I 1978 ble det innført en midlertidig
avgift på salg av motorer for fritidsbåter fra
og med 9 hk og oppover. Den gang var hk-avgiften på kr
30 pluss mva. pr. hk (fra første hk). Hk-avgiften ble introdusert
for å dempe salget av båtmotorer og for å redusere
utslippene fra disse. Det kan nevnes at det i 1978 ble solgt ca.
36 000 utenbordsmotorer i Norge og at det i 2001 ble solgt ca. 20
000. Videre er den miljøgevinst man håpet på den
gang endret til det motsatte, da nye motorer forurenser betydelig
mindre enn eldre motorer. Man kan derfor si at de opprinnelige årsakene
til innføring av avgiften ikke eksisterer per i dag, og
man kan faktisk si at hk-avgiften i dag virker mot sin opprinnelige
hensikt.
Hk-avgiften er blitt justert flere ganger, sågar
er den blitt doblet ved en anledning. De senere årene er
den dog øket kun med konsumprisindeksen. Likevel er hk-avgiften
per i dag på kr 126,50 pluss mva. Hk-avgiften er en ren
fiskal avgift som ikke kommer båtbrukerne til gode på noen
måte.
Hk-avgiften har andre flere negative følger,
vi nevner noen her:
– Hk-avgiften
er et miljøproblem fordi mange utsetter kjøp av
ny motor pga. avgiften. De nye båtmotorene er mer miljøvennlige
på to måter:
– De
har betydelig lavere utslipp av avgasser og forurenser dermed betydelig
mindre enn eldre motorer.
– De har betydelig lavere støynivå,
noe som fører til redusert støy på sjøen.
– Hk-avgiften fører til
lavere sikkerhet fordi mange utsetter kjøp av ny motor
pga. avgiften. Dette kan illustreres på flere måter:
– Gamle
motorer blir utslitte, hvilket fører til større
sjanse for motorhavari, noe som igjen øker sjansen for
kostbare redningsaksjoner.
– Båter blir kjøpt
med for lav motoreffekt pga. hk-avgiften. Dette fører til
lavere sikkerhet fordi manøvreringsegenskapene blir dårlige
med for lav motorkraft. I motsetning til biler blir nemlig manøvreringsegenskapene
for båter dårlige dersom motorkraften blir for
liten.
– Hk-avgiften fører også til
en "snikmarinisering" av andre motorer, noe som også medfører
miljø- og sikkerhetsmessige konsekvenser da disse motorene
ikke blir like gode som nye motorer.
– Hk-avgiften fører til
smugling av båtmotorer fordi hk-avgiften er en særnorsk
avgift.
Vi tror det samfunnsøkonomiske resultatet
av hk-avgiften er negativt. Importørene gjør svært
meget merarbeid for å sørge for nødvendig
dokumentasjon og kontroll. Videre er det store problemer forbundet
med f.eks. reklamasjoner. Dersom en motorblokk kommer inn til reklamasjon
og importøren sender en erstatning skal det selvsagt ikke
svares dobbel hk-avgift. For å unngå dette, må importøren
legge den gamle motorblokken på lager inntil en godkjent
tjenestemann kommer og inspiserer den og destruerer den, deretter
kan den sendes til dertil egnet avfallsdeponi.
Et annet problem er beregning av hk-avgift.
Det heter i forskriften at den skal beregnes av høyeste
annonserte hk-effekt. I dag samordnes mye reklamemateriell for båtmotorer,
men pga. av denne regelen kan Norge ikke delta i et slikt samarbeid
fordi man må sette egne beregninger i annonser, brosjyremateriale
og lignende pga. ovennevnte bestemmelse.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
legge frem en plan for avvikling av avgiften på båtmotorer."