Komiteen viser til at kasinovirksomhet
etter internasjonal standard ikke er tillatt i Norge iht. gjeldende
retningslinjer for lykkespill fastsatt av Justisdepartementet, jf.
St.prp. nr. 58 (1993-1994) pkt. 3.2. Forslag om å åpne
for kasinodrift har vært tatt opp til behandling flere
ganger tidligere, senest i Dokument nr. 8:23 (1997-1998), jf. Innst.
S. nr. 106 (1997-1998).
Komiteen viser til at det er etablert begrenset kasinovirksomhet
i Danmark, Sverige og Finland. I brev til justiskomiteen datert
5. februar 1998 i forbindelse med behandlingen av Dokument
nr. 8:23 (1997-98) mener Justisdepartementet at regelverksutviklingen
og et lotteritilsyn bør ferdigstilles før spørsmålet om
kasinovirksomhet i Norge tas opp til nærmere vurdering.
Departementet legger vekt på at dette krever en grundig
utredning, der forholdet til det øvrige spillemarkedet
og ikke minst de sosiale virkningene må tas med i vurderingen.
Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Framstegspartiet og Høgre, vil på denne bakgrunnen
be Regjeringa om ei vurdering av kasinoverksemd i samband med kravet
om ei seinare sak til Stortinget om den totale spele- og automatmarknaden.
Ein bør også her vurdere om overskotet frå ei
eventuell kasinodrift kan gå til humanitære og
samfunnsnyttige føremål, og slik redusere dei
frivillige organisasjonane sin trong for inntekter frå speleautomatar.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Danmark allerede 1. juli
1990 vedtok en lov som åpnet for å etablere kasinovirksomhet
under kontrollerbare former. Den danske modellen innebærer
en sterk statlig styring når det gjelder tildeling av etableringstillatelse,
løpende tilsyn og øvrig kontroll.
Disse medlemmer viser til at Danmark som følge
av denne loven har fått en økning av statens inntekter
samt økt sysselsetting.
Disse medlemmer mener en viktig erfaring er at
ulovlige «spillebuler» forsvinner ved innføring av
legalt drevne kasinoer. I den forbindelse vises det til at i Finland
avslørte politiet fem til ti ulovlige «spillebuler» hvert år.
Etter at kasino ble lovlig er ulovlig virksomhet ikke blitt avslørt
i landet.
Legal kasinovirksomhet vil nå et annet segment i markedet
som allerede er til stede, slik at det ikke i nevneverdig grad vil
konkurrere med eksisterende spill.
Disse medlemmer åpner for utprøving
av kasinodrift et avgrenset antall steder der det legges til grunn
at inntektene fra kasino tilfaller humanitære og samfunnsnyttige
formål. Disse medlemmer ber Regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til retningslinjer.
Disse medlemmer vil åpne for kasinovirksomhet
i Norge etter internasjonal standard og målestokk. Dette
for blant annet å få bukt med den illegale kasinovirksomheten
i landet som får stadig større omfang i større
byer, og som bidrar til å øke mulighetene for
organisert kriminalitet. Kasinovirksomhet bør normaliseres
på linje med tilsvarende virksomhet i mange andre siviliserte
land.
Disse medlemmer er av den mening at innføring
av lovlig kasinovirksomhet i Norge vil bidra til å fremheve
Norge som et allsidig land for besøkende og turister fra
utlandet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener at regelverksutviklingen og opprettelsen
av et lotteritilsyn bør ferdigstilles før spørsmålet
om kasinovirksomhet i Norge tas opp til nærmere vurdering.