Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til Prop. 125 L (2022–2023), som omhandler endringer i tobakksskadeloven (strengere regulering av e-sigaretter).

Komiteen viser til at proposisjonen tar til orde for strengere regulering av elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere gjennom forbud mot karakteristisk aroma og krav om standardisert innpakning.

Forbud mot karakteristisk aroma i e-sigaretter mv.

Komiteen viser til at det er gjennomført skriftlig høring, og at det er kommet inn 162 høringssvar innen fristen. En stor andel av disse innspillene er fra privatpersoner som tidligere har røykt, men som har klart å slutte ved å gå over til å benytte e-sigaretter. En del av disse er bekymret for forslaget om forbud mot karakteristisk aroma og argumenterer for at de risikerer å begynne å røyke igjen dersom den eneste tilgjengelige aromaen er tobakkssmak.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus merker seg at et stort flertall av høringsinstansene i departementets høringsrunde støtter forslaget om å forby karakteristisk aroma på e-sigaretter, og at det særlig legges vekt på avveiningen mellom tilgjengeligheten for voksne røykere og tidligere røykere sett opp mot hensynet til å hindre oppstart og bruk av e-sigaretter for barn og unge. Videre merker flertallet seg at det stilles spørsmål ved e-sigaretters rolle i røykeavvenning, og at studier blant annet fra Nederland viser at e-sigaretter ikke nødvendigvis leder til røykeslutt, men derimot til dobbeltbruk. Flertallet observerer at flere andre land, deriblant Finland, Danmark, Nederland og i praksis også USA, også anerkjenner utfordringene med aromatilsetninger i e-sigaretter og har innført lignende regelverk som det som foreslås her.

Flertallet viser til at nikotin er et helseskadelig stoff, men at e-sigaretter med nikotin etter hvert vil bli lovlig i Norge som følge av EUs tobakksdirektiv. Lovverk som er med på å forebygge oppstart av bruk, særlig blant unge, er etter flertallets oppfatning viktig. Flertallet viser til Folkehelsemeldingas tobakksstrategi og at det er viktig å hindre at stadig nye generasjoner blir avhengige av nikotin.

Flertallet merker seg, og støtter, at departementet opprettholder sitt forslag om å la forbudet omfatte også e-sigaretter uten nikotin for å unngå at disse tiltrekker seg unge brukere, og sørge for at det blir en enhetlig regulering av e-sigaretter.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 15 (2022–2023) Folkehelsemeldinga – Nasjonal strategi for utjamning av sosiale helseforskjellar støttet forslaget om å innføre standardiserte pakninger og forbud mot smakstilsetninger for e-sigaretter. Disse medlemmer viser til at lovproposisjonen er en oppfølging av vedtakene som ble gjort ved behandlingen av Folkehelsemeldinga.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er uheldig at det med dette forslaget legges opp til å forby skadereduserende produkter. Disse medlemmer viser til høringsinnspillene som er kommet, hvorav en stor andel av innspillene kommer fra privatpersoner som sier de har klart å slutte å røyke tobakk ved å gå over til e-sigaretter. Flere av disse sier at dersom muligheten for å røyke e-sigaretter med karakteristisk aroma forsvinner, og den eneste aromaen de kan få tak i, er tobakk, er det ikke lenger noen grunn til å røyke e-sigaretter fremfor vanlige sigaretter.

Disse medlemmer mener dagens tobakkspolitikk er helt i bakvendtland, og det vil være svært uheldig å forby et produkt som har fått flere røykere til å slutte å røyke. Det er ingen tvil om at det aller mest skadelige er å røyke tobakk. Likevel la regjeringen Støre nettopp frem sitt forslag til statsbudsjett for 2024, hvor de vil øke avgiftene på snus, som er mindre skadelig, mer enn de øker avgiftene på sigaretter. Samtidig foreslås det med dette lovforslaget å forby karakteristisk aroma i e-sigaretter, som igjen er enda mindre skadelig enn tobakksprodukter. I tillegg er det også forbudt med tobakksfri snus i Norge, hvilket kunne hjulpet flere snusere til å begynne med et mindre skadelig produkt. Det er fint med en visjon om at ingen skal røyke eller snuse, men da er man nødt til å sørge for at skadereduserende produkter er tilgjengelige, fremfor å forby alt politikerne ikke liker. På bakgrunn av dette fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer som tillater tobakksfrie nikotinprodukter og andre produkter som er mindre helseskadelige.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til en rekke høringsinnspill som påpeker at e-sigaretter med aroma for mange er veien ut av avhengighet av de langt mer skadelige ordinære tobakkssigarettene, og at bruk av e-sigaretter for mange er positivt for helsa. Disse medlemmer viser til høringsinnspill fra FHI, som skriver dette:

