende oversikt over pasienters legemidler i bruk er en stor
feilkilde i helsevesenet. Komiteen ber regjeringen
prioritere arbeidet med legemiddelsamstemming og gode elektroniske
systemer for å sikre oversikt over legemidler i bruk.
Komiteen mener multidose er en
god løsning for å sikre riktig dispensering av legemidler. Multidose
hindrer svinn, gir enklere lagerhold og bedre oversikt over legemiddelbruken
for helsepersonell, pasienter og pårørende.
Komiteen ber regjeringen sørge
for at det etableres systemer for elektronisk ordinasjon av multidose
til alle aktuelle pasienter, uavhengig av omsorgsnivå. Komiteen viser
til at Helsedirektoratet har foreslått korrigerende tiltak for å bedre
kvaliteten på multidose og ber regjeringen følge opp mulige tiltak
her.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil understreke at multidose ikke er godt
egnet til å håndtere hyppige endringer i legemiddeldosering, og at
legemidler brukt ved behov må håndteres utenfor multidose. Disse
medlemmer viser også til at Helsedirektoratet i nasjonal
faglig veileder for vanedannende legemidler har anbefalt at vanedannende
legemidler til bruk ved behov ikke bør gis i multidosepakker. Disse medlemmer støtter
dette.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil understreke
at regjeringen i meldingen slår fast at det kan være behov for regulatoriske,
organisatoriske, finansielle og IKT-endringer for å sikre multidose
som et godt verktøy i fremtiden, og at Helsedirektoratet har fått
i oppdrag å utrede hvilke korrigerende tiltak som må iverksettes,
og hvordan disse skal implementeres, for å bedre kvaliteten på multidose.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at en av hovedutfordringene på legemiddelfeltet er at det ikke eksisterer
en felles sanntidsoversikt på tvers av behandler og behandlingsnivå
over hvilke legemidler en pasient benytter. Fastleger er som private
næringsdrivende på forskjellige plattformer, kommuner på andre og
sykehus på et tredje nivå med ulike plattformer, for å nevne noen
utfordringer. Dette medlem vil understreke at e-resept
har bidratt til en forbedring når det gjelder å få oversikt over
gyldige resepter, men at dette i hovedsak er informasjon som bare er
tilgjengelig for pasient og lege. Dette medlem viser
til at elektronisk kjernejournal er under utrulling, men det vil
ta 3–5 år å implementere denne. I tillegg vil ikke kjernejournalen
gi en tilstrekkelig oversikt over legemidler i bruk og heller ikke
tilgang på tvers i tilstrekkelig grad for å sikre riktig bruk. Dette medlem mener
derfor at det er behov for en felles, digital legemiddelliste, som
et viktig tiltak for å redusere feilmedisinering.
Dette medlem viser til at det
i dag gjøres få kliniske studier rettet mot barn. Barnepalliasjon er
et område som heldigvis har fått økt oppmerksomhet de siste årene. Dette
medlem er positiv til flere kliniske studier rettet mot
barn, og mener det er behov for å etablere kliniske forskningsposter
rettet mot barn i de største sykehusene.