Etter revisorloven § 11 første og
sjette ledd skal departementet føre et register over revisorer
og revisjonsselskaper. Departementets myndighet er delegert til
Kredittilsynet. Når det gjelder opptak i registeret som
følge av godkjenning som revisor, vises til omtale under
pkt. 6.1.1 i proposisjonen.
Det er i proposisjonen redegjort nærmere for gjeldende
rett og for EØS-rett, lovutvalgets forslag og høringsinstansenes
merknader når det gjelder register over revisorer og revisjonsselskaper.
Departementet slutter seg til utvalgets forslag om å videreføre
ordningen med et revisorregister. Det foreslås at registeret
i samsvar med gjeldende regler skal føres av Kredittilsynet.
Departementet legger til grunn at registeret er et viktig redskap
for Kredittilsynet i tilsynsarbeidet med revisorene. Videre vil
registeret ha betydning for tilsynet med om de revisjonspliktige
oppfyller sin plikt til å la regnskapene revidere av godkjent
revisor, jf. lovforslaget § 2-2. Registeret vil
også kunne være til hjelp for revisjonspliktige
som skal utpeke revisor. Departementet er enig med utvalget i at
en større del av reglene om revisorregisteret bør
tas inn i loven enn det som er tilfellet i dag.
Departementet finner det hensiktsmessig at det fastsettes separate
krav til hvilke opplysninger registeret skal inneholde for henholdsvis
revisorer og revisjonsselskaper, jf. lovforslaget § 10-1.
For revisorer foreslås det at registeret skal inneholde
opplysninger om navn og eventuelt firma, bostedsadresse og eventuell
kontoradresse, fødselsnummer eller D-nummer (fastsettes
i henhold til lov av 16. januar 1970 nr. 1 om
folkeregistrering § 4 for personer som ikke er
bosatt i Norge når det foreligger et begrunnet behov for
det) og eventuelt organisasjonsnummer, dato for godkjenning og angivelse
av revisors tittel, og opplysninger om vedkommende er medlem i revisororganisasjon.
Opplysninger om firma og organisasjonsnummer er bare aktuelt i de
tilfellene revisor utøver revisjonsvirksomhet som enkeltmannsforetak.
Registeret skal også inneholde opplysninger om revisors
godkjenning er tilbakekalt eller suspendert. Krav til opplysninger
som nevnt er i all hovedsak i samsvar med dagens regler. I tillegg
foreslås det at registeret skal inneholde opplysning om
revisor har stilt sikkerhet, jf. lovforslaget § 3-8
første ledd. Dette vil erstatte utvalgets forslag om at
registeret skal inneholde opplysninger om valgbarhet.
For revisjonsselskaper foreslås det at registeret skal
inneholde opplysninger om selskapets firma, kontoradresse og postadresse,
organisasjonsnummer, dato for godkjenning og om selskapets godkjenning
er tilbakekalt eller suspendert. Dette er opplysninger som i dag
fremgår av registeret. Under henvisning til kravene som
følger av åttende selskapsdirektiv foreslås
det at registeret skal inneholde opplysninger om navn, bostedsadresse
og fødselsnummer eller D-nummer til daglig leder, styremedlemmer
og varamedlemmer i revisjonsselskap, samt til aksjeeiere og deltakere i
revisjonsselskap. Videre foreslås det at navn på godkjente
revisorer i selskapet skal fremgå. For godkjente revisorer
anses det unødvendig å presisere at også adressen
skal fremgå, da dette følger av kravene til opplysninger
som registeret skal inneholde for revisorer.
Når det gjelder Brønnøysundregistrenes
merknad angående registrering av kommunerevisor og distriktsrevisor,
viser departementet til at godkjente revisorer som har slike revisjonsoppdrag
for det offentlige vil være omfattet av lovforslaget § 10-1.
Departementet viser til at registeret kun skal inneholde opplysninger
om godkjente revisorer og at ordningen med revisornummer ikke er
foreslått videreført.
Flere av opplysningene som etter departementets forslag skal
fremgå av registeret, vil også fremgå av Foretaksregisteret
og Enhetsregisteret. Dette gjelder bl.a. navn og adresse på styremedlemmer
og daglig leder i foretaket. Departementet antar imidlertid at det vil
være hensiktsmessig at etterspørrere av informasjon
om revisorer og revisjonsselskaper kan finne opplysninger som ovenfor
nevnt i Revisorregisteret uten å måtte søke
i flere registre. Det bør derfor etableres en ordning med
de ovenfor nevnte registre, slik at revisors meldeplikt overfor
Revisorregisteret begrenses til opplysninger som ikke fremgår
av andre registre som revisor har meldeplikt overfor. Det vises i
denne sammenheng bl.a. til lov av 6. juni 1997 nr. 35 om
Oppgaveregisteret hvor det i formålsbestemmelsen i § 1
heter: «Oppgaveregisteret skal sørge for effektiv
samordning og utnyttelse av oppgaveplikter som offentlige organer
pålegger næringsdrivende. (...)» og Brønnøysundsregistrenes
høringsuttalelse angående muligheten for gjenbruk
av grunndata som er registrert i Enhetsregisteret. Departementet
foreslår at revisor og revisjonsselskap ved søknad
om godkjenning og ved endringer i de registrerte opplysninger skal
gi opplysninger som nevnt i lovforslaget § 10-1
til Kredittilsynet etter nærmere regler fastsatt av departementet,
jf. lovforslaget § 10-2. Ved fastsettelsen av
slike regler bør det bl.a. tas hensyn til hvilke opplysninger
det er mulig å få overført fra Enhetsregisteret
og Foretaksregisteret til Revisorregisteret. En ordning med overføring
av opplysninger fra andre offentlige registre vil også lette
arbeidet med ajourføring av registeret for Kredittilsynet
og de meldepliktige. Det legges for øvrig til grunn, i
tråd med Kredittilsynets høringsuttalelse, at
endringer i registrerte opplysninger som ikke overføres
fra andre registre, bør meldes til Kredittilsynet skriftlig.
