Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil understreke at det er bred enighet
i Stortinget om at Statens Banksikringsfond og Statens Bankinvesteringsfond skal
selge aksjer i Den Norske Bank og Kreditkassen slik at statens eierandel gjennom
Statens Bankinvesteringsfond i de to bankene blir redusert til 1/3. Disse
medlemmer konstaterer at Regjeringen ikke har sørget
for at dette er realisert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at et er bredt flertall i stortinget for salg av statens eierandel
i DnB og Kreditkassen. Likevel er det grunn til å påpeke
at Regjeringen må legge fornuftige avveininger til grunn
for slike salg. Selvsagt burde Regjeringen på et langt
tidligere tidspunkt ha solgt seg ned, men når aksjemarkedet
først nå er som det er, er det god grunn til å avvente
utviklingen noe. Dette må dog ikke oppfattes som en invitasjon
til ikke å selge seg ned. Det begynner å blir
et særnorsk prinsipp med statlig høy eierandel
i forretningsbanker, da både nordiske og europeiske land
har gjennomgått store strukturendringer. Norske myndigheter
bør derfor ikke bidra til å svekke norske institusjoner
når det gjelder å posisjonere seg for fremtidig
konkurranse i finansnæringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er viktig at det innføres
nye regler for skattlegging av ansatteopsjoner. Den særnorske
opsjonsskatten reduserer i dag de ansattes muligheter til å bli
medeiere i egen bedrift, og bryter dermed med en bredt forankret
politisk målsetning. I mange andre land er det vanlig at
aksjeopsjoner til ansatte først skattlegges når
opsjonen faktisk benyttes. Beskatning av ansatteopsjoner på tildelingstidspunktet innebærer
også at de ansatte skattlegges av en fremtidig verdi som
det er usikkert om vil inntreffe. Reglene innebærer også at
den ansatte i enkelte situasjoner vil bli beskattet for en inntekt
vedkommende ikke en gang vil ha rett til å få.
Beskatning før realisasjon er i strid med skatteevneprinsippet
som baserer seg på at man skal betale skatt av penger som
faktisk er tjent. Det er ikke symmetri i det nåværende
regelverk dersom opsjonen skulle vise seg å være
verdiløs på innløsningstidspunktet. Både
den beregnede fordelen på tildelingstidspunktet og en eventuell
ytterligere gevinst ved innløsning skattlegges som lønnsinntekt.
Tap kan imidlertid bare trekkes fra i alminnelig inntekt - arbeidstakeren
får ikke trukket fra tapet mot sin personinntekt. Ansatteopsjoner
en svært vanlig i amerikanske selskaper, og erfaring viser
at dette også er en viktig mekanisme for å holde
lønnsveksten nede.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Innst. O. nr. 11 (1998-99) og disse medlemmers forslag
til endring i skattelovens §42 trettende ledd - om opsjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremlegge
forslag som åpner for delprivatisering og børsnotering
av Telenor og Statoil blant annet for å kunne tilføre
selskapene kapital til den utenlandssatsing selskapene mener er nødvendig
for å kunne hevde seg i den internasjonale konkurransen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede
og legge frem forslag om å omdanne Petroleumsfondet til
et folketrygdfond, og hvordan avsetningene til Petroleumsfondet
i større grad kan regelstyres og hvordan disponeringen
av fondet i mindre grad kan være avhengig av den løpende
budsjettbehandlingen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen gjøre
momskompensasjonsordningen for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner generell,
slik at alle tjenester kan konkurranseutsettes.»