Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Nina Sandberg og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Marianne Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Aud Hove, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til proposisjonens kapitler 5 og 12.

Komiteen har imøtekommet den uformelle oppfordringen fra departementet om å hastebehandle disse to kapitlene med henvisning til koronautbruddet. Begge saker har vært på bred høring i forbindelse med departementets lovarbeid, og komiteen anser derfor at forslagene er tilstrekkelig belyst, slik at en hastebehandling i Stortinget er forsvarlig. Komiteen understreker at denne typen hastebehandling er unntaket, og at det skal være gode grunner for å fravike normal lovbehandling i Stortinget. Komiteen vil følge nøye med på regjeringens lovanvendelse i disse sakene.

Komiteen viser videre til komiteens merknader ved behandlingen av Prop. 102 L (2019–2020) med forslag om tilpasninger i barnehageloven, opplæringslova og friskolelova for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19, som med begrunnelse i koronavirusutbruddet er underlagt samme hastebehandling, jf. Innst. 273 L (2019–2020).

Endring i friskolelova – realkompetansevurdering

Komiteen viser til at forslaget vil gi Kunnskapsdepartementet en hjemmel til i forskrift å fastsette unntak fra kravet om realkompetansevurdering ved inntak av voksne søkere til friskoler, og slik forenkle inntak av enkelte grupper voksne søkere. Komitéen vil fremheve at realkompetansevurdering fortsatt skal være hovedregelen, men komiteen støtter denne unntaksadgangen, som vil kunne fjerne et unødig og kompliserende hinder for enkelte søkere.

Komiteen legger til grunn at hastebehandlingen i Stortinget legger til rette for at regelendringene kan få virkning for inntaket til skoleåret 2020/2021.

Komiteen merker seg videre at departementet i oppfølgingen av NOU 2019:23 «Ny opplæringslov» skal gjennomgå friskolelova, og komiteen ser frem til en helhetlig vurdering av reglene om videregående opplæring for voksne, herunder inntak av voksne søkere til friskoler.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at realkompetansevurdering er viktig for å sikre at voksne kan få dokumentert sine kvalifikasjoner for inntak til videre opplæring. Disse medlemmer viser til at voksne uten rett til videregående opplæring ikke har en lovfestet rett til å bli realkompetansevurdert, og at fylkeskommunene derfor ikke har plikt til å vurdere realkompetansen til denne gruppen. For svært mange personer er realkompetansevurdering en nødvendig inngangsbillett til videregående opplæring og høyere utdanning. For å oppfylle arbeidslivets behov for kompetanse, og den enkeltes mulighet til å realisere intensjonene i kompetansereformen og målet om livslang læring, mener disse medlemmer det er behov for å likestille voksne med og uten rett til videregående utdanning når det gjelder realkompetansevurdering. Disse medlemmer mener dette bør inngå i det kommende lovarbeidet i forbindelse med oppfølgingen av opplæringslovutvalgets arbeid.

Endring i utdanningsstøtteloven – betalingsutsettelse

Komiteen viser til at forslaget vil gi Kunnskapsdepartementet en hjemmel til at det i særlige tilfeller kan gis forskrift om betalingsutsettelse i mer enn tre år til sammen. Komiteen understreker at en øvre grense på tre år fremdeles skal være hovedregelen, men komiteen ser at en utvidelse av adgangen til å få betalingsutsettelse vil kunne avhjelpe en vanskelig økonomisk situasjon for tilbakebetalere som har brukt opp alle eller nesten alle betalingsutsettelsene gjeldende regelverk gir adgang til.

Komiteen viser til at lovendringen ikke er midlertidig eller knyttet direkte til koronautbruddet, men understreker at en eventuell forskrift klart skal avgrense hvilke situasjoner som kan regnes som særlige tilfeller, og de nærmere vilkårene for betalingsutsettelser og klart definere varighet av utvidelsen.