Utvalget har foreslått at registeret skal underrettes dersom
det skjer endringer i de forhold som ligger til grunn for godkjenning
og valgbarhet. Departementet viser til at de fleste forhold som
dette forslaget vil omfatte, er opplysninger som vil være
registrerte i medhold av departementets forslag til § 10-1
eller hvor det er mindre aktuelt at det inntrer endringer, f.eks.
utdannelse og praksis. Ved endringer i opplysningene som er registrert,
vil Kredittilsynet måtte underrettes, jf. lovforslaget § 10-2.
Så vidt departementet kan se vil utvalgets forslag på dette
punkt kun ha aktualitet for opplysninger om revisors vandel, om
revisor er i stand til å oppfylle sine forpliktelser etter
hvert som de forfaller og om vedkommende er myndig. Dette er opplysninger
som etter departementets forslag ikke vil undergis noen separat
registrering. Departementet finner ikke grunn til å foreslå noen
regel om at endringer i disse forhold skal rapporteres til registeret.
Dagens regelverk inneholder ingen bestemmelser om sletting av
opplysninger fra registeret. Utvalget foreslår at revisorer
som er fratatt sin godkjenning for alltid, skal tas ut av registeret.
Departementet er enig med utvalget i dette. Det samme bør
gjelde revisjonsselskaper. Imidlertid antar departementet at det
kan være behov for adgang til opplysninger om revisorer eller
revisjonsselskap som har fått godkjenningen tilbakekalt
eller om selskap som er oppløst, en tid etter at dette
har skjedd. Departementet foreslår på denne bakgrunn
at slike opplysninger først skal slettes ti år etter
disse tidspunktene, jf. lovforslaget § 10-4. Dette er
samme tidsrom som departementet har foreslått for revisors
plikt til å oppbevare dokumentasjon m.v. i § 5-5
og plikten til å oppbevare regnskapsbøker med tilhørende
bilag m.v. etter regnskapsloven § 11 (sistnevnte
regel er foreslått videreført i forslaget til
ny regnskapslov § 2-7 annet ledd, se Ot.prp. nr.
42 (1997-98)).
Departementet er av den oppfatning at det også bør
innføres en bestemmelse om sletting av opplysninger som
gjelder revisor som er død. Ettersom det kan være
behov for å kunne få adgang til opplysninger om
revisor også i slike tilfeller en tid etter dødsfallet, foreslår
departementet at også opplysningene om revisor som er død
først skal slettes etter en periode på ti år.
Det foreslås imidlertid en begrensning når det gjelder
adgangen til utlevering av opplysninger om revisor som er død.
Departementet kommer tilbake til dette nedenfor.
Kredittilsynet har foreslått i sin høringsuttalelse
at også vedtak om tilbakekalling av godkjenning som er påklaget,
og hvor klagen er gitt oppsettende virkning, skal føres
inn i revisorregisteret og medføre at Foretaksregisteret
fra da av ikke skal akseptere at vedkommende påtar seg
nye oppdrag. Departementet er ikke enig i dette. Departementet mener
at en slik ordning ville føre til at vedtaket til en viss
grad iverksettes selv om klagen er gitt oppsettende virkning. Departementet
mener derfor at revisor som har fått godkjenningen tilbakekalt,
fortsatt skal stå i registeret uten opplysning om vedtaket,
dersom klage på vedtaket er blitt gitt oppsettende virkning.
Departementet foreslår å videreføre
dagens ordning med at enhver skal ha rett til å få utlevert
opplysninger fra revisorregisteret, jf. lovforslaget § 10-3. Det
foreslås innført enkelte unntak fra dette. Datatilsynet
har i sin høringsuttalelse pekt på at det ikke
ser grunn til at personnummerdelen av fødselsnummeret skal
være offentlig. Departementet er enig med Datatilsynet
i at det ikke synes å være noe behov for at personnummerdelen
av fødselsnummeret skal være offentlig. Det vises
bl.a. til at fødselsnummer ikke er offentlig tilgjengelig
etter enhetsregisterloven § 22 annet ledd. Departementet
kan imidlertid ikke se noe til hinder for at fødselsdato
skal fremgå som opplysning på revisorer i registeret.
Dette er en opplysning som kan være av interesse for publikum
som ønsker å engasjere en revisor. For andre personer
enn godkjente revisorer, som registeret skal inneholde opplysninger
om, foreslår departementet at opplysninger om fødselsnummer
ikke skal være offentlig tilgjengelige. Dette vil være
aktuelt i forhold til revisjonsselskap og bl.a. gjelde for styrets
medlemmer, deltakere i ansvarlig selskap og daglig leder. Fødselsnummeret
på nevnte personer er heller ikke offentlig tilgjengelig
i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret. Departementet mener videre
at opplysninger som gjelder revisor som er død som hovedregel
ikke skal kunne utleveres. Som ovenfor nevnt vil det imidlertid
kunne være behov for å få opplysninger
om revisor også etter dødsfallet. Det foreslås
derfor at Kredittilsynet kan gjøre unntak fra regelen om
at slike opplysninger ikke kan utleveres.
Det foreslås at departementet skal kunne gi nærmere
forskrifter om føring og vedlikehold av registeret og registerets
innhold, jf. lovforslaget § 10-5.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.