Vedtak nr. 478, 19. juni 2002:
"Stortinget ber Regjeringa om å sørge
for at partiets navn på lister også fremgår
i form av blindeskrift."
Departementet orienterte Stortinget i St.meld. nr. 4 (2004-2005)
om resultatet av evalueringa av ordninga som skulle sikre at blinde
veljarar greidde å røyste på eiga hand
utan at dei måtte få hjelp frå andre.
Vedtak nr. 518, 16. juni 2003:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang og evaluering
av ordningen med velgerpåvirkning på personvalget
ved fylkestingsvalget 2003 og forutsetter at resultatet av gjennomgangen
fremmes for Stortinget på egnet måte."
Departementet har evaluert ordninga med personval ved fylkestingsvalet.
Konklusjonen viser at berre ni av 728 fylkestingsrepresentantar
vart valde inn på personrøyster. Eller sagt på ein
annan måte: 98,8 pst. av kandidatane vart valde inn på grunnlag av
den rangeringa partia hadde gjort av kandidatane på listene.
Effekten av personrøyster på representantutveljinga
var såleis nærmast usynleg.
Slik departementet ser det, viser erfaringane frå fylkestingsvalet
i 2003 at veljarane i stor grad deltok ved personvalet, men at dei
endringane dei gjorde på røystesetlane, berre
i svært liten grad påverka kva for personar som
faktisk vart valde inn frå dei ulike listene. Ut frå desse
erfaringane burde det å vedta ein tilsvarande regel for
personval til Stortinget ikkje føre til at veljarane vil
få ein for stor innverknad på kandidatkåringa
slik at partia får mindre å seie her. Men slik
departementet ser det, blir avvegingane ikkje heilt dei same ved
stortingsval som ved fylkestingsval. Det er fordi talet på kandidatar
som blir valde frå kvar valkrins, er mykje lågare
ved stortingsval enn ved fylkestingsval. Departementet går
ut frå - på bakgrunn av det som er nemnt over
- at det ikkje er aktuelt med ei ny vurdering av spørsmålet
om endringar i personvalreglane ved stortingsval.
Vedtak nr. 519, 16. juni 2003:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en vurdering av alternative
løsninger når det gjelder hvilken instans som
skal gis myndighet til å ta stilling til klagesaker før
valget og før det nye Stortinget avgjør klagene
med endelig verkning, og komme tilbake til Stortinget på egnet
måte."
Departementet fremma 28. mai 2004 ei eiga stortingsmelding
om klager ved stortingsval (St.meld. nr. 40 (2003-2004) Oppfølging
av anmodningsvedtak nr. 519 (2002-2003) - klager ved stortingsvalg).
Lovforslaget til departementet framgår av proposisjonen.
Vedtak nr. 520, 16. juni 2003:
"Stortinget ber Regjeringen utrede problemstillinger
knyttet til lokale folkeavstemninger. Utredningen skal både
omfatte prinsipielle konsekvenser av bindende folkeavstemninger,
og belyse hvilke virkninger en modell der et bestemt antall innbyggere
i en kommune kan kreve en sak opp til folkeavstemning, kan ha for
lokaldemokratiet.
Stortinget ber Regjeringen på egnet
måte legge fram resultatet av utredningen."
Departementet gjer i proposisjonen greie for forholdet til grunnlova
og til kommunelova, bruken av lokale folkerøystingar, samt
regelverket om lokale folkerøystingar i Danmark og Sverige.
I 2003 fekk kommunelova ein ny regel om innbyggjarinitiativ.
Gjennom denne ordninga får innbyggjarane rett til å setje
saker på dagsordenen i kommunen, og dei kan også be
kommunestyret om å leggje eit spørsmål
ut til folkerøysting.
Departementet meiner det derfor er grunn til å sjå korleis
denne ordninga påverkar lokaldemokratiet på litt
lengre sikt, før det blir vurdert å innføre
ein ny regel om bindande lokale folkerøystingar på bakgrunn av
eit initiativ utanom kommunestyret.
