6.2.2 Utdyping av konklusjoner
Merverdiavgiftskompensasjonsloven
ble innført 1. januar 2004. Formålet med loven er å motvirke konkurransevridninger
som følge av merverdiavgiftssystemet. Kommuner, fylkeskommuner og
visse private og ideelle virksomheter kan søke om kompensasjon for merverdiavgift
ved kjøp av varer og tjenester fra registrerte næringsdrivende.
Når offentlige virksomheter
velger egenproduksjon framfor kjøp for å unngå merverdiavgiften,
kan avgiften ha konkurransevridende virkning.
Merverdiavgiftssystemet
gir offentlige virksomheter økonomisk motiv til å unngå merverdiavgift
ved å produsere avgiftspliktige tjenester med egne ansatte i stedet
for å kjøpe dem fra private leverandører. Dette skyldes at store
deler av offentlig sektor er utenfor merverdiavgiftssystemet og
ikke får trekke fra inngående merverdiavgift på sine innkjøp.
Denne revisjonen
er avgrenset til å omfatte merverdiavgiftskompensasjon til kommuner
og fylkeskommuner, samt interkommunale og interfylkeskommunale sammenslutninger
(offentlige virksomheter). I 2020 utbetalte Skatteetaten i overkant
av 27 mrd. kroner i merverdiavgiftkompensasjon til disse offentlige
virksomhetene.
Den enkelte skattepliktige
fastsetter selv grunnlaget for merverdiavgiftskompensasjon. Før
den skattepliktige kan sende inn kravet, skal ekstern revisor kontrollere
og attestere at kravet er korrekt. Revisors attestasjonsoppdrag
skal sikre korrekt utbetaling av merverdiavgiftskompensasjon, og
skal avlaste Skatteetatens kontrollbehov.
Skatteetaten bruker
flere virkemidler for å bidra til at utbetaling av kompensasjon
er korrekt beregnet og i tråd med regelverket. Kontroll er det sterkeste
virkemidlet Skatteetaten har for å bidra til å forebygge og avdekke
skatte- og avgiftsunndragelser. Etaten skal også gi veiledning i
forbindelse med innlevering av pliktige oppgaver når skattepliktige
ber om det. I tillegg holder Skatteetaten informasjonskampanjer
og kursvirksomhet og gjennomfører informasjonsbesøk.
Regelverket for
merverdiavgiftskompensasjon er komplekst, og i mange tilfeller er
det utfordrende for brukerne å vite hvilke krav som omfattes av
ordningen. Både Finansdepartementet og Skatteetaten skal avklare og
fortolke regelverket for å sikre at merverdiavgiftskompensasjon
blir utbetalt riktig.
Skatteetaten legger
vekt på de samlede effektene av virkemidlene som etaten bruker,
og ønsker å gjøre det enkelt å etterleve skatte- og avgiftsregelverket
ved å veilede, informere og sikre avklaring så tidlig som mulig
for å unngå feilutbetalinger.
Målet med revisjonen
har vært å kontrollere om Finansdepartementet og Skatteetaten følger
opp kompensasjonsordningen for merverdiavgift for å sikre at regelverket
etterleves, og at Stortingets forventninger om korrekte utbetalinger
innfris.
Saken er presentert
i en egen rapport som følger som vedlegg til Dokument 1 (2021–2022).