6. Hovudtrekk i skatte- og avgiftsopplegget

6.1 Samandrag

Skatte- og avgiftsreglene bør som hovedregel ligge fast gjennom året. Regjeringen foreslår derfor kun begrensede endringer som bør iverksettes i 2008.

Regjeringen foreslår å øke fiskerfradraget til 115 000 kroner og stramme inn i nettolønnsordningen for sjøfolk. Forslagene vil redusere dagens konkurransevridning mellom fiskerinæringen og annen skipsfartsnæring.

Etter Stortingets vedtak om avgift på utslipp av NOx gis det avgiftsfritak for virksomheter som inngår avtale med staten om å gjennomføre NOx-reduserende tiltak i samsvar med et fastsatt miljømål. Regjeringen har kommet til enighet med 14 næringsorganisasjoner om en slik avtale. Avtalen innebærer at virksomheter som slutter seg til avtalen, får et midlertidig avgiftsfritak i perioden fram til 31. desember 2010, mot at de kollektivt gjennomfører tiltak som reduserer de årlige utslippene med 30 000 tonn NOx. Avgiftsfritaket kan først tre i kraft når EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har godkjent ordningen. I henhold til den framforhandlede avtalen vil virksomheter som melder seg inn i NOx-fondet innen 1. juli 2008, få refundert avgift som er betalt i perioden fra 1. januar 2008 og fram til ESAs beslutning foreligger. Det legges opp til å budsjettere med at avtalen godkjennes av ESA, og at avtalen vil tre i kraft i løpet av 2008.

Regjeringen foreslår at punktet i klimaforliket om økte drivstoffavgifter forskutteres ved å øke autodieselavgiften med 10 øre pr. liter og bensinavgiften med 5 øre pr. liter med virkning fra 1. juli 2008.

Det foreslås å øke Kredittilsynets sektoravgifter fra tilsynsenhetene med 10 mill. kroner.

Samlet innebærer skatte- og avgiftsopplegget en lettelse på om lag 540 mill. kroner påløpt og om lag 370 mill. kroner bokført i 2008.

Regjeringen omtaler i denne meldingen også enkelte andre aktuelle skatte- og avgiftssaker:

  • Regjeringen vil vurdere å oppheve skattefritaket for gjensidige brann- og husdyrforsikringsselskaper med virkning fra inntektsåret 2008, i forbindelse med budsjettet for 2009. Skattefritaket savner en god begrunnelse, virker konkurransevridende og kan være problematisk på grunn av EØS-avtalens regler om statsstøtte.

  • I tråd med anmodning fra finanskomiteens flertall legger Regjeringen fram en bred vurdering av incentiver for økt utbygging av vannkraft og annen fornybar energi. Det gis en oversikt over ulike teknologier for fornybar energi samt en omtale av potensialet for utbygging av fornybar energi og kostnader ved de ulike teknologiene. Videre vurderes skattesystemet og de konsesjonsbaserte ordningenes (konsesjonsavgift og konsesjonskraft) virkning på investeringsincentivene, først og fremst for vannkraft. Det foreslås dessuten å fjerne en skattemessig vridning ved opprusting og utvidelse av kraftverk samt å innføre en utbetalingsordning av skatteverdien av ny, negativ grunnrenteinntekt.

  • Det gis en oppsummering av høringen av Særavgiftsutvalgets innstilling (NOU 2007:8).

  • Det gis en kort omtale av innstillingen fra Kulturmomsutvalget (NOU 2008:7) som er sendt på høring med frist 30. juni 2008.

  • ESA har i brev 16. april 2008 uttalt at grunnavgiften på engangsemballasje er en diskriminerende avgift i strid med EØS-avtalen artikkel 14. ESA begrunner dette med at grunnavgiften i hovedsak rammer utenlandske drikkevarer så lenge disse av praktiske årsaker er tappet på engangsemballasje. Regjeringen vil svare ESA innen tidsfristen 16. juni 2008.

Skatte- og avgiftsspørsmål er nærmere omtalt i avsnitt 3.8, og investeringsincentiver for fornybar energi i avsnitt 3.10. Det vises også til Ot.prp. nr. 59 (2007-2008) Om endringar i skatte- og avgiftslovgivinga mv. og St.prp. nr. 59 (2007-2008) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2008.

6.2 Merknader frå komiteen

Komiteen tek omtalen til orientering og viser til dei respektive merknadene i Innst. O. nr. 70 (2007–2008) og Innst. S. nr. 270 (2007–2008).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at skatte- og avgiftspolitikken er et sentralt virkemiddel for å fremme næringslivets verdiskaping. Dessverre ser den sittende regjering helt bort fra dette og har brukt sine første snaue tre år til å fremme en rekke "målrettede" og på sikt skadelige skatteskjerpelser overfor næringslivet. Det gjelder både gjentatte innstramminger i formuesverdsetting av aksjer, det gjelder reversering av lettelser i arveavgift for familieeide bedrifter og økte avskrivingssatser som ble fremmet av regjeringen Bondevik IIs siste budsjett, og det gjelder ikke minst stadige innstramminger i den svært vellykkede SkatteFUNN-ordningen.

