Utvalgets forslag åpner for at departementet kan bestemme
at gebyrer skal kunne fastsettes for kommunens eller sentral tilsynsmyndighets
tilsyn etter loven.
Departementet er enig i utvalgets vurdering av at samfunnsutviklingen
går i retning av at også offentlige tilsynsoppgaver
kan gebyr- eller avgiftsbelegges. Avgifter i forbindelse med DBEs
forvaltningsoppgaver på områdene brannfarlige
og eksplosive varer har lang tradisjon, og departementet finner
det naturlig at en ny lov også åpner for muligheten
til å gebyr- eller avgiftsbelegge de oppgaver som utføres
av lokale myndigheter. En slik hjemmel bør prinsipielt
sett omfatte alle forvaltningsoppgaver etter loven, og lovforslagets § 28
er utformet med dette som utgangspunkt. Lovutkastet forutsetter
at gebyr- og avgiftsbeleggingen skal skje med grunnlag i særskilte
forskrifter fastsatt av departementet. I forbindelse med utarbeidelsen av
slike forskrifter vil det være naturlig å vurdere
bl.a. de innsigelser mot en slik gebyr- eller avgiftsbelegging som
er fremført av flere av høringsinstansene, slik
at man eventuelt kan nyansere gebyr- eller avgiftsbeleggingen i
forhold til ulike tilsynsområder og -objekter. Departementet
legger til grunn at et gebyr først og fremst vil ha karakteren
av en kompensasjon for en gjennomført tjeneste, mens en
avgift vil være av mer generell karakter. Lovutkastet åpner
for begge varianter.
Hjemmelsbestemmelsen er for øvrig utvidet i forhold
til utvalgets forslag, slik at en forskrift også kan regulere
betaling i forbindelse med godkjenninger, sertifiseringer, opplæring,
utferdigelse av kompetansebevis m.m. Loven gir hjemmel for fastsettelse
av slike godkjenningsordninger m.m., og det er derfor rimelig at
det i likhet med det som gjelder på en rekke andre områder
gis mulighet for å kreve betalt for myndighetenes arbeid
i denne sammenheng.
Avgiften for DBEs tilsyn tilfaller i dag statskassen. I forbindelse
med utarbeidelsen av nye forskrifter må det vurderes hvorvidt
gebyrer og avgifter ilagt i forbindelse med kommunenes oppgaver
etter loven skal tilfalle kommunene selv.
For øvrig opprettholdes gjeldende ordning med at kommunen
selv kan fastsette lokal forskrift om gebyr for gjennomføring
av feiing og tilsyn med fyringsanlegg. I likhet med gjeldende ordning,
forutsettes dette gebyret å tilfalle kommunen.
Lovforslaget inneholder som i gjeldende brannvernlov også bestemmelser
om kompensasjon og erstatning for den som pålegges å delta
i brannvesenets rednings- og slokkearbeid, jf. §§ 29
og 30. Departementet har utvidet forslaget til også å omfatte
erstatning for skade på person.
Komiteen finner det ikke hensiktsmessig å innføre
ytterligere gebyrer og avgifter nå.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti vil vise til at Finansdepartementet på et
prinsipielt grunnlag har varslet en gjennomgang av statlige gebyrer
og avgifter.