Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Revidert nasjonalbudsjett
først og fremst er en revisjon av Stortingets allerede
vedtatte rammer. Ny informasjon om skatteinngangen for 2001 og økte
anslag på årslønnsveksten for 2002 medfører
en oppjustering av skatteanslaget for 2002. Dette gjør
at Regjeringen likevel har funnet rom for viktige og nødvendige
satsninger, spesielt innenfor forsvar-, helse- og kommunesektoren.
Disse satsingene gjennomføres innenfor en ramme som sikrer
at stramheten i budsjettet opprettholdes og i henhold til handlingsregelen.
Det sikrer forutsigbarhet og stabilitet.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår å øke bevilgningene
til drift og investeringer i helseforetakene med over 1,8 mrd. kroner.
Dette opplegget innebærer en økning i pasientbehandlingen
med 5 pst. fra 2000 nivået, og en økning fra 2001
nivået.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår at det bevilges rundt 1,7 mrd. kroner
til styrking av Forsvaret, sivil beredskap og innsatsen i Afghanistan. Dette
sikrer samsvar mellom Regjeringens foreslåtte forsvarsstruktur
og finansiering.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen foreslår å styrke kommunenes inntekter
med vel 0,9 mrd. kroner i 2002, hvorav 750 mill. kroner til generell
styrking av kommuneøkonomien og 100 mill. kroner til å betjene
fylkeskommunens gjeld opparbeidet i spesialhelsetjenesten i 2001.
Regjeringen vil også fremover foreslå tilsvarende årlig
kompensasjon til fylkeskommunene, noe som sikrer at gjeldsbyrden
fra spesialhelsetjenesten i 2001 ikke går ut over det fylkeskommunale
aktivitetsnivå. Dette innebærer en reell vekst
i kommunenes samlede inntekter i 2002 på knapt 1 pst., eller
om lag 1 I mrd. kroner regnet i forhold til regnskap for 2001. Disse
medlemmer viser for øvrig til St.prp. nr. 64 (2001-2002)
og merknadene i tilhørende innstilling.
Andre forslag i Regjeringens innstilling til
Revidert nasjonalbudsjett som disse medlemmer ønsker å fremheve
er:
– Politiet
bevilges 92 mill. kroner til oppfølging av politireformen.
– Toll- og avgiftsetaten bevilges
71 mill. kroner til utstyrsinvesteringer og restrukturering.
– Samferdselssektoren styrkes
ved at det bevilges 50 mill. kroner til rassikring og mer penger
til regionale flyplasser.
– Økt satsing på vern
av barskog
– Utdanningssektoren styrkes ved
at det bevilges 38 mill. kroner i tilskudd til lærebedrifter,
samt at kuttet opposisjonspartiene i høstens budsjett foretok på landslinjene
reversere.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen fortsetter arbeidet med å redusere skatter-
og avgifter ved den foreslår å fjerne 630 tollsatser,
samt at samboere fritas for arveavgift. Disse medlemmer viser
til at det allerede er vedtatt skatte- og avgiftslettelser for 12,8
mrd. kroner i inneværende år.
Med de endringer som følger av denne
innstilling er bl.a. følgende skatter og avgifter endret:
– Lavere
inntektsskatt.
– Minstefradraget er økt.
– Toppskatten på inntekt
under 320 000 kroner er fjernet.
– Dobbeltbeskatningen av utbytte
er fjernet.
– Boligskatten er redusert.
– Flypassasjeravgiften er fjernet.
– El-avgiften og avgiftene på alkohol
er redusert.
– Moms på kjøreskoler
og trygghetsalarmer er fjernet.
– Investeringsavgiften fjernes
fra 1. oktober.
– 630 tollsatser er fjernet.
– All skatt på kjøregodtgjørelse
er fjernet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringspartiene har inngått en helhetlig avtale med
Fremskrittspartiet om Revidert nasjonalbudsjett. Avtalen innebærer
at Fremskrittspartiet stemmer subsidiært på forslaget med
de endringer som partene har fremforhandlet. Disse medlemmer er
godt fornøyd med at man har oppnådd en helhetlig
avtale. Det har også vært viktig å opprettholde
stramheten i regjeringens forslag og at endringene foretas innenfor
de rammer som handlingsregelen setter. Det er et viktig bidrag til
stabilitet. Regjeringspartiene har blitt enige med Fremskrittspartiet
om å øke bevilgningene til helsesektoren med 350 mill.
