2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til Stortingets behandling av av Prop. 89 L (2014–2015) om endringer i lov om Innovasjon Norge (eierforhold og forvaltning av selskapet), jf. Innst. 131 L (2015–2016). Komiteen merker seg at regjeringen har fulgt opp Stortingets anmodninger som medfører endringer i ansvarsforhold og forvaltning i Innovasjon Norge, men at eierstrukturen i Innovasjon Norge står fast. Det foreslås derved ikke endringer i § 2 som regulerer dette.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, registrerer også at romertall IV, slik det fremkommer i Innst. 131 L (2015–2016), blir fulgt opp ved at det i Prop. 66 L (2015–2016) foreslås endringer i §§ 13 og 14 som innebærer en oppheving av kravet om at selskapet skal ha regionale styrer.

Komiteen viser også til at et enstemmig storting sluttet seg til en styresammensetning slik det fremkommer i Innst. 131 L (2015–2016), ved at det i Prop. 66 L (2015–2016) foreslås endring i § 14 første ledd ved at hovedstyret endres fra seks til ni medlemmer, som er på størrelse med dagens hovedstyre.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener det er positivt at hovedstyret i Innovasjon Norge får større handlingsrom til å utforme kundekontakt, saksbehandling og beslutningssystem til det beste for gründere, bedrifter og innovasjons- og næringsmiljøer.

Flertallet støtter også forslaget, slik det fremkommer i Innst. 131 L (2015–2016) romertall VI, ved at det i Prop. 66 L (2015–2016) gjøres en videreføring av forslaget i Prop. 89 L (2014–2015) om endring i § 9, men med en mindre justering av dette forslaget for å sikre at Innovasjon Norges ordninger kan innrettes i tråd med reglene for offentlig støtte som følger av EØS-avtalen, § 9.

Flertallet støtter regjeringens intensjon om å redusere ulikheter mellom lov om Innovasjon Norge og alminnelig selskapslovgivning. Derfor ser flertallet positivt på forslaget om at selskapet blir ansvarlig for egne forpliktelser i tråd med hovedregelen for sektorpolitiske selskaper. Det vises i den sammenheng til Stortingets vedtak om å legge til grunn at eiernes ansvar for økonomiske forpliktelser begrenses, i tråd med forslag i Prop. 89 L (2014–2015).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader i Innst. 131 L (2015–2016) der standpunktene i saken er gjort rede for. Disse medlemmer støttet ikke flertallets forslag om å oppheve lovkravet om regionale styrer i Innovasjon Norge.

Av hensyn til sammenhengen i loven vil komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet i denne saken støtte lovutkastet slik det nå foreligger. Det er ikke uttrykk for at det standpunkt disse medlemmer hadde til lovens materielle innhold i Innst. 131 L (2015–2016), er endret.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til den stadige sentraliseringen av oppgaver, som flytter kunnskap og makt fra de områder der næringsliv og forvaltning opererer. På sikt fører dette til at vesentlige virkemidler og velferdstjenester mister kunnskap om lokale og regionale forhold som er avgjørende for å kunne fatte informerte valg.

Dette medlem mener forslagene om maktsentralisering i Innovasjon Norge føyer seg inn i en rekke av forslag som reduserer geografisk tilhørighet og kunnskap, og som medfører en tapping av kjennskap og nærhet til fordel for overordnede tilnærminger og stedløs og avsondret saksbehandling.

På dette grunnlag vil dette medlem stemme for fortsatt regional makt og kunnskap i Innovasjon Norge, og mot forslag om å fjerne regionale styrer.

Dette medlem vil stemme imot samtlige forslag til endringer i lov om Innovasjon Norge, bortsett fra I § 14 første ledd og § 36 a, og II punktene 1 og 2.