Regjeringens prinsipielle standpunkt er at mange problemstillinger
ikke bør håndteres politisk, men overlates til
prosesser i det sivile samfunnet. Det er ikke alt som egner seg
til å styres politisk. Statlige myndigheter har imidlertid
et ansvar for å stimulere til prosesser i det sivile samfunnet,
for eksempel gjennom forskning, informasjon og tilrettelegging for
et levende organisasjonsliv og en frivillig sektor.
Regjeringen vil motarbeide utviklingen av nye,
store sosiale og økonomiske forskjeller som systematisk
følger etniske skillelinjer. Like muligheter for alle til å delta
på ulike samfunnsarenaer, som utdanning og arbeidsliv,
er den viktigste forutsetningen for å hindre at det utvikler
seg segregerte og isolerte miljøer.
Politikken må ta hensyn til at samfunnsborgerne
har ulike prioriteringer, og at dette kan resultere i ulikhet i levekår
og livsstil. Atferd og forhold som strider mot norsk lov kan imidlertid
ikke aksepteres. Det er en politisk utfordring å ta stilling
til hvilke typer ulikhet og forskjellighet politiske myndigheter
bør reagere overfor.
Norge har sluttet seg til en rekke menneskerettighetskonvensjoner,
som legger rammer for det nasjonale, politiske handlingsrommet.
Internasjonale menneskerettighetsforpliktelser er styrende for norsk lovgivning
på en rekke områder. Bestemmelsene i konvensjonene
som er inkorporert gjennom menneskerettsloven, skal dessuten ved
motstrid gå foran bestemmelser i annen lovgivning, jf.
lovens § 3. Regjeringen har fremmet forslag for Stortinget
om at FNs kvinnekonvensjon inkorporeres gjennom likestillingsloven og
at FNs rasediskrimineringskonvensjon inkorporeres gjennom den nye
loven mot diskriminering på grunnlag av etnisitet, religion
mv., jf. Ot.prp. nr. 35 (2004-2005) og Ot.prp. nr. 33 (2004-2005).
Det kan oppstå et spenningsforhold
mellom ulike menneskerettigheter. Regjeringens grunnholdning er
at dersom individets rettigheter krenkes, må hensynet til individet
gå foran hensynet til gruppers ønske om å opprettholde
sine tradisjoner. Kvinners og barns rettigheter må gis
et spesielt sterkt vern fordi de er mer sårbare for overgrep
og frihetsinnskrenkninger enn menn. Det er ulike syn på internasjonale
menneskerettigheters betydning for demokratiets og folkestyrets
stilling. Denne debatten har relevans for politikken for mangfold.
I Makt- og demokratiutredningen (NOU 2003: 19 Makt og demokrati
s. 30-32) påpekes det at sosiale og kulturelle problemer
i økende grad blir regulert gjennom lover og direktiver.
Nedfelling av rett til likestilling og rettigheter for kulturelle
minoriteter blir nevnt som eksempler.
Regjeringen tar sikte på å følge
opp Makt- og demokratiutredningen med en stortingsmelding våren
2005.
Regjeringens mål er at alle skal ha
like muligheter og rettigheter til deltakelse, uavhengig av kjønn
og bakgrunn. Alle samfunnsborgere møter begrensninger i forhold
til idealet om valgfrihet. Personer som tilhører ulike
mindretall i befolkningen kan i tillegg møte andre hindringer
enn flertallet, eller hindringene kan være flere eller
opptre i en annen form. Hovedtyper av begrensninger:
– Skjev
fordeling av økonomiske og materielle goder, og av kunnskap
– Direkte og indirekte diskriminering
– Holdninger, tradisjoner og handlemåter
hos individer eller innen grupper og miljøer.
De tre hovedtypene av begrensninger på idealet
om retten til å gjøre selvstendige valg, kan i
ulik grad påvirkes med politiske virkemidler. Spørsmålet
er hva som skal gjøres til gjenstand for politisk styring
og hvilke virkemidler som anses som legitime.
Etter Regjeringens syn går det et vesentlig
skille mellom lovstridige handlinger og de som ikke rammes av norsk
lov.
