I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre utlendingsforskriften
§§ 10-7 til 10-12, slik at det i større grad åpnes for skjønn når
utlendingsmyndighetene skal avgjøre om utlendingsloven § 58 er oppfylt.»
I dokumentet viser forslagsstillerne til at
det i utlendingsloven § 58 stilles krav om underhold og bolig for
at oppholdstillatelse skal gis, men at de nærmere reglene om underhold
er gitt i utlendingsforskriften §§ 10-7 til 10-12. Forslagsstillerne
peker på at disse forskriftsbestemmelsene har vist seg å gi noen
svært uheldige utslag.
Det vises i dokumentet til at en i Aftenposten søndag
22. januar 2012 kunne lese om flere familier som blir rammet av
det nye regelverket. Forslagsstillerne deler Utlendingsdirektoratets direktør
Ida Børresens syn om at reglene slår urimelig ut, og mener det nå
er på tide å endre reglene slik at skjønnsrommet blir større. Forslagsstillerne
mener reglene om inntekt (underholdskrav) i dag er for strenge og
for lite fleksible.
I dokumentet vises det til at et flertall på
Stortinget i 2008 mente at reglene om underholdskrav burde skjerpes
i ny utlendingsforskrift. Ifølge forslagsstillerne ble skjerpet
underholdskrav brukt som et argument for å hindre tvangsekteskap.
Forslagsstillerne var uenige i endringene i
2008 og mener en i dag kan se at de har fått uheldige utslag. Forslagsstillerne
viser til Innst. O. nr. 42 (2007–2008) der flertallet i komiteen
støttet de varslede innstramningene når det gjelder underholdskrav.
Forslagsstillerne er usikre på om det var Stortingets ønske at disse
reglene også skulle ramme alle de som ikke står i fare for å bli tvangsgiftet,
men bare har funnet seg en livsledsager fra et annet land.
Forslagsstillerne mener det er uholdbart at
personer med høy utdannelse som i perioder har lavere inntekt enn
kravet i utlendingsforskriften, blir nektet familiegjenforening,
mens uføretrygdede ikke rammes. Forslagsstillerne mener dette er
en urimelig forskjellsbehandling og et eksempel på at regler som
ikke åpner for at forvaltningen bruker skjønn, kan få utilsiktede
konsekvenser.
Forslagsstillerne mener at underholdskravet
er et lite målrettet tiltak for å bekjempe tvangs- og proformaekteskap.
Forslagsstillerne mener det er feil å innføre generelle innstramninger
som potensielt vil ramme mange, når de tilsiktede målgruppene er
relativt få.
Forslagsstillerne er glade for at regjeringen løpende
vurderer nye tiltak for å bekjempe tvangsekteskap, og mener det
nå er på tide å se på andre virkemidler enn strenge underholdskrav.