Departementet viser til at alderspensjoner til uføre
medlemmer på det tidspunkt uførheten inntreffer, vil
være bestemt av foretakspensjonsloven § 4-2, som
innebærer at opptjent pensjon skal "utgjøre en
så stor andel av full pensjon for medlemmet i henhold til pensjonsplanen,
som den pensjonsgivende tjenestetid utgjør i forhold til
den tjenestetid som kreves for rett til full pensjon (lineær
opptjenting) ". Uførepensjonens størrelse vil
imidlertid være fastlagt ut fra den tjenestetid medlemmet
vil ha ved oppnådd pensjonsalder. Det vil således
på uføretidspunktet kunne være en betydelig
differanse mellom uførepensjonens størrelse og
størrelsen på opptjente alders- og etterlattepensjoner.
Departementets vurdering er at regulering av alderspensjon til
medlemmer som mottar uførepensjon vil kunne ha en viss
negativ innvirkning på insentivet til å vende
tilbake i arbeid, men de endringer som her foreslås neppe
er av vesentlig betydning. Departementet legger til grunn at hensynet
til den uføre taler for at det åpnes for at alderspensjonen
til uføre medlemmer kan reguleres og reguleringen skal
gis samme prosentvise tillegg som det gis til alderspensjon under
utbetaling. Departementet anser videre at reguleringen bør
baseres på "fulle" ytelser iht. pensjonsplanen, og ikke
på (de mindre) opptjente rettigheter på reguleringstidspunktet,
jf. lovforslaget § 5-10. Departementet legger
til grunn at det ikke er behov for å regulere etterlattepensjon
til medlemmer som mottar uførepensjon eller alderspensjon.
Dette har sammenheng med at størrelsen på etterlattepensjonen
er en funksjon av alderspensjonens størrelse, og at regulering
av alderspensjon derved også innebærer regulering
av etterlattepensjonen.
I hvilken grad foretakene vil oppleve økte kostnader
ved å regulere alderspensjon til personer som mottar uførepensjon,
avhenger av hvordan reguleringens finansieringsmekanisme er utformet.
Regulering av pensjon under utbetaling finansieres etter gjeldende
rett av pensjonistenes overskuddsfond. Om tilførselen av
midler til fondet ikke styrkes, vil en utvidelse av hvilke pensjoner
som skal reguleres, svekke størrelsen på den årlige
reguleringen. Etter departementets vurdering er en finansieringsmekanisme
hvor foretaket gis adgang til å finansiere en regulering
av alderspensjon og etterlattepensjon til uføre medlemmer
ved å trekke på pensjonistenes overskuddsfond
i kombinasjon med at overskudd på alders- og etterlatteytelsene
til uføre overføres pensjonistenes overskuddsfond,
en god løsning. Forslaget om endring i foretakspensjonsloven § 8-5,
slik at tilførselen av midler til pensjonistenes overskuddsfond øker,
vil føre til at fondet fortsatt har god evne til å regulere
løpende alders-, uføre- og etterlattepensjoner. Det
er antydet at forslaget vil kunne føre til at den årlige
tilførselen av midler til pensjonistenes overskuddsfond øker
med om lag 15 pst. I mange ordninger vil dette alene ikke være
nok til fullt ut å dekke reguleringskostnaden knyttet til
uføres alderspensjoner, slik at reguleringen av pensjoner
under utbetaling kan bli noe redusert. For øvrig vil foretaket
måtte bære kostnadene ved regulering, ettersom
grunnlaget for det eventuelle overskudd som kan tilbakeføres
til ordningens premiefond etter lovens § 5-12
svekkes.
Høringen viser at det er ulike syn på om regulering
av alders- og etterlattepensjon for uførepensjonister,
og etterlattepensjon til alderspensjonister, bør være
frivillig eller tvungen. I dag er det som nevnt ikke tillatt å foreta
slik regulering med midler fra pensjonistenes overskuddsfond. Etter
departementets vurdering er kostnadene ved slik regulering et viktig argument
mot å gjøre slik regulering tvungen. Disse kostnadene
vil i første rekke ramme foretak med en relativt stor andel
uføre.