«Hvorvidt en regulering av smakstilsetninger vil være hensiktsmessig vil imidlertid avhenge både av omfanget av bruk blant unge, og av effekter i andre deler av befolkningen. Redusert tilgang på smak i produkter med lavere risikopotensiale enn sigaretter, som e-sigaretter og snus, vil for eksempel også kunne føre til at færre voksne røykere bytter ut sigaretten med et av disse produktene.»

Disse medlemmer viser til at det også innvendes at forbud mot smakstilsetninger vil føre til at folk selv tilsetter aroma som ikke er laget for inhalering, og at man åpner et marked for ureglementert salg av aromatilsetninger som kan gi uheldige skadevirkninger. Disse medlemmer mener derfor at et totalforbud mot aroma ut over tobakkssmak kan være uheldig. Det bør heller gjøres tiltak som sikrer at nikotinholdige e-sigaretter med aroma er tilgjengelig for dem som har positiv helsegevinst av å bruke dem ved at de erstatter ordinære sigaretter, og samtidig gjøres mindre tilgjengelig for ungdom.

Disse medlemmer viser til høringsinnspill fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk og fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for en ordning som sikrer at nikotinvæske med ulike aromatilsetninger tillates solgt som røykesluttprodukter, på en måte som begrenser tilgjengeligheten for andre kjøpergrupper, for eksempel ved at det kun selges i apotek og det gis prisreduksjon ved fremvisning av resept.»

Standardisert innpakning og produktpresentasjon av e-sigaretter mv.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus støtter departementets og de fleste høringsinstansenes syn knyttet til full standardisering av pakninger for e-sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere. Det er viktig å hindre en eventuell reklameeffekt samt å forhindre at produktene fremstår som mindre helseskadelige enn de faktisk er.

Øvrige merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det store flertallet på Stortinget støttet behovet for nye virkemidler for å redusere tobakksbruken. Disse medlemmer vil likevel vise til at Høyre ikke støttet å forby fjernsalg av tobakksvarer i Folkehelsemeldinga. Disse medlemmer viser til at Stortinget i forbindelse med EUs tobakksdirektiv i 2016 vedtok en registreringsordning for fjernsalg og ikke forbud mot fjernsalg. Registreringsordningen ble vedtatt med noen nasjonale tilleggskrav, blant annet alderskontroll ved utlevering av varene og at utlevering må skje ved personlig overlevering fra registrert utleverer. Disse medlemmer støtter ikke forbud mot fjernsalg og viser til de nasjonale tilleggskravene om legitimering. Disse medlemmer viser videre til at mange nye dagligvareaktører, slik som ODA og Foodora Market, har som forretningsmodell å selge varer gjennom egne apper og nettsider og levere direkte til sine kunder. Et forbud mot fjernsalg av tobakksvarer vil derfor være konkurransevridende til fordel for de etablerte dagligvareaktørene i Norge med fysiske butikker. Gitt den allerede svake konkurransen i dagligvaremarkedet vil dette være uheldig.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Solberg igangsatte et nytt prøveprosjekt med gratis legemidler til røykeslutt i Vestre Viken. Disse medlemmer viser til at prosjektet har blitt evaluert av Folkehelseinstituttet, og at det har vist svært gode resultater. Disse medlemmer er glad for at regjeringen følger opp prøveprosjektet som regjeringen Solberg igangsatte, og at regjeringen vil se nærmere på mulighetene for å sette i gang et nasjonalt program for røykeslutt basert på erfaringene fra prøveprosjektet i Vestre Viken. Disse medlemmer støtter et eventuelt nasjonalt program for røykeslutt, men mener regjeringen ikke følger dette tilstrekkelig opp i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.