Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Steinar Bastesen, viser til at saksordfører Steinar Bastesen 1. oktober 2002 oversendte dokumentet til finansminister Per-Kristian Foss til uttalelse. Finansministerens svar 15. oktober 2002 følger som trykt vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, viser til at flere av de problemstillinger som er brukt som begrunnelse for forslaget blir tilbakevist i brevet fra finansministeren. Hk-avgiften på motorer for fritidsbåter er en av en rekke særavgifter, og det foreligger således ikke spesielle problemstillinger som tilsier at en avvikling av denne avgiften vurderes særskilt, men bør sees i sammenheng med og vurderes opp mot andre skatte- og avgiftsendringer i forbindelse med den årlige behandlingen av statsbudsjettet.

Flertallet fremmer følgende forslag:

"Dokument nr. 8:147 - forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Per Erik Monsen om fjerning av hk-avgiften på motorer for fritidsbåter - vedlegges protokollen."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet viser til at avgiften på motorer for fritidsbåter, som for tiden utgjør kr 126,50 per hk for motorer, ble innført som en midlertidig avgift for å dempe salget av båtmotorer og for å redusere miljøskadelige utslipp. Disse medlemmer konstaterer at salget av nye båtmotorer er blitt redusert betraktelig i den tiden avgiftsordningen har fungert og at man således har oppnådd å hindre en økning av utslippsnivået fra båtmotorene i denne tidsperioden. Disse medlemmer mener at en videre senkning av nivået av miljøskadelige utslipp forutsetter en fornying av båtmotorparken, fordi nye båtmotorer bruker betraktelig mindre drivstoff i tilsvarende situasjon enn eldre motorer. Det bør også fremheves at nye båtmotorer har mye lavere støynivå enn tilsvarende eldre motorer.

Disse medlemmer viser videre til at hk-avgiften også kan føre til at sikkerheten for de sjøfarende blir lavere enn det som er ønskelig, fordi mange båter utstyres med mindre motorer enn det som er båtens optimale motorkraft for å oppnå beste manøvreringsegenskaper og fordi det er større sjanse for motorhavarier med eldre motorer.

Disse medlemmer viser også til at hk-avgiften er en samfunnsøkonomisk kostbar avgift og avgiften er svært byråkratisk for importørene som må foreta særnorske beregninger av kraftytelser m.m.

Disse medlemmer viser til at en fjerning av hk-avgiften vil gi et provenytap for 2003 på 115 mill. kroner bokført, og til at det er et uttrykt ønske om å se alle større avgiftsendringer under ett. Disse medlemmer viser til at Regjeringen har signalisert en gjennomgang av avgiftsnivået og avgiftsordningene, og disse medlemmer ønsker derfor at avviklingen av hk-avgiften må sees i lag med andre forenklinger av avgiftssystemet. Disse medlemmer vil derfor foreslå at avviklingen vurderes i sammenheng med behandlingen av revidert eller ordinært statsbudsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2004 legge frem en plan for avvikling av avgiften på båtmotorer."