Det vises til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 13.03.2012.
Helse- og omsorgsdepartementet har foretatt
en gjennomgang av tilskuddsforvaltningen som ikke gjelder kommunesektoren
(60-poster), og bruken av 21-poster i departementet. Det er tatt
stikkprøver i posteringene på 70-poster og 21-poster for 2011, og det
er ikke påvist brudd på Stortingets bevilgningsreglement eller Stortingets
forutsetninger for bevilgningene.
Når det gjelder tilskudd på 60- og 70-poster
er departementets søknadsbaserte tilskuddsforvaltning delegert til
Helsedirektoratet. Det er etablert rutiner for utarbeiding av regelverk
for alle tilskuddsordninger på departementets budsjett. De tilskudd
som forvaltes i departementet er i hovedsak ordninger hvor tilskuddsmottaker
fremkommer av budsjettproposisjonen på en slik måte at tilskuddet
må anses som øremerket.
Unntak fra dette er tilskuddsordningen ”Nordområdetiltak
og prosjektsamarbeid med Russland” over Utenriksdepartementets kapittel
118, post 70, og forvaltet av Helse- og omsorgsdepartementet. For denne
ordningen er det etablert en kunngjøringsordning, slik at målgruppen
kan gjøre seg kjent med ordningen og søke på denne innen oppgitte
frister. Videre er det et unntak knyttet til kapittel 769, post
70, ”Utredningsvirksomhet mv.” Her er ordningen omtalt i budsjettforslaget
til Stortinget. Departementet har utarbeidet regelverk for posten.
Ansvaret for å følge opp Stortingets vedtak
og forutsetninger påhviler forvaltningen. Bevilgningsreglementet,
økonomiregelverket (reglementet og bestemmelsene) sammen med Finansdepartementets veileder
i tilskuddsforvaltning og forvaltningsloven er lagt til grunn ved
utarbeidelsen av regelverket for den enkelte tilskuddsordning, og
for Økonomihåndboken i departementet. For tilskuddsordninger til
de regionale helseforetakene og andre som er omtalt i budsjettproposisjonen
eller i budsjettvedtaket kreves det ikke særskilt kunngjøring. For
tilskudd til innsatsstyrt finansiering er det utarbeidet detaljert
regelverk. Når mottakerne av tilskudd verken er omtalt i budsjettforslaget
eller i bevilgningsvedtaket, vil det være nødvendig å kunngjøre
tilskuddsordningen. Formen for kunngjøring vil avhenge av målgruppen, men
formålet er at hele målgruppen skal kunne gjøre seg kjent med tilskuddsordningen
og vilkårene for å komme i betraktning. Uavhengig av om det er utarbeidet
regelverk for ordningene, er det alltid behov for oppfølging av
at midlene er gått til det formålet Stortinget har bevilget dem
til, og hva som er oppnådd ved bruken av midlene.
Forvaltningslovens regler om når en tjenestemann
er inhabil gjelder også for politiske rådgivere, statssekretærer,
embetsmenn og for statsråden som departementssjef. Alle nyansatte
i Helse- og omsorgsdepartementet gjennomgår et introduksjonskurs hvor
dette temaet berøres. Hver enkelt har selvstendig ansvar for å opplyse
om det foreligger forhold som kan tilsi at vedkommende er inhabil.
Den enkelte avgjør selv etter loven om vedkommende er inhabil, men
i praksis tas dette opp med overordnet. I tvilstilfelle for statsråder
tas habilitetsspørsmålet opp med Justis- og beredskapsdepartementets
lovavdeling.
Departementets gjennomgang av tilskuddsforvaltningen
og bruken av 21-poster har ikke avdekket uregelmessigheter mht til
tildelingskriterier, utlysning eller habilitet. Departementet vil
imidlertid fortsette det arbeidet som har pågått i noen år for å
sikre at tilskuddsposter ikke inneholder driftsmidler, eller at
det ikke ytes tilskudd over driftsposter.
Vedlagt følger to vedlegg som viser henholdsvis utbetalinger
direkte fra Helse- og omsorgsdepartementet i 2011 over 70-poster
og utbetalinger i 2011 over 21-poster. Beløp med minus foran indikerer
tilbakebetaling av tidligere utbetalte, ubenyttede, tilskuddsmidler.