6.1 Oversikt over statsbudsjettets 90-poster
Tabell 6.1 Oversikt over regjeringens
forslag til bevilgninger under de respektive 90-poster, jf. Prop.
1 S (2019–2020) med Tillegg 1 og 2
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S med
Tillegg 2
(2019–2020)
|
Utgifter
|
Utenriksdepartementet
|
100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
90
|
Lån
til norske borgere i utlandet
|
360 000
|
116
|
|
Internasjonale
organisasjoner
|
|
|
90
|
Innskudd
i Den asiatiske investeringsbanken for
infrastruktur (AIIB)
|
190 000 000
|
|
91
|
Kortsiktig
overgangslån til Somalia
|
3 135 000 000
|
162
|
|
Næringsutvikling,
landbruk og fornybar energi
|
|
|
95
|
Norfund
– grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
|
1 365 000 000
|
Arbeids- og sosialdepartementet
|
614
|
|
Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse
|
|
|
90
|
Utlån, overslagsbevilgning
|
10 300 000 000
|
Nærings- og fiskeridepartementet
|
922
|
|
Romvirksomhet
|
|
|
95
|
Egenkapital
Space Norway AS
|
72 558 000
|
950
|
|
Forvaltning av
statlig eierskap
|
|
|
90
|
Kapitalinnskudd,
Nysnø Klimainvesteringer AS
|
455 000 000
|
|
91
|
Kapitalinnskudd,
Investinor AS
|
92 000 000
|
Statsbankene
|
2410
|
|
Statens lånekasse
for utdanning
|
|
|
90
|
Økt
lån og rentegjeld,
overslagsbevilgning
|
30 728 717 000
|
2412
|
|
Husbanken
|
|
|
90
|
Nye
lån, overslagsbevilgning
|
14 810 000 000
|
2421
|
|
Innovasjon Norge
|
|
|
90
|
Lån
fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning
|
58 900 000 000
|
2429
|
|
Eksportkredittordningen
|
|
|
90
|
Utlån
|
5 000 000 000
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
0
|
125 048 635 000
|
Inntekter
|
Inntekter under
departementene
|
3100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
90
|
Tilbakebetaling
av nødlån fra utlandet
|
318 000
|
|
91
|
Tilbakebetaling
av kortsiktig overgangslån til Somalia
|
3 135 000 000
|
3614
|
|
Boliglånsordningen
i Statens pensjonskasse
|
|
|
90
|
Tilbakebetaling
av lån
|
10 400 000 000
|
3732
|
|
Regionale helseforetak
|
|
|
90
|
Avdrag
på investeringslån t.o.m. 2007
|
632 000 000
|
3950
|
|
Forvaltning av
statlig eierskap
|
|
|
90
|
Avdrag
på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
|
2 800 000
|
|
95
|
Tilbakeføring
av egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
|
7 000 000
|
|
96
|
Salg
av aksjer
|
25 000 000
|
4312
|
|
Avinor AS
|
|
|
90
|
Avdrag
på lån
|
444 400 000
|
4322
|
|
Svinesundsforbindelsen
AS
|
|
|
90
|
Avdrag
på lån
|
104 000 000
|
5310
|
|
Statens lånekasse
for utdanning
|
|
|
90
|
Redusert
lån og rentegjeld
|
11 653 207 000
|
|
93
|
Omgjøring
av utdanningslån til stipend
|
6 211 553 000
|
5312
|
|
Husbanken
|
|
|
90
|
Avdrag
|
12 710 000 000
|
5325
|
|
Innovasjon Norge
|
|
|
90
|
Avdrag
på utestående fordringer
|
57 800 000 000
|
|
91
|
Tilbakeført
kapital, såkornfond
|
10 000 000
|
5329
|
|
Eksportkredittordningen
|
|
|
90
|
Avdrag
på utestående fordringer
|
11 800 000 000
|
5341
|
|
Avdrag på utestående
fordringer
|
|
|
95
|
Avdrag
på lån til andre stater
|
500 000
|
Statslånemidler
|
5999
|
|
Statslånemidler
|
|
|
90
|
Lån
|
10 112 857 000
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 0
|
125 048 635 000
|
|
|
Netto rammeområde
0
|
0
|
6.2 Kap. 100 Utenriksdepartementet
6.2.1 Post 90 Lån til norske borgere i utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Utenriksdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak
I og IV.1 under kapittel 11. D.
6.3 Kap. 116 Deltaking i internasjonale organisasjoner
6.3.1 Post 90 Innskudd i Den asiatiske investeringsbanken for infrastruktur (AIIB)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Utenriksdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak
I og IV.2 under kapittel 11. D.
