Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Bård Langsåvold, Kåre Simensen og Lene Vågslid,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til at forslagsstillerne tar opp flere utfordringer og problemstillinger
i sitt representantforslag som omhandler familievernets rolle i
hjelpeapparatet. Komiteen deler forslagsstillernes
syn på viktigheten av et sterkt og kompetent familievern som kan
gi tilbud til flest mulig familier med behov.
Komiteen har som utgangspunkt
at familien er den viktigste arenaen for tilhørighet, nærhet og fellesskap,
og at familien skal være den trygge rammen rundt barns oppvekst.
Familien er barnas første læringsarena, og stedet hvor de først skal
møte omsorg, bygge relasjoner og lære samhandling mennesker imellom. Komiteen mener
at når familien har en så grunnleggende rolle for barns utvikling
og tilknytning, så er det viktig å legge til rette for at familien
kan fungere best mulig. Komiteen mener det er av
stor betydning både for barn og voksne. Dette gjelder både i samlivet
og i samarbeid etter et samlivsbrudd.
Komiteen trekker frem at det
er en samlivspolitisk målsetting å legge til rette for at flere skal
kunne opprettholde et stabilt familieliv. Det er viktig at vi har
et godt utviklet og lett tilgjengelig apparat for styrking av kvaliteten
i samliv og for forebygging av samlivskonflikter og samlivsbrudd.
Familierådgivning og andre samlivsstyrkende tiltak er viktige virkemidler
i dette arbeidet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,viser
til at helseproblemer som følge av samlivsbrudd utgjør et økende
folkehelseproblem, og har vesentlig betydning for sosial ulikhet
i helse. Statistisk sentralbyrå (SSB) påpeker at samlivsbrudd er
en av de faktorene som gir størst risiko for lavinntekt, og skilsmisser
øker risikoen for psykiske helseplager. Å opprettholde gode familierelasjoner
har også en vesentlig økonomisk betydning for arbeidslivet. Flertallet mener
derfor familievernet skal være et viktig verktøy i arbeidet for
redusert sosial ulikhet i helse.
Komiteen viser til
at familievernet er i en unik posisjon som den eneste delen av hjelpeapparatet
som har familien som hovedarbeidsområde og parbehandling som spesialfelt.
Tjenesten er et gratis allment lavterskeltilbud på spesialistnivå, og
det er ikke nødvendig med henvisning fra lege eller andre. Dette
gir tjenesten mulighet til å kunne gi rask, lett tilgjengelig og
god faglig hjelp til mennesker som strir med ulike typer problemer
i samliv og familie. Familievernet har omfattende kompetanse om
samlivskonflikter, lovpålagt mekling og konfliktforebyggende arbeid
i familier.
Komiteen vil understreke betydningen
av familievernets brede tilbud om forebyggende tiltak til mennesker
i ulike faser av familielivet. Denne utadrettede informasjons- og
veiledningsvirksomheten, rettet mot publikum og mot hjelpeapparatet,
kommer i tillegg til det lovpålagte arbeidet familievernet gjør. Komiteen viser
til at familievernet i sitt forebyggende arbeid kan dra veksler
på den store kompetansen de opparbeider seg gjennom sitt meklingsarbeid.
Det er derfor sentralt at familievernet har kapasitet til både å
reparere og forebygge. Komiteen mener derfor det
er behov for en styrking av familievernet.
Komiteen er kjent med at familieverntjenestene
de siste årene har møtt på utfordringer og kompetansekrav knyttet
til nye brukere med annen etnisk bakgrunn enn norsk, nye familiekonstellasjoner,
vold i nære relasjoner og konfliktfylte parforhold/familier i forbindelse med
samlivsbrudd.