Når det gjelder handlinger som er forbudt
ved lov, er det statens oppgave å arbeide for at lovene
blir respektert og overholdt, og å sanksjonere eventuelle
lovbrudd. Nyere innvandring stiller samfunnet overfor former for
kriminalitet som det er begrenset erfaring med fra tidligere. I
meldingen er det gitt en nærmere omtale av tvangsekteskap,
kjønnslemlestelse, ulovlig skolefravær, bigami
og etnisk diskriminering, rasistisk vold og trakassering. Mange
av sakene kan være vanskelige å avdekke, og de
reiser spesielle problemer fordi de finner sted innen familien og
i til dels lukkede sosiale miljøer.
Hensynet til enkeltmenneskets valgfrihet tilsier
at alle må akseptere at noen gjør valg og prioriteringer man
er uenig i eller ikke forstår. Av og til ønsker
likevel myndighetene å påvirke handlingsvalg som
kan virke undertrykkende eller begrensende for den enkelte eller for
dennes familie eller barn, eller som kan ha uønskede konsekvenser
for samfunnet, selv om handlingene ikke er ulovlige eller vurderes
som egnet for lovforbud.
Hvis uønskede handlinger er resultat
av verdikonflikter, kan lover og regler i enkelte tilfeller være
aktuelle virkemidler. I de fleste tilfeller vil imidlertid opplysning/informasjon
og økonomiske incentiver være mer aktuelle. Dersom årsaken
til bestemte handlingsvalg er kunnskapsmangel, er informasjon et
nødvendig tiltak. Informasjon og tiltak må tilpasses
målgruppens forutsetninger. Det er særlig viktig
at gruppene selv tas med på råd i tiltaksutforming.
I noen tilfeller bør også informasjons- og opplysningsarbeidet
overlates til gruppene selv.
Mange bekymringer i norsk innvandrings- og integreringsdebatt
handler om hvordan nye borgere passer inn i det som oppleves som
et eksisterende verdifellesskap.
Lovgivning og politiske tiltak må oppfattes
som legitime hvis de skal få tilsiktet effekt.
Det finnes flere måter å forebygge
disse bekymringene på. En vei å gå er å styrke
det politiske fellesskapet gjennom felles plikter og rettigheter
som gjelder for alle, samt klare prosedyrer for samhandling og konfliktløsning.
Det andre er å tilrettelegge for at det utvikler
seg et visst sosialt "lim" mellom borgerne, gjennom felles erfaringer,
historie og opplevelser. Det forutsetter at det eksisterer møteplasser
og felles samfunnsordninger/institusjoner, for eksempel
skolen, hvor borgerne treffes, blir kjent og lærer å forstå hverandres ulike
forventninger.
Fellesskapet kan også være
bygget på felles verdier i moralske og etiske spørsmål.
At berørte grupper selv får
mulighet til å påvirke hvilke tiltak som skal
iverksettes og hvordan det skal gjøres, kan bidra til å gi
politikken legitimitet.
Det er viktig at representanter for alle samfunnsinteresser
får mulighet til å ytre seg. Brukerretting av offentlige
tjenester og tilpassede ordninger som tar hensyn til ulike behov,
er et av flere mulige svar på den demokratiske utfordringen
som eksistensen av permanente mindretall innebærer.
Politikken som føres for å regulere
innvandringen er ikke tema for denne stortingsmeldingen. Reguleringspolitikken
har likevel en nær sammenheng med meldingens tema. Måten
reguleringspolitikken håndteres på er viktig for
debattklimaet, for tillitsforholdet mellom grupper og for enkeltpersoners
tillit til statlige myndigheter. Den gir muligheter og legger begrensninger
på hvordan den enkelte og dennes familiemedlemmer kan forflytte
seg over landegrenser, og for deres rettigheter i Norge.
Behovet for å kontrollere og regulere
innvandringen, og målsettingen om inkludering og likeverdig
deltakelse for alle innbyggere, står delvis i et spenningsforhold
til hverandre. Målsettingene må vurderes kontinuerlig
i forhold til hverandre, og effektene av innvandringsregulerende
tiltak må evalueres. Det er nødvendig for å unngå at
omkostningene ved politikken for grupper og enkeltpersoner blir
urimelig store i forhold til det man oppnår med tiltakene.
I likhet med politikken overfor innvandrere,
blir politikken overfor samer og nasjonale minoriteter til i et spenningsfelt
mellom idealet om likhet og idealet om mangfold. Mens politikken
overfor disse gruppene tidligere var preget av hard fornorsking
og tvungen assimilering, står retten til å bevare
og videreutvikle egen kultur sterkt i dag.
