Skriftlege spørsmål og svar

Liste over skriftlege svar. Skriftlege spørsmål er ei kort spørsmålsform, og dei vert ikkje tekne opp til debatt i Stortinget.

Avgrens utvalet

Finn spørsmål til skriftleg svar etter

Halleraker, Øyvind (1 - 20 av 139)
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til kulturministeren

    Dokument nr. 15:1615 (2016-2017)

    Innlevert: 28.09.2017

    Sendt: 29.09.2017

    Svart på: 04.10.2017 av kulturminister Linda Hofstad Helleland

    I 2024 er det 1000 år siden Kong Olav Haraldsson og Biskop Grimkjell fikk kristenretten vedtatt på Moster. Et nytt juridisk system, basert på menneskeverd og respekt for livet. Lovene ble vedtatt på Gulatinget året etter og er grunnlaget for det lovsystemet vi anvender i dag. Dette ble feiret med en storstilt markering ved 900 års jubileet, med Kong Haakon VII til stede. Nå er planleggingen godt i gang for et riksjubileum i 2024. Hvordan ser statsråden at staten vil kunne delta i jubileet på Moster?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:731 (2015-2016)

    Innlevert: 09.03.2016

    Sendt: 10.03.2016

    Svart på: 18.03.2016 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

    I grunnlagsdokumentet for Nasjonal Transportplan, utarbeidet av transportetatene, fremkommer det at prosjektet Ådland - Svegatjønn på E39 er kostnadsberegnet til 39 mrd. Siden prosjektet består av en veidel og tre forskjellige broer kan jeg be om å få kostnadsestimatene som ligger til grunn for hver av disse, og hvilken meter/km kostnad som er lagt til grunn for å beregne totalkostnaden?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1001 (2013-2014)

    Innlevert: 20.06.2014

    Sendt: 23.06.2014

    Svart på: 27.06.2014 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

    På en pressekonferanse i NSB-konsernet nylig ble det lagt fram planer fram mot 2024 for IC strekningene på Østlandet. Ringeriksbanen var ikke med på noen plansjer eller i pressemeldingen. Dette til tross for at Stortinget med stort flertall har gått inn for Ringeriksbanen som den fjerde IC strekningen, og at denne skal planlegges og realiseres så snart som mulig. Dette fordi den kanskje er den mest lønnsomme strekningen. Vil statsråden bekrefte at dette fortsatt gjelder og at han vil instruere NSB om dette?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1715 (2012-2013)

    Innlevert: 17.09.2013

    Sendt: 17.09.2013

    Svart på: 26.09.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Det vises til svar på tidligere spørsmål om trasevalg for Hordfast. Kan statsråden bekrefte at KS1 på tilleggsutredningen til KVUen for Hordfast er igangsatt og hvilket firma som utfører arbeidet?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1648 (2012-2013)

    Innlevert: 22.08.2013

    Sendt: 22.08.2013

    Svart på: 28.08.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Viser til mitt nylige skriftlige spørsmål til statsråden om utspillet til politisk rådgiver Handegard og statsråden sitt svar. Registrerer at statsråden ikke svarer på spørsmålet om Senterpartiet allerede har bestemt seg. Handegard sa også i det samme NRK intervjuet at Senterpartiet ville legge E39 utenom Bergen, er dette riktig til tross for at over 95 % av trafikken skal dit. Er dette grunnen til at proposisjonen om E39 Os-Bergen, som er sterkt forsinket, ikke blir fremmet for Stortinget?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1600 (2012-2013)

    Innlevert: 06.08.2013

    Sendt: 07.08.2013

    Svart på: 21.08.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Viser til intervju med politisk rådgiver Handegard i NRK Hordaland 30. juli 2013, hvor det vises til at hun og Senterpartiet "er krystallklare på" at det er indre trasé gjennom Fusa som er den riktige løsningen for Hordfast. Dette er i så fall på tvers av konklusjonen til bl.a. Statens vegvesen, KVU, KS1, Hordaland og Rogaland fylkeskommuner. Vil departementet stå fast på indre trasé på tross av faglige anbefalinger og lokale vedtak, og er dette grunnen til at løsning for Hordfast ikke ble vedtatt som en del av NTP og er utsatt?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:999 (2012-2013)