Komiteen viser til at det er
et prioritert mål knyttet til familieverntjenestene at foreldre
med høyt konfliktnivå får hjelp til å samarbeide om barna, både
før og etter samlivsbrudd, og at flere foreldre med høyt konfliktnivå
kommer fram til gode og holdbare avtaler om barna gjennom mekling,
der sakene er egnet for dette. Flere familievernkontor har etablert
faste skolerte meklerteam for høykonfliktfamilier. Alle samarbeidsprosjekt
og metodeprosjekt i familieverntjenesten er blitt kartlagt for videre
utvikling av metode i høykonfliktsaker. Komiteen fremholder
at departementet vil videreføre og styrke det igangsatte arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at antallet barnefordelingssaker for domstolene har økt. Disse medlemmer er
av den oppfatning at delt omsorg bør være lovens utgangspunkt, og
at dette bør være obligatorisk etter et samlivsbrudd med mindre
noe annet er avtalt. Disse medlemmer mener at delt
omsorg er med på å dempe konfliktnivået mellom foreldrene ved samlivsbrudd. Disse
medlemmer mener også at familievernkontorene i mye større
grad enn i dag bør oppfordre til delt omsorg ved samlivsbrudd.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er opptatt av at
meklingsordningen skal bidra til å sikre høy kvalitet på bosted/samværsavtalene
for barn ved samlivsbrudd.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti konstaterer at antallet barnefordelingssaker
for domstolene har økt, og at ordningen i dag, med én obligatorisk
meklingstime før man kan velge å ta saken til domstol, kan være
en av årsakene. Disse medlemmer oppfordrer departementet
til å se på muligheten til å gå tilbake til ordningen med tre obligatoriske
meklingstimer.
I sammenheng med vold i nære relasjoner
er komiteen opptatt av at det også gis et hjelpetilbud
til voldsutøvere. Alternativ til vold (ATV) har etablert behandlingstilbud
til voldsutøvere i ni kommuner og arbeider for å etablere to nye kontorer
i henholdsvis Bergen og Nedre Romerike. Komiteen mener
familievernkontorene også vil være sentrale med hensyn til hjelpetilbud
for voldsutøvere i mange kommuner. Departementet har instruert direktoratet
om å bygge opp kompetansen i familieverntjenestene når det gjelder
å gi hjelp og behandling til voldsutøvere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er fornøyd med at departementet de siste årene har økt sin prioritering
av familieverntjenestens arbeid med høykonfliktfamilier, og at det
er fokusert på en bedre utnyttelse av meklingsordningen og familieverntjenestens
tilbud i høykonfliktsaker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti konstaterer at de mange nye
innsatsområder som har kommet til de senere år, har kommet til uten tilsvarende
økning i ressurstilfang. Blant annet gjelder dette den økte oppmerksomheten
på familievold, samarbeid med barnevernet og andre, tilsyn, mer
mekling og flere saker med høy grad av konflikt.
Komiteen er enig med
forslagsstillerne i at det er viktig å styrke samarbeidet mellom
familieverntjenesten og instanser som barnevern, helsetjenesten
og domstoler. Raundalen-utvalget foreslår i NOU 2012:5 å styrke
samarbeid mellom familievernet og barnevernet, til beste for barn
og familier med behov for oppfølging og hjelp.
Komiteen vil understreke at et
sterkt familievern vil være forebyggende med tanke på behovet for
å henvise til sektorene barnevern, rus, PP-tjeneste og psykiatri.
Komiteen viser til at familievernet
er en tjeneste der de ideelle og det offentlige / det tosporede
familievernet sammen kan skape en effektiv og kompetansepreget tjeneste
spredt utover hele landet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at som ideell aktør
har det kirkelige familievernet mulighet til å få øye på nye behov
og er en mer fleksibel og dynamisk organisasjon.