kroner, justissektoren med 44 mill. kroner og utdanningssektoren
med over 23 mill. kroner. Det ble også enighet om å fjerne
skatt på kjøregodtgjørelsen. Endringene
innebærer både en gunstigere ordning og en forenkling
i forhold til regelverket før 1. januar 2002 i og med at
beskatning og avgift også fjernes for kjøring
ut over 12 000 km. Regjeringspartiene har derved sikret flertall
for skatte- og avgiftslettelser på over 13 mrd. kroner
i inneværende år.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
bekymret for utviklingen i den konkurranseutsatte industrien. Sterk
kronekurs, høyere lønnsvekst enn hos Norges handelspartnere
og reduserte priser på verdensmarkedet for viktige norske
eksportprodukter har ført til at det blir vanskeligere
for den eksportrettede industrien å hevde seg i den internasjonale
konkurransen.
Disse medlemmer vil derfor redusere
utgiftsveksten i statsbudsjettet med 680 mill. kroner i forhold til
Regjeringens økonomiske opplegg for å få renta ned.
En utgiftsreduksjon vil også bidra til at den styrkingen
av kronekursen Norge har hatt det siste halvannet året
kan snu, noe som vil være viktig for eksportindustriens
konkurranseevne.
Disse medlemmer vil peke på at
virkningen av at konkurranseevnen svekkes fort kan føre
til at industriarbeidsplasser går tapt. De problemer industrien
nå står oppe i fører også til
at bedriftene hverken investerer i ny teknologi eller i utvikling
av nye produkter og prosesser.
I tillegg til å stramme inn har disse
medlemmer valgt å omprioritere bevilgningene i
Revidert nasjonalbudsjett for 2002, slik at i overkant av 350 mill.
kroner går til en tiltakspakke for industri og konkurranseutsatt virksomhet.
Mange av de konkurranseutsatte industribedriftene ligger i distriktene.
Denne tiltakspakken er derfor også et bidrag til å sikre
sysselsetting og bosetting i distriktene.
I tiltakspakken foreslår disse
medlemmer å øke avskrivingssatsene for
maskiner fra 15 til 20 pst. Avskrivingssatsene for maskiner betyr
mye for industriens kostnader. Det er anslått at minst
3/4 av industriens investeringer er i maskiner.
Disse medlemmer mener videre
at bevilgningen til forsknings- og utviklingskontrakter må økes,
og foreslår ytterligere 46,5 mill. kroner til dette formålet. Innenfor
bevilgningen ønsker disse medlemmer oppstart
av et utviklingsprosjekt for å gjenvinne energi i kraftkrevende
industri. Det er både er god industripolitikk og god miljøpolitikk.
Dessuten vil disse medlemmer at det skal brukes penger
til det planlagte tidekraftprosjektet i Kvalsund.
Disse medlemmer mener at det
er behov for en fortsatt satsing på SNDs programmer, og
at det er nødvendig å reversere de fleste av de
kuttene som regjeringen Bondevik II tok på SNDs programvirksomhet
i høst. Blant de programmene disse medlemmermener det er spesielt viktig å satse
på er næringsutvikling i marin sektor, bransjerettet
IT-utvikling for effektiv forretningsdrift (BIT), kommersialisering
av forskningsresultater fra universiteter og høyskoler (FORNY),
næringsrettet design og rådgivning for nyskapere
(ENT). Disse medlemmer foreslår videre en
styrking av SNDs lavrisiko låneordning med 500 mill. kroner.
Disse medlemmer vil fortsatt
satse på lokalt næringsliv og vil derfor gjeninnføre
ordningen med kommunale næringsfond. Disse fondene bidro
i 2001 til 851 nyetableringer og 1 520 arbeidsplasser.
Fraktefartøyene som går langs
norskekysten er i en vanskelig økonomisk situasjon. Flere
av rederiene er slått konkurs i løpet av våren,
mens om lag en tredjedel av flåten går med underskudd.
Fartøyene i frakteflåten har en høy gjennomsnittsalder
på om lag 30 år. Disse medlemmer mener
at det er vesentlig å opprettholde frakteflåten
langs norskekysten, og vil derfor øke refusjonssatsen for
sjøfolk på tankskip, bulkskip, kombinertskip og
stykkgodsskip registrert i NOR til 20 pst.
