Nærings- og handelsdepartementets utgiftsbudsjett for
2005 var på 41,7 mrd. kroner. Budsjetterte inntekter for
2005 var på 51,2 mrd. kroner.
Departementet har ansvaret for ti underliggende virksomheter,
og alle har fått avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens
forvaltning av statens interesser i totalt 24 selskaper, hvorav tolv
heleide aksjeselskaper, ni deleide aksjeselskaper, to statsforetak
og ett særlovsselskap.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning
av statens interesser i selskapene.
Revisjonen viser at etablering av intern kontroll
tilpasset risiko og vesentlighet ikke fullt ut er gjennomført.
Videre er det avdekket mangelfull måloppnåelse på visse
områder i enkelte av departementets underliggende virksomheter.
Riksrevisjonen har vurdert tiltak departementet
har etablert for god intern kontroll i henhold til reglement for økonomistyring
i staten. Departementet ble gitt en generell overgangsordning på ett år,
til 1. januar 2005, for tilpasning til det reviderte regelverket
innenfor eget departementsområde.
Arbeidet med å etablere intern kontroll
tilpasset risiko og vesentlighet i underliggende virksomheter er påbegynt,
men ikke sluttført. Departementet har gitt virksomhetene
frist til 1. september 2006 med å foreta en risiko- og
vesentlighetsgjennomgang av virksomheten i forhold til måloppnåelse.
Noen av departementets underliggende virksomheter har
i 2005 ikke nådd de målene eller gjennomført
de oppgavene som var forutsatt. Dette gjelder forhold knyttet til
manglende gjennomføring av tilsynsoppgaver, manglende måloppnåelse
sett i forhold til saksbehandlingstider, manglende grad av oppdragsfinansiering,
samt mangelfull framdrift i utviklingen av databaser. Departementet
har opplyst at mangelfull måloppnåelse i noen
utstrekning skyldes manglende ressurser, økt saksinngang
og problemer knyttet til implementering av saksbehandlingssystem.
For Sjøfartsdirektoratet var det forutsatt
at omfanget av uanmeldte tilsyn skulle økes i 2005. Gjennomførte uanmeldte
tilsyn ble i stedet halvert sett i forhold til 2004. Departementet
opplyser at reduksjonen av tilsynsoppgaver skyldes at direktoratet
i 2005 har mistet en rekke ressurspersoner fordi virksomheten innen november
2006 skal flytte fra Oslo til Haugesund. Videre opplyser departementet
at driften av Sjøfartsdirektoratet er opprettholdt på et
forsvarlig nivå, og at internasjonale forpliktelser er
overholdt.
Patentstyret har i 2005 hatt en negativ utvikling
når det gjelder antall behandlede design- og patentsøknader.
Departementet har opplyst at det følger utviklingen nøye
og vil vurdere behov for tiltak dersom utviklingen ikke er vesentlig
forbedret i løpet av 2006.
Norges geologiske undersøkelse har
oppnådd 61 pst. andel oppdragsfinansiering av bistandsvirksomheten. Departementet
har opplyst at målsettingen om 100 pst. oppdragsfinansiering
av bistandsvirksomheten ikke ble nådd fordi Norges geologiske
undersøkelse undervurderte ressursinnsatsen. Vedrørende
manglende sluttføring av ulike databaser opplyser departementet
at dette bl.a. skyldes manglende kapasitet og opphavsrettslige og/eller
tekniske hindringer. Videre bidro økt ressursinnsats innenfor
bistandsvirksomheten til redusert innsats ved oppgraderingen av
databasen for berggrunnsgeologi. Departementet uttaler imidlertid
at det ikke betrakter de ovennevnte forholdene som manglende
måloppnåelse.
Riksrevisjonen har gjennomført revisjon
av Altinn-løsningen med vekt på intern kontroll
og forvaltning. Samtidig med Riksrevisjonens gjennomgåelse
har Brønnøysundregistrene, etter pålegg
fra Nærings- og handelsdepartementet, gjennomført
en risikovurdering og beredskapsgjennomgang av Altinn. På bakgrunn
av gjennomført risiko og sårbarhetsanalyse har
Brønnøysundregistrene oppdatert virksomhetens
krise- og beredskapsplan, og det er utarbeidet en egen handlingsplan
knyttet til Altinn, som består av til sammen 28 ulike tiltak.
