Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Runar Sjåstad og Tove-Lise Torve, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Mats A. Kirkebirkeland, Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, viser til Dokument 8:77 S (2017–2018). Forslagsstillerne tar til orde for en mer fleksibel praksis for bruk av elmotor på vann og innsjøer under 2 kvadratkilometer.

Komiteen legger til grunn at det generelle forbudet mot motorferdsel i utmark har bred støtte politisk, og at de spørsmål som reises av forslagsstillerne, dreier seg om unntak fra dette og hvorvidt praktisering av unntak er for streng tatt i betraktning at det etter at loven ble vedtatt er kommet på markedet stillegående og ikke forurensende elektriske motorer.

Komiteen viser til at Miljødirektoratet har fått i oppdrag fra Klima- og miljødepartementet å levere en faglig vurdering av om motorferdselregelverket bør åpne opp for bruk av elektriske båtmotorer i vann mindre enn 2 kvadratkilometer, og eventuelt hvordan en slik endring bør utformes. Miljødirektoratet minner i sin faglige vurdering, datert 23. mars 2018, om at:

«Teknologien er i stadig utvikling og forbrenningsmotorer blir gradvis erstattet med elektriske motorer som verken forurenser eller gir særlig grad av støy. Det er grunn til å tro at el-motorer på sikt blir langt vanligere på snøscootere, ATV, vannscootere, store og små båter. Elektriske båtmotorer vil i utgangspunktet favne alt fra småbåter med elektriske utenbordsmotorer med begrenset effekt, til elektriske vannscootere og sportsbåter med motorer med stor effekt og potensielt høy hastighet. I en vurdering er det viktig å se saken ut fra dette perspektivet.»

Komiteen mener det er en viktig påminnelse om at man ikke må lage unntaksordninger som etter hvert blir videre enn hensikten da de ble etablert.

Komiteen viser videre til at motorferdselloven § 5 b) åpner for at kommunestyret kan gi forskrift om adgang til:

«bruk av motorfartøy på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer når det foreligger særlige grunner som i tilfelle må angis i forskriften.»

I Rundskriv T-1/96 er adgangen til å fastsette forskrift omtalt som følger:

«Det forutsettes at adgangen til å gjøre unntak fra ferdselsforbudet på vann mindre enn 2 kvadratkilometer bare benyttes i spesielle tilfeller, jf. uttrykket «særlige grunner». Det kan være aktuelt f.eks. for nødvendig transport til hoteller, turistdestinasjoner og hytter som ligger slik til at de er avhenge av båt for å komme frem til de ordinære kommunikasjonsmidler.»

Fritidsfiske er for eksempel ikke å betrakte som særlig grunn.

Komiteen viser videre til Miljødirektoratets vurdering, som peker på:

«(…) at kommunen etter motorferdselloven § 6 kan kommunen etter søknad vurdere å gi enkelttillatelser til bruk av motorfartøyer på vann mindre enn 2 kvadratkilometer dersom det foreligger en særlig grunn. Det forutsettes at det her snakkes om nyttetransport, eller at den som søker av ulike årsaker ikke kan ro selv. Kommunen må vurdere behovet som er beskrevet i søknaden opp mot vannets størrelse og karakter, og ut fra eventuell påvirkning en tillatelse vil ha på de interesser regelverket er ment å ivareta.»

Komiteen mener hensynet til vilt- og fuglebiotoper, i denne sammenhengen spesielt hekkeområder, må veie tungt.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, mener en oppmykning i lov- eller forskriftsform tydelig må sikre at hensynet til natur og særlig hekkeområder fortsatt ivaretas. Det kan gjøres ved at kommunene pålegges grunnleggende å kartlegge slike hensyn og ikke gi dispensasjoner i slike områder. Flertallet mener videre at det ikke kan gis dispensasjoner generelt og på mindre vann. Flertallet mener videre at det må settes en begrensning på motoreffekt, slik at det bare åpnes for elmotorer som gir en svært moderat reell fart. Flertallet vil videre peke på at en slik forsiktig oppmykning for bruk av elmotorer på vann under 2 kvadratkilometer trolig kan ivaretas gjennom forskriftsendring og ikke krever lovendringer.