Disse medlemmer vil videre øke
bedriftenes mulighet til å ta inn lærlinger ved å øke
tilskuddet til lærebedriftene med 42,4 mill. kroner ut
over forslaget fra Regjeringen.
Disse medlemmer vil vise til
at norsk leverandørindustri har vært inne i en
omfattende omstilling siden 1999, og i dag er en moderne og fremtidsrettet bransje,
som blant annet vinner kontrakter utenfor norsk sokkel. På kort
sikt vil det bli ordrenedgang i bransjen, før aktiviteten
igjen tar seg opp. De budsjetterte midlene til arbeidsmarkedstiltak
tar ikke høyde for situasjonen i offshore leverandørindustrien.
For ikke å miste verdifull kompetanse og for å styrke
kompetansen for framtiden, foreslår disse medlemmer å bevilge
midler til 500 nye tiltaksplasser. Halvparten av plassene skal være
ordinære arbeidsmarkedstiltak og halvparten innenfor bedriftsintern
opplæring. Disse medlemmer går
videre imot det foreslåtte kuttet på 150 plasser
innenfor de i ordinære arbeidsmarkedstiltakene.
Det er i dag flere tusen som står i
kø for å få yrkesrettet attføring.
Hensikten er å kvalifisere arbeidstakere som på grunn
av sykdom eller skade ikke kan fortsette i sitt yrke for en ny jobb. Disse
medlemmer foreslår å styrke Aetat med
45 mill. kroner for å redusere attføringskøene.
Aetat vil gjennom denne styrkingen dessuten få bedre mulighet
til å følge opp og veilede uføretrygdede
som vil ut i arbeid igjen.
Disse medlemmer vil gjeninnføre
ordningen med fraktutjamning for bensin og diesel. I tillegg støtter disse
medlemmer forslaget fra Regjeringen om å øke
bevilgningen til SIVA.
Disse medlemmer mener at økningen
i pensjonskostnadene i kommunesektoren er bekymringsfull. En arbeidsgruppe
med representanter for staten og kommunesektoren har slått
fast at premiene til kommunale tjenestepensjoner de nærmeste årene
vil øke. Gruppen regner med en merkostnad på i
størrelsesorden mellom 0,5 og 2,5 mrd. kroner i året.
Gruppene mener at det er stor usikkerhet knyttet til pensjonspremiene,
som avhenger både av avkastningen i pensjonsfondet og lønnsnivået.
Arbeidsgruppen mener dessuten at det er betydelig risiko for at
kostnadene i enkelte år eller for en 2-3 års periode
vil svinge kraftig. Disse medlemmer vil vise til
at Kommunenes Sentralforbund anslår at kommunesektoren
i 2002 vil få en ekstraregning til pensjonspremier på rundt
6 mrd. kroner.
Disse medlemmer konstaterer at
Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett mener at kommunene selv må stå ansvarlig
for sine pensjonskostnader. Disse medlemmer mener
at staten ikke kan fraskrive seg ansvaret for de økte kostnadene
i kommunesektoren. Disse medlemmer har derfor bedt
Regjeringen komme tilbake med konkrete endringer på tre
områder, slik at kommunesektoren kan klare pensjonskostnadene
sine framover. For det første mener disse medlemmer at
regnskapsreglene må endres, slik at kommunene får
mulighet til bare å ta hensyn til den gjennomsnittlige
pensjonspremien i sine regnskaper. Det betyr at ekstraordinært
store pensjonspremier ikke vil føre til underskudd, og
krav om kutt i tjenestene for å ha et budsjett i balanse.
For det andre mener disse medlemmer at staten skal
gi kommunene et lån eller la dem trekke på et
fond, slik at kommunene kan betale de store pensjonspremiene. I år
med lavere pensjonspremier enn gjennomsnittet må kommunene
betale tilbake. For det tredje synes disse medlemmer at kommunesektoren
må få kompensasjon for økte pensjonsutgifter
som skyldes forhold kommunene ikke selv har kontroll over, som økt
antall eldre arbeidstakere og statlig initierte pensjonsreformer.
I tillegg til pensjonsforslagene går disse
medlemmer inn for å overføre nesten en
halv mrd. kroner mer enn Regjeringen til kommunesektoren. Av dette går
250 mill. kroner til økt rammetilskudd til kommunene. I
tillegg foreslår disse medlemmer blant annet
50 mill. kroner økt tilskudd til kollektivtransport i storbyene
og 15 mill. kroner ekstra støtte til gratis leirskole.