Selv om det kan trekkes lærdom fra
politikken som føres overfor samer og nasjonale minoriteter,
er det en del grunnleggende forskjeller som gjør at politikken for
nyinnvandrede grupper blir annerledes. Samer og nasjonale minoriteter
har konvensjons- og lovfestede rettigheter som grupper. Dette innebærer
blant annet at staten har et ansvar for aktivt å opprettholde
og støtte samers og nasjonale minoriteters kultur. For
innvandrere er bevaring av egen kultur i hovedsak en privat og frivillig
sak.
Tidlige kampsaker for kvinner i Norge gjaldt
blant annet adgang til høyere utdanning og til kvalifisert
inntektsgivende arbeid. Kravene gjaldt ikke-diskriminering og formelt
like rettigheter og muligheter. I dag er det tilsvarende utfordringer
i forhold til likestilling for innvandrere og deres etterkommere.
Politiske tiltak kan ha utilsiktede virkninger.
Mål og virkemidler må derfor hele tiden vurderes
opp mot hverandre. Det er for eksempel viktig å vurdere
hvordan aktuelle reformer påvirker forhold mellom kvinner og
menn, og om den generelle familie- og likestillingspolitikken får
andre konsekvenser for innvandrerbefolkningen enn for andre.
Et viktig krav fra kvinnekampen i Norge har
vært å gjøre private spørsmål
til offentlige anliggender, i den betydning at familielivet ikke
skulle være unntatt fra offentlig innsyn og regulering.
En annen lærdom fra likestillingspolitikken
er at formelt like rettigheter (ikke-diskriminerende lov og regelverk)
er et nødvendig grunnlag, men ikke tilstrekkelig for å sikre
reelt like muligheter. De senere årenes likestillingspolitikk
har gått ut på å gjøre likestilling mellom
kjønnene til et integrert perspektiv i all offentlig politikk.
I forhold til innvandrerbefolkningen anser Regjeringen kvotering
for å være et uaktuelt virkemiddel. Regjeringen
vil føre en politikk basert på individuell tilpasning
av tjenester og et lovverk som gir beskyttelse mot diskriminering.
Sammenslåingen av Likestillingsombudet, Likestillingssenteret
og SMED fra 2006 vil gi økte muligheter til å bruke
erfaringer fra kjønnslikestillingsarbeidet i arbeidet for
etnisk likestilling, og omvendt.
Komiteenviser til at likestilling mellom kjønnene er
en ufravikelig del av vårt verdigrunnlag og en nødvendig
forutsetning for et likeverdig samfunn. For å lykkes bedre
i integreringspolitikken er det helt nødvendig å sette
kvinner i fokus, herunder å bedre jenters oppvekstvilkår
og kvinners muligheter til personlig utvikling og økonomisk
selvstendighet.
Utviklingen av velferdsstaten har lagt et godt
grunnlag for kvinners inntog i arbeidslivet og gjort kvinner mer økonomisk
selvstendige. Frihet, likeverd og selvstendighet er forutsetninger
for å delta og medvirke i et demokratisk samfunn. Norge
har fremdeles ikke oppnådd reell likestilling. For innvandrerkvinner
kan det innebære en dobbelt belastning, i form av både å være kvinne,
og å bli utsatt for diskriminering som følge av etnisk
bakgrunn.
Komiteen viser til at verdiene
frihet, likhet og selvstendighet ikke står like sentralt
i alle miljøer. Kastesystem, kjønnsdeling og generasjonskonflikter
eksisterer stadig i opphavslandene til nye norske medborgere. I
land med svakt utviklede velferdssystemer har familien en langt
mer sentral plass. Ærestenkning og kontroll av kvinners
seksualitet kan gjøre det vanskeligere for enkelte kvinner å oppnå selvstendighet. Komiteen mener
at kvinner skal ha likemuligheter til å ta
selvstendige frie valg for sine egne liv. En forutsetning for å ta
egne valg er at valgmulighetene er reelle. Norske myndigheter har
et ansvar for å sikre ungdom og kvinners rett til å ta
egne valg. Mangel på selvbestemmelse, begrensninger i kontakt
og deltakelse i samfunnslivet, skal ikke aksepteres.
