Jeg viser til brev av 09 05.07 fra Transport-
og kommunikasjonskomiteen vedrørende ovennevnte dokument.
Raset i Hanekleivtunnelen, sikring av tunnelene
i nordre Vestfold, tunnelinspeksjoner generelt og spørsmålet
om å opprette et uavhengig vegtilsyn, er nærmere
omtalt i St.prp. nr. 68 (2006-2007).
Etterslepet på tunnelene på riks-
og fylkesvegnettet på om lag 2 mrd. kr er i stor grad knyttet
til behovet for utskifting av gammelt utstyr. Etterslepet er bygd
opp over mange år med lave bevilgninger til drift og vedlikehold,
ikke minst i foregående stortingsperiode, da statsbudsjettet
ble gjort opp mellom Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, i 3 av 4 år.
Ved prioritering av midler til tunneler legges
det vekt på sikkerhetsmessig oppgradering. En vegtunnel
kan være opptil seks-sju ganger dyrere å vedlikeholde
enn veg i dagen. Moderne tunneler har i dag meget avanserte tekniske
anlegg med mye utstyr som det blir lagt mye arbeid i å holde
i orden. Dess eldre utstyret blir, dess tettere inspeksjoner og
mer vedlikehold krever det. Noe av utstyret har kortere levetid
enn antatt ved bygging, og må derfor skiftes tidligere.
Store deler av etterslepet for tunneler er knyttet til disse forhold,
uten at det sikkerhetsmessig er noe problem.
I tillegg til etterslepet er det behov for å utruste
eksisterende tunneler med nytt utstyr som følge av nye
krav. Innføring av nytt nødnett i tunneler som
ikke har dekning fra eksterne sendere/mottakere, vil også føre
til behov for økte midler etter hvert som nødnettet
blir utvidet.
I St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015
er det satt av en ramme på 170 mill. kr pr. år
til sikkerhetsmessig oppgradering og utskifting av gammelt tunnelutstyr.
Det er tatt høyde for oppfylling av
nye krav som følge av innlemming i EØS-avtalen
av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2004/EF om
minimum sikkerhetskrav til vegtunneler. Verken etterslep, med få unntak,
eller oppgradering av fylkesvegtunnelene er inkludert i denne rammen.
Det er lagt inn mulighet for å kunne bruke deler av beløpet
til brannsikring av ubeskyttet PE-skum og utskifting av gamle hvelv.
I forslaget blir Regjeringen bedt om å legge
fram en stortingsproposisjon innen utgangen av 2009. Jeg vil til dette
bemerke at det i tid ikke er langt unna Stortingets arbeid med kommende
Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2010-2019. Regjeringen
tar sikte på å fremme denne meldingen ved årsskiftet
2008/2009.
I NTP vil det, som tidligere, bli foreslått økonomiske rammer
for planperioden, og det vil bli foreslått prioriteringer.
Spørsmål knyttet til vedlikeholdsetterslep vil naturlig
omhandles her. Jeg finner det på denne bakgrunn ikke hensiktsmessig
at det legges fram en egen stortingsproposisjon om vedlikeholdsetterslepet
på vegtunneler.