Disse medlemmerviser
til at regjeringen Stoltenberg i 2002 la opp til at sykehusene skulle
kunne øke sin behandlingskapasitet med 1 til 2 pst. for å nå målene
om reduserte køer og å få bort korridorpasienter.
Arbeiderpartiets representanter i sosialkomiteen har derfor foreslått å bevilge
350 mill. kroner mer til sykehusene og til å redusere egenandelene
på kunstig befruktning, jf. Innst. S. nr. 243 (2001-2002).
Disse medlemmer vil peke på at
etterspørsel i boligmarkedet er sterk, særlig
i storbyene. Et av de viktigste virkemidlene for å dempe
presset i boligmarkedet er å bygge flere nye boliger. Oppgangen
i prisene på bruktboliger og høy ordrebeholdning
i byggenæringen tyder på at det vil bli bygget
mange nye boliger framover. Interessen for alle typer lån
i Husbanken er da også høy, men en stor del av
utlånsrammen i Husbanken er allerede brukt opp. Disse
medlemmer ønsker ikke at en for trang låneramme
i Husbanken skal bremse på boligbyggingen, og foreslår
derfor å øke lånerammen til Husbanken
med 2 mrd. kroner.
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet har inngått en forpliktende avtale
som sikrer barnehageplass til en rimelig pris for alle som ønsker
det. De viktigste hovedpunktene i avtalen er at alle barn skal ha
en lovfestet rett til barnehageplass, at kommunene skal ha plikt
til å sørge for et tilstrekkelig antall barnehageplasser,
at tilskuddet til funksjonshemmede barn videreføres og
utvides til barn med spesielle behov, at 80 pst. offentlig tilskudd
skal komme allerede fra 1. august 2003, at maksimal pris da settes
til 2 500 kroner og at maksimal pris på 1 500 kroner innføres
først 1. august 2004. Det er også enighet om å innføre
et stimuleringstilskudd allerede fra 1. juli 2002, for å få ny
fart på barnehageutbyggingen. Disse medlemmer går
derfor inn for å bevilge 84 mill. kroner til et stimuleringstilskudd
til barnehager.
I tillegg til hovedsatsingene foreslår disse
medlemmer følgende økninger i bevilgningene:
– 38 mill.
kroner til bostøtte
– 30 mill. kroner til opptreningsinstitusjonene
og til spesielle helseinstitusjoner
– 20 mill. kroner til kriminalomsorgen
– 15 mill. kroner til studentrabatt
på NSBs langdistansetog
– 12 mill. kroner til Høyskolen
i Østfold
– 7,9 mill. kroner til ulike organisasjoner,
blant annet Brukerforeningen, Rettferd for taperne, Natthjemmet
for prostituerte i Oslo og prosjekter for bostedsløse
– 4 mill. kroner til Odontologibygget
i Bergen
– 4 mill. kroner til prosjektering
av tørrdokk i Harstad
– 4 mill. kroner til støtte
til produksjon av lyd- og blindeskriftbøker
– 3,5 mill. kroner til Jugendsenteret
– 1,5 mill. kroner til Studiesenteret
Finnsnes
– 1,3 mill. kroner til NAROM
De største endringene disse
medlemmer foreslår i statsbudsjettet for å dekke
inn de økte satsingene er å utsette investeringer
i Forsvaret på 963 mill. kroner til 2003, jf. Innst. S.
nr. 232 (2001-2002), å kutte driftsbevilgningen i statsforvaltningen
med 250 mill. kroner, tilsvarende 0,3 pst. av driftsbudsjettet utenom
Helseforetakene, å utsette innbetaling til finansierings-ordningen
under EØS-avtalen (100 mill. kroner) og å utsette
reduksjonen i satsene på industritoll (100 mill. kroner).
I tillegg foreslår disse medlemmer en rekke
mindre kutt, og støtter forslag til reduserte bevilgninger
fra regjeringspartiene og Fremskrittspartiet på over 250
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. I (2001-2002).
Disse medlemmer viser til at
Sosialistisk Venstreparti har lagt fram rapporten "Forskjells-Norge 2002".
Den dokumenterer at forskjellene i Norge øker, først
og fremst fordi de aller rikeste har fått kraftige inntektsøkninger.
Toppledere i de største bedriftene har mer enn doblet lønna
si siden 1995. Disse medlemmer utfordrer de andre
partiene: Stortinget må forplikte seg til å redusere
forskjellene i løpet av denne stortingsperioden.