Komiteen viser til de respektive
merknadene i Innst. O. nr. 69 og Innst. O. nr. 70, jf. hhv. Ot.prp.
nr. 33 (2004-2005) og Ot.prp. nr. 35 (2004-2005) om diskriminering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
forby det muslimske plagget hijab i grunnskolen. Det er ikke fordi
Fremskrittspartiet ikke respekterer muslimers trosfrihet, men fordi disse medlemmerikke tolererer at jenter i ung alder
systematisk indoktrineres til å akseptere at kvinner er underlegne
og kan undertrykkes som voksne.
Disse medlemmeranklages
likevel nå systematisk av representanter fra det islamistiske
miljøet i Norge for å ikke ha respekt for muslimer,
og at disse medlemmerer
så etnosentriske at de ikke ser verdien i andre kulturers
uttrykk. Disse medlemmervil
fremheve at dette ikke er riktig. Disse medlemmervil vise til at Athar Akram, redaktør
i Ung Muslim, hevdet i Dagbladet 6. mars 2004 at Fremskrittspartiet
vil forby muslimske jenters frihet, og prøver å gi seg
selv og alle andre norske muslimer en kunstig offerrolle. Men de
reelle ofrene i denne saken er etter disse medlemmerssyn de 5-6 år unge jentene som
tildekkes med hijab av sine fundamentalistiske muslimske foreldre.
Det er de som krever at kvinner skal skjule seg for menn som er
frihetens virkelige fiender. Da er barn selvfølgelig de
første ofre.
Disse medlemmervil
vise til at norske muslimer konstruerer et bilde av samvittighetsfulle,
dypt religiøse muslimske jenter som i troen på Koranens leveregler
kler seg i hijab. Dette er etter disse medlemmerssyn mildt sagt en omskrivning av de faktiske
forhold, da disse medlemmer sterkt tviler på at et 5 år
gammelt barn kan ha en slik tro. Hvis det er slik mange muslimske
organisasjoner hevder, at Koranen pålegger jenter som har
kommet i puberteten å bruke hijab, så kan ikke disse
medlemmerse at et forbud i grunnskolen
(altså til de er 15) kan være særlig
problematisk.
Disse medlemmervil
videre forby bruken av den heldekkende burkaen og heldekkende niqab
ut videregående skole. Burka er absolutt heldekkende, og jentene
har ikke annet enn en smal nettingslisse å se gjennom.
Plagget er 100 pst. hemmende i undervisningsøyemed, og
Sverige har nylig gitt skolene anledning til å forby bruken
av det, nettopp med denne begrunnelsen. Islamistene kunne ha brukt
de samme argumentene som de bruker mot hijabforbudet, men antakeligvis
ser de det opinionstruende i å forsvare at uskyldige småjenter
skal kles i et plagg som så til de grader er hemmende i
dagliglivet.
Komiteen er av den
oppfatning at det også på andre arenaer skjer
overgrep mot unge jenter i innvandrermiljøer og at disse
områdene også må få fokus. I denne
sammenheng vil komiteen vise til overgrep knyttet
til kjønnslemlestelse. Det hersker etter komiteens syn
ingen tvil om at dette er et svært alvorlig problem som
får dramatiske konsekvenser for de som blir utsatt for
dette. Dette er et problem som fremdeles eksisterer i Norge.
Komiteen vil understreke at kjønnslemlestelse
er en alvorlig kriminell handling overfor jenter, uansett hva tradisjonen
eller kulturen sier om det. Komiteen vil styrke arbeidet
mot kjønnslemlestelse gjennom informasjon, skolehelsetjeneste
og helsetjeneste for ungdom.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at alle
offentlige instanser som helsepersonale, skole, barnehage mv. i
dag allerede har en meldeplikt til barnevernet hvis det er grunn til
alvorlig bekymring. Utført omskjæring faller absolutt
inn under denne kategorien. Barnevernet har da en lovpålagt
plikt til å starte en undersøkelsessak.
Komiteen viser til
at det i tillegg står klart i kjønnslemlestelsesloven
at offentlige virksomheter så som skole, barnevern og helsevesen
i tillegg til forstandere og ledere i trossamfunn har plikt til å søke å avverge
kjønnslemlestelse. Hvis de unnlater å gjøre dette,
vil de kunne straffeforfølges.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet. Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, mener det er
bedre for det enkelte barn å bli møtt av barnevernet
framfor politiet. Barnevernet besitter ressurser og kompetanse som
politiet ikke er i besittelse av. Dessuten har de en mulighet til å iverksette
tiltak, enten dette er frivillige hjelpetiltak eller omsorgsovertakelse.
