2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund, Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, viser til at Klima- og miljødepartementet fremmer forslag til endring i forurensningsloven som gjelder etablering av en lovhjemmel om avsavnsrente i forurensningsloven § 76.

Komiteen viser til at forurensningsloven forutsetter at den som har ansvar for forurensning eller forsøpling, skal bære kostnadene ved forurensningen, ikke samfunnet. Komiteen merker seg at endringen i forurensningsloven vil gi forurensningsmyndigheten mulighet til å kreve refusjon av kostnader og tap som har påløpt i forbindelse med at det iverksettes tiltak på vegne av den som er ansvarlig for forurensning eller forsøpling. Komiteen fremhever at lovhjemmelen bidrar til at staten får dekket sitt reelle tap, og vil ivareta prinsippet om at forurenser betaler.

Komiteen viser til at ved tilfeller av akutt forurensning, eller fare for akutt forurensning, kan staten ved Kystverket helt eller delvis overta ledelsen av aksjonen. Utgiftene som påløper, kan Kystverket kreve erstattet eller refundert fra ansvarlig forurenser. Denne typen saker reiser ulike rettslige problemstillinger, og komiteen viser til at departementet mener det er behov for å etablere en lovhjemmel om avsavnsrente.

Komiteen viser til at det er gjennomført en høring om lovendringen, og at det kom inn innspill på rentenivå og hvorvidt den foreslåtte bestemmelsen skal være en «kan-regel» eller en «skal-regel». Komiteen merker seg at departementet har endret den til en «kan-regel», men at rentesatsen er beholdt på 4 pst., da det etter departementets syn er nødvendig for at alle kostnader skal betales av forurenser.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter prinsippet om at forurenser skal betale. Det innebærer at den som har økonomisk interesse i virksomheten som forurenser, skal bære kostnadene for opprydding, og ikke samfunnet. Disse medlemmer viser også til at det er et gjeldende prinsipp etter norsk lov og internasjonal rett at hovedregelen er at den som forurenser, skal bære kostnadene som oppstår som følge av egen forurensning. Disse medlemmer mener dette også er bekreftet ved Borgarting lagmannsrett i Full City-saken.

Disse medlemmer støtter at staten har krav på avsavnsrente i de tilfeller der staten ved Kystverket leder større forurensningsaksjoner som medfører store kostnader for samfunnet. Disse medlemmer er noe betenkte over at renten settes så høy som foreslått i lovforslaget. Staten har ifølge høringsinnspill i andre saker akseptert at avsavnsrenten beregnes basert på gjennomsnittlig årlig innskuddsrente. I Full City-saken kom lagmannsretten til at avsavnsrenten måtte beregnes basert på gjennomsnittlig årlig bankinnskuddsrente.

Det er redegjort fra departementet for at lovendringen ikke medfører negative økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige. Det samme gjelder for forurenser, som har anledning til å refundere utgifter til staten så snart de er påløpt, og slik unngå både avsavnsrenter og forsinkelsesrenter.

Disse medlemmer mener renten bør være så høy at forurenser ikke får en rentefordel, men samtidig ikke så høy at renten gis et element av sanksjon, men gjenspeiler statens faktiske tap.