Disse medlemmer påpeker
at 5 000 enkeltpersoner mottok 63 pst. av alt aksjeutbyttet som
ble utbetalt i år 2000. I gjennomsnitt fikk hver av disse
3,5 mill. kroner i utbytte. De som innkasserer millioner i aksjeutbytte
er ofte de samme som hever de høyeste lønningene.
Svært gunstige skatteregler for kapitalinntekter og aksjeutbytte
gjør at de virkelig rike betaler mindre skatt som andel
av inntekten enn vanlige lønnstakere. Beskatningen av aksjeutbytte
ble fjernet av de borgerlige partiene, inkludert Fremskrittspartiet.
Disse medlemmer understreker
at parallelt med lønnsfesten for de rikeste, har andelen
av befolkningen som står utenfor arbeidsmarkedet steget
kraftig. Blant ulike minoriteter er arbeidsløsheten høy
- selv om den er lav for gjennomsnittet. De som av ulike grunner
og under ulike konjunkturer har hatt vanskeligheter på arbeidsmarkedet,
sliter med å komme inn igjen.
Egenandelene på helse- og sosialtjenester
i kommuner og fylker har økt nesten tre ganger mer enn
prisstigningen på under ti år. For dem med de
laveste inntektene har satsene for en barnehageplass hatt samme formidable økning
- tre ganger prisstigningen.
Disse medlemmer registrerer at
Regjeringen gir uttrykk for at de ønsker utjevning, men
fokuserer utelukkende på tiltak mot fattigdom. Disse
medlemmer understreker at Sem-erklæringen er en
oppskrift for økte forskjeller. Høyres store skattelettelser
gir mest til dem som har mye fra før. Kristelig Folkeparti har
fått gjennomslag for at det skal gjøres noe for
de aller fattigste. Problemet er at det skal finansieres gjennom
kutt for de som har litt.
Disse medlemmer påpeker
at Norge er et av verdens rikeste land. Vi har større handlefrihet
enn de aller fleste. Denne handlefriheten kan enten brukes til å øke
det private forbruket for de fleste av oss litt mer og mye for dem
som har mest fra før. Eller den kan brukes til å ruste
opp de felles arenaene som inkluderer alle. Disse medlemmer legger
vekt på at vi trenger alternativer utenfor markedet - der
ungdom kan leie til en rimelig pris mens de bygger seg opp egenkapital,
eller der folk som har dårlig råd kan få seg
et stabilt tak over hodet. Norge skiller seg i dag ut i Europa som
et land med mangel på en sosial boligpolitikk. Vi ligger
langt etter "land det er rimelig å sammenligne oss med".
Disse medlemmer viser til samfunnsforskning som
viser at samfunn med forholdsvis små forskjeller gir mer
lykke til flere. Helsa er bedre, tryggheten større og kriminaliteten
lavere i et samfunn der det ikke er store forskjeller mellom folk.
Det blir færre som faller utenfor i et samfunn der den
offentlige skolen er gratis, der barnehager ikke er priset som et
luksusgode, og der den økonomiske terskelen for å delta
i ulike fritidsaktiviteter eller på skolefritidsordninger
er lav. Disse medlemmer merker seg at Regjeringen
selv har bedt forskningsinstitusjoner og brukerorganisasjoner om
råd. Ekspertene har hatt spesielt fokus på barn
og unge. Konklusjonen er klar: Gjør skolen og SFO gratis. Gjør
barnehager og fritidsaktiviteter billigere. Dette er brede og treffsikre
tiltak, men de krever vilje til omfordeling. Utjevning av forskjeller
ble flagget som en kjernesak for den forrige Bondevik-regjeringen.
Disse medlemmer er glade for
at tre av fire nordmenn ønsker seg et samfunn med mindre
forskjeller mellom folk. Denne Regjeringen gir dem noe annet. Høyres
skatteprosjekt vil ikke bare øke forskjellene mellom folk,
men hindrer også at de store pengene brukes til å ruste
opp velferdsgodene som når oss alle. Dermed blir det flere
som må fanges opp av finsiktede fattigdomstiltak. I sum
gir det et dårligere samfunn.
Disse medlemmer vil advare mot
en slik utvikling, og har i denne innstillingen fremmet forslag
der Stortinget har mulighet til å gi retning for det videre arbeidet
mot sosiale forskjeller.