Riksrevisjonen har tatt opp med Brønnøysundregistrene
enkelte forhold vedrørende tidsaspektet for gjennomføringen
av handlingsplanen, leverandørens beredskapsnivå og
kvaliteten på systemdokumentasjonen.
Departementet uttaler om gjennomføringen
av handlingsplanen at det planlegges å gjennomføre
aktiviteter knyttet til de mest kritiske tiltakene i løpet
av 2006.
Departementet uttaler også at eventuelle
mangler ved systemdokumentasjonen vil bli registrert, og en tiltaksplan
for å sikre systemdokumentasjon vil bli utarbeidet innen
september 2006.
Riksrevisjonen har tatt opp spørsmålet
om innsideinformasjon i henhold til lov om verdipapirhandel. Departementet
har gitt retningslinjer for behandling av innsideinformasjon. Dessuten
har Statsministerens kontor laget særskilte retningslinjer
for behandling av regjeringsnotater med børssensitiv informasjon.
Riksrevisjonen har gjennomført en undersøkelse
av Entra Eiendom AS. I undersøkelsen har Riksrevisjonen sett
på problemstillinger omkring selskapets formål, forretningsmessig
drift og forvaltningen av statens interesser i selskapet. Det vises
i denne sammenheng til Riksrevisjonens Dokument nr. 3:2 (2006-2007).
Riksrevisjonen har ikke vesentlige merknader
til noen av regnskapene.
Riksrevisjonen har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen har avgitt avsluttende revisjonsbrev uten
merknader til samtlige ti underliggende virksomheter. Riksrevisjonen
har ikke merknader til statsrådens forvaltning av statens
interesser i selskapene.
Riksrevisjonen har bemerket at endelige rutiner
for internkontroll og risikovurderinger ikke er på plass
i departementet og underliggende virksomheter. Riksrevisjonen har
merket seg at departementet mener å ha et godt utgangspunkt
for det videre arbeidet, og at det allerede er igangsatt en rekke
aktiviteter for å sikre at det er etablert en forsvarlig
risikostyring og internkontroll på departementsområdet.
Riksrevisjonen forutsetter at arbeidet med etablering av rutiner
for internkontroll og risikovurderinger fortsetter internt i departementet,
og at departementet følger den løpende videreutviklingen
av dette arbeidet i de underliggende virksomhetene.
Riksrevisjonen har pekt på at Sjøfartsdirektoratet, Patentstyret
og Norges geologiske undersøkelse ikke har nådd
enkelte av de mål som ble lagt til grunn ved Stortingets
budsjettbehandling, og stilte spørsmål ved om
departementets oppfølging har vært tilfredsstillende.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet ikke eksplisitt har
kommentert spørsmålet, men Riksrevisjonen
forutsetter at de tiltak Nærings- og handelsdepartementet
har beskrevet i sitt svar vedrørende den enkelte virksomhet,
blir gjennomført, og at departementet i sin styringsdialog
med virksomhetene følger opp dette. Departementet viser
til at det er redegjort for forholdene nevnt ovenfor i St.prp. nr.
1 (2006-2007). Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det for
Sjøfartsdirektoratet er rapportert at det er gjennomført
fem overordnede kontroller mot klasseselskapene, mens kun tre kontroller
reelt sett er gjennomført. Videre framkommer det i resultatrapporteringen
at det er foretatt en kartlegging av sikkerhetsstandarden på fiskefartøyer mellom
6 og 10,67 meter. Departementet har imidlertid ikke opplyst at det
ikke ble foretatt uanmeldte tilsyn som var forutsatt ved budsjettbehandlingen.