6.3.2 Post 91 Kortsiktig overgangslån til Somalia
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Utenriksdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen viser til regjeringens
forslag om at Norge i 2020 gir et kortsiktig overgangslån på 3 135
mill. kroner til Somalia for å fjerne Somalias misligholdte gjeld
overfor Verdensbankens fond for de fattigste landene (IDA). Overgangslånet
vil bidra til å bringe Somalia a jour overfor utviklingsbankene
og Det internasjonale pengefondet (IMF) og vil dermed være med på
å bane vei for at Somalia kan kvalifisere til gjeldslette under HIPC-initiativet
(Heavily Indebted Poor Countries Initiative, ikke «Highly Indebted»,
slik det feilaktig framgår i budsjettproposisjonen). Komiteen merker
seg at lånet skal kanaliseres gjennom Verdensbanken; etter planen
skal overgangslånet umiddelbart følges opp ved at Somalia får et
nytt lån fra Verdensbanken, som igjen umiddelbart benyttes til å
innfri overgangslånet fra Norge. Utbetalingen forutsetter at alle
juridisk bindende avtaler er oppfylt. Målet er at operasjonen gjennomføres
i løpet av første kvartal 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak
I og IV.3 under kapittel 11.D.
6.4 Kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
6.4.1 Post 95 Norfund – grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Utenriksdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er viktig å styrke Norfunds
arbeid med investeringer i fornybar energi i Afrika sør for Sahara
med 100 mill. kroner ut over regjeringens forslag, og foreslår i
sitt alternative budsjett å øke denne posten til 1 465 mill. kroner.
6.5 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner
6.5.1 Post 90 Forskudd på rammetilskudd
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak
V under kapittel 11. D.
6.6 Kap. 614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
6.6.1 Post 90 Utlån,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Arbeids- og sosialdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.7 Kap. 922 Romvirksomhet
6.7.1 Post 95 Egenkapital Space Norway AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak
I og VIII under kapittel 11. D.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets budsjettforslag,
hvor det foreslås å bevilge 60 mill. kroner i egenkapital til Andøya
Space Center for å sikre videre fremdrift, jf. Innst. 2 S (2019–2020).
Andøya Space Center
representerer både en viktig arbeidsplass for lokalsamfunnet på
Andøya og en sentral del av norsk romindustri som gjennom sin virksomhet
kan styrke norsk næringsliv og norsk forskning på bred basis. Det
er viktig at fremdriften i prosjektet med å etablere en oppskytningsbase
for små satellitter på Andøya ikke forsinkes.
6.8 Kap. 945 Grønt investeringsselskap
6.8.1 Post 90 Startkapital
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser
til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2020, der det foreslås
å etablere et grønt investeringsselskap med startkapital på 10 mrd.
kroner over kap. 945 post 90.
6.9 Kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap
6.9.1 Post 90 Kapitalinnskudd, Nysnø Klimainvesteringer AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2020, der det foreslås å øke kapitalen i Nysnø gjennom et kapitalinnskudd
på 300 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å styrke Nysnø og øke denne
posten med 715 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at
samfunnet må investere massivt i grønn omstilling i årene som kommer,
dersom vi skal oppfylle våre internasjonale klimaforpliktelser og
sørge for ny, grønn næringsutvikling i Norge. Dette medlem viser til regjeringspartienes
ambisjon om en forvaltningskapital i Nysnø på 20 mrd. kroner, men
mener at regjeringens foreslåtte bevilgning i statsbudsjettet er
altfor liten til å oppnå denne ambisjonen.
6.9.2 Post 91 Kapitalinnskudd, Investinor AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å styrke Investinor
og øke denne posten med 32,5 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke Investinors ressurser
til å investere i oppstartsselskaper med globalt potensial, særlig
innenfor helse, miljøteknologi, utdanning, transport og offentlige
tjenester. Det foreslås derfor satt av 1 mrd. kroner i ekstra egenkapital
til Investinor.
6.10 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
6.10.1 Post 90 Økt lån og rentegjeld,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås å sette av midler til økt stipend for 500 nye fagskoleplasser.
6.11 Kap. 2412 Husbanken (jf. kap. 5312 og 5615)
6.11.1 Post 90 Nye lån,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Kommunal- og regionaldepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak
I og VI under kapittel 11. D.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
statsbudsjett, hvor det foreslås å utvide Husbankens utlånsramme
med 9 mrd. kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme
til 25 mrd. kroner og dermed øke denne posten med 631 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås å øke Husbankens låneramme med 2 mrd. kroner og å øke denne
posten med 140 mill. kroner.