Disse medlemmer merker seg at økonomien
i Norge er relativt god. Siden budsjettet i høst er anslaget for
BNP-veksten økt fra 1,6 til 1,8 pst., i stor grad drevet
av økt anslag for privat konsum, bl.a. som følge
av resultatene i det pågående lønnsoppgjøret.
Arbeidsledigheten er relativt stabil men svakt økende,
dog fra et forholdsvis lavt nivå. Inflasjonen er for tiden
svært lav, men det er en viss uro i forhold til utviklingen
av denne.
Disse medlemmer viser til at
problemområdene er knytta til presstendenser i økonomien.
En relativt ekspansiv finanspolitikk kombineres med en stram pengepolitikk
med vesentlig høyere realrente enn våre handelspartnere.
Det høye rentenivået er en sentral del av forklaringen
på den markerte styrkingen av den norske krona. I tillegg
har store lønnstillegg bidratt til at norsk konkurranseutsatt
industri har et betydelig økt kostnadsnivå i forhold
til konkurrenter i andre land. Anslaget for bruttoinvesteringer
for fastlandsbedriftene som antas å synke med 1,9 pst.
Disse medlemmer har observert
at det i løpet av våren har vært et klart
omslag i markedets renteforventninger. Mens det tidligere i vår
var en forventning om en mindre rentenedgang, forventer nå de
fleste økonomer en viss økning. En tilsvarende
endring har vi også sett i signalene fra Norges Bank. For
folk i etableringsfasen med høye studie- og boliglån,
vil renteøkning være dramatisk. Samtidig har disse
medlemmer registrert at Regjeringen mener at det økonomiske
opplegget i Revidert nasjonalbudsjett ikke øker presset
i norsk økonomi, og dermed ikke bidrar til økt
rente.
Disse medlemmer påpeker
at Regjeringen med sitt forslag har lagt seg på en linje
som helt slavisk følger handlingsregelen. Det betyr at
de ikke ser grunn til å justere aktivitetsnivået
i norsk økonomi, slik handlingsregelen gir mulighet for. Disse
medlemmer tar dette til etterretning, og legger opp til
en balanse om lag i tråd med Regjeringens opplegg.
Disse medlemmer understreker
imidlertid at profilen i pengebruken i Regjeringens budsjettopplegg ikke
er god. Med en så sterk økning i totale utgifter
er det skuffende at man ikke i større grad klarer å løse
de viktigste utfordringene Norge står overfor. Særlig
er den dårlige kommuneøkonomien et viktig hinder
for videreutvikling av en rekke tilbud til kommunen. Skoler og barnehager,
helsevesen og eldreomsorg er sentrale velferdstilbud som blir salderingsposter
når kommuner med hardt presset økonomi ikke får
penger til å dekke pensjonskostnader og økte lønnsutgifter.
Disse medlemmer viser i sitt
alternative opplegg for budsjettrevisjonen at det er fullt mulig å løse disse
utfordringene innenfor de rammene Regjeringen har lagt. Det er utelukkende
et spørsmål om prioritering.
For å dempe presset i økonomien
og bidra til en mer langsiktig og miljøforsvarlig investeringstakt
i oljeinvesteringene vil disse medlemmer redusere bevilgningene
til investeringer i Nordsjøen og Barentshavet. Disse
medlemmer vil gå imot enhver investering i Barentshavet,
og mener at nivået på oljeinvesteringene generelt
bør reduseres.
Disse medlemmer viser til St.prp.
nr. 59 (2001-2002) om sykehusøkonomi, og forlik inngått
mellom Regjeringen og Fremskrittspartiet i denne sammenheng.
Disse medlemmer er enig i at
styrkingen av pasientbehandlingen er viktig, og bevilger i likhet
med forliket 350 mill. kroner. Disse medlemmene vil ikke
fordele mer penger gjennom ISF-ordningen, og fordeler dermed de
140 mill. kroner forliket gir til ISF-ordningen direkte til helseforetakene.
Etter disse medlemmenes mening vil dette bedre ivareta
helseforetakenes mulighet til å løse flaskehalser
og behandlingskøer. Dette medfører at de 5 helseforetakene
styrkes med 140 mill. kroner mer enn det som ligger i forliket,
som disse medlemmer er enig i. Disse medlemmer fremmer
i tillegg 50 mill. kroner til psykiatrien, 30 mill. kroner til opptreningssentrene
og økt statlig refusjon for ufrivillig barnløse
på 40 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til dette medlems merknader i Budsjett-innst. S.
nr. II (2001-2002) når det gjelder Senterpartiets prioriteringer
og hovedlinjer i Senterpartiets budsjettopplegg.
