Regjeringen vil styrke de sentrale velferdstjenestene
gjennom gode fellesskapsløsninger. Kommunesektoren har
det overordnede ansvaret for mange av disse oppgavene, og skal levere
tjenester av høy kvalitet som er tilpasset innbyggernes behov.
Regjeringen har derfor styrket kommuneøkonomien betydelig.
For perioden 2005 til 2008 anslås den reelle veksten i
kommunesektorens samlede inntekter til 20,8 mrd. kroner, tilsvarende
en gjennomsnittlig årlig vekst på 2,7 pst. Regjeringens
kommuneopplegg har lagt til rette for en betydelig oppgang i aktiviteten
i sektoren. Foreløpige tall viser at sysselsettingene i
kommunesektoren har økt med om lag 26 000 personer
for 2006 og 2007 sett under ett, mot en svak nedgang i de to foregående årene.
Regjeringens forslag til kommuneramme i Nasjonalbudsjettet
for 2008 innebar en vekst i de samlede inntektene på 3,9
mrd. kroner sammenliknet med anslag på regnskap for 2007,
tilsvarende en reell vekst på 1,5 pst. På bakgrunn
av tall for skatteinngangen hittil i år er anslaget for kommunesektorens
skatteinntekter i 2008 justert opp med om lag 1,3 mrd. kroner. Kostnadsveksten
i kommunesektoren er imidlertid også oppjustert. Samlet
sett anslås realnivået på kommunesektorens
inntekter om lag som i Nasjonalbudsjettet for 2008. Den reelle veksten
i kommunesektorens samlede inntekter i 2008 anslås til
3,7 mrd. 2008-kroner, tilsvarende 1,4 pst.
Kommuneøkonomien er nærmere
omtalt i avsnitt 3.4 i meldingen.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets merknader i Innst. S. nr. 263 (2007–2008)
om Kommuneproposisjonen.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet på sikt ønsker å avvikle
rammefinansieringssystemet, gjennom en kombinasjon av fri kommunal
beskatningsrett og statlig stykkprisfinansiering av grunnleggende
velferdstjenester basert på prinsippene om valgfrihet og
at pengene fra det offentlige skal følge brukeren. Disse
medlemmer vil videre understreke at gjennom stykkprisfinansieringen
vil kommunenes rammefinansiering dekke færre oppgaver, og øke
forutsigbarheten.
Disse medlemmer konstaterer at
noen av de viktigste velferdstjenestene i dag er kommunenes ansvar,
nemlig eldreomsorg og grunnskoletilbud. Det er derfor avgjørende
viktig at man sørger for tilstrekkelig med økonomiske
rammer slik at disse viktige velferdstilbudene blir ivaretatt. En
rekke kommuner melder om anstrengt økonomi, og det foreslås
redusert tilbud mange steder innenfor disse velferdsområdene. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag om ekstraordinære, øremerkede midler,
til eldreomsorg og grunnskole.
Disse medlemmer vil for øvrig
også vise til Fremskrittspartiets alternative budsjett
for 2008 der Fremskrittspartiet økte kommunenes økonomiske
handlingsrom gjennom å øke overføringene
til fylker og kommuner utover Regjeringens forslag. Disse
medlemmer vil påpeke at behovet for ekstraordinære
bevilgninger ikke hadde vært til stede hvis Fremskrittspartiets
kommunepolitikk hadde blitt gjennomført. Å innføre
Fremskrittspartiets politikk med differensiert stykkpris og lokal
beskatningsrett vil dessverre ta lengre tid enn ett budsjettår,
og derfor forholder disse medlemmer seg til dagens
inntektssystem frem til vi har fått mulighet til å gjennomføre
vår primære politikk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til partienes merknader i Innst. S. nr.
263 (2007-2008) om Kommuneproposisjonen. Disse medlemmer understreker
den økonomiske politikkens generelle betydning for kommuneøkonomien.
Vi ser at også kommunen nå nyter godt av den nærings-
og skattepolitikk som ble iverksatt og gjennomført av den
forrige regjering, med et oppjustert anslag på samlede skatteinntekter
på om lag 1,3 mrd. kroner for 2008. Samtidig er kommunen,
på samme måte som borgerne, sårbare for
renteøkninger. Det er derfor en utfordring for Regjeringen å balansere hensynet
til kommuneøkonomien opp mot hensynet til en generell ansvarlig økonomisk
politikk.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre vil gi Regjeringen honnør for å ha
prioritert å styrke kommuneøkonomien. Utfordringen
er imidlertid at de økte bevilgningene faktisk kommer borgerne
til gode og ikke blir spist opp av lønnsoppgjør
og økt kommunalt byråkrati. Vi ser, og har sett
en stadig tiltagende tendens til at enkeltstatsråder pålegger
kommuner vel mye ansvar for uløste oppgaver, gjennom begrunnelsen
om at kommuneøkonomien er styrket. Dette bildet forsterkes ytterligere
ved at Regjeringen gjennom lovvedtak pålegger kommunene
oppgaver de enten ikke vil ha – f.eks. lovfestet frukt
og grønt i skolen – eller oppgaver det ikke er
mulig å gjennomføre, som lovfestet rett til barnehageplass.
Disse medlemmer har imidlertid
stor tro på at landets lokalpolitikere er i stand til å prioritere det
beste for de borgerne de er valgt til å representere.
Disse medlemmer vil imidlertid
samtidig understreke at det fortsatt er et betydelig effektiviseringspotensial
innenfor kommunal sektor. 1 pst. effektvisering innenfor kommunal
sektor vil frigjøre langt over 1 mrd. kroner, hvilket tilsier
at det fortsatt er et stort uutnyttet potensial her.