Fylkeskommuner og kommuner er i utgangspunktet ikke skattepliktige,
jf. skatteloven § 2-30 første ledd bokstav
c. Det er gjort unntak fra dette utgangspunktet i skatteloven § 2-5.
Ved innføringen av fritaksmetoden ble det bestemt at
fylkeskommuner og kommuner skal være kvalifiserende subjekter
under fritaksmetoden, jf. skatteloven § 2-38 første
ledd bokstav g. Dette innebærer bl.a. at kommuner og fylkeskommuner
er fritatt for skatt på gevinst ved realisasjon av aksjer
og visse andeler og har ikke fradragsrett for tap, jf. skatteloven § 2-38
første ledd bokstav g og § 2-38 annet ledd
bokstav a og b.
Ved innføringen av den nye § 2-38
i skatteloven ble det ikke gjort uttrykkelig klart i lovteksten
at reglene om fritaksmetoden for inntekter av aksjer og
andre eierandeler innebærer unntaksregler som så langt de
rekker, går foran andre bestemmelser i loven som fastslår
skatteplikt.
Det foreligger dermed tilsynelatende motstrid mellom ordlyden
i skatteloven § 2-5 om skatteplikt og § 2-38
om skattefrihet. Denne motstriden har ført til usikkerhet
hos kommuner, fylker og ligningsmyndigheter mht. riktig tolkning
av loven.
I brev av 5. juli 2005 til Skattedirektoratet uttalte departementet
at loven må tolkes slik at skattefriheten i § 2-38
første ledd bokstav g går foran skattepliktbestemmelsen
i § 2-5 så langt det er motstrid mellom
de to bestemmelsene.
Departementet mener det er behov for å presisere skatteloven § 2-5
slik at en fjerner dagens motstrid. Det er bare deler av skatteloven § 2-5
som er i motstrid med skatteloven § 2-38. Det
foreslås derfor at § 2-5 beholdes med
en tilleggsbestemmelse om at skattefriheten etter § 2-38
skal gå foran så langt det foreligger motstrid.
Det vises til forslaget til nytt tredje ledd i skatteloven § 2-5.
Lovforslaget er en presisering og medfører ingen endring
av gjeldende rett. Forslaget har derfor ikke provenymessige eller
administrative konsekvenser.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag i Ot.prp. nr. 1 (2005-2006) om skatteloven § 2-5
nytt tredje ledd.