Videre viser dette medlem til
Innst. S. nr. 255 (2001-2002) under kap. 7 hvor det er redegjort
for Senterpartiets grep for et felles løft for skole, barnehager, helse
og omsorg.
Senterpartiets budsjettprioriteringer har en
sterk distriktsprofil, samt en sterk satsing på helse og
bolig:
– Senterpartiet
vil bruke mer oljepenger - handlingsregelen må endres.
– Senterpartiet vil dekke kommunenes
pensjonskostnader. Dette er ekstraordinære utgifter som kommunene
har svært liten innflytelse over.
– Senterpartiet sletter fylkenes
gjeld etter at staten overtok sykehusene.
Det lønner seg for samfunnet at det
skapes arbeidsplasser der det er ledig plass i skole og barnehage,
og der bokostnader og lønninger er lavere enn i Oslo. Det lønner
seg å legge til rette for næringslivet med gode nok
veier. Det lønner seg ikke å øke presset
i pressområdene.
Derfor foreslår Senterpartiet:
– Samferdselsmilliarden
( midlene tas i sin helhet utenfor rammen)
– 500
mill. kroner sekundært riksveinett
– 100 mill. kroner gang og sykkelvei
– 200 mill. kroner rassikring
– 200 mill. kroner fylkesvei
– Næringspolitikk
– SND
risikolåneordningen 500 mill. kroner, summen tas utenfor
rammen
– Nyskapingsprogrammet 30 mill.
kroner
– Næringshager 20 mill.
kroner
– Kommunale næringsfond
50 mill. kroner
– Bortfall arbeidsgiveravgift
30 mill. kroner
– Bortfall eiendomsskatt 25 mill.
kroner
– Økning i de frie inntektene
til kommunesektoren med 600 mill. kroner
– Distriktsprofilen i å øke
Husbankens ramme.
Det lønner seg for samfunnet at folk
kan skaffe seg bolig til overkommelig pris. Husbanken har en gunstig rente
og Husbanken representerer for mange trygghet. I en situasjon hvor
mange frykter renteoppgang, er det viktig at Husbanken får
spille en aktiv rolle i den generelle byggingen av nøkterne
boliger. I tillegg sikrer Husbanken lån i hele landet,
også i områder der de private kredittinstitusjoner
ikke vil gi lån. Husbanken finansierer 60-70 pst. av nybygg
i Nord-Norge, mot bare 10 pst. i Oslo.
Det er nødvendig å hjelpe
grupper som ikke klarer det ved egen hjelp inn på boligmarkedet.
Det er også nødvendig å hjelpe folk til å bli
boende i sin bolig.
Derfor foreslår Senterpartiet:
– Husbankens
ramme økes med 2 mrd. kroner , summen tas utenfor rammen.
– 50 millioner kroner til boligtilskuddet
– 50 millioner kroner til bostøtte
Det lønner seg å forebygge
slik at folk ikke blir klienter og pasienter. En god skole som også prioriterer
fysisk aktivitet er et meget viktig ledd i denne forebygging.
Det lønner seg for samfunnet å reparere
raskt når noen blir syke. Å få bort den
unødige ventingen på operasjon og behandling for
de som er sykemeldt, er noe av det mest lønnsomme som finnes
både for staten og næringslivet.
De private opptreningssentrene er viktige i
behandlingskjeden, og må sikres en god nok økonomi.
Derfor foreslår Senterpartiet:
– Regionale
helseforetak 1000 mill. kroner, summen tas utenfor rammen
– Psykiatrien styrkes med 98 mill.
kroner
– Kjøp av operasjoner
100 mill. kroner, summen tas utenfor rammen
– Opptreningsinstitusjonene 80
mill. kroner
– Nasjonal Folkehelse 3.3 mill.
kroner
– Tilskudd frivillighetssentraler
7 mill. kroner
– Utvikling sosialtjenesten -
tiltak rusmiddelmisbrukere 8.1 mill. kroner
– Tiltak funksjonshemmede 4 mill.
kroner
– Satsingen på sykehus,
utgjør en innsparing på 780 mill. kroner i sykepenger.