Kommunal- og regionaldepartementet rår ifrå ein heimel
til å gjennomføre bindande folkerøystingar
på lokalt nivå. Slik departementet ser det, fungerer
ordninga i dag med rådgivande folkerøystingar
tilfredsstillande og gir kommunane den fleksibiliteten dei treng
for å gjennomføre folkerøystingar etter
behov og ønske når det er aktuelt. Departementet
finn det derfor heller ikkje formålstenleg å føreslå ei
lovregulering av rådgivande folkerøystingar.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit
Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo, fra
Høyre, André Oktay Dahl og Martin Engeset, fra
Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk
Venstreparti, Siri Hall Arnøy og lederen Ågot
Valle, og fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan, viser
til den foretatte evaluering av den praktiske gjennomføringen
av kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2003 og har merket seg at
den bare i liten grad har avdekket behov for justeringer av loven.
Komiteen har registrert Regjeringens kommentarer
til oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 478, av 19. juni
2002 hvor Stortinget ba Regjeringen om å sørge
for at partiets navn på lister også fremgår i
form av blindeskrift, og viser til sine merknader i forbindelse
med behandlingen av St.meld. nr. 4 (2004-2005).
I tilknytning til den nye valgloven ble det innført en
ordning ved valg til fylkesting hvor velgerne skulle gis mulighet
for å påvirke personvalget. Det var forutsatt
at Regjeringen skulle foreta en gjennomgang og evaluering av ordningen
med velgerpåvirkning ved fylkestingsvalget 2003 og fremme
resultatet for Stortinget.
Komiteen har merket seg at den foreløpige evalueringen
er basert på tre hovedspørsmål, nemlig hvem
som var kandidater og hvor de var plassert på listene,
hvilke kandidater som fikk personstemmer, og hvorledes personvalgordningen
har påvirket hvilke kandidater som ble valgt.
Komiteen konstaterer at 23 pst. av velgerne benyttet
seg av retten til å endre på stemmeseddelen ved
valget til fylkesting. Andelen velgere som foretok endringer, lå følgelig
bare litt under det som er vanlig ved valg til kommunestyrer og
må sies å være høyt tatt i betraktning
at det var første gang en slik mulighet forelå.
Komiteen har imidlertid merket seg at de endringer
velgerne foretok på stemmesedlene bare i liten utstrekning
påvirket hvilke personer som faktisk ble valgt inn fra
de ulike listene. Bare 9 av totalt 728 fylkestingsrepresentanter
ble valgt inn som følge av personstemmer.
Komiteen konstaterer en skjev kjønnsfordeling
både på listene og blant de valgte representanter og
vararepresentanter. 43 pst. av de valgte til fylkesting er kvinner.
Det er betydelige forskjeller mellom partiene. Høyest kvinneandel
har Venstre med 52 pst., mens andelen kvinner i Fremskrittspartiet
utgjør 28 pst.
Komiteen anser resultatene av den foreløpige evalueringen
av ordningen med personstemmer ved valg til fylkesting for å være
interessante og imøteser den endelige rapporten. På grunn
av den korte tiden fram til stortingsvalget hvor de fleste nominasjoner nå er
gjennomført, og siden man foreløpig har begrenset
erfaring med personstemmer ved fylkestingsvalg, vil komiteen anbefale
at Stortinget utsetter behandlingen av en ordning med personstemmer
ved valg til storting til etter fylkestingsvalget i 2007. Stortinget
vil da ha et bedre grunnlag å treffe beslutning på.
Komiteens medlemmer fraHøyre
og Kristelig Folkeparti viser til Regjeringens opprinnelige
forslag der det ble lagt opp til innføring av en viss grad
av personstemmer også ved Stortingsvalg.
Disse medlemmer mener det er viktig at velgerne
også har en viss innflytelse på hvem som velges
inn for de ulike partiene også i stortingsvalg og viser
til sine merknader til dette punktet i Innst. O. nr. 102 (2002 -
2003):
"Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti
viser til at forslaget om åpning for personvalg også ved
stortingsvalg har sin bakgrunn i at dette er en vel innarbeidet
ordning for kommunevalg og her anses som en demokratisk selvfølge
av velgerne. Hensynet til ensartethet gjorde at Stortinget i 2002 vedtok
at det skulle innføres personvalg også ved avviklingen
av fylkestingsvalg. Disse medlemmer finner det på bakgrunn
av dette naturlig at velgerne gis tilsvarende økt innflytelse
også ved stortingsvalg. Disse medlemmer antar at det for
velgerne vil virke forvirrende og noe underlig dersom de ikke gis
tilsvarende muligheter til å påvirke personvalget
her som ved andre valg. Disse medlemmer er av den oppfatning at
en 8 pst. sperregrense for å påvirke personvalget
er en relativt høy terskel. Disse medlemmer viser til at
det kan stilles spørsmål ved i hvilken grad de politiske
partiers nominasjonsprosesser kan regnes som mer demokratiske enn
at over 8 pst. av et partis velgere ønsker en annen rekkefølge
enn den partienes nominasjonsmøter har foreslått.
