Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Representantforslag 238 S (2020–2021) om å sikre mer forutsigbare regler for krav til slokkevann.

Komiteen bemerker at alle kommuner har ansvaret for å praktisere regelverket for slokkevann innenfor fastsatte rammer og sørge for en lik og forutsigbar behandling av like saker.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til departementenes redegjørelse for dagens regelverk og hvilke vurderinger som bør gjøres ved etablering av løsninger for slokkevann. Flertallet har merket seg at det er kommunens ansvar å sørge for at det etableres forsvarlige løsninger for slokkevann før bygning føres opp eller tas i bruk.

Flertallet er enig i statsrådens vurdering om at det i vårt langstrakte land ikke kan finnes én løsning for hvordan dette skal løses. Flertallet mener det bør baseres på en konkret vurdering i det enkelte tilfelle, basert på de gjeldende forhold i den enkelte kommune. Flertallet støtter vurderingen av at det vil være vanskelig å gi uttømmende regler som løser alle lokale forhold. Etter flertallets vurdering er dette et godt eksempel på hvordan lokal kunnskap og kompetanse bør anvendes innenfor nasjonale rammer, i tråd med Grunnlovens bestemmelser om lokaldemokrati og de prinsippene som er videreført i kommuneloven.

Flertallet vil understreke at beredskapen er kommunenes ansvar, og at de derfor har selvstendig beslutningsmyndighet i dette spørsmålet. Kommunene må likevel begrunne sine vurderinger og eventuelle avslag med brannfaglig dokumentasjon.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at dagens regelverk om krav til slokkevann i boligstrøk fremstår som uklart. Det har ledet til at enkelte kommuner praktiserer regelverket på en måte som oppleves som urettferdig og lite forbrukervennlig. Det er etter disse medlemmers syn både prinsipielt og faktisk uheldig at kommunene på bakgrunn av egne vurderinger og krav skal kunne fravike de preaksepterte løsningene i byggteknisk forskrift (TEK17) – om at kravene til slokkevann kan anses oppfylt der kommunene disponerer tankbil – og i stedet pålegge den enkelte husbygger å etablere brannkum. Uklarhetene i regelverket gjør at en tiltakshaver som bygger i tillit til de preaksepterte løsningene, risikerer merutgifter tilsvarende flere hundretusen kroner før de får brukstillatelse/ferdigattest av kommunen og kan flytte inn i sin nye bolig.

Disse medlemmer viser til at flere kommuner, til tross for ordlyden i forskrift om brannforebygging § 21, jf. TEK17 § 11-17, som eksplisitt uttaler at det i områder med lav spredningsfare er tilstrekkelig at kommunens brannvesen disponerer passende tankbil, velger å operere med strengere krav enn det som følger av forskrift. Dette uten at det stilles nærmere krav til begrunnelse for hvorfor den preaksepterte løsning fravikes til ugunst for innbyggerne. Formålet med dette forslaget er at regelverket skal oppstille klare vilkår for i hvilke tilfeller kommunene kan fravike de preaksepterte løsninger.

Disse medlemmer viser for øvrig til begrunnelsen i Representantforslag 8:238 S (2020–2021).

Den sentrale problemstillingen er nettopp i de tilfeller der kommunen faktisk disponerer passende tankbil, men likevel nekter ansvarlig prosjekterende å kunne prosjektere med dette, uten at det stilles vilkår for i hvilke tilfeller dette kan gjøres, eller krav til begrunnelsen. Det bemerkes for øvrig at kommunene Asker og Bærum, som det vises til konkrete eksempler fra i begrunnelsen til forslaget, disponerer døgnkasernert tankbil.

Komiteen registrerer at statsråden i sitt svar til komiteen peker på hensynet til det kommunale selvstyret som en del av begrunnelsen for å opprettholde dagens regelverk. Komiteen er enig med statsråden i at hensynet til det kommunale selvstyret er viktig, og at de konkrete vurderinger og avgjørelser vedrørende dimensjonering av slokkevann og slokkevannskapasitet bør tas lokalt i første rekke. Det erkjennes også at det kan foreligge tilfeller der hensyn taler for å fravike de preaksepterte løsninger for krav om slokkevann. Komiteen mener derfor at det må kunne stilles vilkår og krav til begrunnelse for å fravike de preaksepterte løsninger i de tilfeller som forslaget her beskriver, uten at dette kan sies å utfordre det kommunale selvstyret i nevneverdig grad. Det må etter komiteens syn kunne forventes og stilles krav til at kommunene i saker der det kan være snakk om å pålegge enkeltpersoner kostnader på flere hundretusen kroner, saklig begrunner fravikelse av sentralt godkjente løsninger i det konkrete tilfellet. Hensyn til både likebehandling og rettssikkerhet begrunner dette.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om å oppstille klare vilkår i regelverket for i hvilke tilfeller kommunene kan fravike de preaksepterte løsningene i byggteknisk forskrift (TEK17) § 11-17 og forskrift om brannforebygging § 21 til ugunst for utbygger hvor det brannprosjekteres med tankbil.»