En regulering av alders- og etterlattepensjon for uførepensjonister,
og etterlattepensjon til alderspensjonister, vil styrke medlemmenes
rettigheter. Etter at arbeidsgruppens forslag om frivillig regulering
av alderspensjon mv. var på høring, er uførepensjonistenes
rett til opptjening av alderspensjon under uførhet vesentlig
styrket, som følge av kravet om premie- eller innskuddsfritak
under uførhet i lov om obligatorisk tjenestepensjon. Kravet
sikrer at den ansatte tjener opp alderspensjon under uførhet,
og at premiene/innskuddene for de uføre finansieres
av et forsikringsselskap eller en pensjonskasse. Det har
vært vanlig at slikt innskudds- eller premiefritak har
tatt utgangspunkt i at det uføre medlemmet skal tjene opp pensjon
med utgangspunkt i lønnen på uføretidspunktet.
I forbindelse med innføring av kravet om innskudds- eller
premiefritak i lov om obligatorisk tjenestepensjon, er departementet
gjort kjent med at det har vært vurdert om premie- og innskuddsfritaket kan
beregnes slik at pensjonen underlegges en regulering under uførhet.
Etter departementets vurdering er foretaks- og innskuddspensjonsloven
ikke til hinder for at slik regulering innarbeides i premie- eller innskuddsfritaket.
For foretakene vil regulering gjennom bruk av pensjonistenes
overskuddsfond og regulering gjennom tegning av innskudds- eller
premiefritak med regulering, virke noe ulikt. Regulering gjennom
bruk av pensjonistenes overskuddsfond som foreslått av arbeidsgruppen,
fører til at kostnadene ved reguleringen konsentreres rundt
foretak med relativt mange uføre medlemmer. Tegner foretaket
derimot premie- eller innskuddsfritak med regulering, vil kostnadene bli
fordelt mellom foretak, mer eller mindre uavhengig av antall uføre
medlemmer. For den uføre vil imidlertid begge finansieringsmekanismene
bidra til regulering. I den utstrekning foretakene tegner innskudds-
eller premiefritak med regulering, vil det derfor være
uhensiktsmessig om foretaket også plikter å benytte
midler i pensjonistenes overskuddsfond til å regulere alderspensjonene.
Departementet har i denne sammenheng vurdert om foretakene bør
ha adgang eller plikt til å regulere alderspensjoner til
medlemmer som mottar uførepensjon gjennom de foreslåtte
bestemmelsene om bruk av pensjonistenes overskuddsfond. Departementet foreslår
at foretakene får adgang, og ikke plikt, til å bruke
pensjonistenes overskuddsfond til slik regulering.
Det kan være hensiktsmessig å foreta en nærmere vurdering
av om foretakene fortsatt bør ha adgang eller plikt til å regulere
alderspensjoner til medlemmer som mottar uførepensjon når
en har høstet erfaring med hvordan reguleringen praktiseres.
Departementet viser til at det for tiden arbeides med en pensjonsreform,
og en samlet vurdering av behovet for endringer i pensjonslovene
er aktuell etter at moderniseringen av folketrygden er på plass.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring av foretakspensjonslovens § 8-5
annet ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, slutter seg til
Regjeringens forslag til endring av foretakspensjonsloven § 5-10
første og tredje ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre understreker at den alminnelige
oppfatning har vært at alderspensjonen skulle være
identisk med den uførepensjonen arbeidstakeren har når
man når aldersgrensen. Dette ble oppnådd ved at
bedriftene betalte engangspremier for å oppjustere alderspensjonen
til riktig nivå. En slik ordning ble oppfattet som rettferdig
av bedriftene og senere etablert som en fast norm i forsikringsbransjen. Disse
medlemmer finner derfor ingen grunn til å endre
på dagens praksis.
Regjeringens forslag til regelverksendring vil etter disse
medlemmers oppfatning skape uklarhet omkring mulighetene
for nivået på reguleringene og være spesielt
problematisk i mindre bedrifter. Forholdet blir vanskelig å kommunisere
og derigjennom skape misnøye med bedriften. Disse
medlemmer mener derfor at det riktige må være
at alderspensjonene reguleres gjennom engangspremier og at disse
fremkommer på en klar og forståelig måte
i regningene fra forsikringsselskapene.
Disse medlemmer går derfor imot Regjeringens
forslag til endring av foretakspensjonsloven § 5-10
første og tredje ledd og fremmer følgende forslag:
"I lov 24. mars 2000 nr. 16 om foretakspensjon (foretakspensjonsloven)
gjøres følgende endring:
§ 5-10 nytt siste ledd skal lyde:
Det kan i pensjonsavtalen fastsettes at regulering av alderspensjoner
til medlemmer som er uførepensjonert skal skje på samme
tid og med samme prosentsats som eventuell regulering av uførepensjonen. Reguleringen
skjer ved engangsinnbetaling av årlig reguleringspremie.
Denne premien skal særskilt fremgå av avregningen
fra forsikringsgiveren."