Det betyr imidlertid ikke at barnevernet ikke skal melde fra til
politiet. I barnevernloven gis det en åpning for at barnevernet
kan gi opplysninger videre til politiet hvis det er snakk om straffbare
forhold som fysisk mishandling og overgrep. Flertallet viser
til at barnevernet i dag ikke har automatisk meldeplikt til politiet
ved avdekking av kjønnslemlestelse av barn, men de skal
ha svært gode grunner for ikke å melde fra om
legemsfornærmelser. Flertallet mener det offentlige
skal bidra til at offentlig påtale finner sted. Taushetsplikten
står ikke i veien for å kunne gjøre dette.
Dette praktiseres likevel ulikt i dag, men kan endres gjennom et
rundskriv fra kommune eller departementet. Det trengs derfor ikke
nødvendigvis noen lovendring. For eksempel har Oslo kommune
sendt ut rundskriv om at fysisk mishandling alltid skal meldes til
politiet fra barnevernets side.
Flertallet viser til at helsekontroll
av barn i dag er en lovpliktig oppgave for kommunene, men undersøkelsene
er frivillige. Flertallet mener det bør
vurderes hvorvidt de skal være obligatoriske og også inkludere
sjekk av jenter på lik linje med det som gjøres
for gutter. Hos gutter sjekkes det blant annet at testiklene er
falt ned. Forslaget om tilsvarende undersøkelser for jenter
innebærer ikke en gynekologisk undersøkelse, dvs.
en undersøkelse avindre kjønnsorgan. Ifølge internasjonale eksperter
kan kjønnslemlestelse ses med det blotte øyet,
og går derfor under karakteristikken "klinisk observasjon".
Flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
innføring av klinisk observasjon av alle barns kjønnsorganer
ved dagens helsekontroller, samt utrede omfanget av slike kontroller
og om de skal være obligatoriske."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet krever
at politikerne tar ansvar og ikke forbigår utfordringen
knyttet til kjønnslemlestelse i stillhet. På denne
bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag for å innføre obligatorisk
helsekontroll hvert år av piker og unge kvinner som befinner
seg i risikogruppene for kjønnslemlestelse."
Komiteen vil påpeke
at særlig mange kvinner fra strengt troende muslimske samfunn
ikke får gå selv til helsetjenester uten mannlig
følge. Det betyr at de er totalt avskåret fra
muligheten til å snakke om og søke hjelp i en
ytterst vanskelig situasjon, som det vil være å erkjenne
en lesbisk legning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at det er rimelig grunn til å anta at det er særdeles
vanskelig å tilhøre en minoritetsgruppe og samtidig
være homofil. Lesbiske og homofile er ikke bare utsatt
for generelle fordommer i samfunnet, men kan i tillegg bli utsatt
for enda strengere fordømming fra sin egen etniske gruppe. Flertallet vil
hevde at det er grunn til å tro at mennesker i denne situasjonen
lever et dobbeltliv og er i en konstant angst for å bli
avslørt. Lesbiske og homofile som tilhører en
minoritetsgruppe, er heller ikke nødvendigvis kjent med
det norske sosial- og helsesystemet for å søke
hjelp.
Flertallet er av den oppfatning
at det er et paradoks når Regjeringen viser til det internasjonale
rammeverk av menneskerettighetskonvensjoner og viktigheten av at
kvinners og barns rettigheter gis et spesielt sterkt vern fordi
de er mer sårbare overfor overgrep og frihetsinnskrenkninger
enn menn. Dette samtidig med at man har gitt barn et slikt vern
ved å inkorporere FNs barnekonvensjon i menneskerettsloven,
mens Regjeringen ikke har funnet grunn til å gi kvinner
det spesielt sterke vern som de selv påpeker. Kvinnekonvensjonens inkorporering
i likestillingsloven fremfor i menneskerettsloven gir denne konvensjonen
en lavere rang i forhold til norsk lovverk.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til merknader
i Innst. O. nr. 70 (2004-2005) om lov om endring i likestillingsloven.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet er klar over at innvandringspolitikken
ikke er fokusert i denne meldingen, men integrering må også ha
fokus på den enkeltes mulighet til å skape seg
identitet og tilknytning. Dette skjer ofte i sammenheng med trygge
rammer for familieforhold, og i den sammenheng mener disse
medlemmer at Regjeringen må revurdere de økonomiske
grensene som i dag ligger til grunn for mulighet til familiegjenforening.