Disse
medlemmer viser for øvrig til Valglovutvalget og Regjeringens
vurderinger og anbefalinger om personvalg, jf. punkt 2.1 ovenfor,
og slutter seg til Regjeringens forslag når det gjelder
velgerinnflytelse på personvalget."
Disse medlemmer vil likevel støtte de
forslag som foreligger om en bredere evaluering av en slik ordning.
Komiteen har merket seg at Regjeringen
har fulgt opp Stortingets vedtak om å gjøre Riksvalgstyret
til klageinstans ved klager i tilknytning til stortingsvalg for
klager som ikke gjelder stemmerett eller retten til å avgi
stemme, jf. forslag til ny § 13-1 fjerde ledd.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
har registrert at det er fremlagt en vurdering av problemstillinger
knyttet til lokale folkeavstemninger. På bakgrunn av at
ordningen med initiativrett for innbyggere i kommunelovens § 39a
bare har vært gjeldende siden 2003, men likevel har vært
benyttet ved flere anledninger, finner flertallet grunn
til å anta at bestemmelsen dekker innbyggernes behov for å kunne
sette saker på dagsordenen eller kreve saker lagt fram
for folkeavstemning.
Flertallet deler på denne bakgrunn departementets
vurdering av at det på det nåværende
tidspunkt ikke er aktuelt å føre inn en egen hjemmel
i valgloven om bindende folkeavstemninger på lokalt nivå.
Komiteens medlemmer fraHøyre
og Kristelig Folkeparti viser til Innst. O. nr. 102 (2002-2003)
der det blant annet sies følgende om bindende folkeavstemninger:
"Spørsmålet om lovfesting av regler
for gjennomføring av lokale folkeavstemninger var et sentralt
spørsmål for Valglovutvalget. Departementet er i
utgangspunktet positiv til at kommunene og fylkeskommunene bruker
lokale folkeavstemninger når de selv finner dette hensiktsmessig.
Dagens lovgivning er ikke til hinder for dette. Kommunene og fylkeskommunene
kan imidlertid ikke avholde rettslig bindende avstemninger. Det
er noe uklart for departementet om utvalget ønsker å åpne
for dette. Departementet finner det i denne sammenheng nyttig å skille mellom «politisk
bindende» og «formelt bindende». Formelt
bindende lokale folkeavstemninger representerer noe helt nytt i
vårt representative demokrati. Å overdra myndighet
til folkeavstemning reiser en rekke prinsipielle problemstillinger.
For kommunene og fylkeskommunene vil det etter departementets syn kunne
virke hemmende på bruken av rådgivende folkeavstemninger
dersom det fastsettes bindende regler for gjennomføringen.
Departementet kan ikke se noe reelt behov for statlige regler om
lokale folkeavstemninger og fremmer derfor ikke noe forslag om dette."
Disse medlemmer støtter bruk av rådgivende
folkeavstemninger der kommunestyret fatter vedtak om dette, men
vil på prinsipielt grunnlag gå imot bindende folkeavstemninger.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
komme tilbake til spørsmålet om å gi
en viss andel av innbyggerne rett til å kreve folkeavstemning
om et spørsmål når Lokaldemokratikommisjonens
innstilling foreligger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at lokale folkeavstemninger må bli benyttet i større
grad enn i dag, og at de lokale folkevalgte bør benytte
folkeavstemningsinstituttet til å innhente folkets råd
i viktige saker som det er stor debatt om lokalt. Når en
folkeavstemning er avholdt, har de folkevalgte innhentet folkets
råd om en sak, og disse medlemmer tar det
derfor som en selvfølge at de folkevalgte følger
opp hva et flertall i folkeavstemningen har vedtatt.
Når det gjelder forslag til endringer i lovteksten, viser komiteen til
merknader i tilknytning til de enkelte paragrafer.