12. Forsinkelsesrente ved forsinket betaling

12.1 Sammendrag

Departementet er av den oppfatning at det bør påløpe renter e.l. ved forsinket betaling av krav som Statens innkrevingssentral har ansvaret for å kreve inn. Fravær av rentebestemmelser vil kunne bidra til å svekke oppfyllelsespresset som påhviler debitor, og det blir da vanskeligere for SI å utføre innkrevingsoppdraget.

Departementet viderefører derfor forslaget fra høringsnotatet om en egen rentebestemmelse i loven om Statens innkrevingssentral for kravstyper hvor det ikke i lov eller forskrift er fastsatt regler om renter, gebyr eller lignende ved forsinket betaling. Når det i særlovgivningen er fastsatt egne bestemmelser om renter mv., er det fortsatt disse bestemmelsene som vil gjelde.

Flere høringsinstanser har hatt innvendinger mot at renteplikten skal inntre fra det tidspunkt kravet overføres til SI. Departementet er enig i at løsningen ikke er fullt ut hensiktsmessig. Det foreslås derfor at renten først skal løpe fra 30 dager etter at det er sendt varsel om at renter vil påløpe ved forsinket betaling. Renten løper inntil betaling skjer. Skyldneren får dermed informasjon om renteplikten som oppstår dersom kravet ikke innfris. Rentevarselet kan sendes både av SI og det organet som kravet kommer fra, avhengig av arbeidsdelingen mellom dem.

Det vises til lovutkastet § 7 første ledd.

Departementet foreslår videre at det i forskrift skal kunne gis nærmere regler om renteberegningen, herunder at det skal løpe rente etter en lavere sats enn det som følger av forsinkelsesrenteloven, eller at det ikke skal løpe renter i det hele tatt.

Det vises til lovutkastet § 7 annet ledd.

12.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, er enig i departementets vurdering når det gjelder forsinkelsesrente.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til sine merknader i avsnitt 2.2 og 3.2 og går imot regjeringens forslag til egen lov for SI.

Disse medlemmer mener innføring av renteplikt er positivt, men mener det førende for renteplikt må være grunnlaget for kravet, ikke hvem man benytter som inkassator eller namsmann. Disse medlemmer mener derfor plassering av en slik bestemmelse i SI-loven vil være uheldig. Disse medlemmer mener bruk av forsinkelsesrente må nedfelles i særlovene som regulerer det enkelte krav, eller en generell bestemmelse som gjelder uavhengig om man benytter SI til fakturering og innkreving. Disse medlemmer mener den foreslåtte ordning virker konkurransevridende og i realiteten skaper et skjult monopol, ettersom kreditor gis nye materielle rettigheter de ikke ville fått ved å bruke privat inkassoselskap eller alminnelig namsmann, slik Oslo namsfogdkontor påpeker i sitt høringsbrev til finanskomiteen.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag som gir lik forsinkelsesrente for offentlige krav som for andre krav slik at konkurransevridning unngås.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til sine generelle merknader og forslag i avsnitt 2.2.