Det bør være rom for å sette disse ned
til et beløp som samsvarer med hva ulike andre grupper
får utbetalt i ulike stønader og må klare
seg med på månedlig basis. I tillegg er det viktig å se
at ved familiegjenforening vil økonomi kunne styrkes ved
at andre familiemedlemmer også får mulighet til
arbeid og inntekt.
Disse medlemmer viser til merknader
og forslag om dette i Innst. O. nr. 103 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til sine merknader og forslag
under behandlingen av Ot.prp. nr. 2 (2004-2005), jf. Innst. O. nr.
31(2004-2005):
"Disse medlemmer er kjent med at det generelle underholdskravet
blir vurdert. Begrunnelsen for forslag til endring i introduksjonsloven
er at denne gruppen blir underholdt av herboende. Disse medlemmer vil
peke på at det i denne sammenheng er viktig at underholdskravet
er reelt slik at ikke denne gruppen blir overført til kommunenes
sosialbudsjett. Disse medlemmer vil henstille om at det ved arbeidet
med den generelle underholdsplikten legges vekt på en helhetlig økonomisk
vurdering basert på f.eks. SIFOs satser om underhold, og
at det også vurderes å ta hensyn til lovpålagte økonomiske
forpliktelser f.eks. bidrag. Det fremmes følgende forslag: "Stortinget
ber Regjeringen i det pågående arbeid med et generelt
underholdskrav ved familiegjenforening, å legge vekt på en
helhetlig økonomisk vurdering. I denne sammenheng ber Stortinget
Regjeringen om også å vurdere en økning
av beløpets størrelse.""
Disse medlemmer viser videre
til at departementet i disse dager har på høring
et forslag om at det skal gjøres unntak fra kravet til
underhold der barn under 15 år søker om gjenforening
med foreldre i Norge, eller der foreldre søker gjenforening
med barn i Norge.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet viser til at muligheten for å kunne
få besøk av slektninger og venner er svært
viktig for å føle seg hjemme i et samfunn. Disse
medlemmer viser til at enkelte av de land der en stor del
av Norges innvandrerbefolkning kommer fra, har høy avslagsprosent
ved behandling av besøksvisum. Fra Pakistan ble eksempelvis
2 535 av 3 817 visumsøknader avslått i 2004. Disse
medlemmer viser til merknader i Innst. S. nr. 114 (2004-2005). Disse
medlemmer vil derfor fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomgå visumpolitikken
med utgangspunkt i den velferdsmessige betydningen det er å kunne
få besøk som bosatt i Norge."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til Innst. S. nr. 114 (2004-2005) der
Stortinget ber Regjeringen om å utrede en eventuell ny
ordning for behandling av turistvisum med sikte på å korte
ned behandlingstiden for visumsøknader, samt å gjøre
det enklere å få innvilget visum.
Komiteens medlemmerfra
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet mener at de som
gifter seg med en herboende og innvilges familiegjenforening må få bosetningstillatelse
med en gang, slik som i Canada. Det å gifte seg er en alvorlig
handling, likeså å flytte til et annet land for å leve
ut ekteskapet. Det er dypt urimelig at den som flytter til et annet
land skal bære hele risikoen hvis ekteskapet ikke fungerer.
Det meldes blant annet om kvinner som utsettes for uverdige forhold
de ikke tør bryte ut av fordi de mister oppholdstillatelsen
dersom ekteskapet brytes.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreslå å endre
reglene for å få bosettingstillatelse, slik at
de som innvilges familiegjenforening får bosetningstillatelse
med én gang."
Komiteen mener at
for å unngå proformaekteskap og serieekteskap
fra herboende bør det innføres en egen proformaparagraf
i utlendingsloven, i tråd med utlendingslovsutvalgets innstilling.
I tillegg bør det etter kanadisk modell vurderes innført
forsørgeransvar i tre år for den som henter ektefelle
til Norge fra utlandet. Det innebærer at den herboende
er økonomisk ansvarlig overfor staten dersom den som kommer
til Norge har behov for sosialstøtte eller overgangsstøtte fra
det offentlige de tre første årene vedkommende
bor her.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
en ordning med forsørgeransvar for herboende som familiegjenforenes med
ektefelle i Norge."