Disse medlemmer ønsker et skatte- og avgiftssystem som stimulerer til nyskaping, arbeid og miljøvennlig atferd. Derfor vil Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ha et skatteskifte fra rød til grønn skatt. Et slikt skatteskifte innebærer en omlegging av skattesystemet med lavere marginalskatt på arbeid og økte miljøavgifter.

En av de viktigste forutsetningene for å skape det kreative Norge er at skatten på arbeid ikke blir for høy. Høy marginalskatt på arbeid betyr at det blir vanskeligere å konkurrere med omverdenen om å holde på vår høyt utdannede og velkvalifiserte arbeidskraft.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å få til et langt lavere og enklere skatte- og avgiftssystem enn vi har i dag. Disse medlemmer mener at en reduksjon og forenkling av skatte- og avgiftssystemet bedre vil legge til rette for økt verdiskaping og trygge arbeidsplasser i Norge, noe som igjen vil være det beste grunnlaget for å sikre en god velferd. Disse medlemmer viser også til at Norge både har et høyt skattenivå og et svært høyt avgiftsnivå. Dette gjør at den totale skatte- og avgiftsbelastning i Norge er blant de høyeste i verden. Disse medlemmer viser til at Skattebetalerforeningen i Norge har regnet ut at en gjennomsnittlig skattyter i 2006 måtte jobbe til 22. juli for å få nok til å betale det årets skatter og avgifter. Dette betyr at en skattyter i Norge arbeider mer for staten enn for seg selv og sin familie. Disse medlemmer mener at et slikt høyt skatte- og avgiftstrykk som vi har i Norge i dag, er helt uakseptabelt. Disse medlemmer mener det må være et minimum at en gjennomsnittlig skattyter må få lov til å beholde mer enn halvparten av det han selv tjener, og disse medlemmer vil fremover arbeide for en slik skatte- og avgiftsutvikling.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at politikken i forrige stortingsperiode med skatte- og avgiftreduksjoner i kombinasjon med en ansvarlig økonomisk politikk, har bidratt til økt vekstevne i økonomien og økte skatteinntekter som sikrer fremtidig velferd. Regjeringen har i hvert eneste budsjett økt skattene på arbeid, personlig sparing og på eierskap i næringslivet. Disse medlemmer ser at det private eierskapet straffes og det statlige eierskapet økes. Regjeringen fortsetter med sin retorikk om at det bare er økte skatter som kan sikre velferden. Høyre vil gå motsatt vei og vil videreføre en skatte- og avgiftspolitikk som øker vekstevnen i økonomien. Disse medlemmer peker på at skatteinntektene til Fastlands-Norge har økt med over 158 mrd. kroner siden 2005. Det betyr at vår politikk i perioden 2001–2005 med vekstfremmende skattelettelser på til sammen 24 mrd. for å stimulere næringsliv og verdiskaping virket. I dag er det mangel på arbeidskraft og ikke manglende skatteinntekter som bremser en videre utbygging av velferden. Disse medlemmer viser i den sammenheng til sine forslag som øker arbeidstilbudet, stimulerer sparingen og fremmer nødvendig modernisering i offentlig sektor og som er omtalt under kapittel 11.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til skatte- og avgiftsforslag som dette medlem fremmer i Innst. S. nr. 270 (2007–2008) under kapittel 2 og i Innst. O. nr. 70 (2007–2008), jf. også den helhetlige presentasjonen av skatte- og avgiftsopplegget i fraksjonsmerknad i kapittel 11 i denne innstillingen. Dette medlem foreslår en forsterket grønn skatte- og avgiftsprofil, hvor økte miljøbegrunnede skatter og avgifter kompenseres fullt ut gjennom reduksjoner i skatt på verdiskaping, sparing og frivillighet.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at skattelette ikke er et mål i seg selv, men av og til et middel for å få til en riktig og dynamisk skattepolitikk. Det er dessuten viktig at vi ikke har så høy skatt på arbeid at vi ikke stimulerer til økt arbeidsinnsats.

Det avgjørende er ikke det samlede skatte- og avgiftsnivået og om 2004-nivået er det perfekte, men innretningen på skatte- og avgiftspolitikken. Det har de siste åtte årene vært et bevis på. Mens det samlede skattenivået er mange milliarder kroner lavere i dag enn det var under regjeringen Stoltenberg I, er skatteinntektene mange ganger høyere. Det skyldes at innretningen på skatte- og avgiftspolitikken er annerledes, først og fremst gjennom skattereformen som Venstre var en pådriver for å få gjennom, men også gjennom viktige Venstre-seire som å få fjernet investeringsavgiften og den kompliserte og urettferdige delingsmodellen. Derfor er det like meningsløst å fastsette et mål for antall milliarder i skattelette, som det er å fastslå at et bestemt skattenivå skal ligge fast. Skattepolitikken må selvfølgelig være forutsigbar, men også dynamisk nok til å ta opp i seg de utfordringene som ligger i den økonomiske politikken. Dessuten er det en kjensgjerning at skattelette fører til mindre press på rente og kronekurs enn tilsvarende beløp brukt i økte offentlige utgifter.

Dette medlem viser videre til Venstres merknader og forslag i Innst. O. nr. 70 (2007-2008) samt til Venstres alternative statsbudsjett for 2008 hvor det ble foreslått et skatteskifte fra rød til grønn skatt på om lag 3 mrd. kroner.