Gjeldende lover på brann- og eksplosjonsvernområdet
har ulike utgangspunkt i forhold til regulering av Forsvarets aktiviteter.
Utvalget fant det ønskelig at lovforslaget i utgangspunktet
gjøres fullt ut gjeldende for Forsvaret. Utvalget forutsatte
at Forsvarets aktiviteter, bygninger mv. i fredstid skal tilfredsstille
det samme sikkerhetsnivå som det legges opp til i det sivile
samfunn. I lovutkastet er det derfor ikke et eksplisitt unntak for
Forsvaret. Utvalget var imidlertid innforstått med at det på enkelte
områder kan være særskilte reguleringsbehov
for Forsvaret. I forslaget åpnes det derfor for at Kongen
når særlige grunner tilsier det, kan fastsette forskrifter
for Forsvaret som kan avvike fra lovens øvrige krav.
Departementet støtter utvalgets forslag om at loven
skal omfatte Forsvaret. I lovutkastet ligger det derfor mekanismer
som er ment å ivareta Forsvarets særlige behov.
Blant annet kan det etter § 2 siste ledd i særlige
tilfeller fastsettes avvikende forskrifter for Forsvaret, og departementet
kan etter § 31 la andre offentlige myndigheter
føre tilsyn med Forsvaret. Departementet vil legge stor
vekt på uttalelsene fra Forsvaret ved eventuell senere
forskriftsregulering.
Komiteen har ingen merknader.