Spørsmål angående St. prp. nr. 51 ( 2002-2003 ) - Virkemidler for et innovativt og nyskapende næringsliv

Jeg viser til komiteens brev av 28.05.2003, hvor det bes om "en kort oversikt over tilgjengelig tallmateriale mht. kvinneandelen i kundegrunnlaget i det næringsrettede virkemiddelapparatet, i første rekke SND, SIVA, SVO og Eksportrådet."

I Stortingsproposisjon nr. 51 (2002-2003) Virkemidler for et innovativt og nyskapende næringsliv vektlegges betydningen av at man er tydelig på hvem virkemidlene er rettet mot. Fem brukergrupper foreslås prioritert - entreprenører, unge bedrifter, innovasjonssystemer, små og mellomstore bedrifter med store vekstambisjoner og forskere og FoU-miljøer. I arbeidet overfor alle disse målgrupper skal virkemiddelapparatet legge vekt på å fremme kvinners deltagelse i næringslivet. Dette er viktig for å skape større mangfold og økt kreativitet.

Å måle kvinneandelen i kundegrunnlaget etter en felles mal er vanskelig. Dels fordi virkemiddelaktørene har forskjellig arbeidsform og dels fordi tilgjengelig tallmateriale varierer fra institusjon til institusjon.

Norges Eksportråd

Hoveddelen av Eksportrådets tjenestetilbud er bedriftsrettet. Det har ikke blitt ført noen kundestatistikk som gjør det mulig å identifisere bedrifter med hensyn til andel av kvinnelige eiere, ansatte eller ledere. Det er imidlertid grunn til å tro at kvinneandelen i de bedrifter som benytter seg av Eksportrådets tilbud ikke er signifikant forskjellig fra tilsvarende andel i norsk eksportrettet industri i sin helhet.

Eksportrådet har for øvrig to tyngre, individrettede kompetanseprogram hvis hensikt det er å utdanne fremtidig ledende personell til eksportbedriftene:

Stipendiatprogrammet

Eksportrådet har gjennom mange år hatt et stipendiatprogram for nyutdannete økonomer og ingeniører. Formålet med ordningen er gi nyutdannet ungdom praktisk innføring i eksport- og internasjonaliseringsarbeid gjennom 1-2 års praksistjeneste ved Eksportrådets utestasjoner. Av 152 stipendiater de siste 5 år, har 68 vært kvinner, hvilket tilsvarer en andel på 45%.

Eksportkandidatprogrammet

Eksportkandidatprogrammet har fokus på opplæring innen strategivalg, markedsplanlegging og eksportmarkedsføring. Programmet varer i 6 måneder og omfatter forelesninger/samlinger, prosjektarbeid og "cases" relatert til egen bedrift.

På dette programmet har kvinneandelen variert mellom 30% og 55%, og vært 40% i snitt over de siste 5 kurs.

SND

I 2002 innvilget SND totalt 3 778 mill. kroner til 7 980 prosjekter. Av dette gikk 21% eller 1 704 tilsagn til prosjekter definert som kvinnesatsing. Dette utgjorde 17% av SNDs midler eller 639 mill. kroner.

SND registrerer prosjekter som betegnes kvinne­satsing når prosjektet oppfyller ett eller flere av følgende kriterier:

  • – Kvinneandelen i prosjektet skal være større enn kvinneandelen i bedriften

  • – Kvinner utgjør mer enn 30% av styremedlemmene eller ledelsen i bedriften

  • – Formålet med prosjektet er å øke antall kvinnelige eiere/etablerere, styremedlemmer, ledere eller sysselsatte

For tilsagn til prosjekter hvor kvinneandelen er 50% eller mer i prosjektene, utgjorde antall prosjekter 37% eller 2 948 av totalt antall innvilgede prosjekter i 2002. Dette representerte 23% eller 870 mill. kroner.

Det vises for øvrig til vedlagte tabell med oversikt over SNDs tilsagn til kvinneformål i 2002.

SVO

SVO tilbyr en vurdering av ideer og prosjekter. Målgruppen er frittstående oppfinnere og småbedrifter. I 2002 mottok SVO 720 prosjektforslag. Ca. 8% av de som sendte inn prosjektforslag var kvinner. Hvor mange av disse som lykkes i form av lisensavtaler og etableringer finnes det ikke tallmateriale på.

SIVA

SIVA forvalter fysisk infrastruktur i form av næringsbygg og næringsarealer. Kvinneandelen i bedriftene i inkubatorene er 14%, i bedriftene i næringshagene er den 39%, mens den i næringsparker/næringsbygg er 29%.