Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal,
fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde,
og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at saksordfører
Steinar Bastesen 1. oktober 2002 oversendte dokumentet til finansminister
Per-Kristian Foss til uttalelse. Finansministerens svar 15. oktober
2002 følger som trykt vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, viser
til at flere av de problemstillinger som er brukt som begrunnelse
for forslaget blir tilbakevist i brevet fra finansministeren. Hk-avgiften
på motorer for fritidsbåter er en av en rekke
særavgifter, og det foreligger således ikke spesielle
problemstillinger som tilsier at en avvikling av denne avgiften
vurderes særskilt, men bør sees i sammenheng med
og vurderes opp mot andre skatte- og avgiftsendringer i forbindelse
med den årlige behandlingen av statsbudsjettet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:147 - forslag fra
stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Per Erik Monsen om fjerning
av hk-avgiften på motorer for fritidsbåter - vedlegges
protokollen."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at avgiften på motorer
for fritidsbåter, som for tiden utgjør kr 126,50 per
hk for motorer, ble innført som en midlertidig avgift for å dempe
salget av båtmotorer og for å redusere miljøskadelige
utslipp. Disse medlemmer konstaterer at salget av
nye båtmotorer er blitt redusert betraktelig i den tiden
avgiftsordningen har fungert og at man således har oppnådd å hindre
en økning av utslippsnivået fra båtmotorene
i denne tidsperioden. Disse medlemmer mener at en
videre senkning av nivået av miljøskadelige utslipp
forutsetter en fornying av båtmotorparken, fordi nye båtmotorer
bruker betraktelig mindre drivstoff i tilsvarende situasjon enn eldre
motorer. Det bør også fremheves at nye båtmotorer
har mye lavere støynivå enn tilsvarende eldre motorer.
Disse medlemmer viser videre
til at hk-avgiften også kan føre til at sikkerheten
for de sjøfarende blir lavere enn det som er ønskelig,
fordi mange båter utstyres med mindre motorer enn det som
er båtens optimale motorkraft for å oppnå beste
manøvreringsegenskaper og fordi det er større
sjanse for motorhavarier med eldre motorer.
Disse medlemmer viser også til
at hk-avgiften er en samfunnsøkonomisk kostbar avgift og
avgiften er svært byråkratisk for importørene
som må foreta særnorske beregninger av kraftytelser
m.m.
Disse medlemmer viser til at
en fjerning av hk-avgiften vil gi et provenytap for 2003 på 115
mill. kroner bokført, og til at det er et uttrykt ønske
om å se alle større avgiftsendringer under ett. Disse
medlemmer viser til at Regjeringen har signalisert en gjennomgang
av avgiftsnivået og avgiftsordningene, og disse
medlemmer ønsker derfor at avviklingen av hk-avgiften
må sees i lag med andre forenklinger av avgiftssystemet. Disse
medlemmer vil derfor foreslå at avviklingen vurderes
i sammenheng med behandlingen av revidert eller ordinært
statsbudsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2004 legge frem
en plan for avvikling av avgiften på båtmotorer."