Jeg viser til brev av 30. mai 2007 fra Transport-
og kommunikasjonskomiteen vedrørende ovennevnte. Nedenfor
følger svar på spørsmålene 2
og 3.
I brevet av 25. mai 2007
henviser statsråden til arbeidet med kommende NTP for perioden
2010-2019. Første året i denne nye planen vil
være 2010. Det foreligger dokumentasjon der etterslepet
når det gjelder vedlikehold i vegtunnelene(riks- og fylkesveger), utgjør
i størrelsesorden 2 mrd. kroner.
Før NTP er vedtatt, og videre
budsjett for første år i ny plan er vedtatt, gjenstår
statsbudsjettene for hhv. 2008 og 2009.
-Hva er statsrådens plan for å dekke
inn manglende vedlikehold av norske vegtunneler i løpet
av årene 2008 og 2009?
Når det gjelder etterslep som har oppstått
som følge av langvarig underdekning av behov for vedlikehold
av riksvegnettet, ikke minst i foregående fireårsperiode
da bevilgningsnivået vedtatt med støtte fra Fremskrittspartiet
etter forslag fra regjeringen Bondevik II var utilstrekkelig, utgjør
dette for tunnelene sin del om lag 2 mrd. kr av totalt 14 mrd. kr
Dette etterslepet anses ikke å utgjøre direkte
fare for trafikantene i dag. Jeg vil derfor som det er sagt i brev
av 25. mai 2007 komme tilbake til saken i forbindelse med forslaget
til NTP 2010-2019.
I budsjettene for 2008 og 2009 vil etterslepet
for riksvegene bli vurdert, herunder selvsagt også vedlikeholdsstatusen
for tunnelene. Statens vegvesen gjennomfører nå inspeksjoner
av tunnelene i riks- og fylkesvegnettet. Hvis disse inspeksjonene
avdekker umiddelbare behov for ekstraordinære arbeider
av mindre omfang, vil dette bli søkt tilpasset
innenfor det ordinære budsjettet for vedlikehold. Hvis
behovet for ekstraordinære tiltak medfører relativt
store investeringer, vil det bli behov for å bevilge investeringsmidler. Dette
vil jeg eventuelt komme tilbake til.
Manglende vedlikehold av
norske vegtunneler gir trafikanter svekket sikkerhet. Når
det gjelder rassikring av vegtunneler, utarbeides det etter Hanekleivtunnelen
en rapport av internrevisjonen i Statens vegvesen om dette.
i) Vil rapporten bli offentliggjort?
ii) Vil rapporten
bli fremlagt for Stortinget og behandlet i egen sak?
iii) Vil internrevisjonen
som en oppfølging av dette arbeidet også se nærmere
på opplegg og kontroll med vedlikeholdet av norske vegtunneler?
iv) Vil statsråden
vurdere en ekstern gransking - ev. en gjennomgang av ekstern part
(for eksempel Statens havarikommisjon for transport) av bygging,
sikring, vedlikehold og kontroll av vegtunneler?
i) Rapport
fra Internrevisjonen i Statens vegvesen er under arbeid, og er ventet
oversendt Samferdselsdepartementet innen kort tid, for videre vurdering. Samferdselsdepartementet
vil offentliggjøre rapporten så snart den foreligger.
ii) Samferdselsdepartementet vil når
rapporten fra Internrevisjonen i Statens vegvesen foreligger, vurdere
hvordan Stortinget skal orienteres. Samferdselsdepartementet vil
også vurdere om forslag til tiltak for ytterligere sikring
av norske vegtunneler skal fremmes for Stortinget. En evt. slik
sak vil bygge på det eksterne undersøkelsesutvalgets
rapport av 15. februar 2007, og de forbedringstiltak vedrørende
tunnelsikkerhet som Vegvesenet for tiden arbeider med, bl.a. ved
hjelp av en faggruppe med representanter for private konsulenter
og entreprenører. Stortinget vil bli orientert om det videre
arbeidet i budsjettforslaget for 2008.
iii) Internrevisjonen er et stabsorgan
i Vegdirektoratet med oppgave å revidere arbeidet i Statens
vegvesen med utgangspunkt i gitte regelverk. Det vil være
andre deler av Vegvesenet som vil være ansvarlig for opplegg
og kontroll av vedlikehold av tunnelene. Deres arbeid vil bli revidert
av Internrevisjonen etter Vegdirektørens bestemmelser.
iv) Jeg viser til St.prp. nr. 68 (2006-2007)
på side 20, 2. spalte der det heter: "Samferdselsdepartementet vil
etter rapporten ligg føre vurdere om det er ytterlegare
behov for gransking."