Videre har Riksrevisjonen ved gjennomgåelse
av departementets resultatrapportering til Stortinget for regnskapsåret
2005 merket seg at oppgitte regnskapstall for Garanti-instituttet
for Eksportkreditt vedrørende Alminnelig garantiordning
og Gammel alminnelig ordning ikke er i samsvar med de faktiske regnskapstall
som framkommer i det endelige regnskapet vedtatt av GIEKs
styre den 27. april 2006.
Etter Riksrevisjonens henvendelse til departementet har
statsråden i brev av 8. november 2006 informert Stortinget
om feilrapporteringen vedrørende regnskapstallene for GIEK
og antall overordnede kontroller av klasseselskapene.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet
har foretatt en gjennomgang av risikofaktorer knyttet til Altinn-løsningen.
Riksrevisjonen forutsetter at departementet sikrer at mangler ved
systemdokumentasjonen blir utbedret ved utlysning av Altinn II,
og videre at departementet i sin styringsdialog med Brønnøysundregistrene
følger opp at tiltakene gjennomføres i tråd
med handlingsplanen.
Komiteenviser
til at Riksrevisjonen har avgitt ti avsluttende revisjonsbrev uten
merknader. I tillegg har Riksrevisjonen kontrollert statsrådens
forvaltning av statens interesser i totalt 24 selskaper, og komiteen viser
til at Riksrevisjonen ikke har merknader til statsrådens
forvaltning av statens interesser i selskapene.
Komiteenviser
til at Riksrevisjonen i statsregnskapet for 2004 omtalte forhold
vedrørende:
– styring,
måloppnåelse og resultatrapportering
– Garanti-Instituttet for Eksportkreditts
avsluttende revisjonsbrev med merknader
– Garanti-Instituttet for Eksportkreditt
- utvikling av integrert saksbehandlings- og økonomisystem
- NYTTIG
– den generelle IKT-sikkerheten
ved Brønnøysundregistrene.
Komiteener
tilfreds med at Riksrevisjonen anser sakene for tilfredsstillende
fulgt opp og besvart av Nærings- og handelsdepartementet
og at Riksrevisjonen anser sakene for avsluttet.
Komiteenviser
til at Riksrevisjonen forutsetter at arbeidet med etablering av
rutiner for internkontroll og risikovurderinger fortsetter i departementet
og at departementet følger opp videreutviklingene i dette arbeidet
i de underliggende virksomhetene. Komiteenber Riksrevisjonen redegjøre
for utviklingen i dette arbeidet i forbindelse med fremleggelsen
av Dokument nr. 1 neste år.
Komiteenviser
til at noen av departementets underliggende virksomheter ikke nådde
mål eller gjennomførte oppgaver som var forutsatt
i 2005. For det første gjennomførte ikke Sjøfartsdirektoratet
de tilsyn som ble forutsatt ved behandlingen av statsbudsjettet for
2005. Komiteen viser til at departementet mener at
reduksjonen skyldes at direktoratet har mistet en rekke ressurspersoner
som en følge av virksomhetens flytting til Haugesund. Komiteen viser
videre til at departementet opplyser at internasjonale forpliktelser er
overholdt og at direktoratets drift er opprettholdt på et
forsvarlig nivå. Komiteen understreker viktigheten
av at Sjøfartsdirektoratet får gjennomført
prioriterte tilsyn og ber Riksrevisjonen følge opp måloppnåelsen på dette
punkt.
Komiteenviser
til at Patentstyret har hatt en negativ utvikling når det
gjelder antallet behandlede design- og patentsøknader.
I tillegg økte den gjennomsnittlige behandlingstiden med
seks måneder i 2005. Komiteen vil påpeke
at en saksbehandlingstid på over fire år for å avgjøre
en patentsøknad er for lang. Også målet
om at søknader skal avgjøres innen tre år
synes å være for lenge. Antall innvilgede patenter
brukes internasjonalt som en indikator på innovasjonsevnen
i et land, og Norge ligger dårlig an i forhold til de øvrige
nordiske land.
Komiteen ber departementet om å prioritere
oppfølgingen av Patentstyrets saksbehandlingstid og gjennomføre
nødvendige tiltak med sikte på en vesentlig reduksjon
av saksbehandlingstiden.