Søk

Sammendrag

EØS-komiteen vedtok ved beslutning nr. 6/2022 av 4. februar 2022 å endre vedlegg II (Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering), kapittel XXV (Tobakk), til EØS-avtalen slik at følgende rettsakter innlemmes i EØS-avtalen:

  • Europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/40/EU av 3. april 2014 om tilnærming av medlemsstatenes lover og forskrifter om framstilling, presentasjon og salg av tobakksvarer og relaterte produkter og om oppheving av direktiv 2001/37/EF (heretter omtalt som tobakksdirektivet).

  • Delegert kommisjonsdirektiv 2014/109/EU av 10. oktober 2014 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/40/EU ved å opprette samlingen av advarselsbilder som skal brukes på tobakksvarer.

For å gjennomføre tobakksdirektivet i norsk rett er det nødvendig med lovvedtak og budsjettvedtak, jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Vedtaket i EØS-komiteen ble derfor truffet med forbehold om Stortingets samtykke. I proposisjonen inviteres Stortinget til å gi sitt samtykke til å godkjenne EØS-komiteens beslutning.

Lovendringer som er nødvendige for å innarbeide direktivet i norsk rett, ble vedtatt av Stortinget i 2016 og 2018, jf. Prop. 142 L (2015–2016) Endringer i tobakksskadeloven (gjennomføring av direktiv 2014/40/EU og standardiserte tobakkspakninger) og Prop. 75 L (2017–2018) Endringer i tobakksskadeloven (ulovlig handel med tobakksvarer mv.). Ikrafttredelse av lovendringene avventer imidlertid Stortingets samtykke til innlemmelse av direktivet i EØS-avtalen. Dette er omtalt i proposisjonens kapittel 6.

Vedtaket fra EØS-komiteen og de to rettsaktene i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen. I proposisjon gjennomgås bakgrunn for, formålet med og hovedinnhold i tobakksdirektivet. I kapittel 3 redegjøres det for det delegerte kommisjonsdirektivet.

Tobakksdirektivets hovedformål er å fremme et velfungerende indre marked i EØS-området for tobakksvarer og relaterte produkter, beskytte menneskers – og særlig unges – helse og å oppfylle EUs forpliktelser i henhold til tobakkskonvensjonen. Direktivet ble vedtatt som følge av behovet for et nytt og oppdatert felleseuropeisk tobakksregelverk som gjenspeiler den vitenskapelige, internasjonale og markedsmessige utviklingen på tobakksområdet. Rettsakten vil skape en oppdatert og helhetlig regulering av tobakksvarer og relaterte produkter i EØS-området, samtidig som folkehelsen beskyttes.

Direktivet viderefører og forsterker flere virkemidler brukt i det tidligere direktivet. Samtidig inneholder rettsakten bestemmelser som regulerer nye områder. Dette gjelder blant annet registreringsordningen for e-sigaretter, som er innført som en følge av markedsutviklingen som har funnet sted siden vedtagelsen av forrige direktiv. Selv om direktivet viderefører forbudet mot snus i EØS-området, har Norge fått aksept for å beholde unntaket fra dette forbudet. I tillegg har Norge fått aksept for å innføre en ny helseadvarsel på snusbokser om risikoen for fosterskader ved snusbruk i svangerskapet, som en følge av den særskilte situasjonen i Norge med svært høy andel unge kvinner som bruker snus.

Helse- og omsorgsdepartementet tilrår at Norge godkjenner beslutningen i EØS-komiteen om å endre vedlegg II (Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering), kapittel XXV (Tobakk), i EØS-avtalen om innlemmelse av europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/40/EU av 3. april 2014 om tilnærming av medlemsstatenes lover og forskrifter om framstilling, presentasjon og salg av tobakksvarer og relaterte produkter og om oppheving av direktiv 2001/37/EF og delegert kommisjonsdirektiv 2014/109/EU innlemmes i EØS-avtalen. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.