6.12 Kap. 2421 Innovasjon Norge (jf. kap. 5312 og 5625)
6.12.1 Post 90 Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet,overslagsbevilgning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.13.1 Post 97 Egenkapital Bionova
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett,
hvor det foreslås etablert et nytt såkornfond for helse- og velferdsteknologi,
marine alger og biogass. Det foreslås derfor bevilget 250 mill.
kroner til egenkapital i et slikt fond.
Det foreslås videre
opprettet et Bionova etter modell av Enova for å systematisere innovasjonen
og øke kommersialiseringen ab biobasert verdiskaping. I Miljøpartiet
De Grønnes alternative statsbudsjett foreslås det bevilget 2 mrd.
kroner i egenkapital til Bionova.
6.14.1 Post 95 Økt egenkapital
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til Arbeiderpartiets forslag til statsbudsjett, hvor det foreslås
å øke egenkapitalen i Siva SF med 200 mill. kroner. Økt egenkapital
vil bidra til å tilrettelegge for nye arbeidsplasser gjennom å utløse
lønnsom næringsutvikling i bedrifter.
6.15 Kap. 2429 Eksportkredittordningen
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak
I og VIII under kapittel 11. D.
6.16 Kap 2440 Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
6.16.1 Post 90 Lån til Norpipe Oil AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Olje- og energidepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak
IX.
6.17 Kap. 2460 Garantiinstituttet for eksportkreditt
6.17.1 Post 91 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – byggelånsgarantiordning og post 92 Utbetaling ifølge trekkfullmakt – skipsgarantiordning
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Næringsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til romertallsvedtak
VII under kapittel 11. D.
6.18 Kap. 3100 Utenriksdepartementet (jf. kap. 100)
6.18.1 Post 90 Tilbakebetaling av nødlån fra utlandet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Utenriksdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.18.2 Post 91 Tilbakebetaling av kortsiktig overgangslån til Somalia
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Utenriksdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.19 Kap. 3614 Boliglånsordningen i Statens pensjonskasse
6.19.1 Post 90 Tilbakebetaling av lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Arbeids- og sosialdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.20 Kap. 3732 Regionale helseforetak (jf. kap. 732)
6.20.1 Post 90 Avdrag på investeringslån t.o.m. 2007
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Helse- og omsorgsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.21 Kap. 3950 Forvaltning av statlig eierskap (jf. kap. 950 og 5656)
6.21.1 Post 90 Avdrag på lån, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.21.2 Post 95 Tilbakeføring av egenkapitalinnskudd til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.21.3 Post 96 Salg av aksjer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.22.1 Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.23 Kap. 4322 Svinesundsforbindelsen AS (jf. kap. 1322)
6.23.1 Post 90 Avdrag på lån
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Samferdselsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.24 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2410)
6.24.1 Post 90 Redusert lån og rentegjeld
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.24.2 Post 93 Omgjøring av utdanningslån til stipend
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Kunnskapsdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås å reversere fjorårets kutt i ordningen for omgjøring av
lån til stipend, noe som øker denne posten med 1 200 mill. kroner.
6.25 Kap. 5312 Husbanken (jf. kap. 2412)
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Kommunal- og regionaldepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke Husbankens låneramme
til 25 mrd. kroner og dermed øke denne posten med 4 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag.
6.26 Kap. 5325 Innovasjon Norge (jf. kap. 2421 og 5625)
6.26.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.26.2 Post 91 Tilbakeført kapital, såkornfond
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.27 Kap. 5329 Eksportkredittordningen
6.27.1 Post 90 Avdrag på utestående fordringer
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Nærings- og fiskeridepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.28 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
6.28.1 Post 95 Avdrag på lån til andre stater
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Finansdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.28.2 Post 95 Avdrag på egenbeholdning statsobligasjoner
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Finansdepartementet
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
6.29 Kap. 5999 Statslånemidler
Sammendrag fra Prop. 1 S (2019–2020)
Gul bok
Det vises til omtale
i proposisjonen.
Komiteens merknader
Komiteen viser til sine merknader
til øvrige 90-poster og at denne budsjettposten fungerer som motpost.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å øke denne posten med
1 378,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag som en konsekvens
av forslagene i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett
til endringer av statsbudsjettets 90-poster.
