Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove
Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad
og Morten Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre,
Pål Farstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til Stortingets behandling av av Prop. 89 L (2014–2015) om
endringer i lov om Innovasjon Norge (eierforhold og forvaltning
av selskapet), jf. Innst. 131 L (2015–2016). Komiteen merker
seg at regjeringen har fulgt opp Stortingets anmodninger som medfører
endringer i ansvarsforhold og forvaltning i Innovasjon Norge, men
at eierstrukturen i Innovasjon Norge står fast. Det foreslås derved
ikke endringer i § 2 som regulerer dette.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, registrerer
også at romertall IV, slik det fremkommer i Innst. 131 L (2015–2016),
blir fulgt opp ved at det i Prop. 66 L (2015–2016) foreslås endringer
i §§ 13 og 14 som innebærer en oppheving av kravet om at selskapet
skal ha regionale styrer.
Komiteen viser også
til at et enstemmig storting sluttet seg til en styresammensetning
slik det fremkommer i Innst. 131 L (2015–2016), ved at det i Prop.
66 L (2015–2016) foreslås endring i § 14 første ledd ved at hovedstyret
endres fra seks til ni medlemmer, som er på størrelse med dagens
hovedstyre.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener det
er positivt at hovedstyret i Innovasjon Norge får større handlingsrom
til å utforme kundekontakt, saksbehandling og beslutningssystem
til det beste for gründere, bedrifter og innovasjons- og næringsmiljøer.
Flertallet støtter også forslaget,
slik det fremkommer i Innst. 131 L (2015–2016) romertall VI, ved
at det i Prop. 66 L (2015–2016) gjøres en videreføring av forslaget
i Prop. 89 L (2014–2015) om endring i § 9, men med en mindre justering
av dette forslaget for å sikre at Innovasjon Norges ordninger kan
innrettes i tråd med reglene for offentlig støtte som følger av
EØS-avtalen, § 9.
Flertallet støtter regjeringens
intensjon om å redusere ulikheter mellom lov om Innovasjon Norge
og alminnelig selskapslovgivning. Derfor ser flertallet positivt
på forslaget om at selskapet blir ansvarlig for egne forpliktelser
i tråd med hovedregelen for sektorpolitiske selskaper. Det vises
i den sammenheng til Stortingets vedtak om å legge til grunn at
eiernes ansvar for økonomiske forpliktelser begrenses, i tråd med forslag
i Prop. 89 L (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine
merknader i Innst. 131 L (2015–2016) der standpunktene i saken er gjort
rede for. Disse medlemmer støttet ikke flertallets
forslag om å oppheve lovkravet om regionale styrer i Innovasjon
Norge.
Av hensyn til sammenhengen i loven
vil komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet i
denne saken støtte lovutkastet slik det nå foreligger. Det er ikke uttrykk
for at det standpunkt disse medlemmer hadde til lovens
materielle innhold i Innst. 131 L (2015–2016), er endret.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til den stadige sentraliseringen av oppgaver, som flytter kunnskap
og makt fra de områder der næringsliv og forvaltning opererer. På
sikt fører dette til at vesentlige virkemidler og velferdstjenester
mister kunnskap om lokale og regionale forhold som er avgjørende
for å kunne fatte informerte valg.
Dette medlem mener forslagene
om maktsentralisering i Innovasjon Norge føyer seg inn i en rekke
av forslag som reduserer geografisk tilhørighet og kunnskap, og
som medfører en tapping av kjennskap og nærhet til fordel for overordnede
tilnærminger og stedløs og avsondret saksbehandling.
På dette grunnlag vil dette medlem stemme for
fortsatt regional makt og kunnskap i Innovasjon Norge, og mot forslag
om å fjerne regionale styrer.
Dette medlem vil stemme imot
samtlige forslag til endringer i lov om Innovasjon Norge, bortsett
fra I § 14 første ledd og § 36 a, og II punktene 1 og 2.