    Innlevert: 14.03.2013

    Sendt: 14.03.2013

    Svart på: 22.03.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Ingeniørselskapet LMG Marine A/S har for flere aktuelle fjordkryssinger presentert et nytt konsept som vekker betydelig oppmerksomhet. Med pongtonger, forankringer og 4 felts brokasse gir den tekniske løsningen mulighet for å tilrettelegge for en mulig framtidig jernbane inni selve brokassen. Dette kan gjøres uten vesentlige merkostnader, og er derfor veldig interessant, særlig mellom Bergen og Stavanger. Vil statsråden la jernbaneverket se nærmere på disse planene og komme med en vurdering?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:974 (2012-2013)

    Innlevert: 08.03.2013

    Sendt: 11.03.2013

    Svart på: 21.03.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Analyse & Strategi la nylig frem en rapport hvor de dokumenterer at 7 av 10 samferdselsprosjekter er forsinket i forhold til løftene gitt i Nasjonal Transportplan 2009 - 2018. Samtidig sier regjeringen i de årlige budsjettene at de bevilger i tråd med denne planen. Undertegnede ønsker at statsråden redegjør for hva som har skjedd med bevilgningene til disse prosjektene som er forsinket; er pengene brukt på andre ting, står de ubrukt, eller er dette å anse som kostnadsoverskridelser?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:866 (2012-2013)

    Innlevert: 20.02.2013

    Sendt: 21.02.2013

    Svart på: 01.03.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Hvordan vil statsråden sikre at Ofotbanen holder god nok standard for den ventede og ønskede trafikkveksten for Norge, Sverige og Finland, og vil hun vurdere offentlig-privat samarbeid eller muligheten til å la økt kjøreveisavgift og lån finansiere den nødvendige oppgraderingen?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:691 (2012-2013)

    Innlevert: 18.01.2013

    Sendt: 21.01.2013

    Svart på: 29.01.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Turistnæringen er avhengig av å kunne tilby tilreisende en helhetlig transportpakke. Løyvehavere, i for eksempel Bergen, har uttrykt fortvilelse over Hordalands praktisering av regelverket, fordi dette medfører at de må frakte passasjerer mellom flyplass og hurtigbåt i Bergen i store busser, selv når det bare kommer få passasjerer hver gang. Vil ministeren vurdere tiltak som kan hjelpe turistnæringen med tillatelser til å frakte passasjerer på mer miljøvennlig og hensiktsmessig måte?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:624 (2012-2013)

    Innlevert: 09.01.2013

    Sendt: 09.01.2013

    Svart på: 18.01.2013 av samferdselsminister Marit Arnstad

    I forutsetningene for stortingsvedtak om innkreving av bompenger til veiformål på ferje, legges ofte til grunn en innkrevingskostnad på 5 % av brutto innkrevde bompenger. Dette for å sikre at mest mulig av de innkrevede bompengene fra trafikantene kommer veiprosjektet til gode. I den senere tid har det dukket opp eksempler på at ferjeselskap ikke ser dette som en stortingspålagt tjeneste, men derimot et markedsmessig anliggende. Kan statsråden bekrefte at innkrevingskostnaden skal være maks 5 %?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:427 (2012-2013)

    Innlevert: 07.12.2012

    Sendt: 07.12.2012

    Svart på: 19.12.2012 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Vil samferdselsministeren legge frem Statens Vegvesens tilleggsutredning til KS1 E39 Aksdal Bergen til offentlig innsyn, før regjeringen fastsetter hvor traseen for E39 skal gå?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til fiskeri- og kystministeren

    Dokument nr. 15:385 (2012-2013)

    Innlevert: 03.12.2012

    Sendt: 04.12.2012

    Svart på: 10.12.2012 av fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen

    Hvordan tenker statsråden seg at en varestrømsanalyse skal gjennomføres, og hvor omfattende skal varestrømsanalysen være for gods som transporteres på land og til sjøs?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:286 (2012-2013)