6.30 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger på 90-postene
Forslag til bevilgninger under
de respektive kapitler og poster. Avvik fra regjeringens forslag
i parentes.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S
|
H, FrP, V og KrF
|
A
|
Sp
|
SV
|
MDG
|
R
|
Utgifter rammeområde
0 (i tusen kroner)
|
162
|
|
Næringsutvikling,
landbruk og fornybar energi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95
|
Norfund
- grunnfondskapital ved investeringer i utviklingsland
|
1 365 000
|
1 365 000
(0)
|
1 465 000 (+100 000)
|
1 365 000
(0)
|
1 365 000
(0)
|
1 365 000
(0)
|
1 365 000
(0)
|
225
|
|
Tiltak i grunnopplæringen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Rentekompensasjonsordning
for skoler, barnehager og svømmeanlegg
|
0
|
0
(0)
|
5 000 000 (+5 000 000)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
922
|
|
Romvirksomhet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95
|
Egenkapital
Space Norway AS
|
72 558
|
72 558
(0)
|
132 558
(+60 000)
|
72 558
(0)
|
72 558
(0)
|
72 558
(0)
|
72 558
(0)
|
945
|
|
Etablere et grønt
investeringsselskap (startkapital) (ny)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Etablere
et grønt investeringsselskap (startkapital)
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
10 000 000 (+10 000 000)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
950
|
|
Forvaltning av
statlig eierskap
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Kapitalinnskudd,
Nysnø Klimainvesteringer AS
|
455 000
|
455 000
(0)
|
455 000
(0)
|
755 000 (+300 000)
|
1 170 000 (+715 000)
|
455 000
(0)
|
455 000
(0)
|
|
91
|
Kapitalinnskudd,
Investinor AS
|
92 000
|
92 000
(0)
|
92 000
(0)
|
92 000
(0)
|
124 500 (+32 500)
|
92 000
(0)
|
92 000
(0)
|
|
96
|
Aksjer
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
1 000 000 (+1 000 000)
|
0
(0)
|
2410
|
|
Statens lånekasse
for utdanning
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Økt
lån og rentegjeld
|
30 728 717
|
30 728 717
(0)
|
30 728 717
(0)
|
30 745 817 (+17 100)
|
30 728 717
(0)
|
31 572 317 (+843 600)
|
30 745 862 (+17 145)
|
2412
|
|
Husbanken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Nye
lån
|
14 810 000
|
14 810 000
(0)
|
23 810 000 (+9 000 000)
|
14 810 000
(0)
|
15 441 000 (+631 000)
|
14 810 000
(0)
|
14 950 000 (+140 000)
|
2421
|
|
Innovasjon Norge
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95
|
Egenkapital
såkornfond
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
250 000 (+250 000)
|
0
(0)
|
2425
|
|
Bionova
|
|
|
|
|
|
|
|
|
97
|
Egenkapital
Bionova
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
2 000 000 (+2 000 000)
|
0
(0)
|
2426
|
|
Siva SF
|
|
|
|
|
|
|
|
|
95
|
SIVA
SF - økt egenkapital
|
0
|
0
(0)
|
200 000 (+200 000)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
|
|
Sum utgifter rammeområde
0
|
125 048 635
|
125 048 635
(0)
|
139 408 635 (+14 360 000)
|
135 365 735 (+10 317 100)
|
126 427 135 (+1 378 500)
|
129 142 235 (+4 093 600)
|
125 205 780 (+157 145)
|
Inntekter rammeområde
0 (i tusen kroner)
|
5310
|
|
Statens lånekasse
for utdanning
|
|
|
|
|
|
|
|
|
93
|
Omgjøring
av utdanningslån til stipend
|
6 211 553
|
6 211 553
(0)
|
6 211 553
(0)
|
6 211 553
(0)
|
6 211 553
(0)
|
6 211 553
(0)
|
5 011 553
(-1 200 000)
|
5312
|
|
Husbanken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Avdrag
|
12 710 000
|
12 710 000
(0)
|
12 710 000
(0)
|
12 710 000
(0)
|
12 714 000 (+4 000)
|
12 710 000
(0)
|
12 710 000
(0)
|
5999
|
|
Statslånemidler
|
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
Lån
|
10 112 857
|
10 112 857
(0)
|
24 472 857 (+14 360 000)
|
10 112 857
(0)
|
11 487 357 (+1 374 500)
|
14 206 457 (+4 093 600)
|
11 470 002 (+1 357 145)
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 0
|
125 048 635
|
125 048 635
(0)
|
139 408 635 (+14 360 000)
|
125 048 635
(0)
|
126 427 135 (+1 378 500)
|
129 142 235 (+4 093 600)
|
125 205 780 (+157 145)
|
|
|
Sum netto ramme-
område 0
|
0
|
0
(0)
|
0
(0)
|
10 317 100 (+10 317 100)
|
0
(0)
|
0
(0)
|
0
(0)
|