Komiteen mener det
gir ny læring og innsikt som kommer både det ideelle og det offentlige familievernet
til gode, og at det tosporede familievernet slik blir en ressurs
og gir synergieffekter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at for å opprettholde
og styrke disse positive effektene av det tosporede familievernet,
er det viktig også å passe på at det kirkelige familievernet ikke
holdes tilbake av for store detaljeringskrav og gis mulighet til
å ivareta behov for sentral administrasjon og ledelse.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens gjennomgang
av familieverntjenesten og konstaterer at siden staten overtok i
2004, har familieverntjenesten generelt blitt redusert med 6–7 stillinger
i hver region, begrunnet med budsjettbalanse. Det vises til brev
fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet til komiteen datert
29. november 2012 (vedlegg) hvor det sies at nominell økning i bevilgninger
har vært 32 pst., mens gjennomsnittlig lønnsvekst i staten i samme
periode har vært 28 pst. Med nye oppgaver og nye utfordringer på
sektoren har dette ikke gitt familievernet muligheter til økt satsing.
Disse medlemmer viser videre
til brev fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
til komiteen datert 14. desember 2012 (vedlegg) der statsråden skriver
at hun er kjent med og tar på alvor Riksrevisjonens funn om at kapasiteten
i familieverntjenestene er redusert med 6–7 stillinger i hver region
fra 2004 til 2011. Statsråden peker videre på at Bufdir i en kommentar
til merknaden fra Riksrevisjonen opplyser at kapasiteten er redusert
som en konsekvens av nye oppgaver som etter Bufdirs beregninger ville
krevd en økning på 6–7 stillinger i hver region for å opprettholde
kapasiteten på tidligere nivå. Statsråden konkluderer med at det
ikke har vært en reduksjon i antall stillinger, men at behovet for
familievernets tjenester har økt så mye at det anslås å tilsvare
6–7 stillinger i hver region. Disse medlemmer viser
til at statsråden videre skriver at Bufdir oppgir at reduksjon i antall
stillinger de senere år kun gjelder i region øst og sør.
Komiteen viser til
at det fra departementet uttrykkes at familievernets kjerneoppgaver
er svært viktige, og at en forsterket satsing på familievernet i
tiden fremover vil være viktig for at tjenesten skal kunne være
et sentralt element i en helhetlig politikk for foreldreskap og
samliv.
Komiteen viser til at familieverntjenesten
de siste årene har møtt utfordringer og kompetansekrav knyttet til
brukergrupper med annen etnisk bakgrunn, mangfoldige familiekonstellasjoner,
vold i nære relasjoner og konfliktfylte familier/parforhold i forbindelse
med samlivsbrudd. Tjenestene må derfor løpende omstille seg, og
det er nødvendig med en løpende kompetanseheving. Komiteen ser
også at familieverntjenestene arbeider med stadig tyngre og mer ressurskrevende
saker, og er blitt pålagt nye oppgaver, herunder obligatorisk mekling
for samboere.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er svært fornøyd med at ventetiden for mekling er redusert og at BUFetat/familieverntjenestene
har nådd kravet fra departementet på å forestå 75 pst. av alle meklinger
på landsbasis. Flertallet er også tilfreds med at
det i regioner med store avstander og få innbyggere er etablert
utekontorer noen dager i uken på mindre steder, slik at brukerne får
kvalitativt gode tilbud nærmere seg.
Flertallet anser at arbeidet
i departementet er på rett vei når det gjelder utviklingen av disse tjenestene
og vurderer at departementet har gode prioriteringer på området.
Flertallet går inn for at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at den rød-grønne
regjeringen har styrt i syv år og at den økonomiske veksten har
gitt flere hundre nye milliarder kroner på statsbudsjettet. Regjeringen
har likevel valgt å ikke prioritere økt kapasitet i familievernet.
Dette til tross for at man på andre områder gir inntrykk av å være
opptatt av tidlig intervensjon og å hjelpe utsatte barn og unge
på et tidligere stadium.
Disse medlemmer mener de siste
års reduksjon i antall stillinger er svært uheldig. Disse medlemmer mener
det er behov for styrking av familieverntjenestene i tiden fremover
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at familievernet styrkes i årene fremover.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at for å sikre styrking både av det lovpålagte
og det forebyggende arbeidet familievernet tilbyr, samt å kunne
gi familievernet ansvaret også for oppfølging av foreldre etter omsorgsovertagelse,
er det nødvendig med en opptrappingsplan for familievernet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
opptrappingsplan for familievernet.»