    Innlevert: 16.11.2012

    Sendt: 19.11.2012

    Svart på: 26.11.2012 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Jernbaneverkets prioriteringer har ført til oppsigelser og permitteringer blant private jernbaneleverandører det siste året. Flere står på trappene. I tillegg har Jernbaneverket nå bedt tilbydere om å forskuttere arbeider som først skal betales i 2014. Har statsråden noen forklaring på hvorfor det er krise i norsk jernbane på vedlikeholdssiden, samtidig som Stortinget har økt bevilgningene til vedlikehold?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:232 (2012-2013)

    Innlevert: 06.11.2012

    Sendt: 07.11.2012

    Svart på: 15.11.2012 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Som en oppfølging til statsrådens svar i skriftlig spørsmål nr. 1972 (2011-2012), ønskes det svar på om alle godkjennelser for unntak fra regelverket i håndbok 062 har blitt formelt og riktig innhentet, hvor mye ekstra disse unntakene fra regelverket har kostet sammenliknet med bruk av godkjente master, og om det har blitt gjort en vurdering av hvordan det å omgå regelverket kan komme til å påvirke uheldige bilister og den private norske skiltindustrien som er leverandør av godkjente master i tråd med EN 12767?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:163 (2012-2013)

    Innlevert: 25.10.2012

    Sendt: 26.10.2012

    Svart på: 08.11.2012 av samferdselsminister Marit Arnstad

    I Prop. 1. S (2012-2013) Samferdselsdepartementet ser vi under Kap. 1320 post 30 at statens andel investeringsmidler til store prosjekter på riksvegene er på 3,6 mrd. kroner. Mitt spørsmål til statsråden er hvor mye fylkene har bevilget i egne investeringsmidler til tilsvarende post til de fylkesvegene som i 2009 ble overført fra staten?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:139 (2012-2013)

    Innlevert: 22.10.2012

    Sendt: 22.10.2012

    Svart på: 31.10.2012 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Har norske kommuner hjemmel for å innføre miljødifferensiering i eventuelle bompengeringer, dersom de selv vedtar dette?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:108 (2012-2013)

    Innlevert: 16.10.2012

    Sendt: 17.10.2012

    Svart på: 25.10.2012 av samferdselsminister Marit Arnstad

    Kan statsråden garantere at ny Trøa-undergang på Rv 7 ved Geilo, gjennomføres i 2013 som planlagt, eller når mener statsråden at dette viktige prosjektet eventuelt skal stå klart?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:32 (2012-2013)

    Innlevert: 03.10.2012

    Sendt: 05.10.2012

    Svart på: 18.10.2012 av samferdselsminister Marit Arnstad

    SVV skal i løpet av høsten legge fram sin vurdering av KS1 rapporten fra TØI/Dovre om Fergefri E39, Aksdal-Bergen. Flere av alternativene innebærer store broer. Det er ønske om å få vurdert et framtidig jernbanespor i tilknytning til selve brokrysningene. Jernbaneverket har uttalt seg positivt om dette, selv om en fysisk realisering av jernbane antakelig ligger noe lenger fram i tid enn veiframføringen. Synes statsråden også at det kan være hensiktsmessig å avklare mulighetene for dette?
  • Skriftleg spørsmål fra Øyvind Halleraker (H) til miljøvernministeren

    Dokument nr. 15:31 (2012-2013)

    Innlevert: 03.10.2012

    Sendt: 05.10.2012

    Svart på: 12.10.2012 av miljøvernminister Bård Vegar Solhjell

    Hordaland fylkeskommune vedtok en Fylkesdelplan for små vasskraftverk i desember 2009. Fylkesmannen i Hordaland hadde innvendinger til planen og krevde at planen ble sendt inn til Miljøverndepartementet. Planen har nå ligget to og et halvt år i departementet uten svar. Synes statsråden dette er en behandlingstid i tråd med intensjonene i Plan- og bygningsloven (§8-4), og vil statsråden sørge for en rask avklaring i saken?