Departementet viser til at innskudd fra arbeidstakeren reiser
en rekke vanskelige tekniske avgrensingsspørsmål,
bl.a. knyttet til fordeling av årets overskudd og fordeling
av pensjonsordningens midler ved opphør. Slike problemer
er mer åpenbare i innskuddsordninger enn i ytelsesordninger.
Det vises bl.a. til overskuddsfordelingsproblematikken, som ikke
oppstår i dagens forsikringsbaserte ordninger. Departementet
kan ikke se hvordan dette spørsmålet skulle kunne
løses på en hensiktsmessig måte i ordninger opprettet
etter forslaget §§ 3-2 og 3-3. Dette
vil særlig være vanskelig hvis en skulle tillate
frivillige innskudd av varierende størrelse, både
mellom medlemmer og over tid. Dette vil også vanskeliggjøre
fordeling av pensjonsordningens midler ved opphør, noe som
også vil være tilfelle for ordninger etter § 3-4.
En slik ordning med ulike typer innskudd som skal holdes adskilt
fra hverandre vil dessuten ha administrative kostnader.
Gevinsten som kunne oppnås ved å gi adgang
til egne innskudd synes ut fra dette å være mindre
enn ulempene. Særlig vil departementet peke på at
en ordning som består av lave innskudd fra arbeidsgiver
og i betydelig omfang tilleggsinnskudd fra arbeidstaker, enten frivillig
eller obligatorisk, i stor grad vil framstå som individuell
sparing og ikke som kollektiv pensjonssparing. Dette kan ikke sies å være
i tråd med formålet med den særlige skattefavoriseringen
av kollektive pensjonsordninger i arbeidsforhold. Departementet
viser for øvrig til at adgang til å opprette ytelsesordninger
med arbeidstakerinnskudd synes å være lite benyttet
i ordninger som er opprettet de senere årene. Departementet
støtter derfor utvalgets flertall, som ikke ville foreslå adgang
til slike arbeidstakerinnskudd. Det er redegjort nærmere
for utvalgets vurderinger i Ot.prp. nr. 71 (1999-2000) avsnitt 3.4.1.
I forbindelse med Kredittilsynets forslag om at det i tillegg
til ordinære innskudd fra arbeidsgiver kan betales inn
arbeidstakerinnskudd til separat konto, adskilt fra de ordinære
innskuddene fra arbeidsgiver, vil departementet bemerke at institusjonen
kan tilby slike separate IPA-konti i tilknytning til ordningen, uavhengig
av lov om innskuddspensjon. Departementet ser derfor ikke behov
for å regulere dette forholdet her.
Komiteen er enig med Regjeringen i
at det ikke gis adgang til arbeidstakerinnskudd i lov om innskuddspensjon.