Sammendrag

Innledning

Kunnskapsdepartementet har i Prop. 96 L (2019–2020) lagt frem forslag til flere endringer i utdanningslover. Enkelte av disse bestemmelsene bør av hensyn til situasjonen som har oppstått ved koronavirusutbruddet, behandles meget raskt. Komiteen har derfor, med presidentskapets samtykke, besluttet å dele behandlingen av proposisjonen i to innstillinger, jf. Stortingets forretningsorden § 31 fjerde ledd.

I denne innstillingen behandles forslagene i proposisjonens kapittel 5 Realkompetansevurdering som krav for inntak av voksne søkere til videregående friskoler og kapittel 12 Betalingsutsettelser etter utdanningsstøtteloven. De resterende forslagene i proposisjonene vil bli behandlet i en innstilling som vil bli avgitt i slutten av mai.

Hovedinnholdet i forslaget

I kapittel 5 foreslår departementet en hjemmel for departementet til i forskrift å kunne fastsette unntak fra kravet om realkompetansevurdering ved inntak av voksne søkere til friskoler. Forslaget legger til rette for at departementet i forskrift kan forenkle kravene til inntak av voksne søkere til friskoler, og vil legge til rette for at flere voksen kan ta mer utdanning. Departementet viser til at erfaringer har vist at for enkelte grupper søkere til friskoler er kravet om realkompetansevurdering et unødig og kompliserende hinder. Det gjelder særlig for voksne søkere uten rett til videregående opplæring, fordi de heller ikke har rett til å bli realkompetansevurdert.

Departementet understreker at betydningen av realkompetansevurdering som virkemiddel i kompetansepolitikken står fast og ikke berøres av forslaget. Etter departementets syn bør hovedregelen fortsatt være at voksne søkere blir realkompetansevurdert før inntak til friskoler. Forslaget endrer heller ikke retten til å bli realkompetansevurdert.

Kapittel 12 inneholder forslag om endring i utdanningsstøtteloven. Det foreslås å endre loven slik at den åpner for at det i særlige tilfeller kan gis forskrift om betalingsutsettelse i mer enn tre år til sammen.

Utbruddet av koronaviruset har vist behovet for å kunne gi betalingsutsettelse ut over tre år i særlige situasjoner. Den foreslåtte bestemmelsen vil avløse en midlertidig forskriftsbestemmelse om betalingsutsettelse gitt med hjemmel i koronaloven. Lovbestemmelsen er ikke midlertidig og vil derfor gi hjemmel for flere betalingsutsettelser i andre særlige situasjoner.