Flertallet mener at det er viktig for forståelse og aksept for en restriktiv naturvernpolitikk at den ikke oppleves unødig rigid.

Ut fra dette fremmer flertallet følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreta oppmykninger i forskriftene til lov om motorferdsel i utmark som gjør det mulig for kommunene å gi dispensasjoner for bruk av elmotor med begrenset effekt på vann under 2 kvadratkilometer.

Dispensasjon bør bare kunne gis etter at kommunene har vurdert om det er forsvarlig ut fra hensynet til vannet som levested for viltarter og fugler, herunder særskilt legge vekt på hensynet til hekkeområder.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at motorferdselloven er endret slik at det er gitt en generell tillatelse til bruk av elsykkel i utmark. Tidligere statsråd Vidar Helgesen i Klima- og miljødepartementet har uttalt at dette er positivt for folkehelsen ved at flere kommer ut i naturen. Disse medlemmer mener det samme vil være tilfelle ved å tillate bruk av elmotor i båt på mindre vann. Elmotor for både båt og sykkel er støysvak, forurenser ikke og egner seg derfor til bruk i utmarksområder som ønskes skjermet for støy og negativ miljøpåvirkning.

Disse medlemmer viser til at Holtålen kommune i Sør-Trøndelag fikk opphevet sitt vedtak om å etablere en lokal forskrift om bruk av elmotor i båt på vann under to kvadratkilometer. Forskriften ble gitt for å fremme fritidsfiske og friluftsliv, og også med positive virkninger for reiseliv. Fylkesmannen i Sør-Trøndelag opphevet det kommunale vedtaket og forskriften med henvisning til bestemmelsene i motorferdselloven, og begrunnet det med at det ikke foreligger særlige grunner i kommunens forskrift. Disse medlemmer viser til at i motorferdselloven heter det at bruk av motor på innsjøer mindre enn to kvadratkilometer likevel skal være tillatt når det foreligger særlige grunner. Nødvendig transport til hoteller, hytter og turistattraksjoner som ligger slik til at de er avhengige av båt, er nevnt som særlige grunner. Fylkesmannen fant ikke at det forelå slike «særlig grunner» som loven nevner, i dette tilfellet.

Disse medlemmer mener det ikke er samsvar mellom den generelle tillatelsen til bruk av elsykkel i utmark og de stramme begrensningene som er lagt på bruk av el-motor for båt i samme områder. Disse medlemmer viser til tidligere statsråd Vidar Helgesens svar på spørsmål fra Senterpartiets Heidi Greni, jf. Dokument 15:73 (2017–2018), og følgende formulering:

«Jeg er allikevel enig i at det kan være grunn til å se på om dagens regler er hensiktsmessige, og om det kan være grunn til å gi en åpning for bruk av elektriske båtmotorer med begrenset effekt i vann mindre enn 2 kvadratkilometer.»

På denne bakgrunn fremsetter disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til endring i lov om motorferdsel i utmark som åpner for bruk av elektriske båtmotorer med begrenset effekt i vann som er mindre enn to kvadratkilometer.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til brev til komiteen 24. april 2018 fra klima- og miljøministeren, hvor han i hovedsak er enig med Miljødirektoratet i at det ikke gjøres endringer i dagens regelverk. Miljødirektoratet begrunner dette særlig ut fra hensynet til sammenhengen i regelverket og hensynet til at loven bør være teknologinøytral, samt at det ikke synes å være noe stort behov for endringer. Dette medlem går derfor mot forslaget om oppmykninger i forskriften til lov om motorferdsel i utmark.

Dette medlem viser videre til svaret fra klima- og miljøministeren, hvor han skriver:

«Dersom jeg ser behov for enkelte justeringer som vil gjøre regelverket mer fleksibelt uten at det går på bekostning av hensynet til naturmangfold og friluftsliv, vil jeg likevel foreta en egen vurdering av spørsmålet. Dette blant annet sett i lys av at det er viktig for aksepten av regelverket at det ikke oppleves unødvendig stivbent. Jeg vil i dette tilfellet komme tilbake til Stortinget om saken på egnet måte.»

Dette medlem vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte dersom den ser behov for endringer av regelverket for bruk av elmotor på vann under 2 kvadratkilometer.»